23948sdkhjf

Uddannelse - med garanti for job

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Tyskejede Dekra er blevet en storspiller på det danske marked med undervisning i transportsektoren - og der er garanti for job bagefter, hvis man passer studiet.

På Transport 2019 kan man møde Danmarks største udbyder af transportuddannelser - Dekra - med 40.000 kursister om året fordelt over hele landet. Uddannelsesvirksomheden vil vise hele paletten af uddannelser, og man har sågar inviteret over 100 erhvervsskoleelever til messen.

Dekra slår på, at man formidler kontakt til alle transportuddannelser - og har man dem ikke "i huset," finder man dem hos kolleger i branchen.



- Sammen hjælper vi mennesker sikkert på vej. Det er vores ordsprog, fortæller koncerndirektør Peter Laursen fra Dekra. 

Dekra er en privat organisation fra Tyskland. Den kan sammenlignes med FDM herhjemme. Der er knap 400 ansatte i Danmark - og 100 gange så mange på verdensplan. Der er ingen aktionærer i organisationen - overskuddet geninvesteres. Herhjemme buges overskuddet for eksempel til nye køretøjer, materialer og lokaler.

Dekra etablerede sig i Danmark i 2012, da man overtog TUC. Hovedkontoret er i dag i Brøndby.

- Vi henvender os til det professionelle segment inden for landtransport med produkter, der både er certifikat-givende og andre relevante kurser som for eksempel energirigtig kørsel, stort kørekort, alle former for efteruddannelser, vognmandstilladelser, farligt godstransport, flextrafik og gaffeltruck, siger Peter Laursen.

- Vi har et såkaldt partner-koncept, hvor vi arbejder tæt sammen med vognmændene. Vi overtager ofte administrationen af medarbejdernes kompetenceudvikling og uddannelsesplan, og det gælder også kursusgodtgørelser, siger Peter Laursen.

Overblik
Kort kan man sige, at vognmanden kan koncentrere sig om sin forretning - for Dekra har overblikket over medarbejdernes uddannelser, sørger for tilmelding, hjælper med ansøgning om refusion, hjælper med realkompetencevurdering, CV-bank, sikkerhedsrådgivning og tilmelding til AMU-kurser.

- Vi oplever en stigende kompleksitet i samfundet. Der stilles flere og flere uddannelseskrav til chaufførerne. Det kan være svært for små uddannelsesvirksomheder at leve op til de mange krav. Her kan vi komme ind i billedet.

Mangler 2.500 chauffører
Omskoling indgår som en væsentlig aktivitet, hvor Dekra kan hjælpe en tømrer til at lære at køre lastbil - eller måske en sosu- eller bankassistent til at køre bus.

- Det tager seks uger at få et buskørekort, og derefter et fem dages kursus for at få flextrafik-uddannelsen. Man kan blive taxichauffør på 10 dage.

- Vi foretog i fjor en såkaldt Voxmeter-undersøgelse blandt 500 vognmænd. Ifølge de svar, vi fik ind, vil der mangle 2.500 chauffører om et år.

- I dag er gennemsnitsalderen for erhvervschauffører omkring 50 år, og det er i dag svært at tiltrække unge. Så nogen må gøre noget, siger Peter Laursen.

Han peger på, at der blandt andet gøres meget for at tiltrække flere kvinder til transportbranchen. Man har derfor etableret et kvindenetværk.

De skal også på sprogskole
- Vi satser også på at få flygtninge og indvandrere til at integrere sig ved at få en transportuddannelse på det danske arbejdsmarked. Det betyder, at der også undervises i dansk, siger Peter Laursen og forklarer nærmere:

- Teorien foregår både på dansk, engelsk og arabisk, mens det praktiske sker på dansk. Det gøres ved at undervise hver anden dag i stort kørekort og hver anden dag i brancherelateret dansk.

- Arbejdet med uddannelserne sker i i samarbejde med kommunerne, men også med organisationer og transportvirksomheder. Et eksempel er Danske Fragtmænd i Taastrup. Det handler om at skabe varig beskæftigelse.

- Vi kræver selvfølgelig, at vores elever møder op og følger undervisningen - til gengæld garanterer vi et arbejde bagefter. Ellers får de pengene tilbage - for et kørekort koster jo mange penge; men endnu har vi ikke skullet betale penge tilbage. Vi har jo ansvar for vores produkt. 

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Ove har en plan, en brintlastbil-plan

Brændende lastbil gav problemer på Storebælt.

Sax-Trans udvider

Transportminister må gå balancegang

Her er afløseren for Stralis

Ny Iveco-lastbil hedder S-Way.

Nyhedsbrev

8.823 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Kontrol af eksamenskøretøjer: - Det er ikke godt nok

Online Avis Arkiv

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Afstemning 4. juli om skærpede regler for nye lastbilers forurening

ATL danner specialistgruppe for særtransporter og kraner

GLS åbner nyt depot til 43 mio. kr.

Ny Truck Diesel-station ved Herning

Stor sagspukkel på tilladelser: Politiet holder igen med varebilsbøder

Ny klimavenlig trailerkøling sparer Rema 1000 for 1.500 tons CO2

Balancegang: Venstre og Enhedslisten kan ikke rummes i fælles transportaftale

Benny Engelbrecht skal forhandle en ny aftale om investeringer i infrastruktur

Løft investeringer med mindst 2 mia. om året

 DI Transport: Grøn omstilling og vejinvesteringer

Stor bøde til transportvirksomhed for illegale arbejdere

Ny minister bag rattet: Transporten farves grøn

Oppositionen vil fortsat kæmpe for sine vejprojekter

ITD: Ny S-regering skal sætte en vækstkurs for transporterhvervet

Prime Cargo har fået ny CEO

Stort trailer-opkøb: Krone overtager hollændere

Slamsugere gav rekordhøj omsætning

Sådan får du en lærling på krogen

H.J. Hansen skifter topledelsen ud

Spaceinvader hædret med start-up pris

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Direktør fejrer 25 år

Flere unge omdelere til Nordjyske

Kanonkonge fik ny kanon

Ny 3-akslet til vognmand fra Høng

Hvad er WLTP?

SpaceInvader i nordisk Top-50

Færre sælgere i autobranchen

Nye smarte apps på messe

Kæmper fortsat for gratis bro

Padborg Transportmesse 2019
MAN med ekstra udstyr

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ringspann® præcision

Leder du efter et internationalt første job ?

Kabelslået grommet

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Johs. Sørensen & Sønner Aarhus A/S

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Send til en kollega

0.45