23948sdkhjf

Ønske om enklere ordning for varebiler

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti mødes i dag med transportministeren for at begrænse den omfattende genregistreringen af varebiler.

Omkring 200.000 varebiler skal omregistreres hos Motorstyrelsen senest den 1. juli på grund af den nye lov om godskørselstilladelse for varebiler.

Loven er oprindelig indført for at få kontrol med de cirka 12.000 varebiler, der fragter gods "for fremmed regning;" men loven indebærer, at alle andre varebiler – også håndværkerbiler og servicebiler – skal genregistreres, så de kommer ind i Motorstyrelsens elektroniske registrering.

Der er ikke tale om, at varebilerne skal have en ny nummerplade, men de skal have en ny attest – og det skal der betales et gebyr på 100 kroner for pr. varebil.

Varebiler på papegøjeplader, der kun anvendes privat, skal ikke registreres.

De seneste uger har sagen vakt furore i håndværkerkredse, og nu er kritikken omsider nået til Christiansborg.

Det problematiske med loven er, at den er vedtaget af et flertal uden om regeringen, og at den den store omregistrering kommer bag på partierne bag loven.

Kan ikke se, det er nødvendigt

- De mange omregistreringer er ikke groet i min have, siger Dansk Folkepartis transportordfører Kim G. Christiansen.

- Transportministeriet siger, at det er man nødt til at gøre det på denne måde, men det skal vi da diskutere. Jeg kan ikke se, hvorfor det skulle være nødvendigt.

Vil ikke genere håndværkerne

Også Socialdemokratiets Christian Rabjerg Madsen ønsker en ordning, der ikke generer de ejere af varebiler, som ikke bruges til fragt af gods for fremmed regning.

- Vi har aldrig haft ønske om at gøre det besværligere for håndværkere og andre ejere af erhvervsvarebiler, for hvem det ikke er relevant med godskørselsreglerne, siger han.

- Vi er åbne for at diskutere, om man kan tilpasse regelværket, så det giver den mindst mulige gene; men det er afgørende, at vi får implementeret disse regler hurtigst muligt. Vi ser en hel del eksempler på konkursrytteri, siger Christian Rabjerg Hansen.

Trafikordførerne har møde med transportminister Ole Birk Olesens (LA) senere i dag (20. marts).

Loven om en tilladelsesordning for varebiler blev fremsat af Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten og SF i forrige folketingssamling og vedtaget 4. juni 2018 med støtte fra Alternativet.

I udvalgsbehandlingen gjorde transportminister Ole Birk Olesen det klart, at håndværkeres varebiler, der udelukkende anvendes til firmakørsel, også skal anmeldes til Motorstyrelsen.

 

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Fragtfirma lukker fra den ene dag til den anden

Ove har en plan, en brintlastbil-plan

- Vi plejer at tabe milliarder, så det er sådan set meget godt

Dansk Erhverv: Afskaffelse af IVSer betyder færre nye virksomheder

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nyhedsbrev

8.823 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

Online Avis Arkiv

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Drømmejob som testkører

.

Sommerferie på Transportmagasinet

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Sådan får du en lærling på krogen

Spaceinvader hædret med start-up pris

Q8 vil være klimaneutrale

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ringspann® præcision

Leder du efter et internationalt første job ?

Kabelslået grommet

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Johs. Sørensen & Sønner Aarhus A/S

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Send til en kollega

0.237