23948sdkhjf

Jubilæumsår med Esbjerg Havn i fin form

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Esbjerg Havn har offentliggjort sit regnskab for 2018. Omsætningen for jubilæumsåret landede på 229,7 mio. kr., hvilket er stort set uændret i forhold 2017, mens der var et mindre fald i indtjeningen til 71,2 mio. kr.

Det skyldes særligt afskrivninger på de investeringer, som er foretaget i forbindelse med anlægningen af Østhavnen samt de nye multiterminaler. Refusion af leje samt jubilæumsaktiviteter har også spillet ind.

Bestyrelsesformand Flemming N. Enevoldsen er tilfreds:

- Det er et godt udgangspunkt for at sikre fortsat udvikling og fremgang på havnen.

Gode udsigter for havnens forretningsområder
RoRo-godsmængderne var i 2018 de højeste i fem år, og der blev udskibet 1.210 MW havvind, hvilket er det næsthøjeste niveau de seneste fem år. På begge områder forventer Esbjerg Havn vækst de kommende år.

- Kigger vi på RoRo og skibstrafik, er tendensen, at mere og mere gods flyttes fra vejnettet til søvejen. Det er en naturlig konsekvens af trængselskrisen på de europæiske veje. Og i kraft af vores størrelse, placering og den direkte forbindelse til jernbane og motorvej, er Esbjerg Havn en oplagt del af løsningen. Også som alternativ til de hårdt belastede havne ved den Engelske Kanal, siger Flemming N. Enevoldsen.

Oliemarkedet er stadigvæk ustabilt og vanskeligt, men genopbygningen af Tyrafeltet er et lyspunkt for olie- og gasindustrien i Esbjerg:

- Det 21 mia. kr. store projekt vil skabe tusindvis af arbejdspladser og mange opgaver for havnens virksomheder, og samtidig bliver dansk naturgasproduktion sikret de næste 25 år. Det er glædeligt, konstaterer Flemming N. Enevoldsen.

Investering i fremtiden
Siden år 2000 har Esbjerg Havn investeret godt 1,7 mia. kr. i udvidelser og modernisering af havnen, og det høje investeringsniveau fortsatte i 2018. Her har Esbjerg Havn investeret yderligere 66,9 mio. kr.

I slutningen af 2019 forventes den igangværende VVM-undersøgelse af en mulig havneudvidelse på op til 1 mio. kvm. at være afsluttet. Ifølge bestyrelsesformanden er timingen perfekt:

- Udviklingen inden for vind og RoRo vil andet lige øge efterspørgslen på arealer. Og vi skal være klar til at rykke hurtigt, så vi også i fremtiden har plads nok til at imødekomme vores kunders behov.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Fragtfirma lukker fra den ene dag til den anden

Ove har en plan, en brintlastbil-plan

- Vi plejer at tabe milliarder, så det er sådan set meget godt

Dansk Erhverv: Afskaffelse af IVSer betyder færre nye virksomheder

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nyhedsbrev

8.823 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

Online Avis Arkiv

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Drømmejob som testkører

.

Sommerferie på Transportmagasinet

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Sådan får du en lærling på krogen

Spaceinvader hædret med start-up pris

Q8 vil være klimaneutrale

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ringspann® præcision

Leder du efter et internationalt første job ?

Kabelslået grommet

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Johs. Sørensen & Sønner Aarhus A/S

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Send til en kollega

0.17