23948sdkhjf

Aalborg Havn tjener stort på ejendomme

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Imens den ordinære havnedrift holdt niveauet i Aalborg Havn i 2018, har den ejendomsrelaterede forretning i giver pote

2018 blev et godt år for Aalborg Havn. Det lykkedes havnen at skabe en omsætning på 200 mio. kroner, og deraf kom et samlet resultat på mere end 58 mio. kroner.

Årsregnskabet viser også en skat af årets resultat på 7,5 mio. kroner, resultatet ligger et pænt stykke over forventningerne. 

- Vi havde budgetteret med et overskud på 32-42 mio. kr. i 2018, så vi er rigtig godt tilfredse. At overskuddet bliver højere end forventet, skyldes især ejendomsrelaterede aktiviteter og engangsindtægter i løbet af året, siger borgmester og bestyrelsesformand Thomas Kastrup-Larsen i en pressemeddelelse.

Overraskende godsudsving
Budgetforudsigelserne for den samlede godsmængde og omsætning i 2018 lå tæt opad de foregående år. Det viste sig at holde stik med en omsætning på 200 mio. kroner og en samlet godsmængde på knap tre mio. ton.

Ligesom de foregående år er antallet af skibsanløb faldet en smule fra 1.101 til 1.005, hvilket ifløge havnen hænger sammen med, at skibene bliver større og derfor fragter mere gods på én gang. Det bekræftes af, at den samlede godsmængde forbliver på samme niveau som tidligere.

 - Ved første øjekast er 2018 forløbet præcis, som vi havde forventet, men går vi i detaljer, har året budt på usædvanlige svingninger og overraskelser på flere fronter. Nogle godssegmenter har udviklet sig anderledes end forventet, og det har gjort, at vi halvvejs inde i året ikke kunne sige med sikkerhed, hvor vi ville ende, siger adm. direktør Claus Holstein i pressemeddelelsen. 

Den varmeste sommer i mange år påvirkede i høj grad import og eksport af korn og foderstoffer negativt, men til gengæld var der fremgang på andre tørbulk-områder. Også godssegmentet for flydende produkter har været i nedgang med stigende import, men dalende eksport grundet lav aktivitet på markedet.

Læs også: Aalborg Havn frygter sporlukning: Får store konsekvenser

Sidste års højdespringer, jernbanegodset, har ligeledes været udfordret. En otte uger lang totallukning af sporet mellem Hobro og Langå truede med at spænde ben for det spirende alternativ til landevejen, men på trods af det var der i 2018 117 anløb i Aalborg. Det svarer til, at jernbanen har reduceret belastningen på vejnettet med en mængde gods, der svarer til omtrent 2.600 lastbiler.

Et stort byggeår
At overskuddet i 2018 alligevel ligger langt over det forventede, skyldes især, at ejendomssektoren hos Aalborg Havn har budt på stigende aktivitet. Denne udvikling falder godt i tråd med tendensen i markedet. I 2018 har de aalborgensiske ejendomsmæglere råbt vagt i gevær på grund af den massive mangel på produktions- og lagerfaciliteter, og Aalborg Havn har tydeligt kunnet mærke efterspørgslen.

- Det forgangne år har budt på stor byggeaktivitet på Aalborg havn. Blandt andet har vi bygget fire pakhuse på 2.000 kvm. Og de var nærmest revet væk, inden de var færdigbygget, siger Thomas Kastrup-Larsen. 

Tilbage i august 2018 gik han sammen med Steen Royberg, der er partner i Nordicals Erhvervsmæglere i Aalborg, ud med en opfordring til nordjyske investorer og entreprenører om at investere i nybyggeri af erhvervsejendomme frem for privatboliger.

Aalborg Havn er selv klar til at tage sin del af ansvaret og forventer i 2019 at bruge 150-200 mio. kroner på investeringer – blandt andet i de omkringliggende arealer.

- I 2018 har vi indgået aftaler med en håndfuld nye virksomheder, der flytter ud på havnen for at få mere plads. Andre virksomheder, der allerede er på havnen, udvider deres forretning både fysisk og organisatorisk. Vi har stort set ikke flere eksisterende ejendomme at gøre godt med pt., men heldigvis har vi – modsat mange andre havne og erhvervsområder – pladsen til at udvide, siger Thomas Kastrup-Larsen.

Fra klassisk havn til indlandshavn
Aalborg Øst er et erhvervsområde i eksplosiv vækst, og Claus Holstein er overbevist om, at den accelererende vækst i ejendomsaktiviteterne hos Aalborg Havn ikke bare skyldes et godt år. 

- Produktionsvirksomheder med behov for masser af plads og kombinerede logistikløsninger bliver mere og mere trængte. Havnens placering ved Limfjorden med åbne arealer omkring sig og kort vej til både by og motorvej gør beliggenheden attraktiv for den type virksomheder, siger han og tilføjer, at Aalborg Havn taget konsekvensen af udviklingen og nu arbejder med en fremtidsplan, hvor ”indlandshavn” er et nøgleord.

- Vi har i de senere år været i gang med en transformation fra klassisk havn til multimodal indlandshavn, der både kigger fremad mod søen og tilbage i baglandet. Vi er endnu blot i opstartsfasen, men i 2018 har transformationsprocessen fået sit gennembrud, siger Claus Holstein.

Aalborg Havns forventninger til 2019 lyder på et overskud i omegnen af 35-45 mio. kr.

Mere om: Aalborg Havn
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Handelskrig stækker DSV's schweiziske ærkerival

Dansk slumlejr-sag har nået Vatikanet: Nu vil Paven bekæmpe social dumping

Vatikanet og millioner af internationale transportarbejdere står bag en skarp erklæring mod social dumping, hvor dansk Padborg-slumlejr bruges som eksempel på "afskyelig" udnyttelse.

Fragtfirma lukker fra den ene dag til den anden

Ove har en plan, en brintlastbil-plan

- Vi plejer at tabe milliarder, så det er sådan set meget godt

Nyhedsbrev

8.823 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Dansk Erhverv: Afskaffelse af IVSer betyder færre nye virksomheder

Online Avis Arkiv

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Sådan får du en lærling på krogen

Spaceinvader hædret med start-up pris

Q8 vil være klimaneutrale

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Fokus på værksteder: Bliv klar til uanmeldt besøg fra Arbejdstilsynet

U. L. Petersens Eftf, Preben Nielsen ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Ringspann® præcision

Leder du efter et internationalt første job ?

Kabelslået grommet

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Johs. Sørensen & Sønner Aarhus A/S

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter on...

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Send til en kollega

0.191