23948sdkhjf

Spildt masterplan koster 2018-overskud i Kolding Havn

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Trods en ny omsætningsrekord kom Kolding Havn ud af 2018 med det første underskud i nyere tid. Årsagen er byrådets beslutning om at lukke havnen, forklarer direktør

En ny rekord for omsætningen i Kolding Havn ville under normale omstændigheder have resulteret i et overskud i den 175 år gamle erhvervshavn. 

Sådan gik det dog ikke i 2018, hvor havnen brugte store midler på at udarbejde en masterplan for havnens fremtid.

Havnedirektør Anders Vangsbjerg Sørensen forklarer til Søfart, at arbejdet med at lave masterplanen har kostet 2,7 mio. kroner. I den samlede regning ligger der blandt andet udgifter til jordprøver, ingeniørberegninger og honorarer til arkitekter i forbindelse med at lave en holdbar plan for, hvordan havnen kunne udvide sine arealer.

Det omfattende arbejde skete ifølge havnedirektøren for at leve op til det ambitionsniveau, som blev udstukket fra byens politikere til havnebestyrelsen.

- Hverken i direktionen eller bestyrelsen har der således været tvivl om, at opgaven fra politisk hold lød på at lave en ambitiøs masterplan, som sikrede havnens vækst og jobs til kommunen i de næste mange år, siger Anders Vangsbjerg Sørensen.

Læs også: Styrelse afviser klage over delvis havnelukning i Vejle

Normalt ville udgifterne til en sådan plan blive bogført som investeringer i havneanlæg og afskrevet løbende.

- Men nu, hvor planerne på baggrund af Kolding Byråds beslutning ikke bliver ført ud i livet, skal disse omkostninger ifølge regnskabsloven flyttes over på driften, siger havnedirektøren. 

Det rigtige gods

På bundlinjen i Kolding Havns 2018-regnskab står der et underskud på 700.000 kroner. Omsætningen steg for tredje år i træk og landede på 32 mio. kroner på trods af, at godsmængden faldt en anelse til 1.255.000 ton. Omtrent 500 skibe anløb havnen i løbet af året.

- Omsætningen i ton har været en smule lavere, men det har været de gode ton, vi fik ind på havnen i 2018, siger Anders Vangsbjerg Sørensen. 

Læs også: Ny meningsmåling: Koldings borgere vil ikke af med havnen

Han forklarer, at på både stål, landbrugsgrovvarer og recycling, der alle giver relativt høj omsætning til havnen pr. ton, har omsætningen været stigende i 2018. 

Det samme gælder for antallet af jernbanevogne i den intermodale havn. Antallet er steget med små 10 pct. til lige under 4000 vogne i forhold til niveauet i 2017, men alligevel er havnedirektøren ikke tilfreds. 

- Det er jo et af vores klare strategiben at kombinere skibe, lastbiler og banevogne, og jeg må bare sige, at det har vist sig at være svært. Vi vækster en smule, men jeg synes, at vi kan blive meget dygtigere til banevogne, siger han.

Anders Vangsbjerg Sørensen forklarer, at nogle kunder oplever jernbane som et tungt og besværligt alternativt. Ikke desto mindre fastholder han, at jernbane bliver ved med at have høj prioritet i Kolding Havn, fordi det uudnyttede potentiale "er enormt".

Han ser den sunde drift af havnen som et udtryk for, at havnebestyrelsens satsning på udvalgte godstyper inden for cirkulær økonomi og den fokuserede strategi om at skabe en førende specialhavn har været afgørende for omsætningsrekorden i 2018.

- På Kolding Havn havde vi gerne fortsat udviklingen endnu 175 år, men set i lyset af, at de 17 virksomheder, som i dag har deres ansatte, aktiver og aktiviteter på havnens arealer, skal være ude inden for knap 25 år, så er det ikke sikkert, at det giver mening at fortsætte den udvikling, vi havde arbejdet på, siger Anders Vangsbjerg Sørensen.

Mere om: Kolding Havn
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Fragtfirma lukker fra den ene dag til den anden

Ove har en plan, en brintlastbil-plan

- Vi plejer at tabe milliarder, så det er sådan set meget godt

Dansk Erhverv: Afskaffelse af IVSer betyder færre nye virksomheder

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nyhedsbrev

8.823 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

Online Avis Arkiv

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Drømmejob som testkører

.

Sommerferie på Transportmagasinet

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Sådan får du en lærling på krogen

Spaceinvader hædret med start-up pris

Q8 vil være klimaneutrale

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ringspann® præcision

Leder du efter et internationalt første job ?

Kabelslået grommet

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Johs. Sørensen & Sønner Aarhus A/S

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Send til en kollega

0.192