23948sdkhjf

Tyvebander skærer masser af kighuller i trailere

| Af Redaktionen/-nok | Tip redaktionen om en historie

Konsulentfirma: Sådan sikrer du dit gods

Mens branchen venter på sikrede parkeringspladser overalt i Europa, kan batteridrevet GPS-sporing og direkte adgang til det lokale politi være med til at sikre, at transportører får deres last tilbage, hvis den bliver stjålet.

Det konstaterer Lars Albæk, seniorkonsulent og indehaver af konsulentfirmaet AL-Kon, der er specialist i forebyggelse og bekæmpelse af transportkriminalitet på landevejene.

- Vi har set tyverier af alt fra toiletpapir og skrot til deciderede luksusvarer, computere, tv og fødevarer. Vi har i dag desværre en situation, hvor man må sige, at hvis godset kan sælges, er det i farezonen for at blive stjålet, siger han.

Lars Albæk nævner, at nye tal fra International Transport Danmark og politiet viser, at omkring 75 procent af alle lastbiler har såkaldte ”kighuller” i presenningen.

Et kighul opstår, når tyvebander skærer et hul i presenningen for at se, om der er noget, der er værd at stjæle i lastrummet, og det er der ofte. Der stjæles ifølge AL-Kon for mindst 60 milliarder kroner gods fra lastbiler årligt på Europas landeveje, og tallet er stigende år efter år.

Tyvene går i dag målrettet efter at stjæle hele eller dele af lasten, fordi selve lastbilen ofte er sikret med udstyr, der gør det umuligt at stjæle den, og i det hele taget er det i sagens natur nemmere at genfinde et helt vogntog, end det er at finde varer, der er læsset om til et nyt lastrum.

To-delt løsning
De mange huller efter kriminelle ”kiggere” understreger, at hovedparten af alle transporter er i farezonen, påpeger direktøren.

- Den langsigtede løsning er at sørge for en drastisk øgning af antallet af sikrede parkeringspladser overalt på Europas landeveje. Men, selv om det skulle blive besluttet i morgen at bygge flere hundrede af sådanne anlæg, vil der gå mange år, før de er klar.

- Derfor må man se sig om efter alternative løsninger til at sikre selve godset, så man kan få sine varer tilbage, efter at de er blevet stjålet, nævner direktøren.

Han peger på, at der er to sider af sagen, når det handler om at få tilvejebragt gods, der for eksempel er blevet flyttet af tyvebander fra et vogntog til tyvenes køretøj:

- Det første aspekt handler om, at man som lastejer skal sikre sin last med en GPS-enhed, der er batteridrevet med et langtidsholdbart batteri. Det andet aspekt er, at man skal have en autoriseret adgang til det lokale politi i hele Europa.

- AL-Kon er en del af netværket ”SecuriTrack”, som består af nationale kontrolcentraler med direkte politiadgang i hele Storeuropa. Samarbejdet sikrer, at vi kan få fremført sporingsdata til politiet i det land, hvor det stjålne gods befinder sig, og samtidig kan den lokale kontrolcentral give alle de supplerende oplysninger, der skal til. På den måde kan vi forholdsvist ukompliceret få politiet til at rykke ud i en fart og oftest med det resultat, at vi får alle de stjålne genstande tilbage, siger Lars Albæk.

Han nævner, at det er logistisk umuligt at udstyre alle dele af godset med sporingsudstyr, og derfor befinder der sig normalt kun få ”trackere” i godset.

- Det siger sig selv, at man helst skal have genfundet godset i en fart – mens alle varerne er samlet et sted og ikke fordelt til en række lokale hælere. Ellers risikerer man at stå med to computerskærme i stedet for de 300, der forsvandt.

AL-Kon´s koncept med SecuriTrack kombineret med en batteridrevet GPS-løsning har været i brug i nogle år og har ifølge Lars Albæk allerede sikret genfindelse af gods for mere end 30 millioner kroner i lande som Tjekkiet, Italien, England, Polen Tyskland og Sverige.
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Fragtfirma lukker fra den ene dag til den anden

Ove har en plan, en brintlastbil-plan

- Vi plejer at tabe milliarder, så det er sådan set meget godt

Dansk Erhverv: Afskaffelse af IVSer betyder færre nye virksomheder

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nyhedsbrev

8.823 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

Online Avis Arkiv

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Drømmejob som testkører

.

Sommerferie på Transportmagasinet

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Sådan får du en lærling på krogen

Spaceinvader hædret med start-up pris

Q8 vil være klimaneutrale

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ringspann® præcision

Leder du efter et internationalt første job ?

Kabelslået grommet

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Johs. Sørensen & Sønner Aarhus A/S

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Send til en kollega

0.175