23948sdkhjf

Skandaløst: Afstemning udsat endnu engang

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Så skulle der stemmes. Så skulle der ikke stemmes. Så skulle der måske stemmes. Og så alligevel ikke.

I dag til formiddag, få timer før dagens plenarforsamling i Europa Parlamentet, blev vejpakkerne alligevel ikke sendt til afstemning. Dermed er vejpakkerne sendt retur til Europa Parlamentets transportudvalg, TRAN.

Men så sent som i januar var udvalget langt fra at kunne nå enighed. Behandlingen af Vejpakkerne i Parlamentet, som første gang så dagens lys for snart 2 år siden, har manglet fokus på at skabe resultater, og bidrager voldsomt til EU-skepsissen, mener DTL.

- Jeg mener, at det er intet mindre end skandaløst. I årevis har Europa haft social dumping og unfair konkurrence som et massivt problem for vejgodstransporten, og år efter henslæber mennesker en urimelig og uværdig tilværelse som chauffører for håndører. Parlamentarikerne, særligt fra Østeuropa, misbruger og skjuler sig bag procedureregler og nægter at anerkende behovet for nye regler.

Sådan siger DTL-Danske Vognmænds administrerende direktør, Erik Østergaard, som hæfter sig ved, at Rådet godt kunne finde er flertal – ovenikøbet om et fornuftigt indhold.

Holder en hel industri som gidsel
- Flertallet i Europa er der. Det er Parlamentet, vi venter på. De holder en hel industri som gidsel, siger Erik Østergaard.

Heldigvis arbejder gode og konstruktive kræfter i Parlamentet på at få sagen ført videre - trods alt. Lige nu – onsdag formiddag – er en mulighed, at pakken er tilbage i TRAN-udvalget i næste uge og derefter tilbage på dagsordenen for plenarforsamlingen så hurtigt som muligt.

Det er derfor fortsat muligt at der vedtages en tekst inden valget.

- I lyset af Brexit kan der ikke være et eneste menneske, der går ind for EU, som har en interesse i et forløb, som det vi har set. For det bekræfter alle fordomme og giver kun næring til dyb EU-skepsis og pessimisme. Alligevel har dette cirkus fået lov et fortsætte. Alle tre instanser, Kommissionen, Rådet og Parlamentet har været inde over – men det er EU-Parlamentet, der hidtil har svigtet i dette forløb. De kender simpelthen ikke deres besøgelsestid, mener Erik Østergaard.

Myriader af forskellig lovgivning venter
- Der er valg til Parlamentet den 26. maj. Derpå skal de konstitueres og udvalg og ordførerskaber fordeles. Og så skal der vælges en ny EU-Kommission. Dermed er vi henne i efteråret, før EU-systemet så småt er ved at være arbejdsdygtigt. Om nogen vil samle op på det forarbejde, der ligger, eller om alle hellere vil forsøge at tænke hele området forfra, aner vi ikke. Dermed kan der snildt gå to år, før vejgodstransporten er i nærheden af at få blot en skitse af sine fremtidige betingelser. Det er skidt, slår Erik Østergaard fast.

- Konsekvensen bliver, at nationalstaterne de næste to år kommer til at opstille et hav af nationale barrierer, regler og sanktioner, for at forhindre social dumping i at udspille sig på netop deres jord. Der bliver myriader af forskellig lovgivning, og hver gang en chauffør krydser en grænse, skal han forholde sig til nye regler. De organisationer i ind- og udland og de østeuropæiske lande, der har ønsket at udvande eller bremse vejpakkerne, har skudt sig selv i foden. Det har jeg ikke ondt af. Men det bliver besværligt, også for alle os andre, slutter Erik Østergaard.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Overblik: Her fanger fotovognene flest

Panalpina køber op i Sydamerika

460 millioner skal få dårlige arbejdsforhold frem i lyset

Udvidelse af Vordingborg Havn færdig før tid

Postnord i Danmark bløder stadig: Koncernen tilbage i plus

Postnord kan modsat sidste år lukke første kvartal i plus, men den danske afdeling bløder stadig

Nyhedsbrev

Transportcenter til minister: - Stop hindringer for biogas

Online Avis Arkiv

Nu bliver 80 km/t for lastbiler en realitet

Nye leveringer

Stena åbner ny rute over Kattegat

DAF søger Danmarks bedste lastbilchauffør

Dekra udråber jobmesser til succes

Nu vil DAF med på byggepladsen

NTG-boss: - Vi er en opkøbsmaskine

Dansk eksport kaster rekordmange job af sig

Kranbygger røg under milliarden

Tid til at tænke leasing

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Schweizisk transportselskab overrasker før dansk opkøb

Spændende Scania til Grønland

Stiholt har leveret en tankbil til transport af drikkevand på Grønland

Padborg-udvalg skal forhindre gentagelse

Ny VW Transporter

ITD vil opruste indsats i EU

De første DAF’er til Munck

Munck Asfalt har fået ti nye DAF LF320. Det er deres første DAF’er nogensinde

Test
Kør din lastbil på afstand

Volvo Dynamisk Styring med Exster fjernbetjening vil kunne gøre mange chaufførers hverdag meget nemmere. Vi fik prøvet fjernbetjeningen på Transport 2019.

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Stor interesse for privat kørsel i gulpladebiler

Saltbiler holdt nærmest stille

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

VBG overtager BPW’s trækstænger

Politiet efterlyser lastbilchauffør efter dødsulykke ved Ribe

Transportudvalg gennemgår 1600 ændringer til vejpakken

Kort om navne

Havnekonference i Odense

Ny direktør hos Stiholt Erhvervsbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

ITD slår op med vognmandsforening

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Spændelement for glatte aksler og rør

Har du set vores nyeste produkt inden for faldsikringsudstyr?

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Eigild Knudsen ApS

Beskyt personale og udstyr

Mini Trans knipser, hvad de lover

Hvordan kan det europæiske parkeringsproblem løses?

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Trekantområdet og Østjylland)

Ny TRAILERPARTNER udtræksanhænger !

Ringspann® præcision

Ny letbane i Newcastle, Australien benytter Prysmian kabler

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Jens Buhl & Sønner A/S

NYHED - Nyt håndnitteværktøj

Har du også haft fuld gang i bådtransporten hen over påske?

Vidste du, at man kan se hele vores katalog online?

Kärcher TB - Vaskeportaler Til Erhvervskøretøjer

Hop op i HCS lastbilen og besøg BIO CITY

Ny svingkran efter påske?

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

Løft af LIR (Local Instrument Room) container

Transport af pavilloner

Ny hjemmeside for CERTEX Danmark A/S

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Vognmand John Jørgensen A...

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Kroghejs med brugervenlig løsning

Send til en kollega

0.764