23948sdkhjf

Skandaløst: Afstemning udsat endnu engang

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Så skulle der stemmes. Så skulle der ikke stemmes. Så skulle der måske stemmes. Og så alligevel ikke.

I dag til formiddag, få timer før dagens plenarforsamling i Europa Parlamentet, blev vejpakkerne alligevel ikke sendt til afstemning. Dermed er vejpakkerne sendt retur til Europa Parlamentets transportudvalg, TRAN.

Men så sent som i januar var udvalget langt fra at kunne nå enighed. Behandlingen af Vejpakkerne i Parlamentet, som første gang så dagens lys for snart 2 år siden, har manglet fokus på at skabe resultater, og bidrager voldsomt til EU-skepsissen, mener DTL.

- Jeg mener, at det er intet mindre end skandaløst. I årevis har Europa haft social dumping og unfair konkurrence som et massivt problem for vejgodstransporten, og år efter henslæber mennesker en urimelig og uværdig tilværelse som chauffører for håndører. Parlamentarikerne, særligt fra Østeuropa, misbruger og skjuler sig bag procedureregler og nægter at anerkende behovet for nye regler.

Sådan siger DTL-Danske Vognmænds administrerende direktør, Erik Østergaard, som hæfter sig ved, at Rådet godt kunne finde er flertal – ovenikøbet om et fornuftigt indhold.

Holder en hel industri som gidsel
- Flertallet i Europa er der. Det er Parlamentet, vi venter på. De holder en hel industri som gidsel, siger Erik Østergaard.

Heldigvis arbejder gode og konstruktive kræfter i Parlamentet på at få sagen ført videre - trods alt. Lige nu – onsdag formiddag – er en mulighed, at pakken er tilbage i TRAN-udvalget i næste uge og derefter tilbage på dagsordenen for plenarforsamlingen så hurtigt som muligt.

Det er derfor fortsat muligt at der vedtages en tekst inden valget.

- I lyset af Brexit kan der ikke være et eneste menneske, der går ind for EU, som har en interesse i et forløb, som det vi har set. For det bekræfter alle fordomme og giver kun næring til dyb EU-skepsis og pessimisme. Alligevel har dette cirkus fået lov et fortsætte. Alle tre instanser, Kommissionen, Rådet og Parlamentet har været inde over – men det er EU-Parlamentet, der hidtil har svigtet i dette forløb. De kender simpelthen ikke deres besøgelsestid, mener Erik Østergaard.

Myriader af forskellig lovgivning venter
- Der er valg til Parlamentet den 26. maj. Derpå skal de konstitueres og udvalg og ordførerskaber fordeles. Og så skal der vælges en ny EU-Kommission. Dermed er vi henne i efteråret, før EU-systemet så småt er ved at være arbejdsdygtigt. Om nogen vil samle op på det forarbejde, der ligger, eller om alle hellere vil forsøge at tænke hele området forfra, aner vi ikke. Dermed kan der snildt gå to år, før vejgodstransporten er i nærheden af at få blot en skitse af sine fremtidige betingelser. Det er skidt, slår Erik Østergaard fast.

- Konsekvensen bliver, at nationalstaterne de næste to år kommer til at opstille et hav af nationale barrierer, regler og sanktioner, for at forhindre social dumping i at udspille sig på netop deres jord. Der bliver myriader af forskellig lovgivning, og hver gang en chauffør krydser en grænse, skal han forholde sig til nye regler. De organisationer i ind- og udland og de østeuropæiske lande, der har ønsket at udvande eller bremse vejpakkerne, har skudt sig selv i foden. Det har jeg ikke ondt af. Men det bliver besværligt, også for alle os andre, slutter Erik Østergaard.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Handelskrig stækker DSV's schweiziske ærkerival

Dansk slumlejr-sag har nået Vatikanet: Nu vil Paven bekæmpe social dumping

Vatikanet og millioner af internationale transportarbejdere står bag en skarp erklæring mod social dumping, hvor dansk Padborg-slumlejr bruges som eksempel på "afskyelig" udnyttelse.

Fragtfirma lukker fra den ene dag til den anden

Ove har en plan, en brintlastbil-plan

- Vi plejer at tabe milliarder, så det er sådan set meget godt

Nyhedsbrev

8.823 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Dansk Erhverv: Afskaffelse af IVSer betyder færre nye virksomheder

Online Avis Arkiv

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Sådan får du en lærling på krogen

Spaceinvader hædret med start-up pris

Q8 vil være klimaneutrale

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Fokus på værksteder: Bliv klar til uanmeldt besøg fra Arbejdstilsynet

U. L. Petersens Eftf, Preben Nielsen ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Ringspann® præcision

Leder du efter et internationalt første job ?

Kabelslået grommet

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Johs. Sørensen & Sønner Aarhus A/S

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter on...

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Send til en kollega

0.211