23948sdkhjf

Polsk politi efterforsker Beier-firma i sag om menneskehandel

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Filippinske lastbilchauffører fortæller, at polsk politi reddede dem fra elendige forhold hos Kurt Beier Transport-firmaet HBT og transportvirksomheden AEH

En sag om mulig menneskehandel over for 10 filippinske lastbilchauffører. Det har ramt Beier-koncernens polske transportvirksomhed HBT Internationale Transporte samt den polske virksomhed Andersen Euro-Handel, som deler adresse med Beier-selskabet i Koszalin i det nordlige Polen.

Det bekræfter sagens anklager over for Fagbladet 3F:

- Undersøgelsen bliver gennemført som følge af en rimelig mistanke om menneskehandel, siger Milosz Ziólkowski, der er anklager hos anklagemyndigheden i Szczecin.

Dansk selskab ikke inddraget
Den polske anklager oplyser, at der er mistanke om, at de to polske virksomheder har rekrutteret filippinske chauffører på baggrund af falske påstande om ansættelsesforhold og løn.

Politiets undersøgelse blev sat i gang efter oplysninger fra NGO’en La Strada, der er et internationalt netværk imod menneskehandel og slaveri.

Ifølge anklager Milosz Ziólkowski omhandler undersøgelsen på nuværende tidspunkt ikke det danske selskab Kurt Beier Transport A/S. Men det kan ikke udelukkes, at det kommer til at ske i fremtiden, oplyser anklageren. Det kommer an på fremtidige forklaringer fra de forurettede i sagen.

I en anden sag i Danmark efterforsker Syd- og Sønderjyllands Politi fortsat, om Kurt Beier Transport A/S har udsat filippinske og srilankanske chauffører for menneskehandel til tvangsarbejde.

Fagbladet 3F har været i kontakt med flere af de filippinske lastbilchauffører, der blev fjernet fra de to polske transportvirksomheder om morgenen den 25. oktober 2018.
Chaufførerne blev taget med til det polske grænsepoliti, blev interviewet og fik mad samt et sted at være.

- Vi er lykkelige over, at vi blev reddet og slap væk. Det var slemt at arbejde for HBT og Andersen Euro-Handel. De pressede os til grænsen. Det var farligt for os, siger en 40-årig filippinsk chauffør, der føler sig truet af sin tidligere chef og ikke ønsker at stå frem med sit navn.

Filippineren oplyser, at han var ansat af Andersen Euro-Handel og skulle tjene i alt 900 euro om måneden i løn og diæter. Det svarer til under 6.900 kroner. Men virksomheden trak typisk omkring 50 eller 100 euro fra i betalingen om måneden, fortæller han.

Han arbejdede for Andersen Euro-Handel i otte måneder, men fik ikke nogle lønsedler.
Ifølge chaufføren kørte han lastbil for firmaet i hele Europa – også i Danmark med blandt andet øl fra Carlsberg.

Når filippinerne ikke kørte lastbil på de europæiske veje, boede flere af dem i containere på de to transportvirksomheders fælles adresse i Koszalin i Polen. De boede seks personer i hver container, som hverken indeholdt køkken eller toilet, fortæller filippineren.

Chaufførerne, der arbejdede for selskabet Kurt Beier Transport – HBT - boede derimod i arbejdsgiverens slumlejr i Padborg. Fagbladet 3F har tidligere afsløret, at filippinske og srilankanske chauffører fra slumlejren fik hver i alt 1.060 euro – svarende til cirka 7.900 kroner – i løn og diæter om måneden, og at de også blev trukket en vis del af deres betaling.

Direktøren hos Kurt Beier Transport A/S, Karsten Beier, fortæller til Fagbladet 3F, at han ingen kommentarer har til, at polsk politi efterforsker en sag om menneskehandel mod Beier-selskabet HBT Internationale Transporte.

I den danske sag har Karsten Beier tidligere klart afvist, at hans filippinske og srilankanske chauffører har været udsat for menneskehandel til tvangsarbejde.
Omkring anklagen om menneskehandel skriver ejeren af Andersen Euro-Handel, danske Marc Hvidebæk-Andersen, i en e-mail til Fagbladet 3F:

- Vi mener ikke, der er noget at komme efter. Men vi får se, hvad politiet finder ud af.

Forelagt kritikken fra filippinske chauffører skriver Marc Hvidebæk-Andersen:

- Vi har aldrig haft nogen, som arbejder for € 900 (900 euro, red.). Dette er standartanklager fra chauffører, som tror, de kan få lidt ekstra. Alt er tjekket af myndighederne og skulle der være én, som ikke er blevet afregnet i henhold til loven, får vi et påbud om efterbetaling. De polske myndigheder har godt styr på disse ting.

Edwin Atema fra det hollandske transportarbejderforbund, FNV, hjalp de filippinske chauffører væk fra HBT og Andersen Euro-Handel. Edwin Atema oplyser til Fagbladet 3F, at han mødte en del af chaufførerne i Holland eller i Danmark, hvor han snakkede med dem i Padborg, Roskilde og København.

- Otte chauffører besluttede, at nu var det nok med at arbejde under så dårlige forhold. De var desperate, siger Edwin Atema.

- Jeg så stærke tegn på menneskehandel, siger han.

Efterfølgende blev de otte chauffører indkvarteret et sikkert sted under de polske myndigheders beskyttelse. Senere flyttede yderligere to chauffører ind i husene.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

ADP ansætter ny udviklings-chef

Vordingborg Havn udvider til dobbelt størrelse

Rystet direktør bortviser medarbejdere

H.P. Therkelsen Padborg bortviser tre medarbejdere.

DSV-direktør nomineret til årets leder

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nyhedsbrev

Big boom i antallet af skader på lastbiler

Online Avis Arkiv

AutoBude sætter fut under grønnere vognpark

Hver gang, der købes nye lastbiler, forventer vognmanden en besparelse på brændstoffet.

Lufthavn bakker op om klimaafgift

Stærke kræfter til Leman

Se listen: Svindelen holder i kø på de danske landeveje

Der har været rigtig travlt på landets tungvognscentre den seneste måned

Nye leveringer

H.P. Therkelsen-ansatte erkender svindel: - Jeg er rystet i min grundvold

ITD kårer Årets Transportkommune: Se vinderne i din region

Go’ cocktail til Jesper Saaby

En ny Scania R 520 til vognmand Jesper Saaby i Solbjerg på Mors.

Udenlandske vognmænd fik bøder for manipulation

Fem anholdt: H.P. Therkelsen afviser cabotagekørsel

Danmarks konkurrenceevne fastholder plads i global top-ti

Nye Incoterms-klausuler på vej

Større bøder kræver effektiv håndhævelse

- Vi har ikke en effektiv kontrol af færdslen i Danmark. Derfor breder der sig en egoisme og hensynsløshed ude i trafikken, mener Kristian Pihl Lorentzen.

Dekra udvider vognparken med 23 nye køretøjer

Tysk/fransk samarbejde med nordiske vognmænd er nu oppe at køre

Drivkraft Danmark: Sådan får vi en CO2-neutral transportsektor

Kæmpe bøde til svensk chauffør

Person død efter arbejdsulykke på containerterminal

Refako lander millionunderskud

Vigtige love for opbyggere

Månedens konkurser

Vær klar til miljøindsats

LEDER: Slut med at overhale?

Lang ventetid på varebilstilladelser

Bestyrelsesformand i DSV trækker sig

Dækbranchens temadag

Lærlingens vej til at køre varebil

Kort om navne

Skiftedag i Volvos marketing

Ny ansøgningsrunde i FDE Fonden

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Johs. Søndergaard & Sønner

Prysmian inkluderet i Dow Jones Sustainability Index World

BRUG FOR AT BLIVE VÆRDSAT? - bliv kunde hos os

Jobopslag: IT-ansvarlig til vores hovedkontor i Odense

Tre nye Kel-Berg 3 akslet bokstrailere er leveret

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Lovpligtige eftersyn af løftegrej, kraner m.m. til lands, til vands og i...

En flot ny Kel-Berg 3 akslet rund tiptrailer til Demstrup Autotransport - Preben Hansen ApS

Helt træk samt endnu en ballastkærre til BMS, Kolding

Automatisk åbning af papkasser fra Mach-Tech A/S

NOS A/S udfører lovpligtige eftersyn

”Vi fik adgang til IPW i januar – og vi gik live i februar.”

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Gunnar Nielsen, Aars A/S

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Ballastkærre klar til hårdt arbejde hos Kranexpressen

Se hvor let det er - når du skal tjekke hvad vi har på lager…

32 T kraner til Storstrømsbro projektet

To nye Kel-Berg 3 akslet bagtipkærre fra Lastas til Rørby Johansen A/S

Ny salgskonsulent hos IPW Systems

NOS A/S Forhandler BVA donkrafte

Salgskonsulent Dennis Bo Bank er tilbage hos Fyns Kran Udstyr

Bell hus fra KTR

Nyt kroghejs af typen Ultima leveret til Frede Andersen & Søn

Ajcon er klar til etape to i stort renoveringsprojekt hos Danish Crown i Ri...

Energiledelse - Er du klar til at konvertere ISO 50001:2011 til den nye ISO...

Send til en kollega

0.22