23948sdkhjf

Med de gule skovbiler fra Holeby

De gule lastbiler fra Lolland er kendt for mange års transport af halm og træ - seneste skud på stammen er en helt ny Mercedes-Benz Arocs skovbil. Vi har prøvekørt bilen sammen med vognmand Benny Nielsen.

Der er ikke ret mange vognmænd med skovbiler i Danmark - og slet ikke på Sjælland. Faktisk kun et par stykker, hvor Benny Nielsen i Holeby på Lolland samtidig er én af de yngste vognmænd i området med sine 43 år.

Det var hans far, Bjarne Nielsen, der etablerede vognmandsforretningen i 1986 med en enkelt bil og med halmtransport som sit speciale. Benny er udlært lastbilmekaniker DAF i Holeby i 1995, Efterfølgende begyndte ha at køre for sin far. Han gik selv ind i forretningen i 2002 og overtog den helt i 2006. I dag har han 11 lastbiler - den seneste kom til midt i januar, en Mercedes-Benz Arocs med en 12,8 liter motor med 530 hk opbygget som skovbil af den lokale smed fra Døllefjelde Smedje. Bilen har ud over det sædvanlige fået 9-ton foraksel og fast bagmonteret kran.

- Vognmandsfirmaet arbejder meget lokalt og bruger derfor også lokale leverandører, forklarer Benny Nielsen, som også har købt lastbilen lokalt i Nykøbing, en halv times kørsel væk, hvor Benny Nielsen er glad for det gode værksted og den gode betjening af salgskonsulent Ulrik Hansen, der med sine 38 år i faget er en erfaren herre.

De fleste af Benny Nielsens biler kører lokalt på Sydhavsøerne og Sjælland, men den nye Arocs har overtaget kørslen på Sverige, hvor den kører nåletræ fra skovene fra Sjælland og Sydhavsøerne til et firma i Småland, som producerer paller.

I samme områder hentes også løvtræ, der køres tilbage til Junckers i Køge.

- Det passer med køre/hviletiderne, at bilen kan nå op til de svenske skove - og tilbage til Køge. Hvis man ikke kan nå tilbage til Danmark, er det faktisk sikrere at holde hvil inde i de svenske skove, for på rastepladserne huserer østeuropæiske bander, og de stjæler brændstof.

- De kan finde på at bore hul i brændstoftankene, mens chaufførerne sover, siger Benny Nielsen.

- Når man først er kommet til Junckers i Køge, kan chaufføren holde sit lange hvil under sikre forhold.

I alt har vognmanden fem skovbiler, og de kører rundt i de fleste skovdistrikter på Sjælland.

- Vi kører meget træ til afskibning i havnene i Hundested, Køge og Nykøbing, fortæller Benny Nielsen. Hans forretning har den helt rigtige størrelse - med en god sammensætning af chauffører, hvor en enkelt sågar har 25-års jubilæum. De fleste har været her i flere år, og også Bennys far Bjarne Nielsen på 69 år kører fortsat med sin faste bil og faste opgaver.

Erfarne chauffører
- Et par af mine chauffører er da også tæt på normal pensionsalder; men vi har generelt rigtig gode chauffører, som godt kan lide af være her. De er jo erfarne, og de finder let rundt i de mange skove, hvor træet skal hentes, siger Benny Nielsen.

Udover de fem skovbiler har Bjarne Nielsen også 6 andre typer biler som containerbiler, kranbiler, kroghejsbiler og entreprenørbiler til kørsel med grus og sten.

Dertil kommer tip- og gardintrailere - ligesom der er udlejning af minigravere, motorbør og pladevibrator. Ifølge hjemmesiden kan man sågar også booke studenterkørsel.

En del chauffører har bopæl på Sjælland - og så er det mest praktisk, at de tager bilen med hjem og begynder arbejdet hjemmefra.

Containerbilerne bruges blandt andet til at køre asken fra halmafbrænding fra varmeværkerne til landmænd, som bruger asken til gødning. Der er også en bil med medbringetruck - samt en 4-akslet påhængsvogn og overførselspåhængsvogne, som er mest stabile.

Godt samarbejde
Til skovopgaver kan der blive sendt en ren skovbil med påhængsvogn og en kranbil med ekstra lad som følgebil, for så kan den ene bil rumme mere træ uden vægten fra kranen.

- Jeg har et godt samarbejde med andre vognmænd i regionen. Vi henviser altid til hinanden, hvis der er en opgave som vi ikke selv har kompetence til at løse, fortæller Benny Nielsen, som også kasserer i den lokale Storstrøms Vognmandsforening under DTL.

Det er for øvrigt Benny Nielsens hustru Monica, som styrer regnskaberne i familiefirmaet. De to teenagebørn på henholdsvis 14 og 16 år har p.t. ingen planer om at gå ind i firmaet.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.547