23948sdkhjf

Arocs er entreprenørens arbejdshest

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Test af Mercedes-benz Arocs - et køretøj, der er skræddersyet til entreprenørkørsel. Vi har prøvet en udgave med 530 hk.

Med Arocs modellen valgte Mercedes-Benz Trucks i 2013 at satse ekstra stærkt på entreprenør-lastbiler, og herhjemme sælges der 100 - 150 enheder om året, oplyser den danske importør.

Arocs er udviklet til vægtklasser fra 18 til 41 ton til kørsel både på landevej og i terræn, men i de nordiske lande specificeres bilen ofte, så den kan anvendes til dels tung transport og til tung landevejskørsel, herhjemme til 56 ton totalvægt - i Finland og Sverige endnu mere.



Specificeret til 68 ton
Testbilen, en 8x2/6, var specificeret op til 68 ton, da den er opbygget med kran, hejselad og er forberedt til at køre med 3-akslet kærre.

Arocs har blandt andet tre delt kofanger med stålhjørner. Nævnes skal også LED-kørelys og LED-lys bag.

Der er fire aksler, hvor én er drivaksel, to styrende og endelig bageste løftbare bogie-aksel, der også er medstyrende for ikke at ødelægge belægningen på gårdspladser og lignende.

Førerhuset er et Classic Space-førerhus med en bredde på 2.300 mm og en motortunnel på 170 mm. Det betyder lidt lettere adgang til førerhuset i forhold til Mercedes’ Big Space-førerhus.

Ekstra god komfort
Komforten bag rattet var ekstra god i det læderbetrukne Comfort førersædet med to armlæn. Nævnes skal også klimaautomatik. Testbilen havde desuden nøglefri start og læderrat.

Der er masser af aflæggeplads og skabe i kabinen - bl.a. over forruden. Testbilen havde også et integreret klapbord i passagersiden - og under sovebriksen et køleskab, der kunne trækkes ud.

Alle de vigtigste informationer hentes via to betjeningskontakter på rattet med i alt 16 betjeningstaster - til venstre kan man således klikke sig frem og tilbage i menuer i kombi-instrumentet mellem speedometer og omdrejningstæller - til højre blandt andet fartbegrænser og fartpilot.

Skifter meget blødt
Bilen havde Mercedes’ eget 12 trins Power Shift automatgear, som skifter meget blødt. Langt de fleste Arocs-biler leveres med denne gearkasse om end man kan få den med manuelt gear.

Nok til at bedømme bilens kraftige motorbremse og de to forskellige gearprogrammer A Standard og A Power, hvor sidstnævnte giver en mere dynamisk og kraftfuld gearskiftekarakteristik.

Vi havde ikke last på denne bil, men den var opbygget med kran og hejselad, som betød en ekstra vægt på op mod 8 ton.

Testbilen havde heller ikke Mercedes’ meget roste Predictive Powertrain Control (PPC), hvor bilen ved hjælp af GPS og digitale 3D kort tilpasser gearskift og motorydelse efter stigninger og nedkørsler i terrænet. PPC kommer som fabriksstandard på Arocs 5, og det kan vi så glæde os til. PPC giver en forbedring af brændstofforbruget på op til fem procent ifølge fabrikkens egne målinger.

ECO Roll
Flere gange oplevede vi ECO Roll funktionen, hvor bilen kører i friløb, hvor motoren er i tomgang.

Bilens motorbremse betjenes via en stilk på ratstammen. Skulle vi bruge ekstra bremsekraft, skubbede vi yderligere stilken indad for at geare ned.

Testbilen havde OM 471-motor i anden generation, som kom på markedet i 2015. Her fik nogle vigtige motor-opdateringer, som betød brændstof-besparelser på ekstra tre pct.

Bilen havde også Fleetboard, men vi målte ikke vores økonomiske kørsel, hvor der gives karakterer for forbrug og bremsning. Desuden var der en monitor, der viste udsynet langs siden ved svingning.

Stor interesse for MirrorCam
Ser vi på turen generelt, skal vi rose kørselskomforten og udsynet. Det bliver dog endnu bedre, når den nye Arocs kommer til sommer. Her har man mulighed for at vælge en spejlløsning med MirrorCam - det vil sige kameraer erstatter sidespejlene.

- Interessen for Mirrorcam er stor blandt kunderne, fortæller salgschef Jan Hendriksen fra Mercedes-Benz CPH.

- Omkring halvdelen af de nye Actros og arocs er bestilt med med MirrorCam, men produktionen går dog først i gang i juni.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Schweizisk transportselskab overrasker før dansk opkøb

Padborg-udvalg skal forhindre gentagelse

Spændende Scania til Grønland

Stiholt har leveret en tankbil til transport af drikkevand på Grønland

Ny VW Transporter

Nyhedsbrev

De første DAF’er til Munck

Munck Asfalt har fået ti nye DAF LF320. Det er deres første DAF’er nogensinde

Online Avis Arkiv

Test
Kør din lastbil på afstand

Volvo Dynamisk Styring med Exster fjernbetjening vil kunne gøre mange chaufførers hverdag meget nemmere. Vi fik prøvet fjernbetjeningen på Transport 2019.

ITD vil opruste indsats i EU

Ny Iveco Daily

Et år med kraftig TIP-vækst

Ny aftale skal sikre medarbejdere til Danske Fragtmænd

Gert Jakobsen takkede af

Efter otte år i ITD's bestyrelse sagde formanden, Gert Jakobsen, tak for denne gang.

Ønsker minimumsløn for kørsel med gods

Chauffør med rod i papirerne holdt hvil hos politiet

Frederiksberg Renovation satser på el

Kommunen vil erstatte alle dieseldrevne skraldebiler med nye el-drevne og støjsvage biler.

Kølespecialist i kraftig vækst udvider flåden

DFDS fortsætter på fed brexit-kontrakt

Enkelte afgange er blevet aflyst på gund af manglende bookinger, men ellers er DFDS godt i gang med sin no deal-kontrakt med den britiske regering

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

DSV bygger kæmpe logistikhub på Sjælland

Slagelse Kommune vil købe Stigsnæs-havnen

Undersøgelser i Kurt Beier-sagen trækker ud

DTL-krav: Udenlandske lastbiler skal betale bøder på stedet

Transportplanlægger fik FDE Fondens Talentpris

Stor interesse for privat kørsel i gulpladebiler

Saltbiler holdt nærmest stille

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

VBG overtager BPW’s trækstænger

Politiet efterlyser lastbilchauffør efter dødsulykke ved Ribe

Transportudvalg gennemgår 1600 ændringer til vejpakken

Kort om navne

Havnekonference i Odense

Ny direktør hos Stiholt Erhvervsbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

ITD slår op med vognmandsforening

Rocla Danmark bliver til Mitsubishi Truck Danmark

De danske lastbiler transporterer mindre på landevejene

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vidste du, at man kan se hele vores katalog online?

Kärcher TB - Vaskeportaler Til Erhvervskøretøjer

Hop op i HCS lastbilen og besøg BIO CITY

Ny svingkran efter påske?

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

Løft af LIR (Local Instrument Room) container

Transport af pavilloner

Ny hjemmeside for CERTEX Danmark A/S

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Vognmand John Jørgensen ApS

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Kroghejs med brugervenlig løsning

WashTec ønsker Nyscan A/S i Køge tillykke med den nye MaxiWash Vario

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 3 akslet city gardintrailere til S.J. Fragt A/S

Ekstremt robust wiretræk

Hør om hverdagen hos verdens største minkfodercentral

TIP leverer køletrailere til Fogtmann Logistik

KTR ROTEX ® koblinger

HCS med nye walking floor trailere

”Kel-Berg Grand Prix Herning” på TV2 sport

Programmer dit lystårn selv

Undgå usalgbare varer med en fornuftig palletering

Early Bird-rabatten udløber i morgen til: UDBUDSLOVEN FOR SPECIALISTER 2019

Få en leverandør af løftegrej m.m., hvor det hele er lidt nemmere...

VM Tarm A/S modtager hæderspris for særlig lærlingeindsats

Send til en kollega

0.16