23948sdkhjf

Arocs er entreprenørens arbejdshest

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Test af Mercedes-benz Arocs - et køretøj, der er skræddersyet til entreprenørkørsel. Vi har prøvet en udgave med 530 hk.

Med Arocs modellen valgte Mercedes-Benz Trucks i 2013 at satse ekstra stærkt på entreprenør-lastbiler, og herhjemme sælges der 100 - 150 enheder om året, oplyser den danske importør.

Arocs er udviklet til vægtklasser fra 18 til 41 ton til kørsel både på landevej og i terræn, men i de nordiske lande specificeres bilen ofte, så den kan anvendes til dels tung transport og til tung landevejskørsel, herhjemme til 56 ton totalvægt - i Finland og Sverige endnu mere.



Specificeret til 68 ton
Testbilen, en 8x2/6, var specificeret op til 68 ton, da den er opbygget med kran, hejselad og er forberedt til at køre med 3-akslet kærre.

Arocs har blandt andet tre delt kofanger med stålhjørner. Nævnes skal også LED-kørelys og LED-lys bag.

Der er fire aksler, hvor én er drivaksel, to styrende og endelig bageste løftbare bogie-aksel, der også er medstyrende for ikke at ødelægge belægningen på gårdspladser og lignende.

Førerhuset er et Classic Space-førerhus med en bredde på 2.300 mm og en motortunnel på 170 mm. Det betyder lidt lettere adgang til førerhuset i forhold til Mercedes’ Big Space-førerhus.

Ekstra god komfort
Komforten bag rattet var ekstra god i det læderbetrukne Comfort førersædet med to armlæn. Nævnes skal også klimaautomatik. Testbilen havde desuden nøglefri start og læderrat.

Der er masser af aflæggeplads og skabe i kabinen - bl.a. over forruden. Testbilen havde også et integreret klapbord i passagersiden - og under sovebriksen et køleskab, der kunne trækkes ud.

Alle de vigtigste informationer hentes via to betjeningskontakter på rattet med i alt 16 betjeningstaster - til venstre kan man således klikke sig frem og tilbage i menuer i kombi-instrumentet mellem speedometer og omdrejningstæller - til højre blandt andet fartbegrænser og fartpilot.

Skifter meget blødt
Bilen havde Mercedes’ eget 12 trins Power Shift automatgear, som skifter meget blødt. Langt de fleste Arocs-biler leveres med denne gearkasse om end man kan få den med manuelt gear.

Nok til at bedømme bilens kraftige motorbremse og de to forskellige gearprogrammer A Standard og A Power, hvor sidstnævnte giver en mere dynamisk og kraftfuld gearskiftekarakteristik.

Vi havde ikke last på denne bil, men den var opbygget med kran og hejselad, som betød en ekstra vægt på op mod 8 ton.

Testbilen havde heller ikke Mercedes’ meget roste Predictive Powertrain Control (PPC), hvor bilen ved hjælp af GPS og digitale 3D kort tilpasser gearskift og motorydelse efter stigninger og nedkørsler i terrænet. PPC kommer som fabriksstandard på Arocs 5, og det kan vi så glæde os til. PPC giver en forbedring af brændstofforbruget på op til fem procent ifølge fabrikkens egne målinger.

ECO Roll
Flere gange oplevede vi ECO Roll funktionen, hvor bilen kører i friløb, hvor motoren er i tomgang.

Bilens motorbremse betjenes via en stilk på ratstammen. Skulle vi bruge ekstra bremsekraft, skubbede vi yderligere stilken indad for at geare ned.

Testbilen havde OM 471-motor i anden generation, som kom på markedet i 2015. Her fik nogle vigtige motor-opdateringer, som betød brændstof-besparelser på ekstra tre pct.

Bilen havde også Fleetboard, men vi målte ikke vores økonomiske kørsel, hvor der gives karakterer for forbrug og bremsning. Desuden var der en monitor, der viste udsynet langs siden ved svingning.

Stor interesse for MirrorCam
Ser vi på turen generelt, skal vi rose kørselskomforten og udsynet. Det bliver dog endnu bedre, når den nye Arocs kommer til sommer. Her har man mulighed for at vælge en spejlløsning med MirrorCam - det vil sige kameraer erstatter sidespejlene.

- Interessen for Mirrorcam er stor blandt kunderne, fortæller salgschef Jan Hendriksen fra Mercedes-Benz CPH.

- Omkring halvdelen af de nye Actros og arocs er bestilt med med MirrorCam, men produktionen går dog først i gang i juni.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Nye havnekajer på en halv kilometer

Nye leveringer

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Debat
ITD: 3F’s bøllemetoder er velkendte i vognmandserhvervet

Minister vil diskutere miljøstramninger med borgmestre

Nyhedsbrev

Kort om navne

Online Avis Arkiv

Skive Køletransport investerer massivt

For 800 millioner kroner logistikcenter på Lars Larsens vej

QR-koder effektiviserer trailervedligeholdelsen

Over 80.000 bilister har set film under kørslen

Skiftedag i Volvos marketing

Første danske tankstation klar med flydende naturgas

Sovepauser: P-vagters skærpede kontrol virker

Trailer støtter hjemløse børn

Regeringen vil gøre det dyrere at overdrage virksomheder

Rekordmange biler krydsede Storebæltsbroen

Direktør i Nordic Logistics Association er gået bort

TIP køber op i stor stil

Ny ansøgningsrunde i FDE Fonden

Herning-speditør million-investerer i klimaet

Nu koster håndholdt mobil klip i kørekortet

Fra i dag udløser det et klip i kørekortet at betjene håndholdt mobiltelefon under kørslen

Fanget i kontrol med 33 lovovertrædelser: Fik bøde på over 100.000 kr.

Vognmænd bør selv opføre chaufførhoteller

Staten tager sig af almindelige rastepladser og branchen opretter pladser til 45 timers hvil.

VIDEO: Spektakulært broløft i Høje-Taastrup

Flere disponenter klar

Større sikkerhed på lageret

Stort skridt videre mod fremtidens jernbane

Modkørende trafik i Øresundstunnellen

Intelligent kryds sparer tid for bilister

Kolding Havn får ny bestyrelsesformand

Robotter skal arbejde udendørs

Sådan virker Volvos turbo-compound

Rekordmange udlændinge har job i Danmark

Nye hjælpere til godset

Satser på nyere brugte el-trucks

Direktør stopper i NDI

Se alle Medlemmernes egne nyheder

HCS tilbyder professionel TV-inspektion af kloaksystemer

Prolink S10-0 PP (polypropylene) med Friktions Top (FRT1).

Endnu en Nopa påhængsvogn til landevejen

Kraner til Storstrømsbroen

Vognmandsforretningen Bjarne Madsen ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænge

SEMIFLEX præcisions koblinger

Udskiftning af kerne i skorsten

SAWO har leveret et nyt Multilift Ultima 24Z.59 kroghejs

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 med aut. rullepresenning til Knud Korsbæk & Sønner Attrup

Vi har kranløsningen - uanset hvilken industri den skal bruges i!

JLM Teknik indtager Norges største byggemesse

Sådan sikrer vi maksimal hastighed i din produktion

Slå til NU

Er sikkerheden i top, når du arbejder i højden?

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Benny Mathiesens Vognmandsforretning ApS

Se alle de gode tilbud i vores nye værktøjsavis!

Manicus Teknik din leverandør af hydraulik komponenter

Spar masser af penge

Handling tæller mere end ord… derfor vil vi gerne vise dig denne video:

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 61,5 m3 med aut. rullepresenning til Ny Endrupholm A/S

Trafikstøj er farligt for vores helbred - men hvad gør vi ved det?

Optimér din energianvendelse med retvisende nøgletal

Har du styr på dine lovpligtige serviceeftersyn?

Innovative Audits

Produktfokus: YellowLine Ergo surring

Send til en kollega

0.196