23948sdkhjf

Arocs er entreprenørens arbejdshest

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Test af Mercedes-benz Arocs - et køretøj, der er skræddersyet til entreprenørkørsel. Vi har prøvet en udgave med 530 hk.

Med Arocs modellen valgte Mercedes-Benz Trucks i 2013 at satse ekstra stærkt på entreprenør-lastbiler, og herhjemme sælges der 100 - 150 enheder om året, oplyser den danske importør.

Arocs er udviklet til vægtklasser fra 18 til 41 ton til kørsel både på landevej og i terræn, men i de nordiske lande specificeres bilen ofte, så den kan anvendes til dels tung transport og til tung landevejskørsel, herhjemme til 56 ton totalvægt - i Finland og Sverige endnu mere.



Specificeret til 68 ton
Testbilen, en 8x2/6, var specificeret op til 68 ton, da den er opbygget med kran, hejselad og er forberedt til at køre med 3-akslet kærre.

Arocs har blandt andet tre delt kofanger med stålhjørner. Nævnes skal også LED-kørelys og LED-lys bag.

Der er fire aksler, hvor én er drivaksel, to styrende og endelig bageste løftbare bogie-aksel, der også er medstyrende for ikke at ødelægge belægningen på gårdspladser og lignende.

Førerhuset er et Classic Space-førerhus med en bredde på 2.300 mm og en motortunnel på 170 mm. Det betyder lidt lettere adgang til førerhuset i forhold til Mercedes’ Big Space-førerhus.

Ekstra god komfort
Komforten bag rattet var ekstra god i det læderbetrukne Comfort førersædet med to armlæn. Nævnes skal også klimaautomatik. Testbilen havde desuden nøglefri start og læderrat.

Der er masser af aflæggeplads og skabe i kabinen - bl.a. over forruden. Testbilen havde også et integreret klapbord i passagersiden - og under sovebriksen et køleskab, der kunne trækkes ud.

Alle de vigtigste informationer hentes via to betjeningskontakter på rattet med i alt 16 betjeningstaster - til venstre kan man således klikke sig frem og tilbage i menuer i kombi-instrumentet mellem speedometer og omdrejningstæller - til højre blandt andet fartbegrænser og fartpilot.

Skifter meget blødt
Bilen havde Mercedes’ eget 12 trins Power Shift automatgear, som skifter meget blødt. Langt de fleste Arocs-biler leveres med denne gearkasse om end man kan få den med manuelt gear.

Nok til at bedømme bilens kraftige motorbremse og de to forskellige gearprogrammer A Standard og A Power, hvor sidstnævnte giver en mere dynamisk og kraftfuld gearskiftekarakteristik.

Vi havde ikke last på denne bil, men den var opbygget med kran og hejselad, som betød en ekstra vægt på op mod 8 ton.

Testbilen havde heller ikke Mercedes’ meget roste Predictive Powertrain Control (PPC), hvor bilen ved hjælp af GPS og digitale 3D kort tilpasser gearskift og motorydelse efter stigninger og nedkørsler i terrænet. PPC kommer som fabriksstandard på Arocs 5, og det kan vi så glæde os til. PPC giver en forbedring af brændstofforbruget på op til fem procent ifølge fabrikkens egne målinger.

ECO Roll
Flere gange oplevede vi ECO Roll funktionen, hvor bilen kører i friløb, hvor motoren er i tomgang.

Bilens motorbremse betjenes via en stilk på ratstammen. Skulle vi bruge ekstra bremsekraft, skubbede vi yderligere stilken indad for at geare ned.

Testbilen havde OM 471-motor i anden generation, som kom på markedet i 2015. Her fik nogle vigtige motor-opdateringer, som betød brændstof-besparelser på ekstra tre pct.

Bilen havde også Fleetboard, men vi målte ikke vores økonomiske kørsel, hvor der gives karakterer for forbrug og bremsning. Desuden var der en monitor, der viste udsynet langs siden ved svingning.

Stor interesse for MirrorCam
Ser vi på turen generelt, skal vi rose kørselskomforten og udsynet. Det bliver dog endnu bedre, når den nye Arocs kommer til sommer. Her har man mulighed for at vælge en spejlløsning med MirrorCam - det vil sige kameraer erstatter sidespejlene.

- Interessen for Mirrorcam er stor blandt kunderne, fortæller salgschef Jan Hendriksen fra Mercedes-Benz CPH.

- Omkring halvdelen af de nye Actros og arocs er bestilt med med MirrorCam, men produktionen går dog først i gang i juni.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Circle K får bøde på seks millioner af Bagmandspolitiet

Vejvrede: Hver tredje bilist har gjort aggressive fagter i trafikken

Sommertrafik: Flere end 50.000 biler over Storebælt på de travleste dage

Spændende år gav rekordresultat hos Alpi

H.J. Hansen skifter topledelsen ud

Nyhedsbrev

8.828 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Nye leveringer

Online Avis Arkiv

LGT folder møbelleverancerne ud

Speditionsuddannelsen tilbage i Mommark

Spaceinvader hædret med start-up pris

Sådan får du en lærling på krogen

Vognmand fra Undløse får ny show-V8'er

Danmarks største diesel-specialist udvider efter rekordoverskud

Din lærling kan hjælpe andre unge ind i branchen

Aarhus Havn vil lave landstrøm med solceller og vindmøller

En mobil løsning skal årligt forsyne 7000 skibe med strøm produceret på havnen, fortæller havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen

Speditører advarer mod fupnummer

Styrelse afviser klage over delvis havnelukning i Vejle

Klar til karriere i Scania

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Q8 vil være klimaneutrale

Polsk chauffør dømt og udvist på 24 timer

Travle skibe øger Danmarks energiforbrug

Ny taskforce skal trække kvinder til transportbranchen

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Statsstøtte til Femern kommer igen under lup

Direktør fejrer 25 år

Flere unge omdelere til Nordjyske

Kanonkonge fik ny kanon

Ny 3-akslet til vognmand fra Høng

SpaceInvader i nordisk Top-50

Hvad er WLTP?

Færre sælgere i autobranchen

Kunstig intelligens på vej i transportbranchen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Portalkraner og svingkraner til marinen

Elastiske fødevaregodkendte PU remme fra Forbo Siegling

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet city gardintrailere til Kronborg Transport ApS

Tømmerladsbil til Sydsjællands Tømmerhandel

Forøget effektivitet hos Unicon med hjælp fra AMCS

Funktionssikkert kabel med klasse Cca til (AS+) applikation

Ny Trailer til MSC Transport !!

Bestilt onsdag og leveret i Holland fredag morgen...

Flot ny Kel-Berg/Knapen 4 akslet Walking Floor trailer udleveret til Poul Eli Nymann

Bell hus fra KTR

Container-løsning

Skal du med i certificeringsklubben i efteråret?

Hvad er Narrowband IoT (NB-IoT) og hvornår skal man vælge det?

Vi holder åbent HELE sommeren!

Nu kommer sortimentet der kan klare selv de tungeste løfteopgaver!

P. K. Justesen A/S kan køre hjem til Korsør med tre nye Kel-Berg 4 akslet sværlasttrailere

SAWO Wirehejs til anlægning af veje

CO2 neutralt website

Distributionsvirksomhed til salg

John Pilegaard ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger fra Lastas

Manicus Teknik din leverandør af KTR koblinger

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Ny Trailer til Erik Rahbek.

Lagerførende salg

Nyt sortiment fra Gunnebo Industries! →→→→

Send til en kollega

0.241