23948sdkhjf

Unge chaufførlærlinge er populære

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

I de seneste par år er der sket en lille stigning i antallet af elever optaget på vejgodsuddannelsens grundforløb 2. Det går altså fremad med få de unge til at søge ind på chaufføruddannelsen.

Alligevel er det tæt på umuligt for Kenneth Poulsen, medejer af Stykgodscentret Skive, at finde nye unge chaufførlærlinge.

- Livet som chauffør er en livsstil, og jeg tror, at de unge i dag gerne vil have et liv med håndbold og badminton og faste mødetider. Vi kører aften, dag og tidlig morgen – vi kører, når kunderne har behovet, siger Kenneth Poulsen og understreger behovet for nye unge lærlinge:

- Det bliver svært at holde gang i fødekæden uden de unge, for på et tidspunkt er det jo kun de gamle, der er tilbage. Derfor holder vi også fast i vores lærlinge, som er udlært.

Vognmænd går forgæves
Når vognmændene søger nye lærlinge, er det ikke kun Stykgodscentret Skive, der går forgæves. Det siger Klaus Pugholm Jensen, som er konsulent og administrator på transportuddannelserne ved UCH – Uddannelsescenter Holstebro. I øjeblikket har UCH 11 chauffører på grundforløb 2, hvoraf de otte er under 25 år.

- Men det skræmmende er, at vi har 15 ledige lærepladser, og det kan 11 chauffører ikke dække. Og der er flere ledige pladser på vej, siger Klaus Pugholm Jensen.

UCH uddanner hvert år ca. 50 elever til lager og 40 elever til godschauffører med faglært status, hvoraf størstedelen er over 25 år. Men de unge er ifølge Klaus Pugholm Jensen i høj kurs, fordi virksomhederne gerne selv vil forme deres medarbejdere.

Kundeservice er vigtigt
I takt med at kundeservice fylder mere og mere i chaufførfaget, er det blandt andet kontakt med kunder, der ”gør en god chauffør”, forklarer han:

- De unge er attraktive, fordi de ofte har lettere ved at lytte, og de er ikke præget af en ”sådan har vi altid gjort det”-mentalitet. De kan læres op fra bunden og blive gode medarbejdere i den pågældende virksomhed.

Når de unge er så svære at lokke til og ikke længere selv opsøger transportvirksomhederne, er det ifølge Klaus Pugholm Jensen særligt på grund af ønsket om faste arbejdstider. Derfor er det også positivt, at mange virksomheder er blevet bedre til at tilpasse sig.

I forsøget på at gøre chaufførbranchen mere attraktiv for de unge indførte ATL sidste år lærepladsgarantien, som sikrer alle dedikerede og aktivt søgende unge en læreplads. Der er også ansat en pratikpladskoordinator i Transporterhvervets Uddannelser (TUR), som skal være bindeled mellem virksomheder og skoler.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Dømt lastbilchauffør får lov til at komme hjem

H. P. Therkelsen tidligere dømt for cabotage

Ny Volvo Truck chef i Aalborg

DSV svinger kniven: 165 jobs skæres væk

DFDS vinder ny brexit-kontrakt

Nyhedsbrev

Nyt om navne

Online Avis Arkiv

Prime Cargo indvier automatisk lager til 60 millioner

Disse lovforslag vil påvirke transporten

Dekra opkøber 16 synshaller

Arla kører på GTL

DI: Grænsekontrol til Sverige skal være smidig og midlertidig

Vordingborg Havn udvider til dobbelt størrelse

ADP ansætter ny udviklings-chef

Rystet direktør bortviser medarbejdere

H.P. Therkelsen Padborg bortviser tre medarbejdere.

DSV-direktør nomineret til årets leder

Nyt fra bestyrelser og direktioner

AutoBude sætter fut under grønnere vognpark

Hver gang, der købes nye lastbiler, forventer vognmanden en besparelse på brændstoffet.

Lufthavn bakker op om klimaafgift

Big boom i antallet af skader på lastbiler

Se listen: Svindelen holder i kø på de danske landeveje

Der har været rigtig travlt på landets tungvognscentre den seneste måned

Større bøder kræver effektiv håndhævelse

- Vi har ikke en effektiv kontrol af færdslen i Danmark. Derfor breder der sig en egoisme og hensynsløshed ude i trafikken, mener Kristian Pihl Lorentzen.

H.P. Therkelsen-ansatte erkender svindel: - Jeg er rystet i min grundvold

Stærke kræfter til Leman

Nye leveringer

Danmarks konkurrenceevne fastholder plads i global top-ti

Person død efter arbejdsulykke på containerterminal

Refako lander millionunderskud

Vigtige love for opbyggere

Månedens konkurser

Vær klar til miljøindsats

LEDER: Slut med at overhale?

Lang ventetid på varebilstilladelser

Bestyrelsesformand i DSV trækker sig

Dækbranchens temadag

Lærlingens vej til at køre varebil

Kort om navne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Knud Sørensen Brande ApS nye Kel-Berg sværlasttrailer

Resultatorienterede og værdiskabende løsninger i pakkeriet

NOS A/S tilbyder alt i løftegrej, også de mindre dele.

Vidste du, at PostNord transporterer paller og stykgods?

Gå ikke glip af årets udbudskonference - en del af NPP 2019

Bliver wirestropper produceret i Danmark?

Kel-Berg kærre til Kim Jacobsen’s Murer- og Entreprenørfirma

Uhing EasyLock ® fra Manicus Teknik

Print på portdugen, bryd overfladerne og skab et andet look.

Hvordan skal du gribe de nye regler om kemisk APV an?

Vi udvider endnu engang vores sortiment af sikkerhedsudstyr

Ajcon opfører en ny pakkeudleveringshal for GLS Express

Udlægning af køreplader ved My Garage i Vejle

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Johs. Søndergaard & Sønner

Prysmian inkluderet i Dow Jones Sustainability Index World

BRUG FOR AT BLIVE VÆRDSAT? - bliv kunde hos os

Jobopslag: IT-ansvarlig til vores hovedkontor i Odense

Tre nye Kel-Berg 3 akslet bokstrailere er leveret

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Lovpligtige eftersyn af løftegrej, kraner m.m. til lands, til vands og i...

En flot ny Kel-Berg 3 akslet rund tiptrailer til Demstrup Autotransport - P...

Helt træk samt endnu en ballastkærre til BMS, Kolding

Automatisk åbning af papkasser fra Mach-Tech A/S

NOS A/S udfører lovpligtige eftersyn

”Vi fik adgang til IPW i januar – og vi gik live i februar.”

Send til en kollega

0.239