23948sdkhjf

Unge chaufførlærlinge er populære

I de seneste par år er der sket en lille stigning i antallet af elever optaget på vejgodsuddannelsens grundforløb 2. Det går altså fremad med få de unge til at søge ind på chaufføruddannelsen.

Alligevel er det tæt på umuligt for Kenneth Poulsen, medejer af Stykgodscentret Skive, at finde nye unge chaufførlærlinge.

- Livet som chauffør er en livsstil, og jeg tror, at de unge i dag gerne vil have et liv med håndbold og badminton og faste mødetider. Vi kører aften, dag og tidlig morgen – vi kører, når kunderne har behovet, siger Kenneth Poulsen og understreger behovet for nye unge lærlinge:

- Det bliver svært at holde gang i fødekæden uden de unge, for på et tidspunkt er det jo kun de gamle, der er tilbage. Derfor holder vi også fast i vores lærlinge, som er udlært.

Vognmænd går forgæves
Når vognmændene søger nye lærlinge, er det ikke kun Stykgodscentret Skive, der går forgæves. Det siger Klaus Pugholm Jensen, som er konsulent og administrator på transportuddannelserne ved UCH – Uddannelsescenter Holstebro. I øjeblikket har UCH 11 chauffører på grundforløb 2, hvoraf de otte er under 25 år.

- Men det skræmmende er, at vi har 15 ledige lærepladser, og det kan 11 chauffører ikke dække. Og der er flere ledige pladser på vej, siger Klaus Pugholm Jensen.

UCH uddanner hvert år ca. 50 elever til lager og 40 elever til godschauffører med faglært status, hvoraf størstedelen er over 25 år. Men de unge er ifølge Klaus Pugholm Jensen i høj kurs, fordi virksomhederne gerne selv vil forme deres medarbejdere.

Kundeservice er vigtigt
I takt med at kundeservice fylder mere og mere i chaufførfaget, er det blandt andet kontakt med kunder, der ”gør en god chauffør”, forklarer han:

- De unge er attraktive, fordi de ofte har lettere ved at lytte, og de er ikke præget af en ”sådan har vi altid gjort det”-mentalitet. De kan læres op fra bunden og blive gode medarbejdere i den pågældende virksomhed.

Når de unge er så svære at lokke til og ikke længere selv opsøger transportvirksomhederne, er det ifølge Klaus Pugholm Jensen særligt på grund af ønsket om faste arbejdstider. Derfor er det også positivt, at mange virksomheder er blevet bedre til at tilpasse sig.

I forsøget på at gøre chaufførbranchen mere attraktiv for de unge indførte ATL sidste år lærepladsgarantien, som sikrer alle dedikerede og aktivt søgende unge en læreplads. Der er også ansat en pratikpladskoordinator i Transporterhvervets Uddannelser (TUR), som skal være bindeled mellem virksomheder og skoler.

Kilde: ATL

Artiklen er en del af temaet Fremtidens Chauffør.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125