23948sdkhjf

Politiet har fanget knap 8000 fartsyndere i kontroluge

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Knap 8000 bilister blev taget i politiets landsdækkende fartkontrol i sidste uge.

Politiet registrerede 7837 hastighedsoverskridelser i Danmark i sidste uge.

Det viser en opgørelse foretaget af Rigspolitiet.

Politiet har fra mandag den 1. april til søndag den 7. april gennemført målrettede indsatser mod overskridelser af hastighedsgrænser i trafikken.

- Ugens kontroller viser, at der stadig er for mange bilister, der kører for hurtigt og dermed udsætter sig selv og andre for fare, siger politiassistent Christian Berthelsen fra Rigspolitiets Nationale Færdselscenter.

Han understreger, at der er en klar sammenhæng mellem farten på vejene og antallet af dræbte og tilskadekomne.

- Farten dræber og er stadig et problem for trafiksikkerheden og kræver derfor politiets fortsatte opmærksomhed, siger han.

- Når hastigheden sættes i vejret øges både den strækning, som bilen kører, inden føreren reagerer, og bilens bremselængde.

Af hastighedsoverskridelserne den første uge i april var lidt over 2800 overskridelser af den generelle hastighed i byerne.

Mere end 1600 var overskridelser af den generelle hastighed på landeveje og motorveje. Og lidt under 5000 var overskred af den skiltede hastighed på vejene, blandt andet hvor hastigheden var nedsat på grund af vejarbejde.

- Nogle af de hastighedsoverskridelser, som vi har konstateret i denne uge, er hovedrystende, hvor vi har eksempler på hastigheder tæt ved 200 kilometer i timen, og det kan man dø af, siger Christian Berthelsen.

Hos Rådet for Sikker Trafik er man ikke umiddelbart overrasket over, at flere tusinde bilister er gået i fartfælderne.

Det fortæller direktør Mogens Kjærgaard Møller.

- Jo flere ressourcer politiet sætter ind på det her område, desto flere får de i fartfælden. Alle, der bevæger sig ud i trafikken - uanset om det er på cykel eller i bil - ved, at der er mange, der kører for hurtigt ude på vejene.

- Politiets tilstedeværelse er en meget vigtig faktor, hvis man vil sætte afgørende ind på det her område, siger Mogens Kjærgaard Møller.

Uheldsrisikoen er ikke lige stor for alle typer af veje.

100 kilometer i timen på en motorvej er mindre farligt end 100 kilometer i timen på en landevej eller en byvej.

Det skyldes, at en motorvej er lavet til høje hastigheder, og at der her kun kører personbiler og lastbiler.

Landeveje og byveje er lavet til meget lavere hastigheder, og trafikken er mere kompleks, da både fodgængere, cyklister og biler er til stede.

/ritzau/

Kilde: /ritzau/
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Nyhedsbrev

8.825 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Online Avis Arkiv

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Truckførere fik afgørende indflydelse på ny leverandør

En verdenspremiere er veloverstået

Den første førerløse lastbil har fået sin debut på offentlig vej i Sverige

T-pod: Den skal vi også ha’ i Danmark

Dansk DB Schenker-direktør var med, da den selvkørende T-pod blev sat i drift i Sverige

Opkøb: Best Transport ekspanderer i Danmark

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Spaceinvader hædret med start-up pris

Sådan får du en lærling på krogen

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Q8 vil være klimaneutrale

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipa...

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Johan Bækgård & Søn ApS

Send til en kollega

0.196