23948sdkhjf

Gert Jakobsen takkede af

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Efter otte år i ITD's bestyrelse sagde formanden, Gert Jakobsen, tak for denne gang.

- Jeg er stolt over at give nøglerne til verdens bedste forening videre til mine kollegaer. Der er store trusler udefra og også mange nye muligheder, som vi hele tiden har arbejdet med, og jeg er glad for, at ITD er en velsmurt og stærk maskine, der kan løfte rigtig mange opgaver.

Sådan sagde Gert Jakobsen, da han i lørdags gik af som formand og bestyrelsesmedlem  ITD.

Gert Jakobsen har været formand for ITD’s bestyrelse siden 2013. Han er stolt over at kunne levere foreningen i god gænge. Han takker af med bevidstheden om, at foreningen er i højt gear. 

Formanden fremhæver, at selv om der er rigtig mange store ting at være stolte over, så er det tit også de små sejre, der er vigtige.

- ITD er rigtig god til det stille, rolige ryk. Det er vi "mega seje" til, fordi kvalitet og ihærdighed giver en masse gode resultater, og vi har ikke nødvendigvis behov for at stille os op på et bord og råbe højt om det, vi opnår. Det passer rigtig godt til min måde at arbejde på, for jeg tror på, at det på sigt også er det, man kommer længst med, siger Gert Jakobsen.



Et stolt tilbageblik
Formanden kan kigge tilbage på en del markante og konkrete resultater, som er kommet igennem i hans tid. ITD har åbnet politiske kontorer i både København og Bruxelles og har dermed oprustet både sin politiske og internationale indsats. Økonomien i de kommercielle selskaber er bundsolid. ITD har åbnet mæglervirksomhed i Polen og Rumænien. I ITD Arbejdsgiver er der taget hul på et monopolbrud på overenskomstområdet med stævningen af den danske stat for at sikre foreningsfriheden. Der er ikke mindst også lagt et stort arbejde i igen at samle "foreningen" og "forretningen" i ITD, og der er igen skabt en koncernledergruppe med Carina Christensen i spidsen.

- I ITD repræsenterer vi både en forening og en stærk forretning, og vi er en stor familie. Det har altid været vores styrke, og det har været vigtigt for mig igen at komme tilbage til det udgangspunkt, som vi måske var ved at bevæge os lidt væk fra.

- Vores kommercielle del var aldrig blevet til det, som det er i dag, uden nærkontakten til vognmændene her i Danmark. Jeg glæder mig over, at langt de fleste af vores 270 medarbejdere fra hele Europa i 2018 var samlet for allerførste gang i hovedsædet i Padborg for at fejre foreningens 70-års jubilæum, siger Gert Jakobsen.

Genfinde identiteten
Og når han også skal se tilbage, så er der også tiltag og sager, som han i dag gerne havde været foruden.

- Vi kørte i nogle år en meget offensiv medlemshvervning. I dag kan jeg se, at det ikke har været til gavn for ITD, at vi på meget kort tid fik 40 procent flere medlemmer ind. Det har presset vores organisation, og vi arbejder i dag stadig med at genfinde vores identitet med de mange nye medlemmer i foreningen. En rolig, organisk vækst havde nok været langt bedre for ITD. Siden 2017 har vi haft timeout i medlemshvervningen, og vores fokus er i dag at højne kvaliteten i vores rådgivning, yde en høj service til vores medlemmer og at skabe solide politiske resultater til gavn for medlemmerne, siger Gert Jakobsen.

Nærvær og samarbejde
To ting vil Gert Jakobsen komme til at savne mest, når han takker af i bestyrelsen.

- Jeg kommer til at savne nærværet med huset. Vi har været på en fantastisk rejse, og her har samtlige medarbejdere været vigtige for mig, for de har altid hjulpet mig. Jeg har aldrig stået alene, så det nærvær er ubeskriveligt og vigtigt for foreningens virke, siger han.

- Og så kommer jeg til at savne arbejdet i bestyrelsen. Der har været et godt samarbejde, og det er lykkedes os at finde frem til samme standpunkt. Det kræver, at når fronterne kan være hårdt trukket op, så er det med at spille en mildere tekst frem, så når vi er gået fra et møde, så har vi været enige, siger formanden.

Masser af arbejde
Gert Jakobsen håber, at ITD fortsat kan spille en stor rolle med at påvirke politikere og beslutningstagere, for det er nødvendigt for at sikre vejgodstransportens fremtid. Og så har han et stort ønske.

- Jeg håber, at Vejpakken bliver stemt hjem i enighed. Der er meget, der skiller vandene lige nu, men jeg håber, at der kan findes et kompromis, hvor der nok må klippes en tå og hugges en hæl. Men der er behov for enighed, for ellers kommer vi ikke fremad i EU. Det er frygteligt for transportbranchen med nationale særregler, for de gør det næsten umuligt at navigere på de europæiske landeveje, siger han.

Blå bog: Gert Jakobsen

Gert Jakobsen er 60 år og direktør i Gert Jakobsen Transport ApS i Hornslet ved Aarhus. Herudover ejer og driver han også virksomhederne Cheminor A/S og Strongblue og er medejer af Logi-Dan A/S.

Virksomhederne tæller i dag omkring 30 medarbejdere - herunder Gert Jakobsens kone Elin Jakobsen, der til daglig styrer tropper og lastbiler, da Gert Jakobsen selv er travlt beskæftiget med arbejdet som bestyrelsesformand i ITD.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Ove har en plan, en brintlastbil-plan

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

- Vi plejer at tabe milliarder, så det er sådan set meget godt

Dansk Erhverv: Afskaffelse af IVSer betyder færre nye virksomheder

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nyhedsbrev

8.822 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Online Avis Arkiv

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Truckførere fik afgørende indflydelse på ny leverandør

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Sådan får du en lærling på krogen

Spaceinvader hædret med start-up pris

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Q8 vil være klimaneutrale

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipa...

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Send til en kollega

0.211