23948sdkhjf

Ønsker minimumsløn for kørsel med gods

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Krifa taler for at indføre minimumsløn for al kørsel med gods i Danmark.

- Vi ønsker en minimumsløn for al kørsel med varer og gods i Danmark. På den måde gør man det, der foregik i Padborg, ulovligt, siger han.

Denne udmelding kommer fra fagforeningen Krifa, som ikke blev inviteret med i regeringens såkaldte Padborg-udvalg, hvor arbejdsmarkedets parter og transportbranchen skal finde løsninger på problemet med lavlønnede chauffører fra tradjelande, som lever i slumlejre..

- Jeg har ikke et ønske om, at politikerne skal fastsætte en minimumsløn. Det må være arbejdsmarkedets parter, der forhandler minimumslønnen, og så kan politikerne ophøje det til lov. Det gør man for eksempel i Norge.

Søren Fibiger Olesen medgiver, at hans forslag ikke sikrer chauffører fra tredjelande - altså chauffører, der kommer uden for EU - de helt samme overenskomstvilkår som danske chauffører eller EU-chauffører, når det gælder tillæg mm.



- I første omgang går mit forslag på Danmark. I flere EU-lande har man jo en mindsteløn, så det er Danmark og den danske model, der er lidt anderledes.

- Den danske model er grundlæggende god, men vi er nødt til at modernisere den. Globaliseringen og varernes og arbejdskraftens frie bevægelighed er en udfordring, som vi er nødt til at adressere, siger Søren Fibiger Olesen. 

Statsministeren bakker op
Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) lufter også tanken om en mindsteløn på vejgodsområdet..

- En lovreguleret mindsteløn vil gøre det lettere at stoppe social dumping, der følger med den fri bevægelighed og udstationeringer, skriver statsministeren.

- Vi kan tillægge løn- og arbejdsvilkår på repræsentative overenskomster større betydning for at undgå, at brodne kar ikke misbruger den danske model. Med fordel kan vi starte med områder, hvor udfordringerne presser sig mest på, f.eks. transportområdet, skriver Lars Løkke Rasmussen på de sociale medier.

Socialdemokratiet er imod

Et svar fra kom prompte fra Mogens Jensen (S), som har en fortid hos LO.

- Lovbestemt mindsteløn ender altid som maksimumløn i praksis. Løkkes forslag er en glidebane mod lavere lønninger og dårligere arbejdsvilkår. Det er den forkerte vej for Danmark, svarede Mogens Jensen ligeledes på de sociale medier. 


Imidlertid indeholder aftalen mellem Dansk arbejdsgiverforening (DA) og Fagbevægelsens Hovedorganisation (HF) en snert af lovgivet løn.

- Lønvilkår på godskørselsområdet har på grund af områdets særlige karakter været understøttet af lovgivning, siden Danmark blev medlem af EU, understreger DA’s administrerende direktør Jacob Holbraad og Fagbevægelsens Hovedorganisations formand Lizette Risgaard i deres aftale.

Timesats for udenlandske chauffører

De to hovedorganisationer foreslår en timesats for udenlandske vognmænd, der udgøres af transportoverenskomsternes grundløn, chaufførtillæg plus værdien af særlig opsparing og fridagsopsparing.

"Det skal afklares med regeringen, om grundlaget for denne sats af hensyn til klarhedskravet skal fremgå af selve lovteksten, bemærkningerne eller via bekendtgørelse eller andet," hedder det.

DA og FH taler videre om, at virksomheder uden kollektiv overenskomst skal følge omkostningsniveauet i overenskomster.

Eftersyn af den danske model
ITD roser statsministeren for at tage hul på en debat om eftersyn af den 120 år gamle danske model for arbejdsmarkedet.

- Der skal være flere overenskomster at vælge imellem - og hverken arbejdstager eller arbejdsgiver skal tvinges til at følge en anden overenskomst end den, der gælder på virksomheden, erklærer ITD’s administrerende direktør Carina Christensen i sin kommentar, som advarer mod monopoler på overenskomster.

- Kunne vi få reetableret retstilstanden omkring godskørselslovens paragraf 6, stk. 3 i kombination med en benhård kurs overfor social dumping og unfair konkurrence, kan vi opnå det samme - uden at pille ved det grundlæggende i den danske model, erklærer administrerende direktør Erik Østergaard, DTL, som advarer mod at en politisk fastsat mindsteløn.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

H. P. Therkelsen tidligere dømt for cabotage

DSV svinger kniven: 165 jobs skæres væk

DFDS vinder ny brexit-kontrakt

Nyt om navne

Disse lovforslag vil påvirke transporten

Nyhedsbrev

Prime Cargo indvier automatisk lager til 60 millioner

Online Avis Arkiv

Arla kører på GTL

Større bøder kræver effektiv håndhævelse

- Vi har ikke en effektiv kontrol af færdslen i Danmark. Derfor breder der sig en egoisme og hensynsløshed ude i trafikken, mener Kristian Pihl Lorentzen.

Dekra opkøber 16 synshaller

Dømt lastbilchauffør får lov til at komme hjem

DI: Grænsekontrol til Sverige skal være smidig og midlertidig

Vordingborg Havn udvider til dobbelt størrelse

ADP ansætter ny udviklings-chef

DSV-direktør nomineret til årets leder

Rystet direktør bortviser medarbejdere

H.P. Therkelsen Padborg bortviser tre medarbejdere.

Lufthavn bakker op om klimaafgift

Nyt fra bestyrelser og direktioner

AutoBude sætter fut under grønnere vognpark

Hver gang, der købes nye lastbiler, forventer vognmanden en besparelse på brændstoffet.

Big boom i antallet af skader på lastbiler

Se listen: Svindelen holder i kø på de danske landeveje

Der har været rigtig travlt på landets tungvognscentre den seneste måned

Stærke kræfter til Leman

Nye leveringer

ITD kårer Årets Transportkommune: Se vinderne i din region

H.P. Therkelsen-ansatte erkender svindel: - Jeg er rystet i min grundvold

Danmarks konkurrenceevne fastholder plads i global top-ti

Person død efter arbejdsulykke på containerterminal

Refako lander millionunderskud

Vigtige love for opbyggere

Månedens konkurser

Vær klar til miljøindsats

LEDER: Slut med at overhale?

Lang ventetid på varebilstilladelser

Bestyrelsesformand i DSV trækker sig

Dækbranchens temadag

Lærlingens vej til at køre varebil

Kort om navne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gå ikke glip af årets udbudskonference - en del af NPP 2019

Bliver wirestropper produceret i Danmark?

Kel-Berg kærre til Kim Jacobsen’s Murer- og Entreprenørfirma

Uhing EasyLock ® fra Manicus Teknik

Print på portdugen, bryd overfladerne og skab et andet look.

Hvordan skal du gribe de nye regler om kemisk APV an?

Vi udvider endnu engang vores sortiment af sikkerhedsudstyr

Ajcon opfører en ny pakkeudleveringshal for GLS Express

Udlægning af køreplader ved My Garage i Vejle

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Johs. Søndergaard & Sønner

Prysmian inkluderet i Dow Jones Sustainability Index World

BRUG FOR AT BLIVE VÆRDSAT? - bliv kunde hos os

Jobopslag: IT-ansvarlig til vores hovedkontor i Odense

Tre nye Kel-Berg 3 akslet bokstrailere er leveret

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Lovpligtige eftersyn af løftegrej, kraner m.m. til lands, til vands og i...

En flot ny Kel-Berg 3 akslet rund tiptrailer til Demstrup Autotransport - Preben Hansen ApS

Helt træk samt endnu en ballastkærre til BMS, Kolding

Automatisk åbning af papkasser fra Mach-Tech A/S

NOS A/S udfører lovpligtige eftersyn

”Vi fik adgang til IPW i januar – og vi gik live i februar.”

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Gunnar Nielsen, Aars A/S

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Ballastkærre klar til hårdt arbejde hos Kranexpressen

Se hvor let det er - når du skal tjekke hvad vi har på lager…

Send til en kollega

0.19