23948sdkhjf

Ønsker minimumsløn for kørsel med gods

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Krifa taler for at indføre minimumsløn for al kørsel med gods i Danmark.

- Vi ønsker en minimumsløn for al kørsel med varer og gods i Danmark. På den måde gør man det, der foregik i Padborg, ulovligt, siger han.

Denne udmelding kommer fra fagforeningen Krifa, som ikke blev inviteret med i regeringens såkaldte Padborg-udvalg, hvor arbejdsmarkedets parter og transportbranchen skal finde løsninger på problemet med lavlønnede chauffører fra tradjelande, som lever i slumlejre..

- Jeg har ikke et ønske om, at politikerne skal fastsætte en minimumsløn. Det må være arbejdsmarkedets parter, der forhandler minimumslønnen, og så kan politikerne ophøje det til lov. Det gør man for eksempel i Norge.

Søren Fibiger Olesen medgiver, at hans forslag ikke sikrer chauffører fra tredjelande - altså chauffører, der kommer uden for EU - de helt samme overenskomstvilkår som danske chauffører eller EU-chauffører, når det gælder tillæg mm.



- I første omgang går mit forslag på Danmark. I flere EU-lande har man jo en mindsteløn, så det er Danmark og den danske model, der er lidt anderledes.

- Den danske model er grundlæggende god, men vi er nødt til at modernisere den. Globaliseringen og varernes og arbejdskraftens frie bevægelighed er en udfordring, som vi er nødt til at adressere, siger Søren Fibiger Olesen. 

Statsministeren bakker op
Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) lufter også tanken om en mindsteløn på vejgodsområdet..

- En lovreguleret mindsteløn vil gøre det lettere at stoppe social dumping, der følger med den fri bevægelighed og udstationeringer, skriver statsministeren.

- Vi kan tillægge løn- og arbejdsvilkår på repræsentative overenskomster større betydning for at undgå, at brodne kar ikke misbruger den danske model. Med fordel kan vi starte med områder, hvor udfordringerne presser sig mest på, f.eks. transportområdet, skriver Lars Løkke Rasmussen på de sociale medier.

Socialdemokratiet er imod

Et svar fra kom prompte fra Mogens Jensen (S), som har en fortid hos LO.

- Lovbestemt mindsteløn ender altid som maksimumløn i praksis. Løkkes forslag er en glidebane mod lavere lønninger og dårligere arbejdsvilkår. Det er den forkerte vej for Danmark, svarede Mogens Jensen ligeledes på de sociale medier. 


Imidlertid indeholder aftalen mellem Dansk arbejdsgiverforening (DA) og Fagbevægelsens Hovedorganisation (HF) en snert af lovgivet løn.

- Lønvilkår på godskørselsområdet har på grund af områdets særlige karakter været understøttet af lovgivning, siden Danmark blev medlem af EU, understreger DA’s administrerende direktør Jacob Holbraad og Fagbevægelsens Hovedorganisations formand Lizette Risgaard i deres aftale.

Timesats for udenlandske chauffører

De to hovedorganisationer foreslår en timesats for udenlandske vognmænd, der udgøres af transportoverenskomsternes grundløn, chaufførtillæg plus værdien af særlig opsparing og fridagsopsparing.

"Det skal afklares med regeringen, om grundlaget for denne sats af hensyn til klarhedskravet skal fremgå af selve lovteksten, bemærkningerne eller via bekendtgørelse eller andet," hedder det.

DA og FH taler videre om, at virksomheder uden kollektiv overenskomst skal følge omkostningsniveauet i overenskomster.

Eftersyn af den danske model
ITD roser statsministeren for at tage hul på en debat om eftersyn af den 120 år gamle danske model for arbejdsmarkedet.

- Der skal være flere overenskomster at vælge imellem - og hverken arbejdstager eller arbejdsgiver skal tvinges til at følge en anden overenskomst end den, der gælder på virksomheden, erklærer ITD’s administrerende direktør Carina Christensen i sin kommentar, som advarer mod monopoler på overenskomster.

- Kunne vi få reetableret retstilstanden omkring godskørselslovens paragraf 6, stk. 3 i kombination med en benhård kurs overfor social dumping og unfair konkurrence, kan vi opnå det samme - uden at pille ved det grundlæggende i den danske model, erklærer administrerende direktør Erik Østergaard, DTL, som advarer mod at en politisk fastsat mindsteløn.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

BMS sætter rulleskøjter på 23 meter højt fyrtårn

Leman afslutter stort udbud på 68 nye trailere

Statsstøtte til Femern kommer igen under lup

EU åbner undersøgelse af statsstøtte til Postnord

Danmark og Sverige undersøges af EU for statsstøtte til PostNord i strid med EU's regler

Vognmand og chauffør står til bøder for over 100.000 kroner

Nyhedsbrev

8.823 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Iveco varmer op til Le Mans fra Skagen til København

Online Avis Arkiv

Blue Water ekspanderer i øst

Politiet advarer: Bølge af tyverier fra varebiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nye leveringer

Volvos Vera har fået sin første selvkørende opgave

Direktør fejrer 25 år

Skagen Havn underskriver kontrakt om etape 3-udvidelsen

Skagen Havn har valgt Per Aarsleff A/S som entreprenør på etape 3-udvidelsen af havnen. Udvidelsen er den største i havnens historie og forventes at koste 500 mio. kroner

Efter skraldekonflikt: Samarbejdet slutter til august

Frederikshavn Forsyning og Remondis har indgået opsigelsesaftale

Flere unge omdelere til Nordjyske

Rekordmange tager vandvejen til Folkemødet

Leman: - Flere opkøb på vej

ITD til ny regering: - Hold vågent øje med Postnord

DLG samler transport og lager i Taulov

Rejsegilde på stort logistikcenter i Taulov Dry Port.

Beskedent overskud hos Esbjerg Gods

Kanonkonge fik ny kanon

Ny 3-akslet til vognmand fra Høng

Fuld lastbilchauffør slingrede ned ad Hirtshalsmotorvejen

Debat
Hvordan sælger vi chaufførjobbet i mødregruppen?

SpaceInvader i nordisk Top-50

Hvad er WLTP?

Færre sælgere i autobranchen

Kunstig intelligens på vej i transportbranchen

Nye smarte apps på messe

Halvvejs i stor levering af Scania til Vendelbo

Kort om navne

Kæmper fortsat for gratis bro

Teenagealderen er slut for DTL

Parkerede lastbiler skal ud af byen

Mærsk i minus trods bedre tider på verdenshavene

DSV får ny storaktionær

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Et helt NOPA træk til Vridsløsemagle Kran og Container

Nyt træk til Vestjyllands Andel amba

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 med aut. rullepresenning til Benny Rasmussen & Søn

Vil du have den bedste kranløsning på markedet? Og skal prisen være den HELT rigtige?

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Prysmian er med til at holde Danmark rent

Tillykke til Lysen Biler med vaskemaskine nr 5 fra WashTec

Hils på din nye kollega - kontorrobotten

Vi har, heldigvis, mange forskellige opgaver

Mange nye HR-funktioner med seneste Dynamics 365 for Talent - Måske du allerede har adgang

Manicus Teknik, din leverandør af hydraulik

Multilift Power kroghejs til flytning af containere

Ubro SystemPac introducerer en ny biobaseret strækfilm

3G-netværket har talte dage

1 stk. ny 3-akslet gardintrailer til Simon Dam Transport!

Billig emballage

Danmarks største udvalg af LØFTEGREJ online →→→→

Vidste du, at BSV kan tilbyde følgende?

Kom til åbent hus hos SAWO i Kolding

EVCS hybrid ladekabel til 2-33 kV og 16-32 A

Fleet Complete's Carsharing app gør det nemt for medarbejderne at booke en ...

Står du med et komplekst løfte- eller håndteringsproblem?

Vi kan levere meget andet end produkterne i vores standardsortiment hos Car...

Produktfokus: pewag levo LH

Køber du din gas her?

Send til en kollega

0.178