23948sdkhjf

Spændende Scania til Grønland

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Stiholt har leveret en tankbil til transport af drikkevand på Grønland

Stiholts lastbilsælger Christian Pedersen har gang i den for tiden. Blandt de seneste leveringer er endnu en Scania til det grønlandske marked, som Christian er salgsansvarlig for.

Den seneste levering til den nordlige del af vores rigsfællesskab er en Scania P 360 XT B4x4 HZ opbygget med tank til transport af drikkevand til Nukissiorfiit (Grønlands Energiforsyning). Bilen skal fremover køre i Grønlands tredje-største by Ilulissat med cirka 5.000 indbyggere på den grønlandske vestkyst og distribuere drikkevand til de borgere, der ikke har indlagt rindende vand i deres huse.



Bilen er opbygget af VM Tarm med 8.000 liter vandtank i rustfast stål.

Vandet må ikke fryse
For at minimere risikoen for, at vandet fryser under transporten, er bilens udstødningsrør ført vandret gennem tanken og videre gennem det bageste pumpeskab, hvorefter det svinger op i lodret og i en skorsten bagest på tanken. Vandpumpen, som trækkes via kraftudtag, kan fjernbetjenes af chaufføren, mens han står inde i det hus, der er ved at få leveret vand.

Da der jo ikke ligger et Scania-værksted på ethvert gadehjørne i Ilulissat - eller i resten af Grønland for den sags skyld - er alle detaljer på bilen specificeret med fokus på maksimal driftssikkerhed og lang levetid.

Derfor er P 360’eren udrustet med ekstra kraftig chassisramme fra Scanias XT-serie med stålkofanger, synlig FUPS-kofanger (Front Underrun Protection), bladfjedre for og bag, 13-liters motor på 360 hk i Euro 3-version, manuel 9-trins GR905-gearkasse og navreduktionsaksler med manuel differentialespærre. Der er tromlebremser for og bag.

Også førerhuset er specificeret, så der er så lidt som muligt, der kan gå i stykker. Udstyrsniveauet er såkaldt basis-niveau i Scania-terminologi. Det er monteret på mekaniske fjedre, det har mekanisk førerhustip, og selv rudehejset er mekanisk. Spejljusteringen sker manuelt, dørlåsene betjenes manuelt, og temperaturen i varmeapparatet reguleres manuelt.

Nej, der er ikke meget luksus ombord, men til gengæld vil den nye Scania P 360 kunne holde til lidt af hvert under ekstreme forhold i mange, mange år fremover.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Nu er PEMA blevet TIP

Ditte giver mange lastbiler den sidste finish inden levering

Vognfabrik med flotte kornopbygninger: Forskellen ligger i detaljen

Fornyelser på HMF’s populæreste kran

Nye leveringer

Nyhedsbrev

9.161 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

Online Avis Arkiv

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

To Scanianitter på pension

Test
TEST af el-lastbiler: Kort, koncentreret bykørsel

Batteridrevne kraner til Rødovre

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Fremtidens surringsbånd er her

Lastbilfabrikanter fraråder partikelfilter

Marius Pedersen opkøber FKS Slamson

Stor Scania til Bette Gris

Så blev det vognmandens tur til ny bil

Lastbilsalg ramt af corona

Salget af varebiler styrtdykker

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

Danske vognmænd sparer penge: Lastbilens vægt tjekkes på farten

Aflyste studenterkørsler vælter ikke vognmænds økonomi

DTL: Dispensation fra uddannelse er stadig nødvendig

Krav om chaufføruddannelse bliver genindført

Ny direktør for De Danske Bilimportører

Robotter gør lageret mere sikkert

Flot Scania R650 V8 til Vig

Gyldigheden på en række kort og beviser bliver forlænget

Hold styr på traileren

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Langtidsholdbare vejstriber øger bilisternes reaktionstid

Tør du tage springet?

Optimering medfører 10-20 % besparelser på affaldsindsamling

Klemme- aggregater

Kel-Berg tipkærre med truckbeslag i front til HH Multi ApS

Britiske Autodesk vælger bott

Løft sikkert med kæde

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Får du efterset dit faldsikringsudstyr?

Rotatorer til alle behov

Ny Kel-Berg overføringsanhænger til Demstrup Autotransport

Intelligent optimering til cementproducenter

Få et stærkt diagnoseværktøj til AGV-diagnose!

Endnu et wirehejs flytter ud fra Støvring

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

Oudrup Stenleje I/S nye Kel-Berg tipkærre med 3-vejs tip

Tænker du på et salg

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Holder du dig opdateret inden for dit felt?

Transportoptimering & distribution af cement

Plastpalle af 100% genbrugsplast fra danske husholdninger

Send til en kollega

0.235