23948sdkhjf

Spændende Scania til Grønland

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Stiholt har leveret en tankbil til transport af drikkevand på Grønland

Stiholts lastbilsælger Christian Pedersen har gang i den for tiden. Blandt de seneste leveringer er endnu en Scania til det grønlandske marked, som Christian er salgsansvarlig for.

Den seneste levering til den nordlige del af vores rigsfællesskab er en Scania P 360 XT B4x4 HZ opbygget med tank til transport af drikkevand til Nukissiorfiit (Grønlands Energiforsyning). Bilen skal fremover køre i Grønlands tredje-største by Ilulissat med cirka 5.000 indbyggere på den grønlandske vestkyst og distribuere drikkevand til de borgere, der ikke har indlagt rindende vand i deres huse.



Bilen er opbygget af VM Tarm med 8.000 liter vandtank i rustfast stål.

Vandet må ikke fryse
For at minimere risikoen for, at vandet fryser under transporten, er bilens udstødningsrør ført vandret gennem tanken og videre gennem det bageste pumpeskab, hvorefter det svinger op i lodret og i en skorsten bagest på tanken. Vandpumpen, som trækkes via kraftudtag, kan fjernbetjenes af chaufføren, mens han står inde i det hus, der er ved at få leveret vand.

Da der jo ikke ligger et Scania-værksted på ethvert gadehjørne i Ilulissat - eller i resten af Grønland for den sags skyld - er alle detaljer på bilen specificeret med fokus på maksimal driftssikkerhed og lang levetid.

Derfor er P 360’eren udrustet med ekstra kraftig chassisramme fra Scanias XT-serie med stålkofanger, synlig FUPS-kofanger (Front Underrun Protection), bladfjedre for og bag, 13-liters motor på 360 hk i Euro 3-version, manuel 9-trins GR905-gearkasse og navreduktionsaksler med manuel differentialespærre. Der er tromlebremser for og bag.

Også førerhuset er specificeret, så der er så lidt som muligt, der kan gå i stykker. Udstyrsniveauet er såkaldt basis-niveau i Scania-terminologi. Det er monteret på mekaniske fjedre, det har mekanisk førerhustip, og selv rudehejset er mekanisk. Spejljusteringen sker manuelt, dørlåsene betjenes manuelt, og temperaturen i varmeapparatet reguleres manuelt.

Nej, der er ikke meget luksus ombord, men til gengæld vil den nye Scania P 360 kunne holde til lidt af hvert under ekstreme forhold i mange, mange år fremover.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Dansk chauffør dømt for et ton hash i vinkartoner

Her er afløseren for Stralis

Ny Iveco-lastbil hedder S-Way.

Kontrol af eksamenskøretøjer: - Det er ikke godt nok

Afstemning 4. juli om skærpede regler for nye lastbilers forurening

Ny Truck Diesel-station ved Herning

Nyhedsbrev

8.822 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Ny klimavenlig trailerkøling sparer Rema 1000 for 1.500 tons CO2

Online Avis Arkiv

Stort trailer-opkøb: Krone overtager hollændere

Slamsugere gav rekordhøj omsætning

Nye leveringer

Vognmand fra Undløse får ny show-V8'er

Danmarks største diesel-specialist udvider efter rekordoverskud

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

KH Onestop og Stiholt i nyt samarbejde

Træk på for- og midteraksel

Stiholt har leveret endnu en special-Scania til Grønland

Ovethi med gode muligheder

Volvo crashtester cykelhjelme mod biler

Containere fra Miljø-Art i 25 år

Ovethi fejrer fem mærkedage

Preben og Thomas Thinggaard markerer fem fødselsdage og jubilæer 21. juni. Samtidig bliver sønnen adm. direktør i det fynske dækfirma.

Polske mænd tiltalt for millionkup mod lastbil

Nyt køretøj suger huller i vejen

Iveco varmer op til Le Mans fra Skagen til København

Vognmand og chauffør står til bøder for over 100.000 kroner

BMS sætter rulleskøjter på 23 meter højt fyrtårn

Leman afslutter stort udbud på 68 nye trailere

Direktør fejrer 25 år

Kanonkonge fik ny kanon

Ny 3-akslet til vognmand fra Høng

Hvad er WLTP?

SpaceInvader i nordisk Top-50

Padborg Transportmesse 2019
MAN med ekstra udstyr

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipa...

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Johan Bækgård & Søn ApS

Send til en kollega

0.189