23948sdkhjf

Spændende Scania til Grønland

Stiholt har leveret en tankbil til transport af drikkevand på Grønland

Stiholts lastbilsælger Christian Pedersen har gang i den for tiden. Blandt de seneste leveringer er endnu en Scania til det grønlandske marked, som Christian er salgsansvarlig for.

Den seneste levering til den nordlige del af vores rigsfællesskab er en Scania P 360 XT B4x4 HZ opbygget med tank til transport af drikkevand til Nukissiorfiit (Grønlands Energiforsyning). Bilen skal fremover køre i Grønlands tredje-største by Ilulissat med cirka 5.000 indbyggere på den grønlandske vestkyst og distribuere drikkevand til de borgere, der ikke har indlagt rindende vand i deres huse.

Bilen er opbygget af VM Tarm med 8.000 liter vandtank i rustfast stål.

Vandet må ikke fryse
For at minimere risikoen for, at vandet fryser under transporten, er bilens udstødningsrør ført vandret gennem tanken og videre gennem det bageste pumpeskab, hvorefter det svinger op i lodret og i en skorsten bagest på tanken. Vandpumpen, som trækkes via kraftudtag, kan fjernbetjenes af chaufføren, mens han står inde i det hus, der er ved at få leveret vand.

Da der jo ikke ligger et Scania-værksted på ethvert gadehjørne i Ilulissat - eller i resten af Grønland for den sags skyld - er alle detaljer på bilen specificeret med fokus på maksimal driftssikkerhed og lang levetid.

Derfor er P 360’eren udrustet med ekstra kraftig chassisramme fra Scanias XT-serie med stålkofanger, synlig FUPS-kofanger (Front Underrun Protection), bladfjedre for og bag, 13-liters motor på 360 hk i Euro 3-version, manuel 9-trins GR905-gearkasse og navreduktionsaksler med manuel differentialespærre. Der er tromlebremser for og bag.

Også førerhuset er specificeret, så der er så lidt som muligt, der kan gå i stykker. Udstyrsniveauet er såkaldt basis-niveau i Scania-terminologi. Det er monteret på mekaniske fjedre, det har mekanisk førerhustip, og selv rudehejset er mekanisk. Spejljusteringen sker manuelt, dørlåsene betjenes manuelt, og temperaturen i varmeapparatet reguleres manuelt.

Nej, der er ikke meget luksus ombord, men til gengæld vil den nye Scania P 360 kunne holde til lidt af hvert under ekstreme forhold i mange, mange år fremover.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093