23948sdkhjf

Tid til at tænke leasing

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Det er i de gode tider, at man skal forberede sig på de dårlige tider, siger Leasing Fyns nye chef for transportområdet

Det er tre måneder siden, at Thomas Vandkrog Darving tiltrådte som kundechef og leder for transport- og industriområdet hos Leasing Fyn - og han trives på sin nye arbejdsplads.

Han kommer fra udlejningsvirksomheden PEMA, hvor han de seneste fire år har gennemført en succesfuld turnaround. Tidligere har han været 12 år hos SG Finans.



Hos Leasing Fyn er der ikke behov for en turnaround; men virksomheden vil gerne have flere transport- og industrikunder - og den opgave er Thomas Darving klar til at opfylde sammen med sit team på 11 medarbejdere, der er knyttet til Transport og Industri. De 11 medarbejdere er placeret forskellige steder i landet - to på Sjælland, to i Jylland og på Fyn og to i billeasing. Dertil kommer fem assistenter og Thomas selv.

- Vi dækker hele landet, for Leasing Fyn er - trods navnet - et landsdækkende leasingselskab, understreger Thomas Darving. Vores kontor ligger i Odense, midt i Danmark, så Leasing Fyn samler Danmark.

Det handler om likviditet
Thomas Darving har været 32 år i den finansielle branche og har også prøvet nogle kriser undervejs. Det er derfor en af hans mærkesager, at virksomhederne skal se at få finansieret deres aktiver med lang gæld.

- Der kommer en krise igen. De, der har likviditet, overlever krisen, mens de, der ikke har, overlever ikke.

Derfor er det vigtigt, at man får finansieret sine aktiver på leasing. Det skal man tænke på i de gode år, også selv om man synes, at man har overskudslikviditet.

- Der er ikke krisetegn lige nu; men hvis man vil være på forkant med udviklingen, skal man tænke sig grundigt om og sikre sig det rette likviditetsberedskab.

God rådgivning
- Det, der kendetegner Leasing Fyn, er, at vi ikke bare skaffer penge. For os er det vigtigt at give god rådgivning. Vi vil gerne sørge for, at kunden får luft nok i økonomien, så de kan ændre retning og skifte udstyr, hvis det skulle blive nødvendigt. Derfor hjælper vi dem med at se på deres aktiver og få dem finansieret på lang gæld. Sådanne aktiver kan være alt fra lastbiler og trailere til gaffeltrucks, varebiler og udstyr på lageret.

- Som virksomhed har man behov for at vide, hvad ens reelle udgifter er. Så ved man, når man byder på opgaverne, om det harmonerer med de omkostninger, man har.

- Netop her er der en afgørende forskel mellem et leasingselskab og et pengeinstitut, siger Thomas Darving.

Kontrolleret vækst
Transportmagasinet: Hvad er det overordnede vækstmål for Leasing Fyn?

- Vi er ikke et af de største leasingselskaber på markedet. Vi har en markedsandel på to-tre procent. Vi har en ambition om vækst, men en kontrolleret vækst. Vi håber på at udvide vores markedsandele bare lidt.

- Leasing Fyn har eksisteret i 36 år og har altid kørt en stabil forretning. Det er vigtigt, at kunderne ved, at vi altid vil være der. Derfor går vi op i, at væksten er kontrolleret.

Sjællænder på Fyn
Thomas Darving er sjællænder, men har boet på Fyn siden 1994, så han føler sig tæt på at være integreret.

- Mine børn taler fynsk, men så langt er jeg ikke nået endnu. Til gengæld er det første gang, at han kun har 30 km til sin arbejdsplads.

- Jeg er vant til at køre meget, siger han. Nogle år har jeg kørt 80.000 km, så det er helt luksus at bo så tæt på arbejdet.

Det er ikke usandsynligt, at han en dag kører til arbejdet på cykel, for han er meget glad for at cykle. Thomas Darving har blandt andet trænet sig op til at cykle 110 km - på mountainbike! Og så spiller han golf og går i fitnesscentret.

- Jeg kan godt lide at bruge kroppen. Så glemmer man sit arbejde for en stund og lader op til en ny arbejdsdag, slutter han.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Vestas: Håber vognmænd fortsætter under DSV-aftale

- Lad danskerne redde Postnord eller lad Posten gå konkurs

DSV indgår milliardaftale med dansk gigantfirma

Scania får ny salgschef

Satser på elektrisk pakkelevering

Nyhedsbrev

9.092 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv
Plus

DSV Transport sælger renovationskørsel til Abildskou

Priserne ned på el-varebiler

MAN vil sætte sætter skub i grøn udvikling

Afmatning i Nordens største havn

Tre nye Volvo'er til NB Beton

Danske Maritime sætter Brexit under lup

Nyt skandinavisk projekt skal sikre grønnere transportkæder

MARCOD er sammen med seks danske partnere med i EU-støttet projekt om grønnere transportkorridorer over Skagerrak, Kattegat og Øresund

Ahmed fandt sin hylde på chaufføruddannelsen: - Jeg har lært at tro på mig selv

Frode Laursen i bæredygtigt kaffesamarbejde

Ministerium overhørte kritik af lange dyretransporter

Ny dækaftale gavner miljø og pengepung

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Årets Iveco-forhandler er fra Sjælland

Brexit er i hus: Briterne træder ud af EU i næste uge

Danske Havne: Brug søvejen mere og nedbring trængsel

Skilsmisse fra PostNord i Sverige kan koste millioner

Transportministeriet skal undersøge konsekvenser ved at trække Danmark ud af Postnord. Det kan koste et trecifret millionbeløb, siger professor

Færre lastbiler i Haderslev

Renault vil halvere nedetid

Scan Global Logistics får 315 mio. euro fra investorer: Køber op i Australien

Vejpakken godkendt af EU-Parlamentets transportudvalg

Gammel kending tilbage hos Sawo

Der er kommet bedre styr på fyrværkeritransporter

Politikere kritiserer Postnords afvisning af alvorlige anklager

Dekra Bilsyn udvider igen

I dag åbner Storebæltsbroens nye betalingsanlæg

DI-ros til regeringens vækstplan for handel og logistik

Kombineret slamsuger og spuler til Brdr. Nørulf

Kel-Berg sværlasttrailer til Midt-Trans

Færdselsformand vil sætte fokus på adfærd og landeveje

Affaldsfirma bliver i Brøndby trods klager

DTL-formand: Kurt Beier-sagen markerer år nul

Fra drømmebro til konkret projekt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

PRODUKTFOKUS: Treben i aluminium fra tyske IKAR GmbH

Kurser og seminarer hos Carl Stahl A/S

Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 til Jan Hedevang Jensen

Mangler du en kran i et trangt arbejdsområde?

Data Drevet Produktion - IoT og produktionsplanlægning

Kel-Berg 3 akslet anhænger til G.O. Trans A/S fra Lastas

Hydrauliske komponenter fra KTR

En robust ballastkærre til BMS

Årseftersyn hos KLC A/S

Am-Pro ,møtrikspænder 1/2" fra AJ-Engros A/S

Prisbillig løsning

Palle opbygger kranbiler i Knud Gade A/S i Vejle

Ny produktion krævede nye kraner hos Grafisk Maskinfabrik

Danløft A/S har leveret en ny traverskran!

Sæt fokus på chaufførernes sundhed

Brædstrup Vognmandsforretnings nye Kel-Berg maskinanhænger

Slut med Windows 7! Januarudsalget fortsætter hos Datamarked

Projekteringsledelse - i fokus i byggeriets aftalevilkår AB

Download gratis webinar: PDF-scanning af ordrer og fakturaer

Ny Kel-Berg tiptrailer 37 m3 til Vallem Maskintransport

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Metal rulleporte – til stærkt udsatte steder

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Ny Kel-Berg letvægts tiptrailer til Søren Bech Transport A/S

Programmérbar LED strip

Send til en kollega

0.188