23948sdkhjf

Tid til at tænke leasing

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Det er i de gode tider, at man skal forberede sig på de dårlige tider, siger Leasing Fyns nye chef for transportområdet

Det er tre måneder siden, at Thomas Vandkrog Darving tiltrådte som kundechef og leder for transport- og industriområdet hos Leasing Fyn - og han trives på sin nye arbejdsplads.

Han kommer fra udlejningsvirksomheden PEMA, hvor han de seneste fire år har gennemført en succesfuld turnaround. Tidligere har han været 12 år hos SG Finans.



Hos Leasing Fyn er der ikke behov for en turnaround; men virksomheden vil gerne have flere transport- og industrikunder - og den opgave er Thomas Darving klar til at opfylde sammen med sit team på 11 medarbejdere, der er knyttet til Transport og Industri. De 11 medarbejdere er placeret forskellige steder i landet - to på Sjælland, to i Jylland og på Fyn og to i billeasing. Dertil kommer fem assistenter og Thomas selv.

- Vi dækker hele landet, for Leasing Fyn er - trods navnet - et landsdækkende leasingselskab, understreger Thomas Darving. Vores kontor ligger i Odense, midt i Danmark, så Leasing Fyn samler Danmark.

Det handler om likviditet
Thomas Darving har været 32 år i den finansielle branche og har også prøvet nogle kriser undervejs. Det er derfor en af hans mærkesager, at virksomhederne skal se at få finansieret deres aktiver med lang gæld.

- Der kommer en krise igen. De, der har likviditet, overlever krisen, mens de, der ikke har, overlever ikke.

Derfor er det vigtigt, at man får finansieret sine aktiver på leasing. Det skal man tænke på i de gode år, også selv om man synes, at man har overskudslikviditet.

- Der er ikke krisetegn lige nu; men hvis man vil være på forkant med udviklingen, skal man tænke sig grundigt om og sikre sig det rette likviditetsberedskab.

God rådgivning
- Det, der kendetegner Leasing Fyn, er, at vi ikke bare skaffer penge. For os er det vigtigt at give god rådgivning. Vi vil gerne sørge for, at kunden får luft nok i økonomien, så de kan ændre retning og skifte udstyr, hvis det skulle blive nødvendigt. Derfor hjælper vi dem med at se på deres aktiver og få dem finansieret på lang gæld. Sådanne aktiver kan være alt fra lastbiler og trailere til gaffeltrucks, varebiler og udstyr på lageret.

- Som virksomhed har man behov for at vide, hvad ens reelle udgifter er. Så ved man, når man byder på opgaverne, om det harmonerer med de omkostninger, man har.

- Netop her er der en afgørende forskel mellem et leasingselskab og et pengeinstitut, siger Thomas Darving.

Kontrolleret vækst
Transportmagasinet: Hvad er det overordnede vækstmål for Leasing Fyn?

- Vi er ikke et af de største leasingselskaber på markedet. Vi har en markedsandel på to-tre procent. Vi har en ambition om vækst, men en kontrolleret vækst. Vi håber på at udvide vores markedsandele bare lidt.

- Leasing Fyn har eksisteret i 36 år og har altid kørt en stabil forretning. Det er vigtigt, at kunderne ved, at vi altid vil være der. Derfor går vi op i, at væksten er kontrolleret.

Sjællænder på Fyn
Thomas Darving er sjællænder, men har boet på Fyn siden 1994, så han føler sig tæt på at være integreret.

- Mine børn taler fynsk, men så langt er jeg ikke nået endnu. Til gengæld er det første gang, at han kun har 30 km til sin arbejdsplads.

- Jeg er vant til at køre meget, siger han. Nogle år har jeg kørt 80.000 km, så det er helt luksus at bo så tæt på arbejdet.

Det er ikke usandsynligt, at han en dag kører til arbejdet på cykel, for han er meget glad for at cykle. Thomas Darving har blandt andet trænet sig op til at cykle 110 km - på mountainbike! Og så spiller han golf og går i fitnesscentret.

- Jeg kan godt lide at bruge kroppen. Så glemmer man sit arbejde for en stund og lader op til en ny arbejdsdag, slutter han.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Færdselsstyrelsen på vej med katalog om farlige fejl

Scania: V8'er går som varmt brød

Ønske om vinterdæk til lastbiler

Regeringen om overflyttelse af færdselsområdet: - Det giver mening

Speditionsbranchen åbner døren på klem for EUX-elever

Nyhedsbrev

9.017 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Der er en grønnere vej

Online Avis Arkiv

Pris til transportforskning

Kæmpe ø-byggeri kan sende 720 lastbiler gennem København om dagen i 30 år

Regeringen vil lægge klimavenlig asfalt på statsvejene

Ny kampagne gør 8. klasses elever til trafikambassadører

DFDS fik forventningen bekræftet i tredje kvartal

Firmaets mand satte sig for bordenden: - Det er hjerteblod

Sådan påvirkes brotrafikken af den nye grænsekontrol

Still får ny dansk direktør

Kurt Beier-sagen
Dansk politi forsinker polsk Kurt Beier-sag

Dansk Politi har efterforsket Kurt Beier Transport A/S for menneskehandel i over et år. I Polen går politiet rundt utilfredse og venter på danskerne

DTL-direktør indtræder i bestyrelsen for IRU

Ministeren jubler: Parkeringsregler virker

66 køretøjer stoppet i kartoffel-kontrol

11 vognmænd tiltalt for hundredvis af regelbrud

Grise og kvæg transporteret længere tid end tilladt og manglende dokumentation er blandt anklagerne i et 262 sider langt anklageskrift mod 11 danske vognmænd

Kran Blok Erfa: - Forbredninger skal være lovlige igen!

Reglerne for særtransporter er ændret, men der er stadig mange ting at tage fat på, fastslår kran- og blokvognsforeningen

Dansk trailerproducent skifter gear

Valg af DSV-boss til klimaudvalg deler branchen

E-handel er Prime Cargos lunefulde guldkalv

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Rapport: IT-sikkerheden halter i hver fjerde virksomhed

Første i Danmark: YX lancerer bæredygtig diesel på truckanlæg

Virksomheder med underskud: Største stigning siden finanskrisen, men…

Hovedrenovering af udskældt bro udskudt i ti år

Protruck vinder initiativpris

Scania opgraderer på uddannelser

Klumme: Konsekvenser ved udeladelse af CE-mærkning

Konkurser i september

Skift olie på ramperne inden frosten kommer

Betalingsbro er et skråplan

Vi kan ikke leve af en smuk bro

Ny Volvo Truck chef i Aalborg

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Drømmer du om at samle al din logistik ét sted?

Ny Kel-Berg 61,5 m3 tiptrailer til Sejer & Sønnichsen A/S

Ny Maxtrailer !

Ny kompakt arbejdslampe med unikt SMART GRIP 4-in-1 system

Bureau Veritas Kick Off Seminar 2020

Mød Bo Rønhard - Ny salgskonsulent i Nordjylland

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til A/S P. Moos Eftf.

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Ny Maxtrailer !

Kender i fordelene ved vacuum løftesystemer?

Ny viden og erfaringsdeling er vigtig

Ny Benalu Trailer !

Kel-Berg tiptrailer med nedfaldbar side til Jakob Pedersen

Ergonomi på arbejdspladsen

Har du styr på entreprisekontrakterne efter AB 18?

POWERTEX Kædetalje forberedes til kunde

Nyhed: Dynello Accu Winder

Ny Kel-Berg til Frandsbjerg Transport A/S

Vidste du godt at NOS A/S har eget riggerværksted?

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Kan vi gøre hverdagen lettere for dig?

Plej de personlige relationer

Se priser på vores hjemmeside med dit personlige login!

Kel-Berg tiptrailer til Entreprenør Ejvind Laursen A/S

Send til en kollega

0.21