23948sdkhjf

Tid til at tænke leasing

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Det er i de gode tider, at man skal forberede sig på de dårlige tider, siger Leasing Fyns nye chef for transportområdet

Det er tre måneder siden, at Thomas Vandkrog Darving tiltrådte som kundechef og leder for transport- og industriområdet hos Leasing Fyn - og han trives på sin nye arbejdsplads.

Han kommer fra udlejningsvirksomheden PEMA, hvor han de seneste fire år har gennemført en succesfuld turnaround. Tidligere har han været 12 år hos SG Finans.



Hos Leasing Fyn er der ikke behov for en turnaround; men virksomheden vil gerne have flere transport- og industrikunder - og den opgave er Thomas Darving klar til at opfylde sammen med sit team på 11 medarbejdere, der er knyttet til Transport og Industri. De 11 medarbejdere er placeret forskellige steder i landet - to på Sjælland, to i Jylland og på Fyn og to i billeasing. Dertil kommer fem assistenter og Thomas selv.

- Vi dækker hele landet, for Leasing Fyn er - trods navnet - et landsdækkende leasingselskab, understreger Thomas Darving. Vores kontor ligger i Odense, midt i Danmark, så Leasing Fyn samler Danmark.

Det handler om likviditet
Thomas Darving har været 32 år i den finansielle branche og har også prøvet nogle kriser undervejs. Det er derfor en af hans mærkesager, at virksomhederne skal se at få finansieret deres aktiver med lang gæld.

- Der kommer en krise igen. De, der har likviditet, overlever krisen, mens de, der ikke har, overlever ikke.

Derfor er det vigtigt, at man får finansieret sine aktiver på leasing. Det skal man tænke på i de gode år, også selv om man synes, at man har overskudslikviditet.

- Der er ikke krisetegn lige nu; men hvis man vil være på forkant med udviklingen, skal man tænke sig grundigt om og sikre sig det rette likviditetsberedskab.

God rådgivning
- Det, der kendetegner Leasing Fyn, er, at vi ikke bare skaffer penge. For os er det vigtigt at give god rådgivning. Vi vil gerne sørge for, at kunden får luft nok i økonomien, så de kan ændre retning og skifte udstyr, hvis det skulle blive nødvendigt. Derfor hjælper vi dem med at se på deres aktiver og få dem finansieret på lang gæld. Sådanne aktiver kan være alt fra lastbiler og trailere til gaffeltrucks, varebiler og udstyr på lageret.

- Som virksomhed har man behov for at vide, hvad ens reelle udgifter er. Så ved man, når man byder på opgaverne, om det harmonerer med de omkostninger, man har.

- Netop her er der en afgørende forskel mellem et leasingselskab og et pengeinstitut, siger Thomas Darving.

Kontrolleret vækst
Transportmagasinet: Hvad er det overordnede vækstmål for Leasing Fyn?

- Vi er ikke et af de største leasingselskaber på markedet. Vi har en markedsandel på to-tre procent. Vi har en ambition om vækst, men en kontrolleret vækst. Vi håber på at udvide vores markedsandele bare lidt.

- Leasing Fyn har eksisteret i 36 år og har altid kørt en stabil forretning. Det er vigtigt, at kunderne ved, at vi altid vil være der. Derfor går vi op i, at væksten er kontrolleret.

Sjællænder på Fyn
Thomas Darving er sjællænder, men har boet på Fyn siden 1994, så han føler sig tæt på at være integreret.

- Mine børn taler fynsk, men så langt er jeg ikke nået endnu. Til gengæld er det første gang, at han kun har 30 km til sin arbejdsplads.

- Jeg er vant til at køre meget, siger han. Nogle år har jeg kørt 80.000 km, så det er helt luksus at bo så tæt på arbejdet.

Det er ikke usandsynligt, at han en dag kører til arbejdet på cykel, for han er meget glad for at cykle. Thomas Darving har blandt andet trænet sig op til at cykle 110 km - på mountainbike! Og så spiller han golf og går i fitnesscentret.

- Jeg kan godt lide at bruge kroppen. Så glemmer man sit arbejde for en stund og lader op til en ny arbejdsdag, slutter han.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Lastbilrazzia gav masser af bøder og sigtelser

Test: Ny Renault Trafic

Renaults største nyhed i år på varebilssiden er den nye Trafic, der får helt ny og mere smidig 2-liters motor i stedet for forgængerens 1,6 liter.

Effer-kran er klar til at arbejde i Hedensted

Vognmandssøn er nu havnedirektør

Nu tager Forsyning Helsingør selv skraldet

Nyhedsbrev

Dækbranchens temadag

Online Avis Arkiv

Utilfredse passagerer koster udskældt rederi bod på 100.000 kroner

Godstransport stiger fortsat

Branchen skuffet over nye overhalingsforbud for lastbiler

Ny slamsuger til Thisted Kloakservice

VBG klar til messe i 2020

Vestfyn Trækker holdes 15.-17. maj 2020.

Ancotrans vil bruge bid af overskud til grøn omstilling

Lærlingens vej til at køre varebil

Svenske vognmænd får støtte til biogas-lastbiler

Rønne Havn køber stor mobilkran af CMP

Dansk Erhverv advarer: Bydel dør uden erhvervstransport

Flere motorveje får forbud mod overhalende lastbiler

Overhalingsforbud for lastbiler indføres på større del af motorvejsnettet for at give bedre trafikafvikling

Ny bog: Lastbilernes Guldalder

Ny bog med beretninger fra danske eksportchauffører, som kørte asfalten tynd i Europa, Rusland og Mellemøsten.

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nye havnekajer på en halv kilometer

Debat
ITD: 3F’s bøllemetoder er velkendte i vognmandserhvervet

Nye leveringer

Minister vil diskutere miljøstramninger med borgmestre

Kort om navne

Skiftedag i Volvos marketing

Ny ansøgningsrunde i FDE Fonden

Flere disponenter klar

Større sikkerhed på lageret

Stort skridt videre mod fremtidens jernbane

Modkørende trafik i Øresundstunnellen

Intelligent kryds sparer tid for bilister

Kolding Havn får ny bestyrelsesformand

Robotter skal arbejde udendørs

Sådan virker Volvos turbo-compound

Rekordmange udlændinge har job i Danmark

Nye hjælpere til godset

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Mini Trans’ vogneftersyn er et kvalitetsstempel

Ny kærre til entreprenør i Tønder

Du er ved at blive snydt!

Titgemeyer Skandinavien udstiller igen på HI messen

Stevnhoved ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger med lang bogie

Boligselskab har fokus på komfort!

HCS - din Onestop partner i renovationsløsninger

Effektiv og værdiskabende budgetlægning med agile CPM systemer

Ny kran til BSM A/S i Bjerringbro

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til Vognmand Torben Bøgh ApS

Hvordan lyder støjen?

Plade Olie/vand køler Type PHE fra KTR

Få overblik over dit brændstofforbrug

Slip for tungt arbejde med ny hjulløfter

Er du træt af at bruge for meget tid på trælse certifikatsystemer?

Vognmand Claus Hansen A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Løftegrej til gi' væk priser

HCS tilbyder professionel TV-inspektion af kloaksystemer

Prolink S10-0 PP (polypropylene) med Friktions Top (FRT1).

Endnu en Nopa påhængsvogn til landevejen

Kraner til Storstrømsbroen

Vognmandsforretningen Bjarne Madsen ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 ...

SEMIFLEX præcisions koblinger

Udskiftning af kerne i skorsten

SAWO har leveret et nyt Multilift Ultima 24Z.59 kroghejs

Send til en kollega

0.212