23948sdkhjf

Tid til at tænke leasing

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Det er i de gode tider, at man skal forberede sig på de dårlige tider, siger Leasing Fyns nye chef for transportområdet

Det er tre måneder siden, at Thomas Vandkrog Darving tiltrådte som kundechef og leder for transport- og industriområdet hos Leasing Fyn - og han trives på sin nye arbejdsplads.

Han kommer fra udlejningsvirksomheden PEMA, hvor han de seneste fire år har gennemført en succesfuld turnaround. Tidligere har han været 12 år hos SG Finans.



Hos Leasing Fyn er der ikke behov for en turnaround; men virksomheden vil gerne have flere transport- og industrikunder - og den opgave er Thomas Darving klar til at opfylde sammen med sit team på 11 medarbejdere, der er knyttet til Transport og Industri. De 11 medarbejdere er placeret forskellige steder i landet - to på Sjælland, to i Jylland og på Fyn og to i billeasing. Dertil kommer fem assistenter og Thomas selv.

- Vi dækker hele landet, for Leasing Fyn er - trods navnet - et landsdækkende leasingselskab, understreger Thomas Darving. Vores kontor ligger i Odense, midt i Danmark, så Leasing Fyn samler Danmark.

Det handler om likviditet
Thomas Darving har været 32 år i den finansielle branche og har også prøvet nogle kriser undervejs. Det er derfor en af hans mærkesager, at virksomhederne skal se at få finansieret deres aktiver med lang gæld.

- Der kommer en krise igen. De, der har likviditet, overlever krisen, mens de, der ikke har, overlever ikke.

Derfor er det vigtigt, at man får finansieret sine aktiver på leasing. Det skal man tænke på i de gode år, også selv om man synes, at man har overskudslikviditet.

- Der er ikke krisetegn lige nu; men hvis man vil være på forkant med udviklingen, skal man tænke sig grundigt om og sikre sig det rette likviditetsberedskab.

God rådgivning
- Det, der kendetegner Leasing Fyn, er, at vi ikke bare skaffer penge. For os er det vigtigt at give god rådgivning. Vi vil gerne sørge for, at kunden får luft nok i økonomien, så de kan ændre retning og skifte udstyr, hvis det skulle blive nødvendigt. Derfor hjælper vi dem med at se på deres aktiver og få dem finansieret på lang gæld. Sådanne aktiver kan være alt fra lastbiler og trailere til gaffeltrucks, varebiler og udstyr på lageret.

- Som virksomhed har man behov for at vide, hvad ens reelle udgifter er. Så ved man, når man byder på opgaverne, om det harmonerer med de omkostninger, man har.

- Netop her er der en afgørende forskel mellem et leasingselskab og et pengeinstitut, siger Thomas Darving.

Kontrolleret vækst
Transportmagasinet: Hvad er det overordnede vækstmål for Leasing Fyn?

- Vi er ikke et af de største leasingselskaber på markedet. Vi har en markedsandel på to-tre procent. Vi har en ambition om vækst, men en kontrolleret vækst. Vi håber på at udvide vores markedsandele bare lidt.

- Leasing Fyn har eksisteret i 36 år og har altid kørt en stabil forretning. Det er vigtigt, at kunderne ved, at vi altid vil være der. Derfor går vi op i, at væksten er kontrolleret.

Sjællænder på Fyn
Thomas Darving er sjællænder, men har boet på Fyn siden 1994, så han føler sig tæt på at være integreret.

- Mine børn taler fynsk, men så langt er jeg ikke nået endnu. Til gengæld er det første gang, at han kun har 30 km til sin arbejdsplads.

- Jeg er vant til at køre meget, siger han. Nogle år har jeg kørt 80.000 km, så det er helt luksus at bo så tæt på arbejdet.

Det er ikke usandsynligt, at han en dag kører til arbejdet på cykel, for han er meget glad for at cykle. Thomas Darving har blandt andet trænet sig op til at cykle 110 km - på mountainbike! Og så spiller han golf og går i fitnesscentret.

- Jeg kan godt lide at bruge kroppen. Så glemmer man sit arbejde for en stund og lader op til en ny arbejdsdag, slutter han.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Nyhedsbrev

8.825 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Online Avis Arkiv

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Truckførere fik afgørende indflydelse på ny leverandør

En verdenspremiere er veloverstået

Den første førerløse lastbil har fået sin debut på offentlig vej i Sverige

T-pod: Den skal vi også ha’ i Danmark

Dansk DB Schenker-direktør var med, da den selvkørende T-pod blev sat i drift i Sverige

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Spaceinvader hædret med start-up pris

Sådan får du en lærling på krogen

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Q8 vil være klimaneutrale

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Statsstøtte til Femern kommer igen under lup

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipa...

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Johan Bækgård & Søn ApS

Send til en kollega

0.174