23948sdkhjf

DTL-krav: Udenlandske lastbiler skal betale bøder på stedet

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Skal vi for alvor presse de virksomheder, der lukrerer på unfair konkurrence, så skal de rammes på økonomien. Derfor må bøder, uanset årsagen, der er udstedt til udenlandske biler, kræves betalt på stedet. Det mener DTL.

- Det skal ikke kunne være sådan, at man bare kan køre videre og fortsætte med at undergrave danske løn- og arbejdsvilkår, uden at man har bragt sine udeståender med politiet eller parkeringsvagter i orden. Vi kan jo konstatere, at det er sværere at få kradset pengene ind fra udenlandske aktører. Det giver ingen mening, siger Erik Østergaard, DTLs administrerende direktør.

- Det er jo ikke nok at sætte en bøde i vinduesviskeren, hvis bilen med rumænsk eller polsk nummerplade bare kører videre og ikke har tænkt sig at betale. Jeg forstår, at myndighederne arbejder på et system, som skal gøre det muligt at få kradset bøderne ind – men den helt enkle løsning er jo at lade bøden betale på stedet. I modsat fald må bil og gods blive holdende. Og så må vi jo se, om speditøren, eller hvem der nu er transportkøberen, ikke kan få tegnebogen op af lommen, så chaufføren kan komme videre med sit gods.

DTL ønsker derfor, at det skal være muligt at kunne tilbageholde køretøjet – også når det ”blot” gælder parkeringsafgifter – indtil disse er betalt.

Led i bekæmpelse af social dumping
- Det er den unfair konkurrence og den sociale dumping, der skal bekæmpes. Men de mange små tiltag skal jo bidrage reelt til det. Uddelte bøder, der ikke bliver betalt, har ingen effekt. Et krav om kontant afregning, uanset nationalitet, vil ikke alene fjerne den forskelsbehandling og konkurrenceforvridning, der er, at kun danske vognmænd og chauffører skal betale for eventuelle forseelser, men også bidrage til at mindske incitamentet til at parkere ulovlig, afvikle 45-timers hvilet i bilen, køre for hurtigt, fuske med køre- og hviletider osv. Alt sammen forhold, der indgår som elementer i at holde transportpriserne kunstigt nede.

- Det er mange interessante elementer i vejtransportpakkerne, og der er gode overvejelser om en anden myndighedsudøvelse i forhold til vejkontroller. Men sandheden er for det første, at vores erhverv ikke kan vente længere, og for det andet, at nogle af de store forkromede planer ender med enten aldrig at blive til noget eller er længe undervejs. Så vores budskab er helt klart: Lad os gribe efter konkrete, virksomme redskaber, der kan skabe effekt her og nu. Og dér er kontant afregning på bøder, afgifter mm. for udenlandske lastbiler ét af dem, slutter Erik Østergaard.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Chauffør snydt for over en halv million kroner

3F krævede 565.000 kroner i lønefterbetaling til lastbilchauffør, men arbejdsgiveren afviste kravet med en usædvanlig forklaring.

Vognmandsfirma fylder 100 år

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Chauffører risikerer kæmpe bøder: - Det er halvdelen af min månedsløn

To DAF til Pagh Transport

Nyhedsbrev

Transportfirma åbner egne tankstationer

Online Avis Arkiv

Test
Lastbil med tryghedsgaranti

Det kan være ubehageligt at køre lastbil på ukendte vejstrækninger, men i Mercedes-Benz med MirrorCam er man helt afslappet.

Bygger kæmpe energifabrik

Betalingsbro er et skråplan

Vi kan ikke leve af en smuk bro

Europæisk vejtransport: No deal giver massive problemer

Havneudvidelse i Vordingborg færdig før tid

Ingen lov om spejl-kameraer

Million-anlæg taget i brug

Ny Volvo Truck chef i Aalborg

DSV svinger kniven: 165 jobs skæres væk

DFDS vinder ny brexit-kontrakt

H. P. Therkelsen tidligere dømt for cabotage

Nyt om navne

Prime Cargo indvier automatisk lager til 60 millioner

Arla kører på GTL

Disse lovforslag vil påvirke transporten

Dekra opkøber 16 synshaller

Dømt lastbilchauffør får lov til at komme hjem

ADP ansætter ny udviklings-chef

Danmarks konkurrenceevne fastholder plads i global top-ti

Person død efter arbejdsulykke på containerterminal

Refako lander millionunderskud

Vigtige love for opbyggere

Månedens konkurser

Vær klar til miljøindsats

LEDER: Slut med at overhale?

Lang ventetid på varebilstilladelser

Bestyrelsesformand i DSV trækker sig

Dækbranchens temadag

Lærlingens vej til at køre varebil

Se alle Medlemmernes egne nyheder

VIND en Bruder-bil -Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse

Vognmand Kold A/S nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailer på 83 m3

VKST i front for landbrugets CO2 kamp med nyt solcelleanlæg

Formiddagsevent:Effektiv samhandel ml. kunder & leverandører

"Samarbejdet giver en fleksibilitet, vi ikke har set før"

Ny Kel-Berg 4 aks. gardintrailer med truck beslag

UT 20U-14 Fstr/Fbrc Sort/Blp

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Få stærkere kunderelationer og øget salg med effektiv EDI

Bliv opgraderet! Som 6.400 andre - Det tager kun ét minut

Ajcon bygger nyt grønt køle-/frysehus for JN Spedition

Forskellige typer papkasser

Fremstilling af stort kædesling

Knud Sørensen Brande ApS nye Kel-Berg sværlasttrailer

Resultatorienterede og værdiskabende løsninger i pakkeriet

NOS A/S tilbyder alt i løftegrej, også de mindre dele.

Vidste du, at PostNord transporterer paller og stykgods?

Gå ikke glip af årets udbudskonference - en del af NPP 2019

Bliver wirestropper produceret i Danmark?

Kel-Berg kærre til Kim Jacobsen’s Murer- og Entreprenørfirma

Uhing EasyLock ® fra Manicus Teknik

Print på portdugen, bryd overfladerne og skab et andet look.

Hvordan skal du gribe de nye regler om kemisk APV an?

Vi udvider endnu engang vores sortiment af sikkerhedsudstyr

Ajcon opfører en ny pakkeudleveringshal for GLS Express

Send til en kollega

0.209