23948sdkhjf

DFDS fortsætter på fed brexit-kontrakt

Enkelte afgange er blevet aflyst på gund af manglende bookinger, men ellers er DFDS godt i gang med sin no deal-kontrakt med den britiske regering

På trods af, at EU nu har givet Storbritannien helt indtil udgangen af oktober til at blive enige om en brexit-aftale, er DFDS og Brittany Ferries allerede begyndt at sejle de ture, som den britiske regering hyrede dem til i slutningen af 2018.

- Vi er startet på turene. Men vi har også løbende samtaler med Department of Transport, og det er svært at sige, hvordan det kommer til at fortsætte, siger Gert Jakobsen, kommunikationsdirektør i DFDS, til Søfart.

Han bekræfter, at den engelske regering har chartret hele afgange og nu sælger ud af kapaciteten på skibene. Han afviser dog at gå nærmere i detaljer, da der er tale om fortrolige kontrakter, og det derfor er op til kunden at afgøre, hvad der skal offentliggøres. 

Startdato lå fast
Kontrakterne blev indgået i slutningen af 2018 for at sikre, at englænderne også kunne få forsyninger af fx. fødevarer og medicin på trods af, at udtrædelsen af EU ville ske uden en handelsaftale. Den britiske transportminister sikrede sig bare ikke, at startdatoen kunne ændres, så sejladserne begyndte den 29. marts og varer ifølge kontrakten indtil udgangen af september i år.

Kontrakten udgør i DFDS' tilfælde 353 mio. kroner og vedrører ruterne Cuxhaven-Immingham, Rotterdem-Immingham samt Rotterdam-Felixstowe. For Brittany Ferries har kontrakten en værdi af omtrent 400 mio. kroner på ruterne Portsmouth-Le Havre, Poole-Cherbourg og Plymouth-Roscoff.

Det vil dog koste briterne en kompensation på 245 mio. kroner til de to rederier, hvis man vælger at ophæve kontrakten i stedet.

Må selv sælge kapacitet videre
Gert Jakobsen fortæller i dag til Søfart, at enkelte afgange er blevet aflyst, da der ikke var bookinger nok. Over for mediet The Loadstar forholder Drewry-konsulent Chantal McRoberts sig kritisk til, at DFDS og Brittany Ferries skulle have interesse i at gøre nogen særlig indsats for at sælge den kapacitet, som det britiske Departement of Justice alligevel ikke får brug for.

Til det svarer Brittany Ferries til The Loadstar, at rederiet er dedikeret til at gøre sit bedste for at sælge så meget af den uudnyttede kapacitet som muligt, og at der allerede er blevet solgt kapacitet videre på markedsvilkår. 

I DFDS forholder man sig angiveligt lidt anderledes til den del af sagen. Ifølge Gert Jakobsen bliver kapacitet solgt videre, men han afviser at gå i detaljer. 

- Det er deres (kundens, red.) kapacitet, det er deres skibe, det er deres forretning. Vi leverer kun sejladsen for dem, siger han til Søfart og afviser at kommentere på, hvorvidt en forlængelse af aftalen er på bordet. 

Det er en del af den seneste aftale mellem Storbritannien og EU, at førstnævnte skal udtræde af unionen hurtigst muligt. Hvis ikke begge parter har godkendt en aftale for udtrædelsen senest den 31. oktober, forlader Storbritannien EU uden en aftale den 1. november.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111