23948sdkhjf

Nu vil DAF med på byggepladsen

DAF Trucks udvider nu sit produktprogram til at omfatte en række nye køretøjskonfigurationer, herunder en 8x4 ”tridem” med tandembogie og tvangsstyret bogieaksel.

Den hollandske lastbilproducent introducerer også en 10 ton foraksel, som de selv har udviklet og produceret, samt en helt ny 7,5 ton medløbende aksel. De nye produkter er en del af DAF's planer om at udvide sit produktprogram inden for forvognssegmentet – især med entreprenørvognmænd i tankerne.

- 2018 var et historisk år for DAF, siger Richard Zink, direktør for salg og markedsføring og direktionsmedlem hos DAF Trucks.

- Vi sluttede året som Europas næststørste lastbilmærke med en markedsandel på 16,6% i det tunge segment. Vi var førende på markedet i ikke færre end syv lande, producerede et rekordstort antal lastbiler på 67.000 og blev igen det største importmærke i Tyskland.

Virksomheden har planer om yderligere vækst.

- Derfor vil vi også være endnu mere fremtrædende inden for forvognssegmentet og inden for entreprenørmaskiner. Dette er et segment med stort vækstpotentiale for DAF, fortsætter Zink.

Nye aksler
DAF har udviklet og produceret sine egne aksler siden 1958. Blandt nyhederne er en 10 ton foraksel til CF og XF. Dette er af særlig interesse for anvendelser inden for bygge- og anlægssegmentet, hvor lastbilens forende er tungt belastet – f.eks. når en lastekran er placeret umiddelbart bag førerhuset.

DAF introducerer også en helt ny 7,5 ton bogieaksel med enkeltmontering. Den statiske lasteevne er øget med ikke mindre end 25% til 26 ton – en vigtig forudsætning, hvis lasten kortvarigt hviler på bogien under læsning og aflæsning.  Inden for entreprenørkørsel er den nye 7,5 ton bogieaksel ideel til brug på forvogne, som udfører mindre tungt arbejde, f.eks. containerleveringssystemer og transport af byggematerialer, hvor lastbilen er udstyret med en kran bagpå.

Til 6x4 og 8x4 CF og XF-lastbiler, der ofte bruges i ujævnt terræn, eller som kræver ekstra trækkraft, kommer et udvalg af dobbeltdrevne tandemaksler.                                                                               

Udvidet chassisprogram
Ud over en ny række aksler føjer DAF også flere nye akselkonfigurationer til produktprogrammet.

Et nyt produkt i det i forvejen omfattende program af 4-akslede lastbiler med enkelt- og dobbeltdrev er FAW, som også vil kunne fås fra fabrikken senere på året. Dette er en 4-akslet CF eller XF forvogn med tridemaksel bestående af SR1360T tandembogie med enkeltreduktion eller HR1670T tandembogie med navreduktion samt en tvangsstyret bogieaksel.

DAF tilbyder også, i samarbejde med det hollandske firma Estepe, en 10x4 CF tiplastbil til tungt arbejde med to 10 ton foraksler, en hydraulisk styret 10 ton pusheraksel, som også kan løftes, og HR1670T tandembogie med navreduktion og luftaffjedring.

XF FTM: 8x4 trækker med tridemaksel
Denne trækker til tung transport er baseret på den seneste generation af XF og er endnu ikke blevet afsløret for den internationale erhvervspresse. Denne FTM er en 8x4 trækker med SR1360T eller HR1670T tandembogie og tvangsstyret pusheraksel, som tilsammen udgør en tridemaksel. XF er ideel til specialtransportopgaver, hvor den samlede vogntogsvægt kan komme helt op på 120 ton. Brugen af én foraksel og tre bagaksler betyder, at akselbelastningen kan udnyttes fuldt ud uden at overskride den tilladte akselbelastning.

Den nye XF FAX er en 8x2 forvogn med to styrede foraksler (8 eller 9 ton) og en styret medløbende bagaksel (7,5 ton) bag den drevne aksel. Ligesom med den sammenlignelige CF garanterer XF FAX totalvægte på op til 37 ton. Den styrede medløbende bagaksel sikrer maksimal manøvredygtighed, hvilket er ideelt i forbindelse med distribution af byggematerialer, og hvor eksempelvis en tung lastekran er monteret bag førerhuset.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Farverig vognmand fordobler indtjeningen

Nu er PEMA blevet TIP

Thygesen Transport lukkede kranafdeling: - Nu skal vi finde vores leje

DSV kræver stor CO2-reduktion af sine leverandører

Arbejdsulykker: Her er de 10 farligste brancher

Nyhedsbrev

9.161 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Trods tilskud på 45 millioner: Postnord Logistics går igen i rødt

Online Avis Arkiv

Ditte giver mange lastbiler den sidste finish inden levering

Vognfabrik med flotte kornopbygninger: Forskellen ligger i detaljen

Svenske problemer rammer Skanol på bundlinjen

Fornyelser på HMF’s populæreste kran

Østjysk vognmand vokser med travl byggebranche

Nye leveringer

Dekra sætter skub i antallet af faglærte chauffører

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

Narkosmuglere sendte kilovis af kokain med fragtfirma

HC Container præsterer største overskud i otte år

Danmark åbner grænsen for tyske, islandske og norske turister

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Nyt fra bestyrelser og direktioner

To Scanianitter på pension

Test
TEST af el-lastbiler: Kort, koncentreret bykørsel

Batteridrevne kraner til Rødovre

Investeringer gør indhug på AutoBudes bundlinje

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Fremtidens surringsbånd er her

OK's første vaskehal for lastbiler

Østjysk vognmand holder kursen

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Lastbilsalg ramt af corona

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Langtidsholdbare vejstriber øger bilisternes reaktionstid

Tør du tage springet?

Optimering medfører 10-20 % besparelser på affaldsindsamling

Klemme- aggregater

Kel-Berg tipkærre med truckbeslag i front til HH Multi ApS

Britiske Autodesk vælger bott

Løft sikkert med kæde

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Får du efterset dit faldsikringsudstyr?

Rotatorer til alle behov

Ny Kel-Berg overføringsanhænger til Demstrup Autotransport

Intelligent optimering til cementproducenter

Få et stærkt diagnoseværktøj til AGV-diagnose!

Endnu et wirehejs flytter ud fra Støvring

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

Oudrup Stenleje I/S nye Kel-Berg tipkærre med 3-vejs tip

Tænker du på et salg

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Holder du dig opdateret inden for dit felt?

Transportoptimering & distribution af cement

Plastpalle af 100% genbrugsplast fra danske husholdninger

Send til en kollega

0.219