23948sdkhjf

Nu vil DAF med på byggepladsen

DAF Trucks udvider nu sit produktprogram til at omfatte en række nye køretøjskonfigurationer, herunder en 8x4 ”tridem” med tandembogie og tvangsstyret bogieaksel.

Den hollandske lastbilproducent introducerer også en 10 ton foraksel, som de selv har udviklet og produceret, samt en helt ny 7,5 ton medløbende aksel. De nye produkter er en del af DAF's planer om at udvide sit produktprogram inden for forvognssegmentet – især med entreprenørvognmænd i tankerne.

- 2018 var et historisk år for DAF, siger Richard Zink, direktør for salg og markedsføring og direktionsmedlem hos DAF Trucks.

- Vi sluttede året som Europas næststørste lastbilmærke med en markedsandel på 16,6% i det tunge segment. Vi var førende på markedet i ikke færre end syv lande, producerede et rekordstort antal lastbiler på 67.000 og blev igen det største importmærke i Tyskland.

Virksomheden har planer om yderligere vækst.

- Derfor vil vi også være endnu mere fremtrædende inden for forvognssegmentet og inden for entreprenørmaskiner. Dette er et segment med stort vækstpotentiale for DAF, fortsætter Zink.

Nye aksler
DAF har udviklet og produceret sine egne aksler siden 1958. Blandt nyhederne er en 10 ton foraksel til CF og XF. Dette er af særlig interesse for anvendelser inden for bygge- og anlægssegmentet, hvor lastbilens forende er tungt belastet – f.eks. når en lastekran er placeret umiddelbart bag førerhuset.

DAF introducerer også en helt ny 7,5 ton bogieaksel med enkeltmontering. Den statiske lasteevne er øget med ikke mindre end 25% til 26 ton – en vigtig forudsætning, hvis lasten kortvarigt hviler på bogien under læsning og aflæsning.  Inden for entreprenørkørsel er den nye 7,5 ton bogieaksel ideel til brug på forvogne, som udfører mindre tungt arbejde, f.eks. containerleveringssystemer og transport af byggematerialer, hvor lastbilen er udstyret med en kran bagpå.

Til 6x4 og 8x4 CF og XF-lastbiler, der ofte bruges i ujævnt terræn, eller som kræver ekstra trækkraft, kommer et udvalg af dobbeltdrevne tandemaksler.                                                                               

Udvidet chassisprogram
Ud over en ny række aksler føjer DAF også flere nye akselkonfigurationer til produktprogrammet.

Et nyt produkt i det i forvejen omfattende program af 4-akslede lastbiler med enkelt- og dobbeltdrev er FAW, som også vil kunne fås fra fabrikken senere på året. Dette er en 4-akslet CF eller XF forvogn med tridemaksel bestående af SR1360T tandembogie med enkeltreduktion eller HR1670T tandembogie med navreduktion samt en tvangsstyret bogieaksel.

DAF tilbyder også, i samarbejde med det hollandske firma Estepe, en 10x4 CF tiplastbil til tungt arbejde med to 10 ton foraksler, en hydraulisk styret 10 ton pusheraksel, som også kan løftes, og HR1670T tandembogie med navreduktion og luftaffjedring.

XF FTM: 8x4 trækker med tridemaksel
Denne trækker til tung transport er baseret på den seneste generation af XF og er endnu ikke blevet afsløret for den internationale erhvervspresse. Denne FTM er en 8x4 trækker med SR1360T eller HR1670T tandembogie og tvangsstyret pusheraksel, som tilsammen udgør en tridemaksel. XF er ideel til specialtransportopgaver, hvor den samlede vogntogsvægt kan komme helt op på 120 ton. Brugen af én foraksel og tre bagaksler betyder, at akselbelastningen kan udnyttes fuldt ud uden at overskride den tilladte akselbelastning.

Den nye XF FAX er en 8x2 forvogn med to styrede foraksler (8 eller 9 ton) og en styret medløbende bagaksel (7,5 ton) bag den drevne aksel. Ligesom med den sammenlignelige CF garanterer XF FAX totalvægte på op til 37 ton. Den styrede medløbende bagaksel sikrer maksimal manøvredygtighed, hvilket er ideelt i forbindelse med distribution af byggematerialer, og hvor eksempelvis en tung lastekran er monteret bag førerhuset.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

- Vi plejer at tabe milliarder, så det er sådan set meget godt

Dansk Erhverv: Afskaffelse af IVSer betyder færre nye virksomheder

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Nyhedsbrev

8.822 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Online Avis Arkiv

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Truckførere fik afgørende indflydelse på ny leverandør

En verdenspremiere er veloverstået

Den første førerløse lastbil har fået sin debut på offentlig vej i Sverige

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Sådan får du en lærling på krogen

Spaceinvader hædret med start-up pris

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Q8 vil være klimaneutrale

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipa...

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Johan Bækgård & Søn ApS

Send til en kollega

0.178