23948sdkhjf

Nu bliver 80 km/t for lastbiler en realitet

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Folketinget vedtog tirsdag lovforslag L 186 om at forhøje hastighedsgrænsen for både lastbiler og lette og tunge vogntog fra 70 til 80 km/t på veje uden for tættere bebygget område og på motortrafikveje.

Loven vil dog først træde i kraft den 1. januar 2020, da man har vurderet, at både politi og kommuner har brug for lidt ekstra tid til at indrette forholdene. Det gælder ændring af it-systemer og opsætning af hastighedstavler på de strækninger, hvor man vurderer, at den nye hastighedsgrænse ikke bør gælde af hensyn til trafikforholdene på stedet.

DTL-mærkesag
DTLs administrerende direktør Erik Østergaard er ikke desto mindre glad for, at Folketinget nåede at vedtage forslaget, inden man lukker ned for lovbehandlinger i denne samling, når folketingsvalget udskrives om kort tid:

- Det har været en DTL mærkesag gennem mange år, der her bliver realiseret. Det har været et langt og sejt træk.

- Forslaget var et resultat af finanslovsaftalen for 2019 mellem regeringen og Dansk Folkeparti, og det har tydeligvis været vigtigt for aftaleparterne at holde deres løfte. Det er vi rigtig glade for, og vi har stor ros til blandt andre Venstres ordfører Kristian Pihl Lorentzen, der har drevet processen og til transportministeren for at levere i tide.

Nedskiltning på udsatte steder
Debatten i Folketinget under førstebehandlingen gik mest på bekymringer fra SF, Enhedslisten, Alternativet og de Radikale over at lade tunge køretøjer køre 10 km/t mere i timen på landevejene, da ulykkers omfang efter partiernes opfattelse ville blive mere alvorlige i takt med øget hastighed. Bekymringen var ført an af Rådet for Sikker Trafik og Rigspolitiet, der i høringsfasen gav udtryk for, at trafiksikkerheden ville blive forringet.

Heroverfor slog regeringspartierne og DF på, at der i aftalen er afsat midler til nedskiltning af hastighedsgrænsen på udvalgte kommuneveje og statsveje. Der er således afsat 30 mio. kr. i 2019 til en pulje, hvorfra kommunerne i forhandling med politiet kan søge om midler til skiltning af en lavere hastighedsgrænse på 70 km i timen på de strækninger, hvor en øget hastighedsgrænse ikke er forsvarlig. Der er samtidig afsat 1,5 mio. kr. i 2019 til skiltning af en lavere hastighedsgrænse på statsvejnettet som helhed.

Forslaget blev vedtaget ved tredjebehandlingen af et flertal fra partierne V, KF, LA, DF og S. 87 stemmer for og 24 imod.

- Hastighedsforøgelsen forpligter: Jeg vil godt appellere til, at chaufførerne fortsat optræder ansvarligt på landevejene og overholder den kommende hastighedsgrænse og eventuelle begrænsninger på særlige steder. Vognmændene har som erhverv og brugere af de tunge køretøjer en særlig forpligtelse til at sikre, at der bliver udvist agtpågivenhed og hensynsfuldhed i trafikken og udvise professionel ansvarlighed, slutter DTL-direktøren.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Grønt lys til studenterkørsel

Nu er PEMA blevet TIP

Arbejdsulykker: Her er de 10 farligste brancher

DSV kræver stor CO2-reduktion af sine leverandører

Trods tilskud på 45 millioner: Postnord Logistics går igen i rødt

Nyhedsbrev

9.161 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Thygesen Transport lukkede kranafdeling: - Nu skal vi finde vores leje

Online Avis Arkiv

Farverig vognmand fordobler indtjeningen

Ditte giver mange lastbiler den sidste finish inden levering

Fornyelser på HMF’s populæreste kran

Vognfabrik med flotte kornopbygninger: Forskellen ligger i detaljen

Svenske problemer rammer Skanol på bundlinjen

Nye leveringer

Østjysk vognmand vokser med travl byggebranche

Dekra sætter skub i antallet af faglærte chauffører

Danmark åbner grænsen for tyske, islandske og norske turister

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

HC Container præsterer største overskud i otte år

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

Narkosmuglere sendte kilovis af kokain med fragtfirma

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Test
TEST af el-lastbiler: Kort, koncentreret bykørsel

To Scanianitter på pension

Batteridrevne kraner til Rødovre

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Fremtidens surringsbånd er her

OK's første vaskehal for lastbiler

Østjysk vognmand holder kursen

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Lastbilsalg ramt af corona

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Stort sortiment af hydraulisk værktøj hos Carl Stahl A/S

Langtidsholdbare vejstriber øger bilisternes reaktionstid

Tør du tage springet?

Optimering medfører 10-20 % besparelser på affaldsindsamling

Klemme- aggregater

Kel-Berg tipkærre med truckbeslag i front til HH Multi ApS

Britiske Autodesk vælger bott

Løft sikkert med kæde

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Får du efterset dit faldsikringsudstyr?

Rotatorer til alle behov

Ny Kel-Berg overføringsanhænger til Demstrup Autotransport

Intelligent optimering til cementproducenter

Få et stærkt diagnoseværktøj til AGV-diagnose!

Endnu et wirehejs flytter ud fra Støvring

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

Oudrup Stenleje I/S nye Kel-Berg tipkærre med 3-vejs tip

Tænker du på et salg

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Holder du dig opdateret inden for dit felt?

Transportoptimering & distribution af cement

Send til en kollega

0.187