23948sdkhjf

Nu bliver 80 km/t for lastbiler en realitet

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Folketinget vedtog tirsdag lovforslag L 186 om at forhøje hastighedsgrænsen for både lastbiler og lette og tunge vogntog fra 70 til 80 km/t på veje uden for tættere bebygget område og på motortrafikveje.

Loven vil dog først træde i kraft den 1. januar 2020, da man har vurderet, at både politi og kommuner har brug for lidt ekstra tid til at indrette forholdene. Det gælder ændring af it-systemer og opsætning af hastighedstavler på de strækninger, hvor man vurderer, at den nye hastighedsgrænse ikke bør gælde af hensyn til trafikforholdene på stedet.

DTL-mærkesag
DTLs administrerende direktør Erik Østergaard er ikke desto mindre glad for, at Folketinget nåede at vedtage forslaget, inden man lukker ned for lovbehandlinger i denne samling, når folketingsvalget udskrives om kort tid:

- Det har været en DTL mærkesag gennem mange år, der her bliver realiseret. Det har været et langt og sejt træk.

- Forslaget var et resultat af finanslovsaftalen for 2019 mellem regeringen og Dansk Folkeparti, og det har tydeligvis været vigtigt for aftaleparterne at holde deres løfte. Det er vi rigtig glade for, og vi har stor ros til blandt andre Venstres ordfører Kristian Pihl Lorentzen, der har drevet processen og til transportministeren for at levere i tide.

Nedskiltning på udsatte steder
Debatten i Folketinget under førstebehandlingen gik mest på bekymringer fra SF, Enhedslisten, Alternativet og de Radikale over at lade tunge køretøjer køre 10 km/t mere i timen på landevejene, da ulykkers omfang efter partiernes opfattelse ville blive mere alvorlige i takt med øget hastighed. Bekymringen var ført an af Rådet for Sikker Trafik og Rigspolitiet, der i høringsfasen gav udtryk for, at trafiksikkerheden ville blive forringet.

Heroverfor slog regeringspartierne og DF på, at der i aftalen er afsat midler til nedskiltning af hastighedsgrænsen på udvalgte kommuneveje og statsveje. Der er således afsat 30 mio. kr. i 2019 til en pulje, hvorfra kommunerne i forhandling med politiet kan søge om midler til skiltning af en lavere hastighedsgrænse på 70 km i timen på de strækninger, hvor en øget hastighedsgrænse ikke er forsvarlig. Der er samtidig afsat 1,5 mio. kr. i 2019 til skiltning af en lavere hastighedsgrænse på statsvejnettet som helhed.

Forslaget blev vedtaget ved tredjebehandlingen af et flertal fra partierne V, KF, LA, DF og S. 87 stemmer for og 24 imod.

- Hastighedsforøgelsen forpligter: Jeg vil godt appellere til, at chaufførerne fortsat optræder ansvarligt på landevejene og overholder den kommende hastighedsgrænse og eventuelle begrænsninger på særlige steder. Vognmændene har som erhverv og brugere af de tunge køretøjer en særlig forpligtelse til at sikre, at der bliver udvist agtpågivenhed og hensynsfuldhed i trafikken og udvise professionel ansvarlighed, slutter DTL-direktøren.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

- Vi plejer at tabe milliarder, så det er sådan set meget godt

Dansk Erhverv: Afskaffelse af IVSer betyder færre nye virksomheder

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Nyhedsbrev

8.825 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Online Avis Arkiv

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Truckførere fik afgørende indflydelse på ny leverandør

En verdenspremiere er veloverstået

Den første førerløse lastbil har fået sin debut på offentlig vej i Sverige

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Sådan får du en lærling på krogen

Spaceinvader hædret med start-up pris

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Q8 vil være klimaneutrale

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipa...

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Johan Bækgård & Søn ApS

Send til en kollega

0.164