23948sdkhjf

Transportcenter til minister: - Stop hindringer for biogas

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Hvis den danske transportbranche skal levere de kraftige CO2-reduktioner frem mod 2030, som EU netop har besluttet, skal der biogas i tankene på de danske lastbiler. Og barriererne herfor skal ryddes af vejen. Ellers risikerer statskassen, at en stor del af den tankning, der foregår i Padborg og skæpper godt i statskassen, rykker udenlands. Og Danmark risikerer at gå glip at et stort biogasmarked.

Det var budskaberne til energiminister Lars Christian Lilleholt, da Padborg Transportcenter og en række virksomheder fra transportbranchen og gasbranchen var til møde med ministeren for nylig.

- Vi er meget bevidste om, at vi er en branche, der udleder meget CO2, og at vi har et stort medansvar for at bidrage til den grønne omstilling. Derfor hilser vi EU’s beslutning om, at nye lastbiler skal udlede 30 pct. mindre CO2 i 2030 velkommen, siger direktør for Padborg Transportcenter, Finn Sørensen.

Dansk biogas vil kunne forsyne 101.000 lastbiler
Men han påpeger samtidig, at der er flere udfordringer, der bremser for denne udvikling.

- El- og brintlastbiler er fremtidsmusik. Den eneste reelle mulighed frem mod 2030 er at få lastbilerne til at køre på naturgas, kaldet LNG, eller endnu bedre biogas, kaldet LBG. Den udvikling vil vi i transportbranchen mægtig gerne i gang med. Men i Danmark udnytter vi slet ikke det store biogaspotentiale, der ligger i den kæmpe mængde biomasse, som landbruget producerer. Vi udnytter kun 10-15%. Skalerede man produktionen af biogas op, vil den ifølge Institut for Ingeniørvidenskab på Aarhus Universitet kunne holde op mod 101.000 lastbiler kørende. Den miljømæssige gevinst for både landbruget og transportbranchen vil være enorm. Derfor er det også bekymrende, at der lige nu lægges op til en kraftig opbremsning for etablering af nye biogasanlæg i Danmark, siger Finn Sørensen.

Høje afgifter kan presse tankning ud af landet
En anden barriere for den grønne biogasomstilling i transportbranchen er de høje danske afgifter på biogas.

- Brugen af naturgas og biogas i lastbiler vækster voldsomt i Tyskland og Holland. Der bygges gastankstationer i Europa med støtte fra EU og de store lastbilproducenter følger op med gasdrevne biler. I Danmark vil vi også rigtig gerne køre på gas og biogas. Men de høje danske afgifter på gas skal ned, så gasprisen kan konkurrere med dieselprisen. Ellers vil både danske og udenlandske lastbiler fremover tanke syd for grænsen. Og da Padborg er Nordeuropas 3. største dieseltankningssted, vil den danske stat skulle vinke farvel til store afgiftsindtægter i takt med at biogassen vinder indpas, siger Finn Sørensen.

Delegationen præsenterede energiministeren for dokumentation for afgiftsstrukturen i de enkelte lande og for CO2 besparelsen ved at gå fra dieseldrevne lastbiler til biogasdrevne: Ved 100.000 km årlig kørsel vil besparelsen være mere end 145.000 kg CO2.

- Vi oplevede energiministeren som meget lydhør over for udfordringerne, så nu håber vi, han handler på det, siger direktør for Padborg Transportcenter, Finn Sørensen.

Ud over Padborg Transportcenter bestod delegationen af repræsentanter fra Q8 Danmark, Iveco Danmark, H.P. Therkelsen A/S, Foreningen Biogasbranchen og brancheforeningen ITD.

I Danmark er der i dag registreret 40.000 lastbiler, 50.000 varebiler og 13.000 busser. Blot 550 af disse køretøjer kører på biogas.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Blue Water åbner endnu et kontor i Caribien

Vanvittigt: Volvo lancerer fire nye lastbiler - ved at stable dem ovenpå hinanden

ATL og 3F enige om overenskomst for 20.000 transportarbejdere

Pink trailer med mange muligheder

Sjællandsk vognmand leverer bedste regnskab i fem år

Nyhedsbrev

9.106 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Blue Water om corona-udbrud: "Nu begynder det at blive alvorligt"

Online Avis Arkiv

Lastvogn væltet om på siden: Chauffør slap uskadt

Plus

Udvidelse af havn vedtages onsdag: - Nu er alle glade

Færre spøgelsesbilister: Laveste niveau i 15 år

Antallet af spøgelsesbilister faldet til laveste niveau i 15 år

Jernbanen - et godt alternativ fra Kina

Ugehvil: Bødeniveauet 10-dobles

Efter ild i el-skraldebil: Beredskab efterlyser retningslinjer for opklipning

Styrelse retter fejl i chaufføruddannelsesbeviser

Lave trafiktal kan sende regning for betalingsbro videre til skatteborgerne

Transportfolk får 2200 kroner ekstra om måneden med ny aftale

Lønstigninger over de næste tre år er en del af den nye overenskomst, der er indgået på transportområdet

Plus

”Dansk shipping er gået glip af en enestående gigant”

DFDS og DSV er hver for sig store succeshistorier i dansk shipping. Men Jan Erlund ærgrer sig over, at ejerne bag de to virksomheder ikke greb chancen og fusionerede, da muligheden bød sig

Nordjysk fragtvirksomhed får æren for jobfest hos vinduesproducent

DSV vil skære op mod 4000 stillinger efter milliardopkøb

Transportkoncernen DSV Panalpina skal efter planen skære 2,3 milliarder af omkostningerne frem mod 2022.

Lastbilchauffør havde 12 pistoler med til Danmark

DSV: Corona-udbrud udfordrer skibsfarten mest

Varebilstilladelser presser nordjysk kurerfirma på økonomien

Ulovlig parkering endte med beslaglagt lastbil

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Klimavenlig køletransport: Lidl satser på biogas

Coronavirus kommer til at koste Mærsk i 2020

Mærsk køber logistikselskab i USA for næsten fire milliarder

Entreprenør- og vognmandsfirma skærer 5,8 mio. kr. af overskuddet

Coronafrygt har kostet verdenshandel milliarder

ATL: Stop bødestigning ved arbejdsulykker

Heftig stigning i modulvogntog på Øresundsbron

Banedanmark har fundet ny direktør med jernbaneerfaring

Fagfolk: - Den danske jernbane er syg

Grøn omstilling på vej

Minister vil sætte batteridrevne tog på skinner inden 2030

Coronavirus hindrer PostNord i at sende pakker til Kina

Direktør tilbage hos Nyscan

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Sådan implementerer du ISO 45001 standarden...

Sådan får dine kasserede tekstiler ny nytteværdi

Billige lastekroge

NOS A/S tilbyder løfteklør fra TERRIER

AAG leverer koniske propper til scrubbere

Banegodkendt føringsveje

Omfattende Panduit program

Løfteåg leveret til finsk kunde - Fyns Kran Udstyr A/S

Hardy Bjerregaard Kristensen nye Kel-Berg tiptrailer

Hvordan øger du effekten af ISO 14001:2015?

NOS A/S Tilbyder kædesling i klasse 8, 10 og 12

Vores serviceydelser overrasker!

Sidste chance for Early Bird-rabat til PROCURETECH FORUM

Ét login med adgang til det hele - Fyns Kran Udstyr

Kel-Berg nyhed til Aage Olesen Transport

Bliv Lead Auditor i henhold til ISO 45001:2018 på 1-2 dage

Meldgaard Hydraulik klar til Vestfyn trækker 2020

Deutsche Bahn vælger Prysmian signalkabler til sporudvidelse

Intelligent rute- og transportoptimering til byggebranchen

Kranfører Jim Meyer hejser byggematerialer

Nyhed Online: Ergolash i ny unik farve

metalbåndsav i god kvalitet til lette savopgaver.

Kel-Berg tiptrailer til Palle Staal Transport ApS

NOS A/S tilbyder rustfrit løfteudstyr

Enkel servostyring

Send til en kollega

0.171