23948sdkhjf

Transportcenter til minister: - Stop hindringer for biogas

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Hvis den danske transportbranche skal levere de kraftige CO2-reduktioner frem mod 2030, som EU netop har besluttet, skal der biogas i tankene på de danske lastbiler. Og barriererne herfor skal ryddes af vejen. Ellers risikerer statskassen, at en stor del af den tankning, der foregår i Padborg og skæpper godt i statskassen, rykker udenlands. Og Danmark risikerer at gå glip at et stort biogasmarked.

Det var budskaberne til energiminister Lars Christian Lilleholt, da Padborg Transportcenter og en række virksomheder fra transportbranchen og gasbranchen var til møde med ministeren for nylig.

- Vi er meget bevidste om, at vi er en branche, der udleder meget CO2, og at vi har et stort medansvar for at bidrage til den grønne omstilling. Derfor hilser vi EU’s beslutning om, at nye lastbiler skal udlede 30 pct. mindre CO2 i 2030 velkommen, siger direktør for Padborg Transportcenter, Finn Sørensen.

Dansk biogas vil kunne forsyne 101.000 lastbiler
Men han påpeger samtidig, at der er flere udfordringer, der bremser for denne udvikling.

- El- og brintlastbiler er fremtidsmusik. Den eneste reelle mulighed frem mod 2030 er at få lastbilerne til at køre på naturgas, kaldet LNG, eller endnu bedre biogas, kaldet LBG. Den udvikling vil vi i transportbranchen mægtig gerne i gang med. Men i Danmark udnytter vi slet ikke det store biogaspotentiale, der ligger i den kæmpe mængde biomasse, som landbruget producerer. Vi udnytter kun 10-15%. Skalerede man produktionen af biogas op, vil den ifølge Institut for Ingeniørvidenskab på Aarhus Universitet kunne holde op mod 101.000 lastbiler kørende. Den miljømæssige gevinst for både landbruget og transportbranchen vil være enorm. Derfor er det også bekymrende, at der lige nu lægges op til en kraftig opbremsning for etablering af nye biogasanlæg i Danmark, siger Finn Sørensen.

Høje afgifter kan presse tankning ud af landet
En anden barriere for den grønne biogasomstilling i transportbranchen er de høje danske afgifter på biogas.

- Brugen af naturgas og biogas i lastbiler vækster voldsomt i Tyskland og Holland. Der bygges gastankstationer i Europa med støtte fra EU og de store lastbilproducenter følger op med gasdrevne biler. I Danmark vil vi også rigtig gerne køre på gas og biogas. Men de høje danske afgifter på gas skal ned, så gasprisen kan konkurrere med dieselprisen. Ellers vil både danske og udenlandske lastbiler fremover tanke syd for grænsen. Og da Padborg er Nordeuropas 3. største dieseltankningssted, vil den danske stat skulle vinke farvel til store afgiftsindtægter i takt med at biogassen vinder indpas, siger Finn Sørensen.

Delegationen præsenterede energiministeren for dokumentation for afgiftsstrukturen i de enkelte lande og for CO2 besparelsen ved at gå fra dieseldrevne lastbiler til biogasdrevne: Ved 100.000 km årlig kørsel vil besparelsen være mere end 145.000 kg CO2.

- Vi oplevede energiministeren som meget lydhør over for udfordringerne, så nu håber vi, han handler på det, siger direktør for Padborg Transportcenter, Finn Sørensen.

Ud over Padborg Transportcenter bestod delegationen af repræsentanter fra Q8 Danmark, Iveco Danmark, H.P. Therkelsen A/S, Foreningen Biogasbranchen og brancheforeningen ITD.

I Danmark er der i dag registreret 40.000 lastbiler, 50.000 varebiler og 13.000 busser. Blot 550 af disse køretøjer kører på biogas.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Nyhedsbrev

8.825 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Online Avis Arkiv

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Truckførere fik afgørende indflydelse på ny leverandør

Opkøb: Best Transport ekspanderer i Danmark

En verdenspremiere er veloverstået

Den første førerløse lastbil har fået sin debut på offentlig vej i Sverige

Transportminister må gå balancegang

T-pod: Den skal vi også ha’ i Danmark

Dansk DB Schenker-direktør var med, da den selvkørende T-pod blev sat i drift i Sverige

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Spaceinvader hædret med start-up pris

Sådan får du en lærling på krogen

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Q8 vil være klimaneutrale

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Statsstøtte til Femern kommer igen under lup

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipanhænger fra Lastas

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Johan Bækgård & Søn ApS

Ny 5-polet modulær MIXO SQUICH®-indsats

Send til en kollega

0.215