23948sdkhjf

Et særtransportproblem løst – flere udestår

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Færdselsstyrelsen har i en høringsrunde i foråret taget fat på en række problemstillinger omkring særtransporter. Blandt andet foreslår styrelsen, at udeleligt bredt gods fremover må transporteres vandret liggende, uanset at bredden af transporten herved forøges. Kravet vil være, at bredden af transporten ikke overskrider 3,30 m.

- Det løser problemerne for de tilladelsesfri brede transporter, men det forudsætter, at anden praksis ikke ændres. Det skal for eksempel stadig være muligt at kunne få udstedt stræknings- og årstilladelser til transport af flere overdimensionerede, vandretliggende kolli ad gangen med bredde på op til 3,65 m. Og det uden restriktioner på, hvordan godset er placeret, udtaler formand for Kran Blok Erfa Jan Kjelgaard.

Det er også væsentligt, at der fortsat gives tilladelse til særtransport med vandretliggende gods med flere ens kolli oven på hinanden med en bredde over 3,65 m, hvis godsets beskaffenhed og håndteringen kræver vandret transport, lyder det i høringssvaret fra DTL.

- Vi er samtidig enige i forslaget om tilladelsesfri kørsel med brede armeringsnet (rionet, red.) op til 3,30 m i bredden. Det vil løse udfordringen med at kunne transportere nettene vandret, og de vil så også kunne løftes vandret. Det højner arbejdsmiljøet, vurderer Jan Kjelgaard.

Gennemgribende facelift
Formanden peger på, at Kran Blok Erfa har en lang række relevante forslag, som både kan være med til at sænke klimabelastningen og forbedre trafiksikkerheden.

- Forslagene bør medtages i en et mere gennemgribende og nødvendigt facelift af særtransportbekendtgørelsen. De er nu medtaget i høringssvaret.

Blandt forslagene er flere ønsker, der er samlet gennem tiden: Det gælder for eksempel ønsket om, at udtrækbare og udsvingbare forbredninger igen bliver tilladt i forbindelse med afvikling af brede særtransporter, på registrerede køretøjer. Det har været praktiseret med stor succes helt frem til, at politiet for fire år ændrede deres fortolkning af, hvornår forbredninger må anvendes.

DTL mener også, at reglerne for følgebiler bør have en grundig overhaling. Følgebiler bør for eksempel kunne anvendes til at spærre i rundkørsler og lignende, som politiet ofte gør det, så en STA (Særtransportassistent) ikke skal risikere liv og førlighed, når der skal udføres trafikdirigering.

Ligeledes bør der følges op med en informationskampagne om følgebiler, så kommende trafikanter ved trafikundervisning bliver undervist i begrebet følgebiler og særtransportassistenternes beføjelser, fremgår det af høringssvaret.

- Vi er slet ikke færdige med at arbejde med den bekendtgørelse. Det skal vi have myndighederne til at forstå. For der er også en samfundsmæssig dimension på dette her, som kommer alle til gode, slutter Jan Kjelgaard.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

DSV har vippet Mærsk af tronen

SDK Shipping bygger stort på Aarhus Havn

Slamsugere gav rekord

J. Hvidtved Larsen realiserede en vækst på 36 procent sidste år. Omsætningen rundede en halv milliard kroner.

Nye hjælpere til godset

Rekordmange udlændinge har job i Danmark

Nyhedsbrev

8.828 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Nye regler i miljøzonerne straffer miljørigtige lastbiler

Fra 1. juli 2020 træder nye regler for kørsel med lastbil, busser og varebiler i de fem største byer i kraft

Online Avis Arkiv

Her er de dyreste miljøzoner

ATL klager over mørklægning af affaldssag i Helsingør

Direktør stopper i NDI

Danmarksmester i udkørsel af træ for tredje år i træk

Satser på nyere brugte el-trucks

Limfjordstunnelen har det bedre end ventet

Lind strøm af nye Scania’er til NCC

Iveco S-Way er allerede i Danmark

Ny specialistgruppe for krantransport

Danmark har mistet en erhvervshavn

Virksomhederne er klar, men folkeskolerne kommer ikke

Førerløse truck løser flaskehalsene

99 lastvognstog kontrolleret: En fjerdedel indkaldt til syn

Over flere dage blev vogntog set efter i sømmene i Thisted, Aalestrup og Herning

Kurt Beier-sagen
Efter Kurt Beier-sagen: Transportfirmaer skal have uanmeldt besøg

Udvalg i Aabenraa Kommune vil bruge 100.000 kroner på årlige kontrolbesøg ved Padborg

DSV gennemfører milliardopkøb af konkurrent

Milliardopkøb af schweizisk konkurrent forventes at give DSV synergieffekter for 2,2 milliarder årligt

HMF: - Ventetiden skal ned

Dinitrol øger fokus på erhvervskøretøjer

Chauffører beholder kortet trods fup med kontrolapparat

En omkring ni år gammel sag har nået sit foreløbige punktum ved Retten i Holstebro.

Brancheforening: - Der skal mere strøm på bilerne nu!

Pas på dieseltyveri i Sverige

Forskere: Elnettet kan sagtens klare 1 million elbiler i 2030

Pas på skolebørnene i trafikken

Debat
Biodiesel er ikke bare biodiesel

TIP-samarbejde med WABCO

Konkurstrussel: Små virksomheder må vente længere på betalingerne

Dansk lastbilchauffør frifundet for hashsmugling i Frankrig

Ny sælger hos HEMA

Professor: Drop biobrændsel i benzin og diesel

Scania-køretøj kan skifte form

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

At digitalisere kvalitetsledelsen er en lærerig proces, Her er, hvad de lærte ved Dansand.

”Jeg elsker min lille sjækel fra GN” – sagde ingen, nogensinde 

2 nye flotte Kel-Berg 4 akslet rundtiptrailer til G.O. Trans A/S

Kärcher Danmark flytter til nye og større lokaler

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Effektiv palleomsnøring og en sundere arbejdsstilling

Kom på forkanten af den teknologiske udvikling

Står du overfor en kompliceret løfteopgave?

Kom nu ´Mulle... Du vil jo gerne være med i hulen ikk' Mulle?

Portalkran til CRH Concrete leveret af CERTEX Danmark A/S

Bulk-Transport A/S har hentet deres nye Kel-Berg 4 aks. maxi flexi gardintrailer

inmsystems A/S styrker IT-sikkerheden med ISO27001

Q8 Formula Truck 8700 FE 5W-30 erstattes

Ny uddannelsesgeneral til IPW Systems

Hans Buch opkøbte pr. 1. januar 2019 pneumatik- og procesdelen af Fritz Schur Teknik.

Vi har løsningen til din load test opgave!

BSV pallegafler - Kvalitet og sikkerhed i top!

Montageteknik fra Titgemeyer

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 2 akslet åben city trailer til Johannesen Kran & Maskintransport A

Controlflex Kobling fra Schmidt-Kupplung

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til Kr. K. Hermansen ApS

Hele 622,1 Ton på krogen...

Wirehejs leveret til Vennelyst

Ny Kel-Berg 3 akslet city gardintrailer til Morten Larsen & Søn

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Send til en kollega

0.265