23948sdkhjf

Opbygger: - Det vælter ind med opgaver

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Siden SAWO har overtaget karosserifabrikken Brdr. Platz er der blevet endnu mere travlt på Ellehammesrvej i Haderslev.

- Jeg kan godt mærke, at der er kommet 10 sælgere på. Det vælter ind med opgaver. Det er så positivt, at jeg næsten ikke kan finde ord for det.

Sådan lyder det fra Jørgen Platz, der siden oktober 2018 ikke har været fabriksejer, men afdelingsleder i SAWO med ansvar for afdelingen i Haderslev.



- SAWO har valgt at køre videre med navnet Platz; det er jo et navn, som er synonym med kvalitet, griner Jørgen Platz; men rent juridisk er vi en af SAWO’s 15 afdelinger. Vi er en af de større afdelinger med 18 medarbejdere og 10 opbyggerpladser. Siden overtagelsen har vi virkelig fået meget mere at lave, og det er jo fantastisk positivt.

- De flere opgaver skyldes dels, at SAWO’s samlede sælgerstyrke nu også arbejdet for os, dels at vi har fået de opgaver, som SAWO ellers har fået lavet hos andre her i det sønderjyske, forklarer Jørgen Platz.

Transportmagasinet: Hvorfor solgte I fabrikken?

- Både jeg og min storebror er over 60 år, og der er ikke en naturlig arvtager til virksomheden. Nu er vi overtaget af én, som gerne vil blive ved med at lave det, vi laver - og som gerne vil bliver her i Haderslev. Det har været vigtigt for os og vores ansatte. Og så er det oven i købet en køber, som vi kender godt, og som vi har samarbejdet med i mange år. Det kunne jo ikke være bedre, forklarer Jørgen Platz.

- SAWO har manglet en fabrik i Sønderjylland, og de har manglet en fabrik, der kunne lave de ting, som vi laver. Det er det, man kalder for "win-win."

- Det har været helt perfekt. Hele overtagelsen er foregået i en fantastisk ånd. Vi er blevet vel modtaget. Selvfølgelig er der nye ting, vi skal lære, og systemer, der fungerer anderledes; men vi er alle glade, og det kører rigtig fint.

Rundtur på fabrikken
Og hvad laver de så hos Platz? Jørgen Platz tager mig en tur rundt på fabrikken med de 18 ansatte.

- Her er vi i gang med et par biler til Bera Stillads i Nordjylland, forklarer han og peger på "en bunke stål" som ligger klar på et par bukke.

- Vi bygger ladet op helt fra bunden af, forklarer han . De stykker jern dér bliver til kantprofiler.

- De bliver lavet med specielle afstande til stokkehullerne til stilladsrørene. Så bliver der lagt en stålbund, og til sidst monterer vi en 15 ton Hiab-kran.

Vi går videre til et andet lad, der skal bygges på et Scania-chassis. Det bliver til et lad til en tømmerhandel. - Vi køber jernet ved Sanistål og bygger selv ladet op. Lige nu er vi ved at montere krankonsollen. Der kommer faktisk en helt ny Hiab 26 ton/meter kran på. Det er en helt ny model, som er en af nyhederne på transportmessen.

- Transportmessen i Herning? Jamen, det er bare om tre uger? Kan det virkelig nås, spørger jeg?

- Ja, det skal nås, og det når vi også, svarer Jørgen Platz. Det vil jeg da gerne prale lidt af. Vi begyndte at save i jernet for otte dage siden, og opbygningen bliver færdig til messen. Vi har arbejdet, så blodet sprøjter. Dag og nat.

- Vi skal også nå at gøre denne Volvo klar med tømmerlad, siger han, mens vi fortsætter rundturen. Her er et demo-køretøj, som SAWO bygger i samarbejde med Volvo. Den bliver opbygget med tømmerlad. Det er en af de spændende nyheder, der har premiere på messen. Begge biler skal være færdige 18. marts.

- Som noget nyt er SAWO også begyndt at importere tiplad til biler fra 3,5 ton. Det har vi hos Platz tidligere haft stor erfaring med. Indtil finanskrisen i 2008 lavede vi mange små lad med bagtip til anlægsgartnere, entreprenører og lignende. Det er der igen et stort marked for, så det er vi også gået i gang med. Lige nu bygger vi lad til en Iveco og en Renault. Begge biler skal også med på transportmessen.

Over seks meter til loftet
Jørgen Platz fortæller også om de udvidelser, fabrikken har været igennem.

- Den første udvidelse var i 2007. Dengang byggede vi ikke højt nok. Der var kun 4,5 meter under portalkranen. Det har vi lært af, så da vi i 2017 skulle udvide igen, byggede vi i 6,5 meters højde. Her i denne del af fabrikken har vi 5,5 meter under loftskranen. Det er bare skønt.

Transportmagasinet: Du er jo uddannet smed. Svejser du stadig?

- Nej, ikke længere, siger Jørgen. Jeg er holdt op for et år siden.

Transportmagasinet: Hvor meget er I blevet integreret med de andre SAWO-afdelinger?

- Indtil nu har det mest været "business as usual." Vi har vores sædvanlige medarbejdere og vores egen ingeniør. Han kan supplere SAWO’s tekniske afdeling, men han har også fået nogle dygtige kolleger at sparre med. Så også her oplever vi en enorm synergieffekt. Disse synergier giver helt uundgåeligt en masse spændende opgaver til vores afdeling.

- Så svaret på dit spørgsmål må være, at vi meget hurtigt bliver 100 procent integreret med de andre SAWO-afdelinger - blandt andet i kraft af det gode samarbejde, der tilstræbes afdelingerne imellem.

Transportmagasinet: Har I plads nok?

- Vi har faktisk stadig plads til endnu flere opgaver; men rent fysisk har vi kun den plads, vi råder over lige nu. Vi kan ikke bygge mere til; men ude på gårdspladsen har vi en hal, som vi kan renovere og tage i brug, hvis vi en dag skal bruge mere plads.

Platz senior købte fabrikken i 1978
Transportmagasinet: Hvor stammer fabrikken her egentlig fra?

- I tidernes morgen hed den Axel Skrydstrups Smede- og Maskinværksted. Den er fra 1962 - og det er faktisk her, jeg stod i lære, forklarer Jørgen Platz. Jeg blev udlært i 1978, samme år som min far købte fabrikken.

- Min far var Mercedes-forhandler, men han var også en af de første til at interessere sig for "one-stop-shopping" - altså at kunderne kunne få det hele ved kun at handle ét sted. De kunne købe en Mercedes varebil eller lastbil hos os, få den bygget op hos os og få den leveret af os - altså fra én og samme virksomhed. Det dyrkede han allerede i 1978!

- Vi solgte Mercedes-forhandlingen i Sønderjylland i 2003, og siden har min bror og jeg arbejdet her i karosserifabrikken Brdr. Platz.

Tre lærlinge
- Vi har tre lærlinge, selv om vi kun har 18 mand. Det er nogle dygtige knægte, som gerne vil udfordres og have nogle spændende opgaver. De får de her. Selv om det tager tid og koster lidt penge, er det en rigtig god investering. Allerede som anden-års lærling har man enorm glæde af sådan en knægt.

- Desuden er vi nødt til at tage lærlinge, hvis vi vil sikre, at vi kan blive ved med at have kvalificeret arbejdskraft. Så det hænger sammen.

Transportmagasinet: Hvor længe bliver du ved?

- Så længe jeg synes, det er sjovt, svarer Jørgen.

- Der er ingen krav eller begrænsninger fra SAWO’s side eller fra hjemmefronten. Jeg kan lide mit arbejde, og nu hvor vi er overtaget af SAWO, er der ingen bekymringer om fremtiden.

- Jeg har en førstemand, som er meget dygtig. Det er nok ham, der engang skal overtage min plads.

Efter Jørgen Platz blev udlært smed i 1978, kørte han nogle år som eksportchauffør. Derefter drog han udenlands for cementkoncernen F.L. Smidth.

- I ni år var jeg med til at åbne cementfabrikker over hele verden. Jeg var i Fjernøsten, Mellemøsten, Afrika og Sydamerika

- Da jeg kom hjem i 1989, begyndte jeg i familiens bilforretning; men den solgte vi i 2003. Siden koncentrerede vi os om karosserifabrikken.

- Vi har faktisk altid delt arbejdet, så jeg har taget mig af arbejdet på fabrikken, mens Jens Erik har koncentreret sig om salget. Det har han gjort gennem selskabet B.P. Trailer.

- Sådan er det også i dag. Jens Erik kører fortsat sin forretning i B.P. Trailer, hvor han importerer trailere, containerchassiser, påhængsvogne mm. Han har intet juridisk med SAWO at gøre. Det er mig, der er ansat i SAWO, og det er mig, der er den daglige leder af karosserifabrikken SAWO Haderslev, Platz Karrosseri.

- Jens Erik får så opbygget sine trailere hos os - og betaler for det. Sådan er det, siger Jørgen Platz, inden vi slutter rundvisningen og får en kop kaffe på kontoret. 
 

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Vognmænd bliver spist af med uklart svar fra politikerne

Padborg Transportmesse 2019
Få de rigtige forsikringer

Test
Arocs-test i grusgraven

Padborg Transportmesse 2019
Flere unge er på vej ind i transportbranchen

Kurven er knækket. Flere unge søger ind i transportbranchen og flere vognmænd tager lærlinge.

Padborg Transportmesse 2019
Vejhjælp i vækst

Nyhedsbrev

Torm-direktør ny formand for Danske Rederier

Jacob Meldgaard overtager posten som bestyrelsesformand og får selskab af tre nye navne

Online Avis Arkiv

Flyvende biler er ikke science fiction

Stena i kraftig tilbagegang i 2018

Tillidsmand fyret efter togulykke: Skjulte kollegas navn

ATL: Behov for flere veje

Transportpris til rollemodeller

Padborg Transportmesse 2019
En transportmesse - udover det sædvanlige

Den 24.-25. maj, kalder Padborg Transportcenter til messe igen. Sidst var i 2017, og dengang var der over 2.000 besøgende. Arrangørerne håber på lige så mange igen i år.

Padborg Transportmesse 2019
Bank med ægte lokal forankring

Chauffører vil ikke forbi Esbjerg Havn: Frygter kæmpe bøder

Kort om navne

Transportgigant på el-cykler

Frode Laursen udvider i Sydsverige

Opkøb skubber til Frejas vækst

Integrationen af Transcargo forløb planmæssigt i 2018

Ny Truck Diesel-station ved Odense

'Povl Anker' tilbage til fordums storhed med nænsom renovering

Molslinjen vil blandt andet male den legendariske Bornholmer-færge 'Povl Anker' i de farver, som færgen havde tilbage i 1978

Tøver med elektroniske transportdokumenter

Ny alliance favner 70 pct af verdensflåden

Ny lov om miljøzoner er for slap for rød blok

En regering med Mette Frederiksen (S) som statsminister vil stramme loven om miljøzoner efter folketingsvalget.

Hjælp til at holde afstand

Padborg Transportmesse 2019
Gaslastbilerne indtager Padborg Transportmesse

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

ATL: Lang ventetid på at få vognmandstilladelse

Dansk tolder udnævnt i FN

DTL-bestyrelse består trods kampvalg

Billigere at sejle med Venøfærgen

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyt om navne

Udbygning af Fynske Motorvej er sat i gang

Sorø sætter fokus på transport

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Markant trafikvækst på motorvejene i 2018

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Internet of Things - IoT i praksis

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Vognmand Claus J. Larsen

Kom til åbent hus hos Platz Karosseri / SAWO i Haderslev

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til HB Transport

KTR ROTEX ® koblinger

Kom til åbent hus hos SAWO i Tilst

Positivt resultat for 1.kvartal af 2019

Ragn-Sells og AMCS Group indgår partnerskab om intelligent flåde- og logistikoptimering

Mini Trans opgraderer sin lagerservice

Gratis guide til EDI

JLM teknik søger servicetekniker - Kraner og løfteudstyr

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Ny Kel-Berg 4 akslet sværlasttrailer med dobbelt udtræk til Børge Skafte Transport & Spedition A/S

Prøvekør de nye Scania modeller

Kom til åbent hus hos Platz Karrosseri / SAWO i Haderslev

Hurtig og præcis lokalisering af fejl på kabel og kabelkappe

Prysmian Group koncern HSE 2018 rapport

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

Manicus Teknik, din leverandør af hydraulik

Kom til åbent hus hos SAWO i Tilst

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Schmitz Cargobull præsenterer: S.CS UNIVERSAL med KP+

HCS klarer dit ekstra tunge læs - og vi har selv trucken med

Ny APP giver kunderne i den tunge transportsektor teknisk support med i lom...

Send til en kollega

0.193