23948sdkhjf

Byggemandens DAF testet på kanten af grusgraven

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

En kuperet spansk grusgrav er ingen udfordring for DAF Trucks udvidede serie af entreprenør-lastbiler, som vi har været i Malaga for at prøve

DAF er europamester i 4x2 trækkere; men nu vil hollænderne satse mere på entreprenør-markedet og udvider derfor produktprogrammet med nye akselkonfigurationer.

Vi har været i Sydspanien for at prøve de nye køretøjer under ekstreme forhold i en kuperet grusgrav, hvor vi skulle manøvrere de fuldtlastede CF-lastbiler rundt mellem dumpere og gravemaskiner.



Specielt en ny tvangsstyret tridem-bogieaksel viste sit værd i grusgraven og gav CF-lastbilen en lille vendediameter på 17 meter - mod 21,4 meter i en sammenlignelig CF udgave uden denne aksel.

8x4 lastbilen med 13-liters 480 hk motor og 32 tons totalvægt forcerede de stejle bakker uden problemer - og lastbilen var endda letkørt med sin 12 trins ZF TraXon automatgearkasse.

Tridem-akslen kan fås til den testede 4-akslet CF-lastbil og til XF forvognen. Den består af en SR1360T tandembogie med enkeltreduktion eller af en HR1670T tandembogie med navreduktion og en tvangsstyret bogieaksel.

Det nye 8x4 chassis har en teknisk totalvægt på 37 ton og manøvrerer meget præcist takket være den tvangsstyrede bogieaksel.

Venderadius er kun på 7,8 meter, hvilket gør den velegnet til transport af store og tunge laster på byggepladser, hvor der er relativt lidt plads.

Det nye chassis er perfekt til montering af et tiplad eller en opbygning med en bagmonteret kran.

Akslen produceres p.t. hos en underleverandør i Italien, men DAF overtager produktionen af akslen på fabrikken i Holland senere på året.

30 ton nyttelast
I grusgraven havde vi også muligheden for at prøve en CF 480 tiplastbil i 10x4 udførsel med tandem-bogieaksel bagest og hydraulisk styrende og løftbar 10 ton pusheraksel, som giver køretøjet en nyttelast på 30 ton.

Selvfølgelig har den en langt større vendediameter end tridem-udgaven fra før. 10x4 lastbilen krævede noget mere manøvrering her på kanten af grusgraven.

Bilen er designet i samarbejde med det hollandske firma Estepe og har to 10 ton foraksler, en hydraulisk styret 10 ton pusheraksel, som også kan løftes, og en tandembogie med navreduktion og luftaffjedring.

Nettonyttelasten på denne "specialvariant" - som primært bruges til at transportere store mængder af sand, grus og sten - er ca. 30 ton, og totalvægten er 49 ton.

Trods det store antal aksler sørger det smarte design for, at der stadig er plads til en 350 liter brændstoftank.

Landevejstest
Der var også mulighed for at prøve et par biler på landevejen - her prøvede vi en 13 liters CF 8x2 model med 480 hk til containertransport. Den havde 7,5 tons bogieaksel med enkeltmontering. Akslen var medstyrende og løftbar til at lette manøvrering. Akselkonfigurationen fås også til XF.

Den nye 7,5 ton bogieaksel er udstyret med en nydesignet trykstøbt akselkrop, som har endnu større stivhed og er endnu mere robust, samtidig med at vægten er reduceret med 10 kg.

Den statiske lasteevne er øget med 25 procent til 26 ton. Det er en vigtig forudsætning, hvis lasten kortvarigt hviler på bogien under læsning og aflæsning.

Inden for entreprenørkørsel er den nye 7,5 ton bogieaksel ideel til brug på forvogne, som udfører mindre tungt arbejde som for eksempel kørsel med containerleveringssystemer eller transport af byggematerialer, hvor lastbilen er udstyret med en kran bagpå.

Særlig offroad opsætning
Endelig prøvede vi XF 480 6x4 med 13 liters MX motor med 12 trins TraXon automatgear med særligt off road opsætning - monteret med Meiller tiptrailer.

Den særlige terrængående funktion i TraXon-gearkassen sørger for optimalt gearskift i udfordrende terræn. Gearskift er ekstremt hurtige og derved sikres, at bilen har maksimal trækkraft ved kørsel med høje motoromdrejninger.

Jeg vil gerne fremhæve lastbilens særlige bagakselkonfiguration: 26 ton tandem med luftaffjedring med otte luftbælge. Der var skivebremser på bagakslen. Særligt var der vægt-monitor. Ligeledes havde bilen Predictive Cruise Control, så bilen kunne indstille kørslen efter terrænet.

Vi kørte med fuldt lastet køretøj på 40 ton totalvægt. Det kuperede terræn betød, at gearkassen måtte skifte ned et par gange for at få de mange ton over bakkerne; men der var ingen problemer. Testen forløb flot, for bilen var letkørt.

DAF’s nye program omfatter også 8x4 XF-trækker til specialtransport med mulighed for vogntogsvægte op til 120 ton og lasteevne teknisk på 41 ton.

DAF Trucks har i sit nye program for bygge- og anlægssegmentet lanceret en ny 10 ton foraksel, som man selv har udviklet og producerer.

Akslen har tre bladfjedre og forebygger risikoen for overbelastning med dellaster. Den leveres til både CF og XF med én foraksel med 11- og 13 liter MX motorer.

DAF har udviklet og produceret sine egne aksler siden 1958. Akslerne er tilpasset, så de passer til de mange chassisvarianter, som DAF tilbyder.

Den nye satsning fra DAF’s side betyder, at serviceydelserne også er tilpasset den maksimale transporteffektivitet, vognmænd i bygge- og anlægsbranchen kræver.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Vognmænd med varebiler får store bøder

ITD: Luk underskudsaktiviteter i Postnord

Aarstiderne først med el-lastbil

Nu kommer el-lastbilerne til Danmark. De første to går til Aarstiderne og City-Logistik

Vejpakken og grøn omstilling på dagsordenen i Bruxelles

Ugens grin: Langsom død

Nyhedsbrev

9.030 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

28 meter høj bro-pylon kom på plads med BMS' hjælp

Online Avis Arkiv

800 meter længere pr. liter

Efter Padborg-skandalen: Nye etiske transportregler møder kritik

Hiab udvider garantien

Ny og mere bæredygtig Scania

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Mærsks containerfragt trodser modvind på verdenshavene

Antallet af danske vognmandsvirksomheder vokser

Ministerium skal finde løsning på problem med nye miljøzoneregler

H. P. Therkelsen har meldt sig ud af ITD

Alex Andersen Ølund tester spritny Volvo-teknologi

Optimisme hos DTL efter første møde i klimaudvalg

Ny Effer-kran til Skaks

Test
TEST: Franskmand med forbedringer

Renault Master kommer nu i en forbedret udgave, der er både mere støjsvag og bedre skruet sammen end tidligere - og sikrere.

Ukrainsk vognmand dømt: Manipulation blev kostbar affære

Tre danske havne med i nordisk erklæring om bæredygtig udvikling

Både havnene i Esbjerg, Aarhus samt CMP forpligter sig nu til at dele erfaringer med syv andre nordiske havne

Scania: V8'er går som varmt brød

Regeringen om overflyttelse af færdselsområdet: - Det giver mening

Færdselsstyrelsen på vej med katalog om farlige fejl

Der er en grønnere vej

Still får ny dansk direktør

Rapport: IT-sikkerheden halter i hver fjerde virksomhed

Første i Danmark: YX lancerer bæredygtig diesel på truckanlæg

Virksomheder med underskud: Største stigning siden finanskrisen, men…

Hovedrenovering af udskældt bro udskudt i ti år

Protruck vinder initiativpris

Scania opgraderer på uddannelser

Konkurser i september

Klumme: Konsekvenser ved udeladelse af CE-mærkning

Skift olie på ramperne inden frosten kommer

Betalingsbro er et skråplan

Se alle Medlemmernes egne nyheder

KH-Technic ApS præsenterer ODE's trykregulator til højtryk

Afhentning indenfor 30 minutter i de danske storbyer

Grundfos' implementering af FNs verdensmål

Kel-Berg hejseladskærre til Marius Pedersen A/S

Datakrav til transportørerne

Vintertip: Undgå at porten står unødig åben med autoluk

Tip os til vores nye kollega og vind et gavekort

Afhentning af gods om eftermiddagen og levering inden 7:00

Skal i løfte non-stop?

Spændelement for glatte aksler og rør

Sidste udkald til basiskursus om Udbudsloven

Ny hjemmeside om bæredygtighed

NOS A/S har pallegafler til DIN løfteopgave!

NYHED: Unikke Rundsling til 'Heavy Lift' fra Hampidjan

Ny Maxtrailer !

Vind en Dynello Accu Winder - Fyns Kran Udstyr

Ringspann® præcision

Ny Faymonville Multimax !

Prysmian offentliggør 3.kvartal 2019 resultat

BSV hjælper gerne med det rette løfteværktøj

ODE’s nye højfrekvens magnetventil med lang levetid

Drømmer du om at samle al din logistik ét sted?

Ny Kel-Berg 61,5 m3 tiptrailer til Sejer & Sønnichsen A/S

Ny Maxtrailer !

Ny kompakt arbejdslampe med unikt SMART GRIP 4-in-1 system

Send til en kollega

0.322