23948sdkhjf

Byggemandens DAF testet på kanten af grusgraven

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

En kuperet spansk grusgrav er ingen udfordring for DAF Trucks udvidede serie af entreprenør-lastbiler, som vi har været i Malaga for at prøve

DAF er europamester i 4x2 trækkere; men nu vil hollænderne satse mere på entreprenør-markedet og udvider derfor produktprogrammet med nye akselkonfigurationer.

Vi har været i Sydspanien for at prøve de nye køretøjer under ekstreme forhold i en kuperet grusgrav, hvor vi skulle manøvrere de fuldtlastede CF-lastbiler rundt mellem dumpere og gravemaskiner.



Specielt en ny tvangsstyret tridem-bogieaksel viste sit værd i grusgraven og gav CF-lastbilen en lille vendediameter på 17 meter - mod 21,4 meter i en sammenlignelig CF udgave uden denne aksel.

8x4 lastbilen med 13-liters 480 hk motor og 32 tons totalvægt forcerede de stejle bakker uden problemer - og lastbilen var endda letkørt med sin 12 trins ZF TraXon automatgearkasse.

Tridem-akslen kan fås til den testede 4-akslet CF-lastbil og til XF forvognen. Den består af en SR1360T tandembogie med enkeltreduktion eller af en HR1670T tandembogie med navreduktion og en tvangsstyret bogieaksel.

Det nye 8x4 chassis har en teknisk totalvægt på 37 ton og manøvrerer meget præcist takket være den tvangsstyrede bogieaksel.

Venderadius er kun på 7,8 meter, hvilket gør den velegnet til transport af store og tunge laster på byggepladser, hvor der er relativt lidt plads.

Det nye chassis er perfekt til montering af et tiplad eller en opbygning med en bagmonteret kran.

Akslen produceres p.t. hos en underleverandør i Italien, men DAF overtager produktionen af akslen på fabrikken i Holland senere på året.

30 ton nyttelast
I grusgraven havde vi også muligheden for at prøve en CF 480 tiplastbil i 10x4 udførsel med tandem-bogieaksel bagest og hydraulisk styrende og løftbar 10 ton pusheraksel, som giver køretøjet en nyttelast på 30 ton.

Selvfølgelig har den en langt større vendediameter end tridem-udgaven fra før. 10x4 lastbilen krævede noget mere manøvrering her på kanten af grusgraven.

Bilen er designet i samarbejde med det hollandske firma Estepe og har to 10 ton foraksler, en hydraulisk styret 10 ton pusheraksel, som også kan løftes, og en tandembogie med navreduktion og luftaffjedring.

Nettonyttelasten på denne "specialvariant" - som primært bruges til at transportere store mængder af sand, grus og sten - er ca. 30 ton, og totalvægten er 49 ton.

Trods det store antal aksler sørger det smarte design for, at der stadig er plads til en 350 liter brændstoftank.

Landevejstest
Der var også mulighed for at prøve et par biler på landevejen - her prøvede vi en 13 liters CF 8x2 model med 480 hk til containertransport. Den havde 7,5 tons bogieaksel med enkeltmontering. Akslen var medstyrende og løftbar til at lette manøvrering. Akselkonfigurationen fås også til XF.

Den nye 7,5 ton bogieaksel er udstyret med en nydesignet trykstøbt akselkrop, som har endnu større stivhed og er endnu mere robust, samtidig med at vægten er reduceret med 10 kg.

Den statiske lasteevne er øget med 25 procent til 26 ton. Det er en vigtig forudsætning, hvis lasten kortvarigt hviler på bogien under læsning og aflæsning.

Inden for entreprenørkørsel er den nye 7,5 ton bogieaksel ideel til brug på forvogne, som udfører mindre tungt arbejde som for eksempel kørsel med containerleveringssystemer eller transport af byggematerialer, hvor lastbilen er udstyret med en kran bagpå.

Særlig offroad opsætning
Endelig prøvede vi XF 480 6x4 med 13 liters MX motor med 12 trins TraXon automatgear med særligt off road opsætning - monteret med Meiller tiptrailer.

Den særlige terrængående funktion i TraXon-gearkassen sørger for optimalt gearskift i udfordrende terræn. Gearskift er ekstremt hurtige og derved sikres, at bilen har maksimal trækkraft ved kørsel med høje motoromdrejninger.

Jeg vil gerne fremhæve lastbilens særlige bagakselkonfiguration: 26 ton tandem med luftaffjedring med otte luftbælge. Der var skivebremser på bagakslen. Særligt var der vægt-monitor. Ligeledes havde bilen Predictive Cruise Control, så bilen kunne indstille kørslen efter terrænet.

Vi kørte med fuldt lastet køretøj på 40 ton totalvægt. Det kuperede terræn betød, at gearkassen måtte skifte ned et par gange for at få de mange ton over bakkerne; men der var ingen problemer. Testen forløb flot, for bilen var letkørt.

DAF’s nye program omfatter også 8x4 XF-trækker til specialtransport med mulighed for vogntogsvægte op til 120 ton og lasteevne teknisk på 41 ton.

DAF Trucks har i sit nye program for bygge- og anlægssegmentet lanceret en ny 10 ton foraksel, som man selv har udviklet og producerer.

Akslen har tre bladfjedre og forebygger risikoen for overbelastning med dellaster. Den leveres til både CF og XF med én foraksel med 11- og 13 liter MX motorer.

DAF har udviklet og produceret sine egne aksler siden 1958. Akslerne er tilpasset, så de passer til de mange chassisvarianter, som DAF tilbyder.

Den nye satsning fra DAF’s side betyder, at serviceydelserne også er tilpasset den maksimale transporteffektivitet, vognmænd i bygge- og anlægsbranchen kræver.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Nyhedsbrev

8.825 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Online Avis Arkiv

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Truckførere fik afgørende indflydelse på ny leverandør

En verdenspremiere er veloverstået

Den første førerløse lastbil har fået sin debut på offentlig vej i Sverige

T-pod: Den skal vi også ha’ i Danmark

Dansk DB Schenker-direktør var med, da den selvkørende T-pod blev sat i drift i Sverige

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Spaceinvader hædret med start-up pris

Sådan får du en lærling på krogen

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Q8 vil være klimaneutrale

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Statsstøtte til Femern kommer igen under lup

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipa...

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Johan Bækgård & Søn ApS

Send til en kollega

0.177