23948sdkhjf

Liften går tæt på flyene

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Påkørselssensorer på Manitou-bomlift giver flymekanikerne mulighed for at servicere flyene mere effektivt.

Sikkerheden skal være på allerøverste niveau, når SAS’ flymekanikere løbende servicerer flyflåden i Københavns Lufthavn. Samtidig skal servicearbejdet naturligvis også udføres så effektivt som muligt. En ny Manitou-bomlift har i bogstavelig forstand løftet mekanikernes mulighed for at komme helt tæt på SAS-flyene, når der skal tjekkes, skrues og justeres.

- Bomliften Manitou 150AETJ har påkørselssensorer placeret alle tænkelige steder. Det betyder, at vi kan gå helt tæt på flyene, når vi udfører service, fortæller Michael Skriver, der er miljø- og sikkerhedsleder hos SAS.



- Sensorerne får liften til at standse, inden der sker en påkørsel. Dermed har vi mulighed for at færdes hurtigere og mere effektivt rundt med bomliften og måske tilmed nå mere, end hvis vi konstant skulle holde øje med alle hjørner.

15 meter op
Det er den danske Manitou-importør Scantruck, der har leveret den el-drevne bomlift til SAS-værkstedet. Modellen 150AETJ har en arbejdshøjde på op til 15 meter og en horisontal rækkevidde på 7,60 meter. Den kan have op til 200 kg med op i kurven.

- Vi har skiftet alle vore lifte ud og lavet en ny leasingaftale med Scantruck. Den nye bomlift indgår i aftalen, og vi er rigtig glade for den. Den er nok den af liftene, der bruges mest i hangaren. Antikollisions-systemet fungerer helt suverænt, siger Michael Skriver.

Sikkerhedsbjælke
SAS-flymekanikerne bruger flåden af lifte til alle mulige gøremål omkring de store fly. Alle flymekanikere har fået en introduktion til liftene og betjener dem fuldstændig problemfrit. Alligevel kommer Manitou-teknologien til sin ret konstant i den travle hverdag, når de mange fly ruller ind og ud af hangarerne for servicering.

Sensor-systemet er i øvrigt ikke alene forbeholdt 150AETJ-modellen. Det fås også til alle øvrige el-bomlifte i AETJ-serien, til Manitous VJR-serie af mastlifte, samt til rotations-teleskoplæsserne i Manitous MRT-serie.

Manitou bomliften lever naturligvis også op til kravet om, at der skal være et nødstop i mandskabskurven. En sikkerhedsbjælke er en del af kurvens kontrolpult. Hvis føreren bakker ind i noget, løfter sig selv op i noget, eller i det hele taget er ved at komme i klemme, så stopper maskinen straks.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Nyhedsbrev

8.825 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Online Avis Arkiv

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Truckførere fik afgørende indflydelse på ny leverandør

En verdenspremiere er veloverstået

Den første førerløse lastbil har fået sin debut på offentlig vej i Sverige

T-pod: Den skal vi også ha’ i Danmark

Dansk DB Schenker-direktør var med, da den selvkørende T-pod blev sat i drift i Sverige

Opkøb: Best Transport ekspanderer i Danmark

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Spaceinvader hædret med start-up pris

Sådan får du en lærling på krogen

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Q8 vil være klimaneutrale

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipanhænger fra Lastas

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Johan Bækgård & Søn ApS

Ny 5-polet modulær MIXO SQUICH®-indsats

Send til en kollega

0.182