23948sdkhjf

DF'er vil vædde fadøl om omstridt vejpakkes liv i EU

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Kandidaterne til EU-Parlamentet er uenige om, hvordan man bedst bekæmper underbetaling i transportbranchen.

I Bruxelles har en ny EU-lovpakke på transportområdet længe været et stort diskussionsemne.

I april nåede EU-Parlamentet så til enighed om nye regler for udstationering, hviletid og cabotage.

Men pakken er stadig en kilde til stor uenighed blandt de danske kandidater til parlamentsvalget.

Og hos Dansk Folkeparti har man svært ved at tro på, at den bliver effektueret i rimelig tid.

Vejpakken er nemlig ikke vedtaget endnu. Næste skridt er, at EU-Parlamentet skal forhandle med EU-landenes transportministre og EU-Kommissionen.

- Jeg vil gerne vædde en fadøl på, at der ikke er lavet en vejpakke om et år, hvis vi bliver inviteret igen, siger Anders Vistisen.

Det er Danske Vognmænd, der lørdag afholder paneldebatten i anledning af organisationens generalforsamling. Debatten har deltagelse af samtlige opstillingsberettigede partier med undtagelse af Liberal Alliance.

DF mener ikke, at problemet skal løses i EU, men nationalt. Her vil det være nemmere at sikre og danske løn- og arbejdsvilkår på danske arbejdspladser, mener Anders Vistisen.

I april stemte Venstre, SF, De Radikale, Folkebevægelsen mod EU og Socialdemokratiet for at støtte pakken.

Socialdemokratiets spidskandidat, Jeppe Kofod, spår en dyster fremtid for transportbranchen.

- Der er vilde vesten-tilstande, når vi ser, hvordan udenlandske chauffører formår at presse danske løn- og arbejdsforhold på en måde, så hvis det fortsætter, har vi ikke mange danske chauffører tilbage om få år.

Nikolaj Villumsen er Enhedslistens spidskandidat. Han anerkender, at pakken er et skridt i den rigtige retning. Men han understreger, at det er utilstrækkeligt.

- Det er et plaster på et åbent benbrud, siger han.

I vejpakken lægges der op til en begrænsning af cabotagekørsel, som er kørsel med gods inden for grænserne af et andet land end vognmandens hjemland.

Begrænsningen består i en karensperiode på 60 timer, og lastbilen skal køres til hjemlandet, før der igen kan køres cabotage i et land.

Mange parlamentsmedlemmer fra lande som Litauen, Polen og Rumænien havde kæmpet for at forhindre, at det kom til en afstemning.

De har advaret om, at mange virksomheder vil knække på grund af reglerne, og flere iagttagere har kaldt forløbet for en øst mod vest-kamp.

De europæiske vælgere skal sætte deres kryds fra den 23. maj til den 26. maj. I Danmark er valget den 26. maj.

/ritzau/

Kilde: /ritzau/
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Padborg Transportmesse 2019
Få de rigtige forsikringer

Test
Arocs-test i grusgraven

Vognmænd bliver spist af med uklart svar fra politikerne

Torm-direktør ny formand for Danske Rederier

Jacob Meldgaard overtager posten som bestyrelsesformand og får selskab af tre nye navne

Padborg Transportmesse 2019
Vejhjælp i vækst

Nyhedsbrev

Padborg Transportmesse 2019
Flere unge er på vej ind i transportbranchen

Kurven er knækket. Flere unge søger ind i transportbranchen og flere vognmænd tager lærlinge.

Online Avis Arkiv

Flyvende biler er ikke science fiction

Stena i kraftig tilbagegang i 2018

Transportpris til rollemodeller

Tillidsmand fyret efter togulykke: Skjulte kollegas navn

Padborg Transportmesse 2019
En transportmesse - udover det sædvanlige

Den 24.-25. maj, kalder Padborg Transportcenter til messe igen. Sidst var i 2017, og dengang var der over 2.000 besøgende. Arrangørerne håber på lige så mange igen i år.

ATL: Behov for flere veje

Transportgigant på el-cykler

Chauffører vil ikke forbi Esbjerg Havn: Frygter kæmpe bøder

Padborg Transportmesse 2019
Bank med ægte lokal forankring

Frode Laursen udvider i Sydsverige

Opkøb skubber til Frejas vækst

Integrationen af Transcargo forløb planmæssigt i 2018

Kort om navne

'Povl Anker' tilbage til fordums storhed med nænsom renovering

Molslinjen vil blandt andet male den legendariske Bornholmer-færge 'Povl Anker' i de farver, som færgen havde tilbage i 1978

Ny Truck Diesel-station ved Odense

Ny alliance favner 70 pct af verdensflåden

Tøver med elektroniske transportdokumenter

Ny lov om miljøzoner er for slap for rød blok

En regering med Mette Frederiksen (S) som statsminister vil stramme loven om miljøzoner efter folketingsvalget.

Hjælp til at holde afstand

Padborg Transportmesse 2019
Gaslastbilerne indtager Padborg Transportmesse

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

ATL: Lang ventetid på at få vognmandstilladelse

Dansk tolder udnævnt i FN

DTL-bestyrelse består trods kampvalg

Billigere at sejle med Venøfærgen

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyt om navne

Udbygning af Fynske Motorvej er sat i gang

Sorø sætter fokus på transport

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Markant trafikvækst på motorvejene i 2018

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Det er i morgen - vi holder reception den 24. maj 2019

Internet of Things - IoT i praksis

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Vognmand Claus J. Larsen

Kom til åbent hus hos Platz Karosseri / SAWO i Haderslev

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til HB Transport

KTR ROTEX ® koblinger

Kom til åbent hus hos SAWO i Tilst

Positivt resultat for 1.kvartal af 2019

Ragn-Sells og AMCS Group indgår partnerskab om intelligent flåde- og logistikoptimering

Mini Trans opgraderer sin lagerservice

Gratis guide til EDI

JLM teknik søger servicetekniker - Kraner og løfteudstyr

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Ny Kel-Berg 4 akslet sværlasttrailer med dobbelt udtræk til Børge Skafte Transport & Spedition A/S

Prøvekør de nye Scania modeller

Kom til åbent hus hos Platz Karrosseri / SAWO i Haderslev

Hurtig og præcis lokalisering af fejl på kabel og kabelkappe

Prysmian Group koncern HSE 2018 rapport

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

Manicus Teknik, din leverandør af hydraulik

Kom til åbent hus hos SAWO i Tilst

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Schmitz Cargobull præsenterer: S.CS UNIVERSAL med KP+

HCS klarer dit ekstra tunge læs - og vi har selv trucken med

Send til en kollega

0.2