23948sdkhjf

DF'er vil vædde fadøl om omstridt vejpakkes liv i EU

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Kandidaterne til EU-Parlamentet er uenige om, hvordan man bedst bekæmper underbetaling i transportbranchen.

I Bruxelles har en ny EU-lovpakke på transportområdet længe været et stort diskussionsemne.

I april nåede EU-Parlamentet så til enighed om nye regler for udstationering, hviletid og cabotage.

Men pakken er stadig en kilde til stor uenighed blandt de danske kandidater til parlamentsvalget.

Og hos Dansk Folkeparti har man svært ved at tro på, at den bliver effektueret i rimelig tid.

Vejpakken er nemlig ikke vedtaget endnu. Næste skridt er, at EU-Parlamentet skal forhandle med EU-landenes transportministre og EU-Kommissionen.

- Jeg vil gerne vædde en fadøl på, at der ikke er lavet en vejpakke om et år, hvis vi bliver inviteret igen, siger Anders Vistisen.

Det er Danske Vognmænd, der lørdag afholder paneldebatten i anledning af organisationens generalforsamling. Debatten har deltagelse af samtlige opstillingsberettigede partier med undtagelse af Liberal Alliance.

DF mener ikke, at problemet skal løses i EU, men nationalt. Her vil det være nemmere at sikre og danske løn- og arbejdsvilkår på danske arbejdspladser, mener Anders Vistisen.

I april stemte Venstre, SF, De Radikale, Folkebevægelsen mod EU og Socialdemokratiet for at støtte pakken.

Socialdemokratiets spidskandidat, Jeppe Kofod, spår en dyster fremtid for transportbranchen.

- Der er vilde vesten-tilstande, når vi ser, hvordan udenlandske chauffører formår at presse danske løn- og arbejdsforhold på en måde, så hvis det fortsætter, har vi ikke mange danske chauffører tilbage om få år.

Nikolaj Villumsen er Enhedslistens spidskandidat. Han anerkender, at pakken er et skridt i den rigtige retning. Men han understreger, at det er utilstrækkeligt.

- Det er et plaster på et åbent benbrud, siger han.

I vejpakken lægges der op til en begrænsning af cabotagekørsel, som er kørsel med gods inden for grænserne af et andet land end vognmandens hjemland.

Begrænsningen består i en karensperiode på 60 timer, og lastbilen skal køres til hjemlandet, før der igen kan køres cabotage i et land.

Mange parlamentsmedlemmer fra lande som Litauen, Polen og Rumænien havde kæmpet for at forhindre, at det kom til en afstemning.

De har advaret om, at mange virksomheder vil knække på grund af reglerne, og flere iagttagere har kaldt forløbet for en øst mod vest-kamp.

De europæiske vælgere skal sætte deres kryds fra den 23. maj til den 26. maj. I Danmark er valget den 26. maj.

/ritzau/

Kilde: /ritzau/
Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Grønt lys til studenterkørsel

Nu er PEMA blevet TIP

Arbejdsulykker: Her er de 10 farligste brancher

DSV kræver stor CO2-reduktion af sine leverandører

Thygesen Transport lukkede kranafdeling: - Nu skal vi finde vores leje

Nyhedsbrev

9.161 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Trods tilskud på 45 millioner: Postnord Logistics går igen i rødt

Online Avis Arkiv

Farverig vognmand fordobler indtjeningen

Ditte giver mange lastbiler den sidste finish inden levering

Fornyelser på HMF’s populæreste kran

Vognfabrik med flotte kornopbygninger: Forskellen ligger i detaljen

Svenske problemer rammer Skanol på bundlinjen

Nye leveringer

Østjysk vognmand vokser med travl byggebranche

Dekra sætter skub i antallet af faglærte chauffører

Danmark åbner grænsen for tyske, islandske og norske turister

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

HC Container præsterer største overskud i otte år

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

Narkosmuglere sendte kilovis af kokain med fragtfirma

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Test
TEST af el-lastbiler: Kort, koncentreret bykørsel

To Scanianitter på pension

Batteridrevne kraner til Rødovre

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Fremtidens surringsbånd er her

OK's første vaskehal for lastbiler

Østjysk vognmand holder kursen

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Lastbilsalg ramt af corona

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Stort sortiment af hydraulisk værktøj hos Carl Stahl A/S

Langtidsholdbare vejstriber øger bilisternes reaktionstid

Tør du tage springet?

Optimering medfører 10-20 % besparelser på affaldsindsamling

Klemme- aggregater

Kel-Berg tipkærre med truckbeslag i front til HH Multi ApS

Britiske Autodesk vælger bott

Løft sikkert med kæde

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Får du efterset dit faldsikringsudstyr?

Rotatorer til alle behov

Ny Kel-Berg overføringsanhænger til Demstrup Autotransport

Intelligent optimering til cementproducenter

Få et stærkt diagnoseværktøj til AGV-diagnose!

Endnu et wirehejs flytter ud fra Støvring

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

Oudrup Stenleje I/S nye Kel-Berg tipkærre med 3-vejs tip

Tænker du på et salg

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Holder du dig opdateret inden for dit felt?

Transportoptimering & distribution af cement

Send til en kollega

0.187