23948sdkhjf

DF'er vil vædde fadøl om omstridt vejpakkes liv i EU

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Kandidaterne til EU-Parlamentet er uenige om, hvordan man bedst bekæmper underbetaling i transportbranchen.

I Bruxelles har en ny EU-lovpakke på transportområdet længe været et stort diskussionsemne.

I april nåede EU-Parlamentet så til enighed om nye regler for udstationering, hviletid og cabotage.

Men pakken er stadig en kilde til stor uenighed blandt de danske kandidater til parlamentsvalget.

Og hos Dansk Folkeparti har man svært ved at tro på, at den bliver effektueret i rimelig tid.

Vejpakken er nemlig ikke vedtaget endnu. Næste skridt er, at EU-Parlamentet skal forhandle med EU-landenes transportministre og EU-Kommissionen.

- Jeg vil gerne vædde en fadøl på, at der ikke er lavet en vejpakke om et år, hvis vi bliver inviteret igen, siger Anders Vistisen.

Det er Danske Vognmænd, der lørdag afholder paneldebatten i anledning af organisationens generalforsamling. Debatten har deltagelse af samtlige opstillingsberettigede partier med undtagelse af Liberal Alliance.

DF mener ikke, at problemet skal løses i EU, men nationalt. Her vil det være nemmere at sikre og danske løn- og arbejdsvilkår på danske arbejdspladser, mener Anders Vistisen.

I april stemte Venstre, SF, De Radikale, Folkebevægelsen mod EU og Socialdemokratiet for at støtte pakken.

Socialdemokratiets spidskandidat, Jeppe Kofod, spår en dyster fremtid for transportbranchen.

- Der er vilde vesten-tilstande, når vi ser, hvordan udenlandske chauffører formår at presse danske løn- og arbejdsforhold på en måde, så hvis det fortsætter, har vi ikke mange danske chauffører tilbage om få år.

Nikolaj Villumsen er Enhedslistens spidskandidat. Han anerkender, at pakken er et skridt i den rigtige retning. Men han understreger, at det er utilstrækkeligt.

- Det er et plaster på et åbent benbrud, siger han.

I vejpakken lægges der op til en begrænsning af cabotagekørsel, som er kørsel med gods inden for grænserne af et andet land end vognmandens hjemland.

Begrænsningen består i en karensperiode på 60 timer, og lastbilen skal køres til hjemlandet, før der igen kan køres cabotage i et land.

Mange parlamentsmedlemmer fra lande som Litauen, Polen og Rumænien havde kæmpet for at forhindre, at det kom til en afstemning.

De har advaret om, at mange virksomheder vil knække på grund af reglerne, og flere iagttagere har kaldt forløbet for en øst mod vest-kamp.

De europæiske vælgere skal sætte deres kryds fra den 23. maj til den 26. maj. I Danmark er valget den 26. maj.

/ritzau/

Kilde: /ritzau/
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

Ove har en plan, en brintlastbil-plan

- Vi plejer at tabe milliarder, så det er sådan set meget godt

Dansk Erhverv: Afskaffelse af IVSer betyder færre nye virksomheder

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nyhedsbrev

8.822 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Online Avis Arkiv

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Truckførere fik afgørende indflydelse på ny leverandør

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Sådan får du en lærling på krogen

Spaceinvader hædret med start-up pris

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Q8 vil være klimaneutrale

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipa...

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Send til en kollega

0.222