23948sdkhjf

Lastbiler kan få prioritet i Københavns lyskryds

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Men kun uden for myldretiden

Københavns Kommune tilbyder nu transport- og logistikvirksomheder, at deres køretøjer kan modtage prioritet i lyskrydsene og få særlig trafikinformation.

Det sker ved hjælp af såkaldte kooperative intelligente transportsystemer (C-ITS), som giver mulighed for direkte kommunikation mellem køretøjer og forskellige dele af infrastrukturen, for eksempel trafiksignaler.

Chauffører vil fremover blandt andet kunne se, hvilken hastighed de optimalt skal køre for at nå over for grønt ved næste lyskryds. Denne hastighedsvejledning kan hjælpe chaufførerne med at tilpasse deres hastighed til trafiksignalerne og derved undgå unødige stop og acceleration. Dette forventes at reducere brændstofforbruget og derfor også køretøjernes udledning af CO2 og partikler i byen.

Udstyr kan lånes
Det vil også være muligt at give transport- og logistikvirksomheder prioritet i lyskrydsene uden for myldretiden. Det fungerer sådan, at når køretøjet ved hjælp af særligt udstyr ombord anmelder sin ankomst ved krydset forude, vil der - under hensyn til den øvrige trafik - gives en forlængelse af grøntiden, så køretøjet kan passere uden at stoppe.

At denne service gives udenfor myldretiden har til hensigt at give transport- og logistikvirksomheder et ekstra incitament til, i endnu højere grad, at lægge deres aktiviteter på tidspunkter, hvor vejene ikke allerede er presset af de mange pendlere.

Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning inviterer til et digitaliseringsværksted for transport i Københavns Kommune, hvor man kan høre mere om initiativet og tilmelde sig et samarbejde med Københavns Kommune. Man vil derefter også kunne låne det udstyr, der muliggør kommunikationen til trafiksignalerne og tildelingen af prioritet, og som nemt kan installeres i køretøjerne.

Digitaliseringsværkstedet foregår tirsdag 28. maj klokken 9-12 hos Teknik- og Miljøforvaltningen, Njalsgade 13, 2300 København S. Tilmelding på: https://da.surveymonkey.com/r/Q5R9FLY


Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Farverig vognmand fordobler indtjeningen

Nu er PEMA blevet TIP

Thygesen Transport lukkede kranafdeling: - Nu skal vi finde vores leje

DSV kræver stor CO2-reduktion af sine leverandører

Grønt lys til studenterkørsel

Nyhedsbrev

9.161 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Arbejdsulykker: Her er de 10 farligste brancher

Online Avis Arkiv

Trods tilskud på 45 millioner: Postnord Logistics går igen i rødt

Ditte giver mange lastbiler den sidste finish inden levering

Fornyelser på HMF’s populæreste kran

Vognfabrik med flotte kornopbygninger: Forskellen ligger i detaljen

Østjysk vognmand vokser med travl byggebranche

Svenske problemer rammer Skanol på bundlinjen

Nye leveringer

Dekra sætter skub i antallet af faglærte chauffører

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

Danmark åbner grænsen for tyske, islandske og norske turister

Narkosmuglere sendte kilovis af kokain med fragtfirma

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

HC Container præsterer største overskud i otte år

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Test
TEST af el-lastbiler: Kort, koncentreret bykørsel

To Scanianitter på pension

Batteridrevne kraner til Rødovre

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Fremtidens surringsbånd er her

OK's første vaskehal for lastbiler

Østjysk vognmand holder kursen

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Lastbilsalg ramt af corona

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Langtidsholdbare vejstriber øger bilisternes reaktionstid

Tør du tage springet?

Optimering medfører 10-20 % besparelser på affaldsindsamling

Klemme- aggregater

Kel-Berg tipkærre med truckbeslag i front til HH Multi ApS

Britiske Autodesk vælger bott

Løft sikkert med kæde

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Får du efterset dit faldsikringsudstyr?

Rotatorer til alle behov

Ny Kel-Berg overføringsanhænger til Demstrup Autotransport

Intelligent optimering til cementproducenter

Få et stærkt diagnoseværktøj til AGV-diagnose!

Endnu et wirehejs flytter ud fra Støvring

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

Oudrup Stenleje I/S nye Kel-Berg tipkærre med 3-vejs tip

Tænker du på et salg

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Holder du dig opdateret inden for dit felt?

Transportoptimering & distribution af cement

Plastpalle af 100% genbrugsplast fra danske husholdninger

Send til en kollega

0.219