23948sdkhjf

Nye EU-regler tager levebrød fra bulgarske chaufførfamilier

| Af Redaktionen/Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Lastbilchauffører i Bulgarien frygter for en ny EU-transportpakke, der fastsætter køre- og hviletidsregler.

Fremtiden for Bulgariens mange lastbilchauffører er blevet et af landets helt store temaer forud for det forestående europaparlamentsvalg.

Årsagen er en ny omstridt transportpakke i EU.

Pakken, som medlemslandene i december blev enige om, lægger op til en lang række nye regler om køre- og hviletid for chauffører.

I Bulgarien står transportsektoren for 15 procent af landets bnp, og den beskæftiger omkring 200.000 personer. Men den nye pakke kan få store konsekvenser for de lavtlønnede bulgarske chauffører.

Det siger Angel Dzhambazki. Han er tidligere europaparlamentsmedlem og en af kandidaterne ved det bulgarske valg til EU-Parlamentet.

- Den her pakke kommer til at fratage 150.000 bulgarske familier deres levebrød, siger Angel Dzhambazki.

Et af pakkens punkter siger, at det ikke længere er tilstrækkeligt, at chaufførerne overnatter i deres sovekabine. Det skal i stedet foregå på et hotel, og det vil udgøre en væsentlig udgift for de bulgarske chauffører.

Et andet punkt er, at udenlandske chauffører skal vende tilbage til deres hjemlande hver tredje uge som en form for "nedkølingsperiode".

Det kan blandt andet betyde, at mange bulgarske transportfirmaer bliver tvunget til at flytte til et andet land for at være tættere på de vigtige markeder i det vestlige Europa. Det skriver nyhedsbureauet AP.

Store vestlige EU-lande som Tyskland og Frankrig er fortalere for pakken.

Men ifølge Bulgarien vil den skabe store kløfter mellem Vest- og Østeuropa.

- I et år med brexit og europaparlamentsvalg er det beslutninger som den om transportpakken, der deler os og giver næring til nationalistiske holdninger blandt EU's medlemslande, siger Madlen Kavrakova, der er juridisk rådgiver Bulgariens internationale vognmandsforbund.

Vejpakken er ikke vedtaget endnu. Næste skridt er, at EU-Parlamentet skal forhandle med EU-landenes transportministre og EU-Kommissionen.

Bulgarerne holder europaparlamentsvalg 26. maj. Her skal de vælge 17 medlemmer til EU-Parlamentet, der i alt består af 751 medlemmer.

Bulgarien blev en del af EU i 2007.

/ritzau/AP
Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Farverig vognmand fordobler indtjeningen

Nu er PEMA blevet TIP

Thygesen Transport lukkede kranafdeling: - Nu skal vi finde vores leje

Trods tilskud på 45 millioner: Postnord Logistics går igen i rødt

DSV kræver stor CO2-reduktion af sine leverandører

Nyhedsbrev

9.161 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Arbejdsulykker: Her er de 10 farligste brancher

Online Avis Arkiv

Ditte giver mange lastbiler den sidste finish inden levering

Fornyelser på HMF’s populæreste kran

Vognfabrik med flotte kornopbygninger: Forskellen ligger i detaljen

Østjysk vognmand vokser med travl byggebranche

Svenske problemer rammer Skanol på bundlinjen

Nye leveringer

Dekra sætter skub i antallet af faglærte chauffører

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

HC Container præsterer største overskud i otte år

Danmark åbner grænsen for tyske, islandske og norske turister

Narkosmuglere sendte kilovis af kokain med fragtfirma

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Nyt fra bestyrelser og direktioner

To Scanianitter på pension

Test
TEST af el-lastbiler: Kort, koncentreret bykørsel

Batteridrevne kraner til Rødovre

Investeringer gør indhug på AutoBudes bundlinje

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Fremtidens surringsbånd er her

OK's første vaskehal for lastbiler

Østjysk vognmand holder kursen

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Lastbilsalg ramt af corona

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Langtidsholdbare vejstriber øger bilisternes reaktionstid

Tør du tage springet?

Optimering medfører 10-20 % besparelser på affaldsindsamling

Klemme- aggregater

Kel-Berg tipkærre med truckbeslag i front til HH Multi ApS

Britiske Autodesk vælger bott

Løft sikkert med kæde

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Får du efterset dit faldsikringsudstyr?

Rotatorer til alle behov

Ny Kel-Berg overføringsanhænger til Demstrup Autotransport

Intelligent optimering til cementproducenter

Få et stærkt diagnoseværktøj til AGV-diagnose!

Endnu et wirehejs flytter ud fra Støvring

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

Oudrup Stenleje I/S nye Kel-Berg tipkærre med 3-vejs tip

Tænker du på et salg

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Holder du dig opdateret inden for dit felt?

Transportoptimering & distribution af cement

Plastpalle af 100% genbrugsplast fra danske husholdninger

Send til en kollega

0.187