23948sdkhjf

Massevis af udenlandske chauffører overnatter ulovligt på rastepladser

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

I de første fire måneder af 2019 er der givet 2.088 bøder for lastbilers ulovlige parkering på rastepladser langs motorvejene. Størstedelen til udenlandske chauffører

Myndighederne har i de første fire måneder sendt en bøderegn ud over udenlandske lastbilchauffører, der parkerer ulovligt på de statslige rastepladser langs motorvejsnettet. Der er blevet givet 2.088 bøder – 1.795 til udenlandske lastbiler og 293 til danske lastbiler.

Det viser de nyeste tal fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. Sådan skriver Fagbladet 3F.

Bøderne blev især givet for lastbilparkering på reserverede pladser og parkering uden for p-afmærkning. Men tallene viser også, at 283 af p-bøderne blev givet til lastbiler, der overtrådte en omstridt regel om højst 25 timers parkering, der trådte i kraft 1. juli 2018.

279 af bøderne blev givet til udenlandske lastbiler, mens danske lastbiler fik fire bøder. Bøden for den type overtrædelser ligger på mellem 2.000 og 3.000 kroner.

Mange regelbrydere
Det var ikke svært for Fagbladet 3F at finde lastbiler, der overtræder 25-timersreglen. Det afslørede et besøg en lørdag eftermiddag på den statslige rasteplads Karlslunde Vest ved Køge Bugt Motorvejen.

En af de mest velbesøgte af de 90 statslige rastepladser, der er langs motorvejene, hvor blå skilte tydeligt fortæller, hvor længe det er tilladt at parkere.

Rastepladsen var godt fyldt op med 32 lastbiler parkeret i p-båsene. På en del af lastbilerne var førerhusene afdækket, så chaufføren kan få sit hvil i fred og mørke.

Da Fagbladet 3F søndag eftermiddag 26 timer senere vendte tilbage til Karlslunde Vest og tjekkede, viste det sig, at 19 af de 32 lastbiler stadigvæk holdt parkeret. 12 af de 19 lastbiler havde polske nummerplader.

25-timerreglen blev indført af regeringen og Dansk Folkeparti for at undgå, at særligt udenlandske lastbiler langtidsparkerer på de danske rastepladser.

Reglen mødte hård kritik fra blandt andet Dansk Industri (DI) og 3F for at være trafiksikkerhedsmæssigt, miljømæssigt og trafikalt forkert. Blandt andet fordi det kunne tvinge lastbiler væk fra rastepladserne og ud at køre ekstra kilometer på de mindre veje for at finde et sted at parkere.

Formand for 3F’s Transportgruppe Jan Villadsen pege r på, at regeringen og Dansk Folkeparti gik efter at ramme de udenlandske chauffører, men at politikerne nu også har ramt danske chauffører og 3F-medlemmer.

- Samtidig har man i virkeligheden bare flyttet en del af problemet. De ansvarlige politikere kan jo køre sig en tur i villakvarterer og industriområder. Så vil de kunne se, at det er der, lastbilerne også holder nu. Uden toiletter eller andre faciliteter og til gene for borgerne i området, siger Jan Villadsen.

I Dansk Industri siger brancheansvarlig Michael Svane, at det i sagens natur primært er udenlandske chauffører, der har behov for at holde et ugentligt hvil i Danmark.

- Grænsen er sat for lavt. Vi har også fra danske chauffører hørt, at restriktionerne rammer dem i deres hverdag, siger han og fortsætter:

- 25-timers grænsen giver i virkeligheden dårligere vilkår for udenlandske chauffører, siger han og oplyser, at DI arbejder for at øge kapaciteten på rastepladser i Danmark og i EU.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

Ove har en plan, en brintlastbil-plan

- Vi plejer at tabe milliarder, så det er sådan set meget godt

Dansk Erhverv: Afskaffelse af IVSer betyder færre nye virksomheder

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nyhedsbrev

8.822 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Online Avis Arkiv

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Truckførere fik afgørende indflydelse på ny leverandør

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Sådan får du en lærling på krogen

Spaceinvader hædret med start-up pris

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Q8 vil være klimaneutrale

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipa...

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Send til en kollega

0.159