23948sdkhjf

Der er brug for flere danske chauffører

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

DI Transport og ATL er ikke enig med TV2's konklusioner om danske chauffører.

Op til valget til Europa-Parmamentet bringer TV2 en række historier om tilstanden i den europæiske transportbranche. TV-stationen fortæller blandt andet, at ni ud af ti chauffører er udlændinge.

- Det er korrekt, at der ikke er mange danske chauffører, som kører eksport længere. Det skyldes den meget hårde konkurrence, der er på det marked; men antallet af danske godschauffører har været stabilt siden 2012.

- I øjeblikket ser vi faktisk, at der er ved at ske en stigning i beskæftigelsen, siger Michael Svane, branchedirektør i DI Transport, og Lars William Wesch, direktør i arbejdsgiverforeningen ATL.

- Der er i dag omkring 30.000 danske godschauffører. De er eftertragtede, og der bliver brug for endnu flere i fremtiden.

Mangel på arbejdskraft

Situationen i transportbranchen er, at man er udfordret af mangel på arbejdskraft. Et meget stort antal chauffører vil gå på pension inden for få år, og der er kamp om at få de unge ind i branchen.

- I de kommende år får vi både brug for flere danske og udenlandske chauffører. Man tegner et forkert billede, hvis man siger, at udlændingene skubber de danske chauffører ud, siger Lars William Wesch.

- Der er brug for udenlandsk arbejdskraft i danske virksomheder - selvfølgelig under ordnede forhold. Der arbejder i forvejen udenlandske chauffører i mange virksomheder. Vores medlemmer har brug for flere hænder - både danskere og udlændinge, siger han.

Udlændinge i transit

Langt de fleste udenlandske lastbiler kører internationale transporter til eller fra Danmark eller i transit gennem Danmark.

Når den udenlandske lastbil har leveret varer i Danmark, må den også køre indenrigskørsel - såkaldt cabotagekørsel. Det er tilladt for en udenlandsk lastbil at køre tre ture internt i Danmark i op til syv efter, at der er leveret varer fra udlandet.

Cabotagekørsel udgør dog en meget lille del af godskørslen, og danske lastbiler kører også cabotagekørsel i f.eks. Sverige og Tyskland.

EU forhandler vejpakke

EU forhandler i øjeblikket en vejpakke, som vil skabe klare regler for cabotagekørsel, køre- og hviletid, og hvornår en chauffør er udstationeret og dermed omfattet af løn- og ansættelsesvilkår i det land, chaufføren kører i.

Senest har Dansk Arbejdsgiverforening (DA) og Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) fremlagt et forslag til, hvordan man kan sikre udenlandske chauffører ordentlige løn- og ansættelsesvilkår, når de for eksempel kører cabotagekørsel i Danmark.

- Det er helt afgørende, at vi har ensartede spilleregler i EU, så varerne kan flyttes på en ordentlig måde. Samtidigt skal vi sikre, at der er ordnede forhold for de chauffører, som kører cabotage i Danmark. Derfor har arbejdsmarkedets parter fornylig afleveret et forslag til regeringen, siger Michael Svane.

 

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Razzia denne uge: Lastbilchauffører er mest uopmærksomme i trafikken

DTL om håndholdt mobilsnak: - Vi vil ikke se det!

DK-Miljø opkøber vognmandsfirma med 100 år på bagen

ATL: Stop bødestigning ved arbejdsulykker

TIP Nordic fortsætter væksten

TIP Trailer nåde en milepæl i december. Over 10.000 trailere på leje i Norden!

Nyhedsbrev

9.105 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Heftig stigning i modulvogntog på Øresundsbron

Online Avis Arkiv

Grøn omstilling på vej

Lastbilsalget vil falde i 2020

Plus

Efter kæmpe transportaftale: - Det skader aldrig at have lidt ydmyghed

Kontrol: Polsk chauffør fanget med magnet og rod i fragtbrevene

Nye leveringer

Plus

Omstridt lov om opbygninger udskudt

Den nye godkendelsesordning for ombyggede køretøjer ventes først at træde i kraft den 1. januar 202

Se transportbranchens innovative solstrålehistorier

Triste tal: Transportbranchen skraber bunden

Kirk Kapital ude af PNO

Ny MAN ser dagens lys

Nikola TRE skal produceres hos Iveco i Tyskland

Direktør tilbage hos Nyscan

Ny MAN afsløres i dag

Se lancering direkte fra Spanien, via MAN's YouTube kanal.

50.000 kroner på vej til transportbranchens bedste initiativ

Coronavirus rammer den globale transportsektor

Alsidige Scania'er til alsidig vognmandsforretning

DTL: Dyretransportører behandles stadig urimeligt

DSVs omsætning nærmer sig 100 milliarder kroner

Debat
- Vi skal hylde de dygtige lærlinge

Vand på vejene er lige så farligt som is

Scania får ny salgschef

Gammel kending tilbage hos Sawo

Der er kommet bedre styr på fyrværkeritransporter

Dekra Bilsyn udvider igen

Færdselsformand vil sætte fokus på adfærd og landeveje

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Service af faldsikringsudstyr

Kel-Berg nedb. sværlasttrailer med udtræk til Ugilt Spær A/S

Load test af 110 tons løfteåg (VIDEO)

Kranfører Jim hejser byggematerialer

NOS A/S har eget riggerværksted

Forbilleder til fremtidens køkkener

Renovering af kædeblokke i vores offshore afdeling

Indkøring af kran fra KLC

Produktnyhed fra Hans Følsgaard

Flådestyring TTC: Tacho Tracking Canbus

Fabriksny 4 aksel FAYMONVILLE Multimax !

NYHED ONLINE: HADEF ’Liftboy’ 43/86E elektrisk wirespil

Husker du at få dit løftegrej efterset?

Ny Kel-Berg 2 akslet linktrailer til Flemming Krogh A/S

Vi har nyt katalog på gaden!

BSV - meget mere end jern og gul maling

Er det dig? Eller en du kender?

Flotte opbygninger til Københavns Kommune

Konkurrence - Vind en LEGO TECHNIC® kran!

Kel-Berg city tiptrailer, årets første nyhed fra Lastas

NOS A/S har surringer, der holder!

Læs: Ni vigtige regler når du bruger sjækler

To nye Kel-Berg sværlasttrailere til P.K. Justesen A/S

NOS A/S forhandler et stort udvalg af tovværk!

Gratis seminar: Bæredygtighed og byggevarer

Send til en kollega

0.188