23948sdkhjf

Der er brug for flere danske chauffører

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

DI Transport og ATL er ikke enig med TV2's konklusioner om danske chauffører.

Op til valget til Europa-Parmamentet bringer TV2 en række historier om tilstanden i den europæiske transportbranche. TV-stationen fortæller blandt andet, at ni ud af ti chauffører er udlændinge.

- Det er korrekt, at der ikke er mange danske chauffører, som kører eksport længere. Det skyldes den meget hårde konkurrence, der er på det marked; men antallet af danske godschauffører har været stabilt siden 2012.

- I øjeblikket ser vi faktisk, at der er ved at ske en stigning i beskæftigelsen, siger Michael Svane, branchedirektør i DI Transport, og Lars William Wesch, direktør i arbejdsgiverforeningen ATL.

- Der er i dag omkring 30.000 danske godschauffører. De er eftertragtede, og der bliver brug for endnu flere i fremtiden.

Mangel på arbejdskraft

Situationen i transportbranchen er, at man er udfordret af mangel på arbejdskraft. Et meget stort antal chauffører vil gå på pension inden for få år, og der er kamp om at få de unge ind i branchen.

- I de kommende år får vi både brug for flere danske og udenlandske chauffører. Man tegner et forkert billede, hvis man siger, at udlændingene skubber de danske chauffører ud, siger Lars William Wesch.

- Der er brug for udenlandsk arbejdskraft i danske virksomheder - selvfølgelig under ordnede forhold. Der arbejder i forvejen udenlandske chauffører i mange virksomheder. Vores medlemmer har brug for flere hænder - både danskere og udlændinge, siger han.

Udlændinge i transit

Langt de fleste udenlandske lastbiler kører internationale transporter til eller fra Danmark eller i transit gennem Danmark.

Når den udenlandske lastbil har leveret varer i Danmark, må den også køre indenrigskørsel - såkaldt cabotagekørsel. Det er tilladt for en udenlandsk lastbil at køre tre ture internt i Danmark i op til syv efter, at der er leveret varer fra udlandet.

Cabotagekørsel udgør dog en meget lille del af godskørslen, og danske lastbiler kører også cabotagekørsel i f.eks. Sverige og Tyskland.

EU forhandler vejpakke

EU forhandler i øjeblikket en vejpakke, som vil skabe klare regler for cabotagekørsel, køre- og hviletid, og hvornår en chauffør er udstationeret og dermed omfattet af løn- og ansættelsesvilkår i det land, chaufføren kører i.

Senest har Dansk Arbejdsgiverforening (DA) og Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) fremlagt et forslag til, hvordan man kan sikre udenlandske chauffører ordentlige løn- og ansættelsesvilkår, når de for eksempel kører cabotagekørsel i Danmark.

- Det er helt afgørende, at vi har ensartede spilleregler i EU, så varerne kan flyttes på en ordentlig måde. Samtidigt skal vi sikre, at der er ordnede forhold for de chauffører, som kører cabotage i Danmark. Derfor har arbejdsmarkedets parter fornylig afleveret et forslag til regeringen, siger Michael Svane.

 

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Ove har en plan, en brintlastbil-plan

Brændende lastbil gav problemer på Storebælt.

Sax-Trans udvider

Transportminister må gå balancegang

Her er afløseren for Stralis

Ny Iveco-lastbil hedder S-Way.

Nyhedsbrev

8.822 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Kontrol af eksamenskøretøjer: - Det er ikke godt nok

Online Avis Arkiv

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

ATL danner specialistgruppe for særtransporter og kraner

Afstemning 4. juli om skærpede regler for nye lastbilers forurening

GLS åbner nyt depot til 43 mio. kr.

Ny Truck Diesel-station ved Herning

Balancegang: Venstre og Enhedslisten kan ikke rummes i fælles transportaftale

Benny Engelbrecht skal forhandle en ny aftale om investeringer i infrastruktur

Stor sagspukkel på tilladelser: Politiet holder igen med varebilsbøder

Ny klimavenlig trailerkøling sparer Rema 1000 for 1.500 tons CO2

Stor bøde til transportvirksomhed for illegale arbejdere

Løft investeringer med mindst 2 mia. om året

 DI Transport: Grøn omstilling og vejinvesteringer

Ny minister bag rattet: Transporten farves grøn

Oppositionen vil fortsat kæmpe for sine vejprojekter

ITD: Ny S-regering skal sætte en vækstkurs for transporterhvervet

Prime Cargo har fået ny CEO

Stort trailer-opkøb: Krone overtager hollændere

Slamsugere gav rekordhøj omsætning

H.J. Hansen skifter topledelsen ud

Sådan får du en lærling på krogen

Spaceinvader hædret med start-up pris

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Direktør fejrer 25 år

Flere unge omdelere til Nordjyske

Kanonkonge fik ny kanon

Ny 3-akslet til vognmand fra Høng

Hvad er WLTP?

SpaceInvader i nordisk Top-50

Færre sælgere i autobranchen

Nye smarte apps på messe

Kæmper fortsat for gratis bro

Padborg Transportmesse 2019
MAN med ekstra udstyr

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipa...

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Send til en kollega

0.236