23948sdkhjf

Ny lov om miljøzoner er for slap for rød blok

En regering med Mette Frederiksen (S) som statsminister vil stramme loven om miljøzoner efter folketingsvalget.

Lovforslaget om skærpede miljøzoner nåede lige at blive vedtaget, inden statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) gik på Folketingets talerstol og udskrev valg. 30 andre lovforslag nåede ikke igennem inden valgbommen gik ned, så de smides i papirkurven på grund af valgkampen frem til 5. juni.

Der er tale om den første opdatering af den ni år gamle lov om miljøzoner, og den blev vedtaget med stort flertal. Det radikale Venstre og Alternativet undlod.

Det overvejede de tre andre partier rød blok også, men valgte at sige ja til lovforslaget, selv om det i deres øjne er utilstrækkeligt.

- Vi stemmer grønt, fordi der er tale om en forbedring, men jeg har en meget stor forståelse for, at Radikale vælger at stemme gult, sagde miljøordfører Christian Rabjerg Madsen (S) til Transportmagasinet inden afstemningen.

Derfor vil det ikke overraske, hvis et regeringsskifte fører til en ny stramning.

- Vi lover at stramme den for at redde flere liv, siger Christian Rabjerg Madsen.

Miljø-, klima- og energiordfører Ida Auken (R) advarer vognmænd og virksomheder mod at investere på grundlag af regeringens miljøzonelov. Der skal strammes op allerede i 2020 og 2022.

Udvides til flere kommuner

Flere opstramninger er i spil. Den ene er den geografiske udstrækning, som i dag er de fem kommuner København, Frederiksberg, Odense, Århus og Ålborg. Christian Rabjerg Madsen ønsker flere byer med og særligt den københavnske vestegn.

Alle kommuner skal have mulighed for at indføre miljøzoner i større bymæssige områder og ikke kun i de fem største byer, erklærer Socialdemokratiet, Enhedslisten, Alternativet, Det Radikale Venstre og SF i deres fælles udtalelse i udvalgsbetænkningen

Hurtigere indfasning

For lastbiler, busser og varebiler skal der stilles krav om overholdelse af Euro VI-normer (og ikke blot Euro V et par år ekstra), mener de fem partier i rød blok.

Deres oplæg til stramninger skal gælde fuldt ud både partikler og NOx. “Der skal således ikke være noget smuthul, hvor kørsel tillades, alene fordi man eftermonterer et partikelfilter," hedder det.

Med andre ord lægger det muligvis kommende flertal op til at fjerne overgangsordningen for Euro 5-køretøjer, så de formenes adgang til miljøzoner fra 1. juli 2020 frem for 1. juli 2022.

Miljøzoner for personbiler

En tredje stramning - og det er privat spekulation - kunne være fremrykning af datoen for varebiler, der i loven omfattes fra 1. juli 2025.

Det kunne også være et krav til reneste motornorm. De fem partier foreslår nemlig, at der skal stilles krav personbiler om Euro 6 for personbiler.

Videre lægger de op til, at kommunerne skal kunne fastsætte normer for forurening fra arbejdsmaskiner i miljøzonen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094