23948sdkhjf

Arocs-test i grusgraven

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

På Bauma 2019 var premiere for entreprenør-lastbilen Arocs, og vi fik mulighed for at komme ud i en nærliggende grusgrav for at prøve nyheden i terrænet, hvor en Arocs hører hjemme.

Mercedes-Benz tilbyder den nye Arocs entreprenør-lastbil både

med og uden MirrorCam.

Mirror Cam erstatter de traditionelle sidespejle i lastbilen. I stedet er der et kamera over hver sidedør og en monitor indvendigt.

Vi prøvede begge dele: En Arocs med MirrorCam i en 8x4 lastbil med 430 hk og en Arocs med de konventionelle spejle i en 8x8 udgave med 530 hk og udstyret med turbo-retarder.

Der var en del trafik i grusgraven, så der skulle passes på både andre lastbiler og gravemaskiner, og grusgravens medarbejdere lod ikke deres arbejde gå i stå for nogle journalisters skyld.

Optimalt udsyn
Så vi skulle orientere os grundigt, når vi kørte op og ned ad de stejle skrænter i grusgraven. Her viste MirrorCam løsningen sin værdi gennem bedre udsyn ned langt køretøjets sider.

Med konventionelle spejle var udsynet ikke det samme - og selve spejlene stjal også en hel del af udsynet, som de højt placerede kamera-huse over dørene ikke gjorde. Nu så man alt i de nye monitorer i A-stolperne - med mulighed for vidvinkel.

Begge køretøjer klarede dog de kraftige stigninger i den uvejsomme grusgrav uden problemer.

Spærredifferentiale
Begge Arocs biler, der vejede 41 tons, havde navreduktion og spærredifferentiale, som kunne tilkobles i flere trin på aksler, der var træk på - længdespær, bagaksel-spær og foraksel-spær.

Med Mercedes Power Shift automatgearet i off road mode var det så bare om at styre sig gennem de dybe spor i grusgraven.

Man kan vælge hill assist, så bilen ikke ruller utilsigtet tilbage ved igangsætning på bakker - og benytte krybefunktion for lettere at sætte i gang.

Kraftig motorbremse
Ned ad bakkerne var der en effektiv motorbremse, der hjalp lastbilen sikkert ned - så var det bare om at styre, for bremsen rørte vi ikke. Det klarede motorbremsen.

8x8 Arocs bilen havde en robust turboretarder-kobling, som kombinerer retarder og igangsætningskobling - og betjeningen skete via en stilk på ratstammen med fem trin. Fordelen er at man sparer ekstra på bremserne.

Robust byggede
Køretøjerne var særlig robust bygget med forstærkede komponenter og kraftigere ramme.

Parabelfjedrene i testbilerne har flere lag og har en hård affjedring - så vi hoppede en del i komfort-førersædet på turen rundt i grusgraven.

Men lastbilerne havde begge stabilisatorer på bagakslerne for at give mere stabil kørsel. Også dækkene var kraftigere for at klare presset.

4.000 kroner ekstra
Af andre detaljer, som Arocs har arvet fra den nye Actros - ud over MirrorCam og skærmene med multimediesystemet - er Sideguard Assist, elektronisk håndbremse, skiltegenkendelse og Uptime servicesystemet. Samt fartpiloten, der via GPS, kan bremse bilen ned før farlige kurver - det er meget overbevisende, kan vi fortælle.

Det koster cirka 4.000 kroner mere at vælge MirrorCam, men det bør overvejes på grund af det bedre udsyn - både fordi de klassiske sidespejle fylder meget, og fordi man kan se ned langt hele lastbilens sider.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Lind strøm af nye Scania’er til NCC

Iveco S-Way er allerede i Danmark

Førerløse truck løser flaskehalsene

99 lastvognstog kontrolleret: En fjerdedel indkaldt til syn

Over flere dage blev vogntog set efter i sømmene i Thisted, Aalestrup og Herning

HMF: - Ventetiden skal ned

Dinitrol øger fokus på erhvervskøretøjer

Nyhedsbrev

8.828 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Chauffører beholder kortet trods fup med kontrolapparat

En omkring ni år gammel sag har nået sit foreløbige punktum ved Retten i Holstebro.

To nye Volvoer til Løsning

TIP og NTG støtter Gadens Børn

Dømt for fusk: Estisk chauffør fik takografen konfiskeret

Rulleskøjter skal flytte 940 ton tung turistattraktion

I dag begynder forberedelserne til flytningen af Rubjerg Knude Fyr, der er tæt på at skylle i Vesterhavet

Forskere: Elnettet kan sagtens klare 1 million elbiler i 2030

Scanias V8'er fylder 50: Sender jubilæumsmodel på vejene

Debat
Biodiesel er ikke bare biodiesel

TIP-samarbejde med WABCO

Total og Stenhøj i nyt samarbejde

Nye leveringer

Helles vej til toppen i Volvo

Den rå tone, der er i en typisk mandeverden, passer Helle Hessel fint. I dag er hun kommet til tops i Volvo Trucks.

Blåt og hvidt til Køge

Veteranlastbiler på stribe i weekenden

Syv nye lastvognsmekanikere

Rekordsalg af lastbiler

ITD vil mødes med fødevareministeren om dyretransporter

Skralde-fadæsen fortsætter: Vognmand klager over Sønderborg-udbud

Ny sælger hos HEMA

Se alle Medlemmernes egne nyheder

inmsystems A/S styrker IT-sikkerheden med ISO27001

Q8 Formula Truck 8700 FE 5W-30 erstattes

Ny uddannelsesgeneral til IPW Systems

Hans Buch opkøbte pr. 1. januar 2019 pneumatik- og procesdelen af Fritz Schur Teknik.

Vi har løsningen til din load test opgave!

BSV pallegafler - Kvalitet og sikkerhed i top!

Montageteknik fra Titgemeyer

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 2 akslet åben city trailer til Johannesen Kran & Maskintransport A

Controlflex Kobling fra Schmidt-Kupplung

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til Kr. K. Hermansen ApS

Hele 622,1 Ton på krogen...

Wirehejs leveret til Vennelyst

Ny Kel-Berg 3 akslet city gardintrailer til Morten Larsen & Søn

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Det perfekte match

Færdig beton og dens logistiske udfordringer: at forvente det uventede

Åbning af nyt pålidelighedslab i Aarhus

Ny ID-læser fra Fleet Complete til montering i delebiler beskytter mod rod og misbrug

”Vi gik fra papir til worldwide elektronisk ledelsessystem fra dag ét.”

Hos os er løfteudstyr lidt lettere…

Ejer du krævende og tungt løfteudstyr?

Flot ny Kel-Berg/Knapen 4 akslet Walking Floor trailer til Vognmand ​Michae...

Små og store palletanke - tjek den nye 300 L

Miljøvenlig og økonomisk emballageløsning

Prisbelønnet stor vækst

Send til en kollega

0.265