23948sdkhjf

Arocs-test i grusgraven

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

På Bauma 2019 var premiere for entreprenør-lastbilen Arocs, og vi fik mulighed for at komme ud i en nærliggende grusgrav for at prøve nyheden i terrænet, hvor en Arocs hører hjemme.

Mercedes-Benz tilbyder den nye Arocs entreprenør-lastbil både

med og uden MirrorCam.

Mirror Cam erstatter de traditionelle sidespejle i lastbilen. I stedet er der et kamera over hver sidedør og en monitor indvendigt.

Vi prøvede begge dele: En Arocs med MirrorCam i en 8x4 lastbil med 430 hk og en Arocs med de konventionelle spejle i en 8x8 udgave med 530 hk og udstyret med turbo-retarder.

Der var en del trafik i grusgraven, så der skulle passes på både andre lastbiler og gravemaskiner, og grusgravens medarbejdere lod ikke deres arbejde gå i stå for nogle journalisters skyld.

Optimalt udsyn
Så vi skulle orientere os grundigt, når vi kørte op og ned ad de stejle skrænter i grusgraven. Her viste MirrorCam løsningen sin værdi gennem bedre udsyn ned langt køretøjets sider.

Med konventionelle spejle var udsynet ikke det samme - og selve spejlene stjal også en hel del af udsynet, som de højt placerede kamera-huse over dørene ikke gjorde. Nu så man alt i de nye monitorer i A-stolperne - med mulighed for vidvinkel.

Begge køretøjer klarede dog de kraftige stigninger i den uvejsomme grusgrav uden problemer.

Spærredifferentiale
Begge Arocs biler, der vejede 41 tons, havde navreduktion og spærredifferentiale, som kunne tilkobles i flere trin på aksler, der var træk på - længdespær, bagaksel-spær og foraksel-spær.

Med Mercedes Power Shift automatgearet i off road mode var det så bare om at styre sig gennem de dybe spor i grusgraven.

Man kan vælge hill assist, så bilen ikke ruller utilsigtet tilbage ved igangsætning på bakker - og benytte krybefunktion for lettere at sætte i gang.

Kraftig motorbremse
Ned ad bakkerne var der en effektiv motorbremse, der hjalp lastbilen sikkert ned - så var det bare om at styre, for bremsen rørte vi ikke. Det klarede motorbremsen.

8x8 Arocs bilen havde en robust turboretarder-kobling, som kombinerer retarder og igangsætningskobling - og betjeningen skete via en stilk på ratstammen med fem trin. Fordelen er at man sparer ekstra på bremserne.

Robust byggede
Køretøjerne var særlig robust bygget med forstærkede komponenter og kraftigere ramme.

Parabelfjedrene i testbilerne har flere lag og har en hård affjedring - så vi hoppede en del i komfort-førersædet på turen rundt i grusgraven.

Men lastbilerne havde begge stabilisatorer på bagakslerne for at give mere stabil kørsel. Også dækkene var kraftigere for at klare presset.

4.000 kroner ekstra
Af andre detaljer, som Arocs har arvet fra den nye Actros - ud over MirrorCam og skærmene med multimediesystemet - er Sideguard Assist, elektronisk håndbremse, skiltegenkendelse og Uptime servicesystemet. Samt fartpiloten, der via GPS, kan bremse bilen ned før farlige kurver - det er meget overbevisende, kan vi fortælle.

Det koster cirka 4.000 kroner mere at vælge MirrorCam, men det bør overvejes på grund af det bedre udsyn - både fordi de klassiske sidespejle fylder meget, og fordi man kan se ned langt hele lastbilens sider.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Vognmand fra Undløse får ny show-V8'er

Nye leveringer

Danmarks største diesel-specialist udvider efter rekordoverskud

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

KH Onestop og Stiholt i nyt samarbejde

Nyhedsbrev

8.828 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Træk på for- og midteraksel

Stiholt har leveret endnu en special-Scania til Grønland

Online Avis Arkiv

Volvo crashtester cykelhjelme mod biler

Containere fra Miljø-Art i 25 år

Ovethi med gode muligheder

Ovethi fejrer fem mærkedage

Preben og Thomas Thinggaard markerer fem fødselsdage og jubilæer 21. juni. Samtidig bliver sønnen adm. direktør i det fynske dækfirma.

Polske mænd tiltalt for millionkup mod lastbil

Nyt køretøj suger huller i vejen

Vognmand og chauffør står til bøder for over 100.000 kroner

Leman afslutter stort udbud på 68 nye trailere

Iveco varmer op til Le Mans fra Skagen til København

Politiet advarer: Bølge af tyverier fra varebiler

BMS sætter rulleskøjter på 23 meter højt fyrtårn

Volvos Vera har fået sin første selvkørende opgave

Nye leveringer

Direktør fejrer 25 år

Kanonkonge fik ny kanon

Beskedent overskud hos Esbjerg Gods

Ny 3-akslet til vognmand fra Høng

Fuld lastbilchauffør slingrede ned ad Hirtshalsmotorvejen

Hvad er WLTP?

SpaceInvader i nordisk Top-50

Padborg Transportmesse 2019
MAN med ekstra udstyr

Padborg Transportmesse 2019
Gaslastbilerne indtager Padborg Transportmesse

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny Trailer til MSC Transport !!

Bestilt onsdag og leveret i Holland fredag morgen...

Flot ny Kel-Berg/Knapen 4 akslet Walking Floor trailer udleveret til Poul Eli Nymann

Bell hus fra KTR

Container-løsning

Skal du med i certificeringsklubben i efteråret?

Hvad er Narrowband IoT (NB-IoT) og hvornår skal man vælge det?

Vi holder åbent HELE sommeren!

Nu kommer sortimentet der kan klare selv de tungeste løfteopgaver!

P. K. Justesen A/S kan køre hjem til Korsør med tre nye Kel-Berg 4 akslet sværlasttrailere

SAWO Wirehejs til anlægning af veje

CO2 neutralt website

Distributionsvirksomhed til salg

John Pilegaard ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger fra Lastas

Manicus Teknik din leverandør af KTR koblinger

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Ny Trailer til Erik Rahbek.

Lagerførende salg

Nyt sortiment fra Gunnebo Industries! →→→→

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 3 akslet maxi flexi gardintrailer til Poul Eli Nymann

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Kompakt M8x1 connector til Profinet

Mini Trans melder sig klar til ny varebilslov

”Vi har store vækstambitioner, så der var bred enighed om at starte på en f...

Sierra Wireless udnævner DeltaM2M til AirLink® Premier Partner

Send til en kollega

0.238