23948sdkhjf

Arocs-test i grusgraven

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

På Bauma 2019 var premiere for entreprenør-lastbilen Arocs, og vi fik mulighed for at komme ud i en nærliggende grusgrav for at prøve nyheden i terrænet, hvor en Arocs hører hjemme.

Mercedes-Benz tilbyder den nye Arocs entreprenør-lastbil både

med og uden MirrorCam.

Mirror Cam erstatter de traditionelle sidespejle i lastbilen. I stedet er der et kamera over hver sidedør og en monitor indvendigt.

Vi prøvede begge dele: En Arocs med MirrorCam i en 8x4 lastbil med 430 hk og en Arocs med de konventionelle spejle i en 8x8 udgave med 530 hk og udstyret med turbo-retarder.

Der var en del trafik i grusgraven, så der skulle passes på både andre lastbiler og gravemaskiner, og grusgravens medarbejdere lod ikke deres arbejde gå i stå for nogle journalisters skyld.

Optimalt udsyn
Så vi skulle orientere os grundigt, når vi kørte op og ned ad de stejle skrænter i grusgraven. Her viste MirrorCam løsningen sin værdi gennem bedre udsyn ned langt køretøjets sider.

Med konventionelle spejle var udsynet ikke det samme - og selve spejlene stjal også en hel del af udsynet, som de højt placerede kamera-huse over dørene ikke gjorde. Nu så man alt i de nye monitorer i A-stolperne - med mulighed for vidvinkel.

Begge køretøjer klarede dog de kraftige stigninger i den uvejsomme grusgrav uden problemer.

Spærredifferentiale
Begge Arocs biler, der vejede 41 tons, havde navreduktion og spærredifferentiale, som kunne tilkobles i flere trin på aksler, der var træk på - længdespær, bagaksel-spær og foraksel-spær.

Med Mercedes Power Shift automatgearet i off road mode var det så bare om at styre sig gennem de dybe spor i grusgraven.

Man kan vælge hill assist, så bilen ikke ruller utilsigtet tilbage ved igangsætning på bakker - og benytte krybefunktion for lettere at sætte i gang.

Kraftig motorbremse
Ned ad bakkerne var der en effektiv motorbremse, der hjalp lastbilen sikkert ned - så var det bare om at styre, for bremsen rørte vi ikke. Det klarede motorbremsen.

8x8 Arocs bilen havde en robust turboretarder-kobling, som kombinerer retarder og igangsætningskobling - og betjeningen skete via en stilk på ratstammen med fem trin. Fordelen er at man sparer ekstra på bremserne.

Robust byggede
Køretøjerne var særlig robust bygget med forstærkede komponenter og kraftigere ramme.

Parabelfjedrene i testbilerne har flere lag og har en hård affjedring - så vi hoppede en del i komfort-førersædet på turen rundt i grusgraven.

Men lastbilerne havde begge stabilisatorer på bagakslerne for at give mere stabil kørsel. Også dækkene var kraftigere for at klare presset.

4.000 kroner ekstra
Af andre detaljer, som Arocs har arvet fra den nye Actros - ud over MirrorCam og skærmene med multimediesystemet - er Sideguard Assist, elektronisk håndbremse, skiltegenkendelse og Uptime servicesystemet. Samt fartpiloten, der via GPS, kan bremse bilen ned før farlige kurver - det er meget overbevisende, kan vi fortælle.

Det koster cirka 4.000 kroner mere at vælge MirrorCam, men det bør overvejes på grund af det bedre udsyn - både fordi de klassiske sidespejle fylder meget, og fordi man kan se ned langt hele lastbilens sider.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Tid til at prøve en 6-cylindret

Skift olie på ramperne inden frosten kommer

Transportfirma åbner egne tankstationer

To DAF til Pagh Transport

Test
Lastbil med tryghedsgaranti

Det kan være ubehageligt at køre lastbil på ukendte vejstrækninger, men i Mercedes-Benz med MirrorCam er man helt afslappet.

Nyhedsbrev

Ny Volvo Truck chef i Aalborg

Online Avis Arkiv

Ingen lov om spejl-kameraer

Arla kører på GTL

Dekra opkøber 16 synshaller

Big boom i antallet af skader på lastbiler

AutoBude sætter fut under grønnere vognpark

Hver gang, der købes nye lastbiler, forventer vognmanden en besparelse på brændstoffet.

Nye leveringer

Se listen: Svindelen holder i kø på de danske landeveje

Der har været rigtig travlt på landets tungvognscentre den seneste måned

Go’ cocktail til Jesper Saaby

En ny Scania R 520 til vognmand Jesper Saaby i Solbjerg på Mors.

Kæmpe bøde til svensk chauffør

Refako lander millionunderskud

Postnord tester lastbil på biogas

Hæder til SAWO

Ford skifter direktør i Danmark

Nye leveringer

Månedens konkurser

Bøder til to udenlandske vognmænd for manipulation

Dekra udvider med truck- og krankurser

Vigtige love for opbyggere

Dækbranchens temadag

Skiftedag i Volvos marketing

Stort skridt videre mod fremtidens jernbane

Intelligent kryds sparer tid for bilister

Robotter skal arbejde udendørs

Sådan virker Volvos turbo-compound

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Endnu en EFFER kran til SKAKS

HUSK: vores kundetilfredshedsanalyse - vind en Bruder® bil

Ny Kel-Berg sværlasttrailer til PK Transport A/S

Hydrauliske komponenter fra KTR

Deltag i konferencen ‘Reliability strategy and tools’

Prysmian introducerer ALESEA – en kabeltromle evolution

VIND en Bruder-bil -Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse

Vognmand Kold A/S nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailer på 83 m3

VKST i front for landbrugets CO2 kamp med nyt solcelleanlæg

Formiddagsevent:Effektiv samhandel ml. kunder & leverandører

"Samarbejdet giver en fleksibilitet, vi ikke har set før"

Ny Kel-Berg 4 aks. gardintrailer med truck beslag

UT 20U-14 Fstr/Fbrc Sort/Blp

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Få stærkere kunderelationer og øget salg med effektiv EDI

Bliv opgraderet! Som 6.400 andre - Det tager kun ét minut

Ajcon bygger nyt grønt køle-/frysehus for JN Spedition

Forskellige typer papkasser

Fremstilling af stort kædesling

Knud Sørensen Brande ApS nye Kel-Berg sværlasttrailer

Resultatorienterede og værdiskabende løsninger i pakkeriet

NOS A/S tilbyder alt i løftegrej, også de mindre dele.

Vidste du, at PostNord transporterer paller og stykgods?

Gå ikke glip af årets udbudskonference - en del af NPP 2019

Bliver wirestropper produceret i Danmark?

Send til en kollega

0.315