23948sdkhjf

Arocs-test i grusgraven

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

På Bauma 2019 var premiere for entreprenør-lastbilen Arocs, og vi fik mulighed for at komme ud i en nærliggende grusgrav for at prøve nyheden i terrænet, hvor en Arocs hører hjemme.

Mercedes-Benz tilbyder den nye Arocs entreprenør-lastbil både

med og uden MirrorCam.

Mirror Cam erstatter de traditionelle sidespejle i lastbilen. I stedet er der et kamera over hver sidedør og en monitor indvendigt.

Vi prøvede begge dele: En Arocs med MirrorCam i en 8x4 lastbil med 430 hk og en Arocs med de konventionelle spejle i en 8x8 udgave med 530 hk og udstyret med turbo-retarder.

Der var en del trafik i grusgraven, så der skulle passes på både andre lastbiler og gravemaskiner, og grusgravens medarbejdere lod ikke deres arbejde gå i stå for nogle journalisters skyld.

Optimalt udsyn
Så vi skulle orientere os grundigt, når vi kørte op og ned ad de stejle skrænter i grusgraven. Her viste MirrorCam løsningen sin værdi gennem bedre udsyn ned langt køretøjets sider.

Med konventionelle spejle var udsynet ikke det samme - og selve spejlene stjal også en hel del af udsynet, som de højt placerede kamera-huse over dørene ikke gjorde. Nu så man alt i de nye monitorer i A-stolperne - med mulighed for vidvinkel.

Begge køretøjer klarede dog de kraftige stigninger i den uvejsomme grusgrav uden problemer.

Spærredifferentiale
Begge Arocs biler, der vejede 41 tons, havde navreduktion og spærredifferentiale, som kunne tilkobles i flere trin på aksler, der var træk på - længdespær, bagaksel-spær og foraksel-spær.

Med Mercedes Power Shift automatgearet i off road mode var det så bare om at styre sig gennem de dybe spor i grusgraven.

Man kan vælge hill assist, så bilen ikke ruller utilsigtet tilbage ved igangsætning på bakker - og benytte krybefunktion for lettere at sætte i gang.

Kraftig motorbremse
Ned ad bakkerne var der en effektiv motorbremse, der hjalp lastbilen sikkert ned - så var det bare om at styre, for bremsen rørte vi ikke. Det klarede motorbremsen.

8x8 Arocs bilen havde en robust turboretarder-kobling, som kombinerer retarder og igangsætningskobling - og betjeningen skete via en stilk på ratstammen med fem trin. Fordelen er at man sparer ekstra på bremserne.

Robust byggede
Køretøjerne var særlig robust bygget med forstærkede komponenter og kraftigere ramme.

Parabelfjedrene i testbilerne har flere lag og har en hård affjedring - så vi hoppede en del i komfort-førersædet på turen rundt i grusgraven.

Men lastbilerne havde begge stabilisatorer på bagakslerne for at give mere stabil kørsel. Også dækkene var kraftigere for at klare presset.

4.000 kroner ekstra
Af andre detaljer, som Arocs har arvet fra den nye Actros - ud over MirrorCam og skærmene med multimediesystemet - er Sideguard Assist, elektronisk håndbremse, skiltegenkendelse og Uptime servicesystemet. Samt fartpiloten, der via GPS, kan bremse bilen ned før farlige kurver - det er meget overbevisende, kan vi fortælle.

Det koster cirka 4.000 kroner mere at vælge MirrorCam, men det bør overvejes på grund af det bedre udsyn - både fordi de klassiske sidespejle fylder meget, og fordi man kan se ned langt hele lastbilens sider.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Gammel kending tilbage hos Sawo

Mercedes satser på el

Stor varebilskontrol: 58 sager på to dage

Sløje tider for vinterkørsel

Fragtmænd til forskere: - Vi skifter ikke bare 1.600 lastbiler ud

Nyhedsbrev

9.086 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Nye miljøregler kan tvinge brændstofforbruget for lastbiler op

Lastbiler tvinges til at få monteret filtre, der vil øge brændstofforbruget. Og det selvom de ikke forurener mere end andre lastbiler med fri adgang til storbyerne

Det højeste marked i nyere tid

Dekra Bilsyn udvider igen

Lastvognsmekanikere skal konkurrere ved DM i Skills for første gang

Rumæner fængslet for tyveri fra lastbiltrailer

Nye brandbiler har været to år undervejs: Redder effektivt i højden

Sikke noget rod: Kontrol af svensk chauffør som taget ud af Monty Python

Kroghejsopbygning til Kims Containerservice

Kombineret slamsuger og spuler til Brdr. Nørulf

Fremtidens Transport
Kom med bag rattet på fremtidens tunge el-lastbiler

Transportmagasinet var blandt de første danske medier til at prøve Volvo Trucks nye el-lastbiler til entreprenør- og regionaltransport

Fremtidens Transport
Volvo tror på en blanding af drivmidler

- Vi er leveringsdygtige i alt, siger Matz Franzén, strategidirektør for forbrændingsmotorer hos Volvo Trucks

Test
Skal det være 540 R6 eller 520 V8?

Ny opbygning fra Sawo til Munck Forsyningsledninger

Nye donationer fra FDE Fonden

Fremtidens Transport
Store ord beskriver transatlantisk makkerskab: "Vi er sjælevenner"

Amerikanske Nikola Motors og italienske Iveco er langt i arbejdet med at tilbyde en brintlastbil i Europa, bygget på basis af Ivecos nye S-Way lastbil

Kommunerne stiller grønne krav til håndværkernes varebiler

Kel-Berg sværlasttrailer til Midt-Trans

Frugtbart partnerskab forener smedearbejde med containerhandel

Test
Lastbiltest: Scania får ros for et ’kærkomment grænsetilfælde’

TEST: Scania har netop lanceret topmodellen blandt deres 13-liters motorer med 540 hk - med 300 kg. større nyttelast end den mindste V8-motor

Nu vil Dekra uddanne ledere

Johnson i sejrstale: Kursen er sat mod brexit i januar

Kæmpe julegave: Rekordordre til MAN Odense

Aftale om nye skraldevogne på plads

Vejdirektoratet sparer på lyset på hovedlandevejene

Volvo lancerer vidensbank for transportbranchen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Metal rulleporte – til stærkt udsatte steder

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Ny Kel-Berg letvægts tiptrailer til Søren Bech Transport A/S

Programmérbar LED strip

Digitaliser din mobile medarbejdere med Solutionweb Apps

Indv. faldsikringssæt øger sikkerheden hos montageteam

Tag med på Studietur til DGNB guld-certificerede kontorer

Modtager du vores nyhedsbrev?

Kel-Berg overføringsanhænger til Snave Vognmandsforretning

Uhing EasyLock ® fra Manicus Teknik

Leverandøraudits, procesoptimering & samarbejdsudvikling

Hejs og kran til entreprenørforretning i Vils

Du har stadig chancen - cind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

Få styr på reglerne for offentlige udbud i 2020

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Sejer & Sønnichsen A/S

Løfte grej fra KLC A/S

Oprettersæt 10 ton hydraulisk fra AJ-Engros A/S

To Ultima kroghejs fra SAWO

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Kom Til Stor Åbningsfest Hos Kärcher

ProcureTech Forum: Få indblik i fremtidens udbudsteknologi

Tilpassede løsninger til præcis dit behov

Konkurrence - Vind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

Kel-Berg maxi flexi gardintrailer til Bulk-Transport A/S

Send til en kollega

0.172