23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Transportgigant på el-cykler

Distribution af varer med el-cykler skal reducere DB Schenkers CO2-udslip med 80 procent allerede i år i  det centrale Oslo.

Næste år er målet at reducere udslippet med 100 procent – i alle større norske byer.

- Vi vil at vise, at det er muligt at gøre det, siger Lars Sveen, der er landechef hos DB Schenker Norge.

El-cykler alene kan ikke gøre det. Til at klare distribution i Oslo er der også investeret i otte elektriske MAN TGE varebiler, som skal supplere de tre el-cykler.

- Vi har beregnet, at vi vil sparer omkring 60.000 liter diesel og kan undvære tre lastbiler, fortæller Lars Sveen videre.

Cyklerne

El-cyklerne kan klare mere, end man måske lige skulle tro, nemlig op til 300 kilo ad gangen.

De er et perfekt alternativ til leverancer i gågader, hvor lastbiltrafik ikke er tilladt i bestemt tidsrum.

El-bilerne

Bilerne har en rækkevidde på cirka 100 km og kan oplades næsten fuldt i løbet af 45 minutter.

Bilerne er desuden støjfrie, så de kan køre i beboelsesområder om aftenen.

Helt ny hub

Til at klare distributionen med de nye elektriske køretøjer er der bygget en ny hub midt i byen, Oslo Eco City Hub.

Den blier forsynet med varer fra den store Schenker-terminal uden for byen ved hjælp af en en lastbil, der kører på biogas.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|