23948sdkhjf

Aldrig mere flade dæk

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Brug et par minutter hver dag og undgå sprængte dæk og farlige situationer på landevejen. Det er et tilbud fra Bridgestone, som på Padborg Messen tager deres nye Fleet Pulse kontrol system med.

- I Danmark startede vi lanceringen af Fleet Pulse på transportmessen i Herning, fortæller Carsten Linding, der er Area Sales Manager i Bridgestone.



- Fleet Pulse er et produkt, som er udviklet i England, hvor det er et lovkrav at tjekke køretøjets tilstand samt lufttryk, inden man kører hjemmefra - og det skal dokumenteres, at man har godkendt sit køretøj.

Fleet Pulse er bygget op omkring en app, som chaufføren har på sin telefon. Der sættes en lille "dongle" på telefonen. Den kommunikerer med de sensorer, man har på dækkene. Ved at gå rundt om køretøjet med sin telefon, kan man hurtigt se, om nogle af dækkene mangler luft.

I app’en er der en tjekliste, som man krydser af på. Når køretøjet er tjekket, sender man tjeklisten ind til kørselslederen.

- Hvis der er dæk, der mangler luft, kører man forbi værkstedet, før man kører ud på sin rute, siger Carsten Linding. Det hele tager måske ti minutter - og så er man sikker på, at alt er i orden.

- Omkring 80 procent af alle dæksprængninger skyldes for lavt lufttryk. Dækkene bliver varme og begynder at separere - og så er det, at man kan finde dækrester i vejkanten. Har man det rette lufttryk, undgår man det, siger lyder det fra Bridgestone.

En stor dansk flåde kører allerede i dag med systemet på deres lastbiler, og de har reduceret antallet af dæknedbrud med 50 procent.

Ikke alene har de sparet mange penge, men de har også sparet brændstof, fordi de altid kører med korrekt lufttryk.

- Man kan supplere systemet med kontrollister over alle de funktioner, der er på køretøjet: væske, horn, spejle, bremser, dæk, udstødning mm. På den lille "dongle" sidder der også en dybdemåler, så man også kan tjekke dækmønsteret.

- Er der noget, der skal repareres, tager man et billede med sin telefon og sender det til kørselslederen. Så ved han, hvor meget tid, man skal afsætte til det i værkstedet, slutter Carsten Linding.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

DSV kræver stor CO2-reduktion af sine leverandører

Nu er PEMA blevet TIP

Thygesen Transport lukkede kranafdeling: - Nu skal vi finde vores leje

Trods tilskud på 45 millioner: Postnord Logistics går igen i rødt

Ditte giver mange lastbiler den sidste finish inden levering

Nyhedsbrev

9.162 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Vognfabrik med flotte kornopbygninger: Forskellen ligger i detaljen

Online Avis Arkiv

Østjysk vognmand vokser med travl byggebranche

Dekra sætter skub i antallet af faglærte chauffører

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

Test
TEST af el-lastbiler: Kort, koncentreret bykørsel

To Scanianitter på pension

Batteridrevne kraner til Rødovre

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Fremtidens surringsbånd er her

OK's første vaskehal for lastbiler

Skive Køletransport tjener mere: Mange års arbejde betaler sig

Ancotrans overvejer indtog i nye lande efter rekordregnskab

Lastbilfabrikanter fraråder partikelfilter

ATL: Anden bølge kan ramme os hårdere

Marius Pedersen opkøber FKS Slamson

Ancotrans laver bedste resultat i 138 år: - Vi er mega stolte

Svenske vognmænd klarer sig bedre end ventet

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Lastbilsalg ramt af corona

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL: Ny bestyrelse

Krav om chaufføruddannelse bliver genindført

Lavede mad på gasblus i førerhuset: Lastbilchauffør svært forbrændt

Midtjysk slamsugerproducent får ny direktør

Flot Scania R650 V8 til Vig

Gyldigheden på en række kort og beviser bliver forlænget

Euro 5 ud af storbyerne tidligere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Stort sortiment af hydraulisk værktøj hos Carl Stahl A/S

Langtidsholdbare vejstriber øger bilisternes reaktionstid

Tør du tage springet?

Optimering medfører 10-20 % besparelser på affaldsindsamling

Klemme- aggregater

Kel-Berg tipkærre med truckbeslag i front til HH Multi ApS

Britiske Autodesk vælger bott

Løft sikkert med kæde

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Får du efterset dit faldsikringsudstyr?

Rotatorer til alle behov

Ny Kel-Berg overføringsanhænger til Demstrup Autotransport

Intelligent optimering til cementproducenter

Få et stærkt diagnoseværktøj til AGV-diagnose!

Endnu et wirehejs flytter ud fra Støvring

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

Oudrup Stenleje I/S nye Kel-Berg tipkærre med 3-vejs tip

Tænker du på et salg

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Holder du dig opdateret inden for dit felt?

Transportoptimering & distribution af cement

Send til en kollega

0.234