23948sdkhjf

Aldrig mere flade dæk

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Brug et par minutter hver dag og undgå sprængte dæk og farlige situationer på landevejen. Det er et tilbud fra Bridgestone, som på Padborg Messen tager deres nye Fleet Pulse kontrol system med.

- I Danmark startede vi lanceringen af Fleet Pulse på transportmessen i Herning, fortæller Carsten Linding, der er Area Sales Manager i Bridgestone.



- Fleet Pulse er et produkt, som er udviklet i England, hvor det er et lovkrav at tjekke køretøjets tilstand samt lufttryk, inden man kører hjemmefra - og det skal dokumenteres, at man har godkendt sit køretøj.

Fleet Pulse er bygget op omkring en app, som chaufføren har på sin telefon. Der sættes en lille "dongle" på telefonen. Den kommunikerer med de sensorer, man har på dækkene. Ved at gå rundt om køretøjet med sin telefon, kan man hurtigt se, om nogle af dækkene mangler luft.

I app’en er der en tjekliste, som man krydser af på. Når køretøjet er tjekket, sender man tjeklisten ind til kørselslederen.

- Hvis der er dæk, der mangler luft, kører man forbi værkstedet, før man kører ud på sin rute, siger Carsten Linding. Det hele tager måske ti minutter - og så er man sikker på, at alt er i orden.

- Omkring 80 procent af alle dæksprængninger skyldes for lavt lufttryk. Dækkene bliver varme og begynder at separere - og så er det, at man kan finde dækrester i vejkanten. Har man det rette lufttryk, undgår man det, siger lyder det fra Bridgestone.

En stor dansk flåde kører allerede i dag med systemet på deres lastbiler, og de har reduceret antallet af dæknedbrud med 50 procent.

Ikke alene har de sparet mange penge, men de har også sparet brændstof, fordi de altid kører med korrekt lufttryk.

- Man kan supplere systemet med kontrollister over alle de funktioner, der er på køretøjet: væske, horn, spejle, bremser, dæk, udstødning mm. På den lille "dongle" sidder der også en dybdemåler, så man også kan tjekke dækmønsteret.

- Er der noget, der skal repareres, tager man et billede med sin telefon og sender det til kørselslederen. Så ved han, hvor meget tid, man skal afsætte til det i værkstedet, slutter Carsten Linding.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Lind strøm af nye Scania’er til NCC

Iveco S-Way er allerede i Danmark

Ny specialistgruppe for krantransport

99 lastvognstog kontrolleret: En fjerdedel indkaldt til syn

Over flere dage blev vogntog set efter i sømmene i Thisted, Aalestrup og Herning

DSV gennemfører milliardopkøb af konkurrent

Milliardopkøb af schweizisk konkurrent forventes at give DSV synergieffekter for 2,2 milliarder årligt

Nyhedsbrev

8.828 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Kurt Beier-sagen
Efter Kurt Beier-sagen: Transportfirmaer skal have uanmeldt besøg

Udvalg i Aabenraa Kommune vil bruge 100.000 kroner på årlige kontrolbesøg ved Padborg

Online Avis Arkiv

HMF: - Ventetiden skal ned

Chauffører beholder kortet trods fup med kontrolapparat

En omkring ni år gammel sag har nået sit foreløbige punktum ved Retten i Holstebro.

Stigende chaufførmangel: Branchen vil have flere kvinder bag rattet

Chaufførelev Cecilie Kongerslev kan ikke forstå, hvorfor så få kvinder vælger det udfordrende chaufførjob

Ros til transportministeren for at investere i veje

ITD opruster på digitalisering

Stærkt samarbejde sikrer lærepladser

Vejprojekter bør fremskyndes

To nye Volvoer til Løsning

TIP og NTG støtter Gadens Børn

DTL trykker hånd med den nye minister

Brancheorganisationen havde en række vigtige punkter med på dagsordenen til møde med den nyslåede transportminister

Roadshow er fortsat et hit blandt de unge

Dømt for fusk: Estisk chauffør fik takografen konfiskeret

Hver fjerde 3F'er har problemer med sikkerheden på jobbet

Pas på dieseltyveri i Sverige

Ny minister finder den grønne lup frem

Nye vej- og baneprojekter vil fremover også blive vurderet på, hvilken effekt de har på klimaet

Rulleskøjter skal flytte 940 ton tung turistattraktion

I dag begynder forberedelserne til flytningen af Rubjerg Knude Fyr, der er tæt på at skylle i Vesterhavet

DSV overtager 98 pct. af aktierne i Panalpina

Contino får ny mand i spidsen

Forskere: Elnettet kan sagtens klare 1 million elbiler i 2030

TIP-samarbejde med WABCO

Dansk lastbilchauffør frifundet for hashsmugling i Frankrig

Brændende lastbil gav problemer på Storebælt

Transportminister må gå balancegang

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Spaceinvader hædret med start-up pris

Sådan får du en lærling på krogen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

inmsystems A/S styrker IT-sikkerheden med ISO27001

Q8 Formula Truck 8700 FE 5W-30 erstattes

Ny uddannelsesgeneral til IPW Systems

Hans Buch opkøbte pr. 1. januar 2019 pneumatik- og procesdelen af Fritz Schur Teknik.

Vi har løsningen til din load test opgave!

BSV pallegafler - Kvalitet og sikkerhed i top!

Montageteknik fra Titgemeyer

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 2 akslet åben city trailer til Johannesen Kran & Maskintransport A

Controlflex Kobling fra Schmidt-Kupplung

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til Kr. K. Hermansen ApS

Hele 622,1 Ton på krogen...

Wirehejs leveret til Vennelyst

Ny Kel-Berg 3 akslet city gardintrailer til Morten Larsen & Søn

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Det perfekte match

Færdig beton og dens logistiske udfordringer: at forvente det uventede

Åbning af nyt pålidelighedslab i Aarhus

Ny ID-læser fra Fleet Complete til montering i delebiler beskytter mod rod og misbrug

”Vi gik fra papir til worldwide elektronisk ledelsessystem fra dag ét.”

Hos os er løfteudstyr lidt lettere…

Ejer du krævende og tungt løfteudstyr?

Flot ny Kel-Berg/Knapen 4 akslet Walking Floor trailer til Vognmand ​Michae...

Små og store palletanke - tjek den nye 300 L

Miljøvenlig og økonomisk emballageløsning

Prisbelønnet stor vækst

Send til en kollega

0.202