23948sdkhjf

Flyvende biler er ikke science fiction

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Måske er der snart fundet en løsning på vores fremkommelighedsproblemer. Det kan snart være slut med at sidde fast i frustrerende bilkøer. Ifølge Bosch er udviklingen af sensorteknologi nu så langt fremme, at selvflyvende taxier kan være en realitet allerede i 2025.

Allerede næste år indledes de første fly-tests, og ifølge planen vil de første flyvende taxier kunne tages i brug i 2023 i udvalgte storbyer. I 2025 kan de første ubemandede taxier begynde at foretage flyvninger med kunder.

Den tyske teknologigigant Bosch planlægger at spille en førende rolle på dette fremtidige marked.

- For at sådanne lufttaxitjenester skal fungere, er det nødvendigt med styresystemer, der sørger for de rejsendes sikkerhed og komfort, fortæller Harald Kröger fra ledelsen af Bosch Automotive Electronics.

- Den luftfartsteknologi, vi kender i dag, er for dyr og for tung til at kunne anvendes i de kompakte el-flyvemaskiner. Derfor ser vi på at videreudvikle de sensorsystemer, som i dag findes i selvkørende biler.

Læs også: Banebrydende batteriteknologi fra Bosch

- Ved at kombinere sensorer kan vi skabe en universel styreenhed til lufttaxier. Sensorerne gør det muligt at bestemme køretøjernes position og at styre dem med præcision og sikkerhed.

Helt andre priser

Prisen på de sensorsystemer, som bruges i flyindustrien i dag, kan ligge på hundredetusinde euro. Den løsning, som Bosch vil kunne præsentere på de nye sensorer, ligger på en brøkdel af prisen.

Dette skyldes, at virksomheden kan anvende sensorer, som man allerede har udviklet og fremstillet til bilindustrien i mange år. Bosch-sensorerne er desuden små, lette og enkle at installere i de kommende luft-taxier.

- Vi tilstræber at gøre den civile luftfart med flyvende taxier overkommelig for et bredt udbud af leverandører, siger Marcus Parentis, chef for teknikteamet i Bosch. Han har fået ansvaret for at udvikle de styreenheder, som skal bruges i de lette el-flyvemaskiner.

- Det er ikke et spørgsmål, om de flyvende taxier bliver virkelighed, men hvornår, slutter Marcus Parentis.

Flyvende taxier

I 2020 indledes testflyvninger af lufttaxier i Dubai, Los Angeles, Dallas og Singapore.

I 2023 forventes de første kommercielle rejser i lufttaxier at finde sted.

I 2025 kan de første ubemandede taxier begynde at foretage flyvninger med kunder.

I 2030 regner man med en milliard rejser i flyvende taxier om året.

 

Mere om: Bosch | flyvende rtaxier
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Vognmand fra Undløse får ny show-V8'er

H.J. Hansen skifter topledelsen ud

LGT folder møbelleverancerne ud

Nye leveringer

Spændende år gav rekordresultat hos Alpi

Nyhedsbrev

8.828 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Spaceinvader hædret med start-up pris

Online Avis Arkiv

Sådan får du en lærling på krogen

Speditionsuddannelsen tilbage i Mommark

Danmarks største diesel-specialist udvider efter rekordoverskud

Din lærling kan hjælpe andre unge ind i branchen

Aarhus Havn vil lave landstrøm med solceller og vindmøller

En mobil løsning skal årligt forsyne 7000 skibe med strøm produceret på havnen, fortæller havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen

Speditører advarer mod fupnummer

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Styrelse afviser klage over delvis havnelukning i Vejle

Q8 vil være klimaneutrale

Klar til karriere i Scania

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Polsk chauffør dømt og udvist på 24 timer

Travle skibe øger Danmarks energiforbrug

Ny taskforce skal trække kvinder til transportbranchen

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

Leman frygter ikke Brexit

Ny guide for transport af levende dyr

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Statsstøtte til Femern kommer igen under lup

Direktør fejrer 25 år

Flere unge omdelere til Nordjyske

Kanonkonge fik ny kanon

Ny 3-akslet til vognmand fra Høng

SpaceInvader i nordisk Top-50

Hvad er WLTP?

Færre sælgere i autobranchen

Kunstig intelligens på vej i transportbranchen

Nye smarte apps på messe

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny Trailer til MSC Transport !!

Bestilt onsdag og leveret i Holland fredag morgen...

Flot ny Kel-Berg/Knapen 4 akslet Walking Floor trailer udleveret til Poul Eli Nymann

Bell hus fra KTR

Container-løsning

Skal du med i certificeringsklubben i efteråret?

Hvad er Narrowband IoT (NB-IoT) og hvornår skal man vælge det?

Vi holder åbent HELE sommeren!

Nu kommer sortimentet der kan klare selv de tungeste løfteopgaver!

P. K. Justesen A/S kan køre hjem til Korsør med tre nye Kel-Berg 4 akslet sværlasttrailere

SAWO Wirehejs til anlægning af veje

CO2 neutralt website

Distributionsvirksomhed til salg

John Pilegaard ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger fra Lastas

Manicus Teknik din leverandør af KTR koblinger

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Ny Trailer til Erik Rahbek.

Lagerførende salg

Nyt sortiment fra Gunnebo Industries! →→→→

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 3 akslet maxi flexi gardintrailer til Poul Eli Nymann

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Kompakt M8x1 connector til Profinet

Mini Trans melder sig klar til ny varebilslov

”Vi har store vækstambitioner, så der var bred enighed om at starte på en f...

Sierra Wireless udnævner DeltaM2M til AirLink® Premier Partner

Send til en kollega

0.196