23948sdkhjf

Færre sælgere i autobranchen

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Autobranchen er i kraftig forandring, men hvad vil der sker? En af tendenserne er, at bilsælgeren er på vej ud. Til gengæld er produktgenier på vej ind, spår makkerparret Lasse Fredskov og Lars Nikolajsen fra rekrutteringsvirksomheden Autosearch.

Hvordan ser fremtiden ud for bilbranchen? Har branchen brug for flere eller færre ansatte? Skal de have en anden profil? Fortsætter bilforhandlerne med at opkøbe hinanden?

To, der kender branchen indefra, er Lasse Fredskov og Lars Nikolajsen. De er det nye makkerpar i rekrutteringsvirksomheden Autosearch. Hvordan vurderer de fremtiden?



- Der er ingen tvivl om, at antallet af sælgere i autobranchen vil falde. Jeg tror, at antallet af ansatte i detailsalget vil være reduceret med en tredjedel om fem år. Om 10 år vil det være halveret, spår Lasse Fredskov.

- En bilsælger i dag er jo ikke en bilsælger i gammeldags forstand. Det er blevet én, der ekspederer kunderne. De fleste kunder ved, hvad de vil have, når de træder ind i butikken. De har analyseret det hele på internettet hjemmefra.

- Ja, supplerer Lars Nikolajsen. For 10 år siden kom man ind i bilforretningen fire-fem gange, før man besluttede sig for at købe. I dag kommer kunden ind i en bilforretning én, måske to gange - og i mange tilfælde ved kunden mere om den specifikke bil end sælgeren. De har siddet på nettet og undersøgt alt. Når de så kommer i forretningen, er det for at se bilen "live" og røre ved den. De skal lige have en prøvetur, inden de køber.

Flere showrooms
Lasse Fredskov supplerer: - Tendensen er klar. Det, vi i dag kalder for bilforretninger, er snarere showrooms end egentlige bilforhandlere. Tendensen overalt er, at man køber bilen gennem importselskabet, og man henter den hos forhandleren. Forhandleren får et honorar for at levere, klargøre og udlevere bilen.

Læs også: Leasingdirektør bliver partner med Lasse Fredskov

- Vi ser det allerede i Sverige og Tyskland. Vi kommer til at se i Danmark også, siger Lasse Fredskov.

- Den gode, gammeldags bilsælger er på vej ud. Allerede nu ringer flere af dem til mig, fordi de gerne vil skifte til for eksempel leasingbranchen. De kan ikke se lyset længere. De ved godt, at der ikke er samme behov for dem om fem år.

Produktgenier på vej ind
Ifølge Lars Nikolajsen bliver sælgerne erstattet af produktgenier.

- En bil i dag er teknisk kompliceret, med masser af fine features, og så er det vigtigt, at man kan give kunden den rigtige indsigt i bilens muligheder.

Læs også: Kendt headhunter starter for sig selv

- Flere bilhuse er allerede begyndt at ansætte produktgenier. Man vil gerne have nogle medarbejdere, der kan matche kunderne, og som kender alle knapperne og detaljer i bilen. Det bliver ganske enkelt afgørende i fremtiden, spår Lars Nikolajsen.

Mobilitet og fleksibilitet
En anden tendens er mobilitet. For flere og flere kunder er det ikke så vigtigt, at man ejer sin egen bil. Man vil bare have adgang til den mobilitet, som bilen giver.

- Mobilitet er det nye fænomen, som branchen skal lytte efter, siger Lasse Fredskov og Lars Nikolajsen i munden på hinanden.

- I København vil mange ikke have bil af den simple grund, at det er svært at finde en parkeringsplads. De vil måske kun have adgang til en bil i weekenden. Derfor er der opstået en lang række nye produkter og tilbud, som opfylder sådanne ønsker.

- Fleksibilitet er nøgleordet i dag. Prøv at spørge en bilforhandler i Storkøbenhavn om, hvor mange biler han sælger. Svaret er, at de fleste kunder hellere vil lease, leje, låne. Det er kun en lille brøkdel, der vil købe noget. Den københavnske bilkunde ønsker fleksibilitet og mobilitet.

Ønsker ikke at eje bil
- Det gælder især den yngre generation, siger Lasse Fredskov, som nævner sin egen søn, der hellere vil tage en delebil til lufthavnen, når han skal rejse, frem for at køre i sin egen bil og betale dyrt for at parkere.

Transportmagasinet: - Vil folk ikke eje bil længere?

- Nej, de vil nogle andre ting. Folk ønsker at være fleksible. De tager lige så gerne et løbehjul til arbejde, nævnes det med et smil på læben. Sådan er det for nogle mennesker i storbyen.

- Før i tiden skulle man absolut have kørekort, så snart man var 18 år. Sådan er det ikke mere. Der er ved at ske en kulturændring. Forbrugsmønstret og adfærden ændrer sig.

Nye veje og nye tilbud
Lasse Fredskov har en del leasingselskaber og udlejningsfirmaer som kunder. De er særdeles opmærksomme på udviklingen. De ved, at de skal finde nye veje og nye tilbud, fordi kunderne ønsker fleksibilitet og mobilitet.

- Den ene kunde har måske kun brug for en bil en eller to dage om ugen eller i weekenden. En anden kunde vil måske kun lease bilen i tre måneder og så skifte bil. Man ønsker at kunne opsige leasingkontrakten med dags varsel, og det skal branchen være opmærksomme på.

Klimaet har betydning
Transportmagasinet: Hvad med dieselbiler?

- Klima er begyndt at betyde noget for bilhusenes kunder. Det er også en tendens, der vil sprede sig. I Tyskland ser vi det. Folk vil ikke have dieselbiler. Det kan hurtigt sprede sig til Danmark.

- Og hvad skal leasingselskaberne gøre af deres brugte dieselbiler? De bliver sværere og sværere at komme af med. Det er ikke i Danmark, de kan sælgers - og næsten heller ikke i Tyskland. Og det på trods af, at der ikke altid er et faktuelt grundlag for dette fravalg.

- Min næste bil skal da også være en hybridbil, indskyder Lasse. Sådan er tiden og trenden.

Bilen vil overleve
- Det kan godt være, at der er lidt opbrud i branchen i disse år, siger Lars Nikolajsen. Det er dog ingen tvivl om, at der altid vil være biler. Dem kan vi ikke undvære, men folks behov og ønsker ændres hurtigt i disse år. Branchen skal følge med, og det kan vi hjælpe dem med.

- Det kan godt være, at de profiler, som vi ansætter i autobranchen, vil ændre sig. Det kan være, at vi skal have nogle med mere digitalt flair ind i autobranchen, fordi der bliver flere digitale løsninger; men der er stadig behov for de kompetencer, som vi rekrutterer. Der er en salgsdirektør, og han skal stadig være en god leder. Det kan vi hjælpe med.

- Branchen udvikler sig. Behovene ændres. Og der er et match, som skal foretages. Det er her, vi kommer ind i billedet, og det gør autobranchen en utrolig spændende branche at arbejde med, slutter Lars Nikolajsen.

Lasse Fredskov nikker.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Leman afslutter stort udbud på 68 nye trailere

BMS sætter rulleskøjter på 23 meter højt fyrtårn

Vognmand og chauffør står til bøder for over 100.000 kroner

Blue Water ekspanderer i øst

EU åbner undersøgelse af statsstøtte til Postnord

Danmark og Sverige undersøges af EU for statsstøtte til PostNord i strid med EU's regler

Nyhedsbrev

8.821 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Statsstøtte til Femern kommer igen under lup

Online Avis Arkiv

Iveco varmer op til Le Mans fra Skagen til København

Politiet advarer: Bølge af tyverier fra varebiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Volvos Vera har fået sin første selvkørende opgave

Nye leveringer

Direktør fejrer 25 år

Skagen Havn underskriver kontrakt om etape 3-udvidelsen

Skagen Havn har valgt Per Aarsleff A/S som entreprenør på etape 3-udvidelsen af havnen. Udvidelsen er den største i havnens historie og forventes at koste 500 mio. kroner

Beskedent overskud hos Esbjerg Gods

Flere unge omdelere til Nordjyske

Rekordmange tager vandvejen til Folkemødet

Leman: - Flere opkøb på vej

Efter skraldekonflikt: Samarbejdet slutter til august

Frederikshavn Forsyning og Remondis har indgået opsigelsesaftale

ITD til ny regering: - Hold vågent øje med Postnord

Kanonkonge fik ny kanon

DLG samler transport og lager i Taulov

Rejsegilde på stort logistikcenter i Taulov Dry Port.

Fuld lastbilchauffør slingrede ned ad Hirtshalsmotorvejen

Debat
Hvordan sælger vi chaufførjobbet i mødregruppen?

Ny 3-akslet til vognmand fra Høng

SpaceInvader i nordisk Top-50

Hvad er WLTP?

Færre sælgere i autobranchen

Kunstig intelligens på vej i transportbranchen

Nye smarte apps på messe

Halvvejs i stor levering af Scania til Vendelbo

Kort om navne

Kæmper fortsat for gratis bro

Teenagealderen er slut for DTL

Parkerede lastbiler skal ud af byen

Mærsk i minus trods bedre tider på verdenshavene

DSV får ny storaktionær

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Et helt NOPA træk til Vridsløsemagle Kran og Container

Nyt træk til Vestjyllands Andel amba

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 med aut. rullepresenning til Benny Rasmussen & Søn

Vil du have den bedste kranløsning på markedet? Og skal prisen være den HELT rigtige?

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Prysmian er med til at holde Danmark rent

Tillykke til Lysen Biler med vaskemaskine nr 5 fra WashTec

Hils på din nye kollega - kontorrobotten

Vi har, heldigvis, mange forskellige opgaver

Mange nye HR-funktioner med seneste Dynamics 365 for Talent - Måske du allerede har adgang

Manicus Teknik, din leverandør af hydraulik

Multilift Power kroghejs til flytning af containere

Ubro SystemPac introducerer en ny biobaseret strækfilm

3G-netværket har talte dage

1 stk. ny 3-akslet gardintrailer til Simon Dam Transport!

Billig emballage

Danmarks største udvalg af LØFTEGREJ online →→→→

Vidste du, at BSV kan tilbyde følgende?

Kom til åbent hus hos SAWO i Kolding

EVCS hybrid ladekabel til 2-33 kV og 16-32 A

Fleet Complete's Carsharing app gør det nemt for medarbejderne at booke en ...

Står du med et komplekst løfte- eller håndteringsproblem?

Vi kan levere meget andet end produkterne i vores standardsortiment hos Car...

Produktfokus: pewag levo LH

Køber du din gas her?

Send til en kollega

0.218