23948sdkhjf

Færre sælgere i autobranchen

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Autobranchen er i kraftig forandring, men hvad vil der sker? En af tendenserne er, at bilsælgeren er på vej ud. Til gengæld er produktgenier på vej ind, spår makkerparret Lasse Fredskov og Lars Nikolajsen fra rekrutteringsvirksomheden Autosearch.

Hvordan ser fremtiden ud for bilbranchen? Har branchen brug for flere eller færre ansatte? Skal de have en anden profil? Fortsætter bilforhandlerne med at opkøbe hinanden?

To, der kender branchen indefra, er Lasse Fredskov og Lars Nikolajsen. De er det nye makkerpar i rekrutteringsvirksomheden Autosearch. Hvordan vurderer de fremtiden?



- Der er ingen tvivl om, at antallet af sælgere i autobranchen vil falde. Jeg tror, at antallet af ansatte i detailsalget vil være reduceret med en tredjedel om fem år. Om 10 år vil det være halveret, spår Lasse Fredskov.

- En bilsælger i dag er jo ikke en bilsælger i gammeldags forstand. Det er blevet én, der ekspederer kunderne. De fleste kunder ved, hvad de vil have, når de træder ind i butikken. De har analyseret det hele på internettet hjemmefra.

- Ja, supplerer Lars Nikolajsen. For 10 år siden kom man ind i bilforretningen fire-fem gange, før man besluttede sig for at købe. I dag kommer kunden ind i en bilforretning én, måske to gange - og i mange tilfælde ved kunden mere om den specifikke bil end sælgeren. De har siddet på nettet og undersøgt alt. Når de så kommer i forretningen, er det for at se bilen "live" og røre ved den. De skal lige have en prøvetur, inden de køber.

Flere showrooms
Lasse Fredskov supplerer: - Tendensen er klar. Det, vi i dag kalder for bilforretninger, er snarere showrooms end egentlige bilforhandlere. Tendensen overalt er, at man køber bilen gennem importselskabet, og man henter den hos forhandleren. Forhandleren får et honorar for at levere, klargøre og udlevere bilen.

Læs også: Leasingdirektør bliver partner med Lasse Fredskov

- Vi ser det allerede i Sverige og Tyskland. Vi kommer til at se i Danmark også, siger Lasse Fredskov.

- Den gode, gammeldags bilsælger er på vej ud. Allerede nu ringer flere af dem til mig, fordi de gerne vil skifte til for eksempel leasingbranchen. De kan ikke se lyset længere. De ved godt, at der ikke er samme behov for dem om fem år.

Produktgenier på vej ind
Ifølge Lars Nikolajsen bliver sælgerne erstattet af produktgenier.

- En bil i dag er teknisk kompliceret, med masser af fine features, og så er det vigtigt, at man kan give kunden den rigtige indsigt i bilens muligheder.

Læs også: Kendt headhunter starter for sig selv

- Flere bilhuse er allerede begyndt at ansætte produktgenier. Man vil gerne have nogle medarbejdere, der kan matche kunderne, og som kender alle knapperne og detaljer i bilen. Det bliver ganske enkelt afgørende i fremtiden, spår Lars Nikolajsen.

Mobilitet og fleksibilitet
En anden tendens er mobilitet. For flere og flere kunder er det ikke så vigtigt, at man ejer sin egen bil. Man vil bare have adgang til den mobilitet, som bilen giver.

- Mobilitet er det nye fænomen, som branchen skal lytte efter, siger Lasse Fredskov og Lars Nikolajsen i munden på hinanden.

- I København vil mange ikke have bil af den simple grund, at det er svært at finde en parkeringsplads. De vil måske kun have adgang til en bil i weekenden. Derfor er der opstået en lang række nye produkter og tilbud, som opfylder sådanne ønsker.

- Fleksibilitet er nøgleordet i dag. Prøv at spørge en bilforhandler i Storkøbenhavn om, hvor mange biler han sælger. Svaret er, at de fleste kunder hellere vil lease, leje, låne. Det er kun en lille brøkdel, der vil købe noget. Den københavnske bilkunde ønsker fleksibilitet og mobilitet.

Ønsker ikke at eje bil
- Det gælder især den yngre generation, siger Lasse Fredskov, som nævner sin egen søn, der hellere vil tage en delebil til lufthavnen, når han skal rejse, frem for at køre i sin egen bil og betale dyrt for at parkere.

Transportmagasinet: - Vil folk ikke eje bil længere?

- Nej, de vil nogle andre ting. Folk ønsker at være fleksible. De tager lige så gerne et løbehjul til arbejde, nævnes det med et smil på læben. Sådan er det for nogle mennesker i storbyen.

- Før i tiden skulle man absolut have kørekort, så snart man var 18 år. Sådan er det ikke mere. Der er ved at ske en kulturændring. Forbrugsmønstret og adfærden ændrer sig.

Nye veje og nye tilbud
Lasse Fredskov har en del leasingselskaber og udlejningsfirmaer som kunder. De er særdeles opmærksomme på udviklingen. De ved, at de skal finde nye veje og nye tilbud, fordi kunderne ønsker fleksibilitet og mobilitet.

- Den ene kunde har måske kun brug for en bil en eller to dage om ugen eller i weekenden. En anden kunde vil måske kun lease bilen i tre måneder og så skifte bil. Man ønsker at kunne opsige leasingkontrakten med dags varsel, og det skal branchen være opmærksomme på.

Klimaet har betydning
Transportmagasinet: Hvad med dieselbiler?

- Klima er begyndt at betyde noget for bilhusenes kunder. Det er også en tendens, der vil sprede sig. I Tyskland ser vi det. Folk vil ikke have dieselbiler. Det kan hurtigt sprede sig til Danmark.

- Og hvad skal leasingselskaberne gøre af deres brugte dieselbiler? De bliver sværere og sværere at komme af med. Det er ikke i Danmark, de kan sælgers - og næsten heller ikke i Tyskland. Og det på trods af, at der ikke altid er et faktuelt grundlag for dette fravalg.

- Min næste bil skal da også være en hybridbil, indskyder Lasse. Sådan er tiden og trenden.

Bilen vil overleve
- Det kan godt være, at der er lidt opbrud i branchen i disse år, siger Lars Nikolajsen. Det er dog ingen tvivl om, at der altid vil være biler. Dem kan vi ikke undvære, men folks behov og ønsker ændres hurtigt i disse år. Branchen skal følge med, og det kan vi hjælpe dem med.

- Det kan godt være, at de profiler, som vi ansætter i autobranchen, vil ændre sig. Det kan være, at vi skal have nogle med mere digitalt flair ind i autobranchen, fordi der bliver flere digitale løsninger; men der er stadig behov for de kompetencer, som vi rekrutterer. Der er en salgsdirektør, og han skal stadig være en god leder. Det kan vi hjælpe med.

- Branchen udvikler sig. Behovene ændres. Og der er et match, som skal foretages. Det er her, vi kommer ind i billedet, og det gør autobranchen en utrolig spændende branche at arbejde med, slutter Lars Nikolajsen.

Lasse Fredskov nikker.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Katalog sendt på gaden: Se listen over sikkerhedskritiske fejl her

Branchen i oprør: Postnord-støtte er en hån

TIP i nyt samarbejde med GLS

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Postnord har brug for over 100 millioner til redningsplan

Det kræver yderligere statsstøtte, hvis Postnord skal leve op til forpligtelser om udlevering af breve

Nyhedsbrev

9.046 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Ung vognmand får bøde på 1 million

Online Avis Arkiv

Rekordår: Dobbelt op på konkurser i transportbranchen

Han har digitaliseret en mørtelbil

70-årige Jens Erik Jensen har designet en ny, automatiseret mørtelbil, der kan rumme 25 ton materiale.

Historisk vognmand på Fyn konkurs

Dansk direktør forlader MAN øjeblikkeligt

Nu er det officielt: TIP og PEMA har samlet kræfterne

Aftale om nye skraldevogne på plads

Tredje spor over Fyn sparer trafikanter for 152.000 rejsetimer hvert år

Aarhus Havn sætter container-rekord

Wow: Opsigtsvækkende Scania til Thorsen

Klar til flere typer løft i Vinderup

Preiss sætter fokus med ny Konecranes, som kan håndtere tungere løft.

Danske Fragtmænd sparer årligt 45 tons papir

Med ét simpelt greb har Danske Fragtmænd elimineret spild for hvad der svarer til 400 træer om året

Banedanmarks direktør stopper

Forsøg med radiovarslinger ved vejarbejde giver resultater

DTL: Vigtige tiltag i ny finanslov

Poul Schou trimmer butikken: Gør klar til nye opkøb

Holbækmotorvejen lukker: Brofag kranes på plads

Vejdirektoratet sparer på lyset på hovedlandevejene

Transportpolitik er igen på den europæiske dagsorden

SDK Shipping køber Odense-selskab

Mærsk har taget hul på global fyringsrunde

Trods stort fokus: Kvinder fylder stadig lidt i bestyrelser

Flere tomme lagerlokaler for første gang i syv år

Volvo lancerer vidensbank for transportbranchen

Hollandsk chauffør dømt for at smugle over 50 kg hash

800 meter længere pr. liter

Hiab udvider garantien

Ny og mere bæredygtig Scania

Der er en grønnere vej

Still får ny dansk direktør

Rapport: IT-sikkerheden halter i hver fjerde virksomhed

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Båndstropper, løftestropper eller løftebånd?

Ny Kel-Berg nedbygget sværlasttrailer til Midt-Trans ApS

10 TIPS til vedligehold af din hydraulikpumpe til løft

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Prysmian lagerfører populære krankabler

KLC A/S åbningstider i julen

BSV udvikler sammen med kunden

Jens Buhl & Sønner A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg

En Hiab kran til entreprenørarbejde

KH-Technic ApS leverer nu kabler og stik fra SHIELD

NOS A/S tilbyder rustfrit løfteudstyr

Vi leverer – også mellem jul og nytår

Jobopslag: Receptionist - Odense →

Montageteknik fra Titgemeyer

Ny Kel-Berg tiptrailer til Vognmand Henrik Thomsen

SEMIFLEX præcisions koblinger

Brug for hjælp lige nu?

En verificeret indsats for FNs verdensmål

SAWO forsyner Munck Forsyningsledninger med ny opbygning

SMV’er om Finanslov: 3 strikes og 1 out

Få nye tankkort på under 1 min.

Kel-Berg 3 akslet city gardintrailer til Morten Larsen & Søn

OTD Packing Service ApS kan nu dokumentere sin kvalitet

NOS A/S forhandler et stort udvalg af tovværk!

Tvillingepar leveret til Stentransporten

Send til en kollega

0.195