23948sdkhjf

Leasingdirektør bliver partner med Lasse Fredskov

Efter to år med stadig voksende omsætning og succes, har Lasse Fredskov besluttet at udvide direktionen i sit firma Autosearch. Med virkning fra den 1. maj 2019 er Lars Nikolajsen startet hos Autosearch.

Lars Nikolajsen fyldte 50 år sidste år og har masser af erfaring fra auto- og leasingbranchen med topjobs i Mercedes-Benz Finans, BMW Financial Services og Iveco North Europe m.v.

Lars Nikolajsen er oprindelig bankuddannet, men kom ind i autobranchen i 1995, da han startede hos Mercedes-Benz Finans.

- Vi var kun fire ansatte dengang: en direktør, en salgschef, mig og en direktionssekretær. Der var noget pioneragtigt over det. Vi skulle starte selskabet op fra bunden af, efter at importøren havde overtaget funktionen fra Bohnstedt-Petersen.

Det var i denne periode, at jeg mødte Lasse Fredskov første gang. Han var på det tidspunkt administrerende direktør i Bohnstedt-Petersen.

Store forventninger

Transportmagasinet: Hvad er dine forventninger til headhunterbranchen?

- Mine forventninger er da store, svarer Lars Nikolajsen.

- Min karriere har jo været meget omkring biler. Jeg har både været hos Mercedes-Benz Finans og BMW Financial Services, samt på importørsiden hos Iveco. Så har jeg været nogle år hos Santander, der ikke er ejet af en bilkoncern, men som havde meget fokus på bilfinansiering. Så både finansierings- og auto-baggrunden har jeg styr på. Det er også her, at jeg har mit store netværk.

Tænder på et "match"

- Jeg har altid være meget interesseret i at arbejde med struktur, strategi og organisation. At lave et "match" for både virksomhed og den ansatte giver mig energi.

- Da jeg sad som CEO i BMW Financial Services, var noget af det mest spændende for mig at opdage talenter. Det kunne være en studentermedhjælper, som sad et eller andet sted i organisationen eller hos en samarbejdspartner, og som jeg kunne se, ville kunne blive til noget stort. Det kunne også være en person, der sad på et højere niveau, og som havde potentiale til at komme endnu videre opad.

- Det er at finde sådanne "match", som jeg synes er spændende.

Længe undervejs

Transportmagasinet: Det havde du lyst til at arbejde mere med?

- Ja, og det har jeg snakket meget med Lasse om i tidens løb. Jeg kunne godt se, at det på sigt var den retning, jeg ville gå.

- I takt med, at Lasse fik mere og mere travlt, så snakkede vi lidt dybere om det. Han kendte til min drøm, og på et tidspunkt i vinter sagde Lasse til mig, at det var nu eller aldrig - og så valgte jeg at slå til.

- Jeg var netop kommet tilbage til Mercedes-Benz Finans for et år siden, så timingmæssigt var det ikke den bedste beslutning; men sådan er det nogle gange. Man skal gå efter hjertet, og mit hjerte sagde mig, at jeg skulle slå til nu.

Transportmagasinet: Hvad sagde Mercedes til dig?

- De var selvfølgelige ærgerlige; men havde også forståelse for det. Og jeg er kommet pænt ud af det. Jeg tilbød og fik opgaven med at finde min afløser. Man kan sige, at det blev min første rekrutteringsopgave at finde min afløser og køre hele rekrutteringsprocessen - og Lasse var på sidelinjen. Det var jo spændende.

Lysten skal drive værket

- Lasse har hele tiden mindet mig om, at jeg kun skal gøre det, hvis det virkelig er det, jeg vil. Og det er det! siger Lars.

- For mig handler det ikke blot om at få et nyt job. Det handler om en drøm, der går i opfyldelse - og den drøm har jeg gået med i mange år. Og jeg jo mulighed for at lære af den bedste i branchen. Lasse har jo en stor viden med rekruttering inden for auto, transport, logistik og leasing.

Finde egne kunder

- Jeg er godt klar over, at jeg skal finde mine egne kunder, så jeg skal komplementere Lasses forretning, siger Lars.

- Netop, siger Lasse Fredskov. Hovedideen med at Lars kommer ind i Autosearch er, at han gerne vil, og at han kan bygge sit eget kundeunderlag op med det netværk han har.

- Selvfølgelig kan der være situationer, hvor vi arbejder sammen; men i princippet skal har arbejde for sig selv.

50 rekrutteringer om året

- I rekrutteringsbranchen er det meget almindeligt, at en headhunter rekrutterer et sted mellem 10 og 20 mennesker om året. Jeg rekrutterer 50 om året. Det vil sige cirka en hver uge.

- Det kan man ikke blive ved med - og man kan heller ikke gøre det alene, selv om jeg har to gode og erfarne kollegaer med.

- Jeg er parat til at overdrage nogle af kunderne til Lars. Der er kunder, som det rent omsætningsmæssigt ikke vil være fornuftigt af mig at fortsætte med. I stedet for at sige nej til dem, kan Lars overtage dem, men kun såfremt kunden accepterer det

Dominerende i branchen

- Autosearch er klart den dominerende headhunter i autobranchen. Og det bliver vi ved med at være. I og med at jeg kan løse 50 rekrutteringsopgaver om året, er vi meget store. Når Lars kommer til, forventer jeg at vi på et tidspunkt kan fordoble antallet af rekrutteringer.

I dag rekrutterer Autosearch til bilimportører og -forhandlere, leasingselskaber, udlejningsselskaber, transportselskaber samt firmaer med association til branchen - i både Danmark og størstedelen af Europa, hvor man har et stort net af faste samarbejdspartnere.

Der rekrutteres lige fra værkførere, værkstedschefer, eftermarkedschefer, sælgere, salgschefer og på alle poster på direktionsniveau - og det, der måtte være der imellem som for eksempel produktchefer, marketingchefer mm.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109