23948sdkhjf

Kunstig intelligens på vej i transportbranchen

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

I dag 4. juni starter Transport Logistic-messe i München.

En af Europas store transport- og logistikmesser finder sted i næste uge i München. Det er Transport Logistic 2019, hvor der ventes over 2.000 udstillere og op mod 60.000 besøgende på de fire dage messen varer, 4.-7. juni.

Messen omfatter ni haller, men for overskuelighedens skyld har man delt messen op i fire områder, der dækker hvert sit emne:



IT, telematik, e-business.

Intralogistics (lagerlogistik mm.)

Materiel til godstransport

Tjenester, services og logistik

Udover selve messen er der et omfattende konferenceprogram med indlæg fra mere end 200 eksperter.

Der er naturligvis et enormt fokus på den nye teknologi, som er ved at ændre transportbranchen, herunder emner som kunstig intelligens, digitalisering og førerløse biler. Man forsøger sågar om man ved hjælp af algoritmer kan afhjælpe den mangel på kvalificeret arbejdskraft, som alle lande i Europa oplever.

Neuroner kommunikerer
I den menneskelige hjerne er der cirka 100 milliarder neuroner, der kommunikerer og overfører informationer mellem hinanden via elektriske impulser. I kunstig intelligens erstattes neuronerne af kunstige neuroner og trænes til at kommunikere med hinanden ved hjælp af algoritmer.

Alle forventer, at kunstig intelligens kan udføre forskellige jobs i logistiksektoren, dels for at hjælpe mennesket, dels for at erstatte mennesket.

På messen kan man blandt andet høre, hvordan man i Belgiens største lufthavn, Brussels Airport, er gået i gang med træne kunstig intelligens til at lave programmer og modeller, der kan definere regler, kontroller og fortolkninger. Målet er at slippe for at programmere sådanne modeller manuelt.

- Vi forsøger ikke at simulere den menneskelige intelligens, men vi prøver at harmonisere forskellige data og fodre dem ind i et netværk, hvor man bruger mønstergenkendelse og maskinlæring, fortæller Sara Van Gelder, som er udviklingschef for luftfragt i lufthavnen.

Ikke kun optimering
- Kunstig intelligens er mere end blot optimering af eksisterende operationer til logistikbranchen. Forsyningskæderne bliver mere kontrollerbare og gennemsigtige takket være kunstig intelligens, siger Stefan Rummel, der er direktør i Messe München, som står bag den store transport- og logistikmesse.

- Det betyder, at virksomhederne vil kunne forbedre deres kapacitetsstyring, ruteplanlægning, netværksplanlægning og risikostyring.

- Et andet anvendelsesområde for kunstig intelligens er autonom kørsel. Bilproducenterne arbejder for tiden intensivt på assistent- og kontrolsystemer for at bringe selvkørende køretøjer i serieproduktion i løbet af ganske få år.

- Assistentsystemerne bruges allerede i dag til at hjælpe chaufførerne med at køre mere sikkert og mere økonomisk, men der er flere funktioner på vej, som vil kunne forenkle arbejdet bag rattet endnu mere.

- Autonome lastbiler vil ikke overflødiggøre chaufføren. De forbliver en integreret del af forsyningskæderne, men med kunstig intelligens vil man kunne optimere chaufførens arbejde og ændre arbejdsopgaverne.

- Transportselskaberne skal naturligvis kunne opnå store besparelser ved at bruge den nye teknologi, ellers vil de ikke investere i den, slutter han. 
 
 
Tid & sted 
Transport Logistic 
4.-7. juni 2019 
Sted: Messe München, Am Messesee, 81829 München, Tyskland.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Danmark åbner grænsen for tyske, islandske og norske turister

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

HC Container præsterer største overskud i otte år

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Nyhedsbrev

9.158 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Online Avis Arkiv

Test
TEST af el-lastbiler: Kort, koncentreret bykørsel

Narkosmuglere sendte kilovis af kokain med fragtfirma

To Scanianitter på pension

Batteridrevne kraner til Rødovre

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Investeringer gør indhug på AutoBudes bundlinje

Fremtidens surringsbånd er her

OK's første vaskehal for lastbiler

Skive Køletransport tjener mere: Mange års arbejde betaler sig

Ancotrans overvejer indtog i nye lande efter rekordregnskab

Lastbilfabrikanter fraråder partikelfilter

Bring er flyttet til nyt og grønnere logistikcenter i Greve

ATL: Anden bølge kan ramme os hårdere

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

Marius Pedersen opkøber FKS Slamson

Østjysk vognmand holder kursen

Ancotrans laver bedste resultat i 138 år: - Vi er mega stolte

DFDS og DSV planlægger enorm brintfabrik i København

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Lastbilsalg ramt af corona

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Krav om chaufføruddannelse bliver genindført

Stiholt: Corona har halveret nysalg

Lavede mad på gasblus i førerhuset: Lastbilchauffør svært forbrændt

Ny direktør for De Danske Bilimportører

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Endnu et wirehejs flytter ud fra Støvring

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

Oudrup Stenleje I/S nye Kel-Berg tipkærre med 3-vejs tip

Tænker du på et salg

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Holder du dig opdateret inden for dit felt?

Transportoptimering & distribution af cement

Plastpalle af 100% genbrugsplast fra danske husholdninger

Kel-Berg overføringskærre til Kaj Ove Kristiansen & Søn

Går det som en leg, når en BÄR lift/læssebagsmæk skal fixes?

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Universalgrab fra Meldgaard Hydraulik

Vild rekord - Når ud til 175.000 brugere

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Kel-Berg gardintrailer til Rygaard Transport & Logistic A/S

Tag kontrollen over uønskede bakterier med hygiejneklude som

Brancheorganisationen EESPA: Vi skal holde handlen i gang

Få overblik over vores udvalg af løfteåg på vores hjemmeside

Pavilloner hejst på plads i atriumgård

Vi er måske ikke Danmarks største kranfirma.

Send til en kollega

0.172