23948sdkhjf

Hvad er WLTP?

| Af Thomas Krebs, SKAD | Tip redaktionen om en historie

Den 1. september 2019 træder EU’s forordning om WLTP i kraft.

Fra den 1. september 2019 skal opbyggere i EU-landene leve op til WLTP, der træder i kraft for opbygninger af M1, M2, N1 og N2 køretøjer. WLTP handler om at dokumentere, hvor meget det færdigopbyggede køretøj påvirker miljøet, og hvor stort dets brændstofforbrug er.

Færdselsstyrelsen gør det klart, at EU-forordningen er gældende for alle lande i EU på implementeringstidspunktet - altså i dette tilfælde 1. september 2019. Man understreger at det er Miljøstyrelsen, der er ansvarlig for disse EU-normer.



Men hvad ligger der bag denne forordning?

Kort fortalt, så drejer det sig om at dokumentere miljøpåvirkningerne ved alle nyindregistrerede, opbyggede køretøjer med en køreklar vægt på maksimalt 2610 kg, og som ved OEM kan hæves til 2840 kg.

Krav skal undersøges
Når en kunde bestiller en opbygning, findes der allerede i tilbudsfasen konkrete krav der skal undersøges. Derfor er det sælgerens opgave, før et endeligt tilbud udarbejdes, at undersøge, om sådant et opbygget køretøj kan indregistreres. Sælger er oftest en bilimportør eller en bilforhandler.

I praksis betyder det, at et køretøj kan opbygges inden for de rammer (vehicle-matrix), som defineres i bilfabrikkens CoC-Certifikat. Hvis disse rammer overskrides, skal der udarbejdes et nyt CoC-certifikat. Det medfører nye afprøvninger af det opbyggedes miljøpåvirkning og brændstofforbrug. Sådanne afprøvninger er bekostelige og kan ikke gennemføres i Danmark.

Derfor er det vigtigt for opbyggeren at kende til køretøjets vehicle-matrix, inden man begynder at opbygge køretøjet.

Der er tre konkrete faktorer, som kan påvirke køretøjets vehicle-matric:

Udformning af frontfladen af køretøjet (vindmodstand).

Dæktypen der monteres (rullemodstand).

Det opbyggede køretøjs egenvægt (referencemasse).

Registreres i beregningssystem

Så snart opbyggeren er færdig med opbygningen, skal arbejdet registreres i bilproducentens beregningssystem. Bilproducenten skal have et sådan system tilgængeligt på deres hjemmeside senest den 1. september 2019.

Det behøver ikke være opbyggeren, der registrerer køretøjets nye data i systemet. Det kan også være sælgeren. Det afgørende er, at det bliver gjort, så der kan udstedes et CoC-certifikat og dermed en tilladelse til indregistrering af køretøjet.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Danmarksmester i udkørsel af træ for tredje år i træk

Direktør stopper i NDI

ATL klager over mørklægning af affaldssag i Helsingør

Nye regler i miljøzonerne straffer miljørigtige lastbiler

Fra 1. juli 2020 træder nye regler for kørsel med lastbil, busser og varebiler i de fem største byer i kraft

Iveco S-Way er allerede i Danmark

Nyhedsbrev

8.829 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Førerløse truck løser flaskehalsene

Online Avis Arkiv

Lind strøm af nye Scania’er til NCC

99 lastvognstog kontrolleret: En fjerdedel indkaldt til syn

Over flere dage blev vogntog set efter i sømmene i Thisted, Aalestrup og Herning

HMF: - Ventetiden skal ned

Dinitrol øger fokus på erhvervskøretøjer

Chauffører beholder kortet trods fup med kontrolapparat

En omkring ni år gammel sag har nået sit foreløbige punktum ved Retten i Holstebro.

To nye Volvoer til Løsning

TIP og NTG støtter Gadens Børn

Dømt for fusk: Estisk chauffør fik takografen konfiskeret

Rulleskøjter skal flytte 940 ton tung turistattraktion

I dag begynder forberedelserne til flytningen af Rubjerg Knude Fyr, der er tæt på at skylle i Vesterhavet

Forskere: Elnettet kan sagtens klare 1 million elbiler i 2030

Scanias V8'er fylder 50: Sender jubilæumsmodel på vejene

Debat
Biodiesel er ikke bare biodiesel

Total og Stenhøj i nyt samarbejde

TIP-samarbejde med WABCO

Nye leveringer

Helles vej til toppen i Volvo

Den rå tone, der er i en typisk mandeverden, passer Helle Hessel fint. I dag er hun kommet til tops i Volvo Trucks.

Blåt og hvidt til Køge

Veteranlastbiler på stribe i weekenden

Ny sælger hos HEMA

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Effektiv palleomsnøring og en sundere arbejdsstilling

Kom på forkanten af den teknologiske udvikling

Står du overfor en kompliceret løfteopgave?

Kom nu ´Mulle... Du vil jo gerne være med i hulen ikk' Mulle?

Portalkran til CRH Concrete leveret af CERTEX Danmark A/S

Bulk-Transport A/S har hentet deres nye Kel-Berg 4 aks. maxi flexi gardintrailer

inmsystems A/S styrker IT-sikkerheden med ISO27001

Q8 Formula Truck 8700 FE 5W-30 erstattes

Ny uddannelsesgeneral til IPW Systems

Hans Buch opkøbte pr. 1. januar 2019 pneumatik- og procesdelen af Fritz Schur Teknik.

Vi har løsningen til din load test opgave!

BSV pallegafler - Kvalitet og sikkerhed i top!

Montageteknik fra Titgemeyer

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 2 akslet åben city trailer til Johannesen Kran & Maskintransport A

Controlflex Kobling fra Schmidt-Kupplung

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til Kr. K. Hermansen ApS

Hele 622,1 Ton på krogen...

Wirehejs leveret til Vennelyst

Ny Kel-Berg 3 akslet city gardintrailer til Morten Larsen & Søn

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Det perfekte match

Færdig beton og dens logistiske udfordringer: at forvente det uventede

Åbning af nyt pålidelighedslab i Aarhus

Ny ID-læser fra Fleet Complete til montering i delebiler beskytter mod rod ...

Send til en kollega

0.207