23948sdkhjf

Hvad er WLTP?

| Af Thomas Krebs, SKAD | Tip redaktionen om en historie

Den 1. september 2019 træder EU’s forordning om WLTP i kraft.

Fra den 1. september 2019 skal opbyggere i EU-landene leve op til WLTP, der træder i kraft for opbygninger af M1, M2, N1 og N2 køretøjer. WLTP handler om at dokumentere, hvor meget det færdigopbyggede køretøj påvirker miljøet, og hvor stort dets brændstofforbrug er.

Færdselsstyrelsen gør det klart, at EU-forordningen er gældende for alle lande i EU på implementeringstidspunktet - altså i dette tilfælde 1. september 2019. Man understreger at det er Miljøstyrelsen, der er ansvarlig for disse EU-normer.



Men hvad ligger der bag denne forordning?

Kort fortalt, så drejer det sig om at dokumentere miljøpåvirkningerne ved alle nyindregistrerede, opbyggede køretøjer med en køreklar vægt på maksimalt 2610 kg, og som ved OEM kan hæves til 2840 kg.

Krav skal undersøges
Når en kunde bestiller en opbygning, findes der allerede i tilbudsfasen konkrete krav der skal undersøges. Derfor er det sælgerens opgave, før et endeligt tilbud udarbejdes, at undersøge, om sådant et opbygget køretøj kan indregistreres. Sælger er oftest en bilimportør eller en bilforhandler.

I praksis betyder det, at et køretøj kan opbygges inden for de rammer (vehicle-matrix), som defineres i bilfabrikkens CoC-Certifikat. Hvis disse rammer overskrides, skal der udarbejdes et nyt CoC-certifikat. Det medfører nye afprøvninger af det opbyggedes miljøpåvirkning og brændstofforbrug. Sådanne afprøvninger er bekostelige og kan ikke gennemføres i Danmark.

Derfor er det vigtigt for opbyggeren at kende til køretøjets vehicle-matrix, inden man begynder at opbygge køretøjet.

Der er tre konkrete faktorer, som kan påvirke køretøjets vehicle-matric:

Udformning af frontfladen af køretøjet (vindmodstand).

Dæktypen der monteres (rullemodstand).

Det opbyggede køretøjs egenvægt (referencemasse).

Registreres i beregningssystem

Så snart opbyggeren er færdig med opbygningen, skal arbejdet registreres i bilproducentens beregningssystem. Bilproducenten skal have et sådan system tilgængeligt på deres hjemmeside senest den 1. september 2019.

Det behøver ikke være opbyggeren, der registrerer køretøjets nye data i systemet. Det kan også være sælgeren. Det afgørende er, at det bliver gjort, så der kan udstedes et CoC-certifikat og dermed en tilladelse til indregistrering af køretøjet.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Leman afslutter stort udbud på 68 nye trailere

BMS sætter rulleskøjter på 23 meter højt fyrtårn

Vognmand og chauffør står til bøder for over 100.000 kroner

Iveco varmer op til Le Mans fra Skagen til København

Politiet advarer: Bølge af tyverier fra varebiler

Nyhedsbrev

8.821 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Volvos Vera har fået sin første selvkørende opgave

Online Avis Arkiv

Nye leveringer

Direktør fejrer 25 år

Beskedent overskud hos Esbjerg Gods

Kanonkonge fik ny kanon

Fuld lastbilchauffør slingrede ned ad Hirtshalsmotorvejen

Ny 3-akslet til vognmand fra Høng

Henrik Toftengs nye Iveco sætter komforten i højsædet

DTL venter utålmodigt: Giv os nu de smarte takografer!

Scania R 450 vinder Green Truck 2019

Hvad er WLTP?

SpaceInvader i nordisk Top-50

Tonny tager fire år mere

62-årige Tonny Birkemos fra Kalundborg fik for et år siden en Iveco Stralis. Den skal holde hans tid ud som selvstændig vognmand.

Test
Letvægts-italiener med god økonomi

Iveco Danmark har lige nu en karavane rundt i Danmark med tunge lastbiler - og derfor stemplede Transportmagasinet ind hos Stiholt Erhvervsbiler i Aalborg for at køre en tur i en Stralis TXP.

Branchen: Nye dummebøder er en ommer

Transportsektoren skal ikke være malkeko for bøder, mener brancheorganisation

Vognmandens sidste blev sælgerens første

Otte nye Scania til Mors

Scania R 500 til Fredsø Vognmandsforretning ApS i Nykøbing M.

Erfaren dækmand til AAV Dæk

Nye leveringer

Salget af materiel er fortsat højt. Se ugens udvalg herover.

Padborg Transportmesse 2019
MAN med ekstra udstyr

Padborg Transportmesse 2019
Gaslastbilerne indtager Padborg Transportmesse

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Et helt NOPA træk til Vridsløsemagle Kran og Container

Nyt træk til Vestjyllands Andel amba

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 med aut. rullepresenning til Benny Rasmussen & Søn

Vil du have den bedste kranløsning på markedet? Og skal prisen være den HELT rigtige?

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Prysmian er med til at holde Danmark rent

Tillykke til Lysen Biler med vaskemaskine nr 5 fra WashTec

Hils på din nye kollega - kontorrobotten

Vi har, heldigvis, mange forskellige opgaver

Mange nye HR-funktioner med seneste Dynamics 365 for Talent - Måske du allerede har adgang

Manicus Teknik, din leverandør af hydraulik

Multilift Power kroghejs til flytning af containere

Ubro SystemPac introducerer en ny biobaseret strækfilm

3G-netværket har talte dage

1 stk. ny 3-akslet gardintrailer til Simon Dam Transport!

Billig emballage

Danmarks største udvalg af LØFTEGREJ online →→→→

Vidste du, at BSV kan tilbyde følgende?

Kom til åbent hus hos SAWO i Kolding

EVCS hybrid ladekabel til 2-33 kV og 16-32 A

Fleet Complete's Carsharing app gør det nemt for medarbejderne at booke en ...

Står du med et komplekst løfte- eller håndteringsproblem?

Vi kan levere meget andet end produkterne i vores standardsortiment hos Car...

Produktfokus: pewag levo LH

Køber du din gas her?

Send til en kollega

0.183