23948sdkhjf

Hvad er WLTP?

| Af Thomas Krebs, SKAD | Tip redaktionen om en historie

Den 1. september 2019 træder EU’s forordning om WLTP i kraft.

Fra den 1. september 2019 skal opbyggere i EU-landene leve op til WLTP, der træder i kraft for opbygninger af M1, M2, N1 og N2 køretøjer. WLTP handler om at dokumentere, hvor meget det færdigopbyggede køretøj påvirker miljøet, og hvor stort dets brændstofforbrug er.

Færdselsstyrelsen gør det klart, at EU-forordningen er gældende for alle lande i EU på implementeringstidspunktet - altså i dette tilfælde 1. september 2019. Man understreger at det er Miljøstyrelsen, der er ansvarlig for disse EU-normer.



Men hvad ligger der bag denne forordning?

Kort fortalt, så drejer det sig om at dokumentere miljøpåvirkningerne ved alle nyindregistrerede, opbyggede køretøjer med en køreklar vægt på maksimalt 2610 kg, og som ved OEM kan hæves til 2840 kg.

Krav skal undersøges
Når en kunde bestiller en opbygning, findes der allerede i tilbudsfasen konkrete krav der skal undersøges. Derfor er det sælgerens opgave, før et endeligt tilbud udarbejdes, at undersøge, om sådant et opbygget køretøj kan indregistreres. Sælger er oftest en bilimportør eller en bilforhandler.

I praksis betyder det, at et køretøj kan opbygges inden for de rammer (vehicle-matrix), som defineres i bilfabrikkens CoC-Certifikat. Hvis disse rammer overskrides, skal der udarbejdes et nyt CoC-certifikat. Det medfører nye afprøvninger af det opbyggedes miljøpåvirkning og brændstofforbrug. Sådanne afprøvninger er bekostelige og kan ikke gennemføres i Danmark.

Derfor er det vigtigt for opbyggeren at kende til køretøjets vehicle-matrix, inden man begynder at opbygge køretøjet.

Der er tre konkrete faktorer, som kan påvirke køretøjets vehicle-matric:

Udformning af frontfladen af køretøjet (vindmodstand).

Dæktypen der monteres (rullemodstand).

Det opbyggede køretøjs egenvægt (referencemasse).

Registreres i beregningssystem

Så snart opbyggeren er færdig med opbygningen, skal arbejdet registreres i bilproducentens beregningssystem. Bilproducenten skal have et sådan system tilgængeligt på deres hjemmeside senest den 1. september 2019.

Det behøver ikke være opbyggeren, der registrerer køretøjets nye data i systemet. Det kan også være sælgeren. Det afgørende er, at det bliver gjort, så der kan udstedes et CoC-certifikat og dermed en tilladelse til indregistrering af køretøjet.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Katalog sendt på gaden: Se listen over sikkerhedskritiske fejl her

TIP i nyt samarbejde med GLS

Ung vognmand får bøde på 1 million

Han har digitaliseret en mørtelbil

70-årige Jens Erik Jensen har designet en ny, automatiseret mørtelbil, der kan rumme 25 ton materiale.

Aftale om nye skraldevogne på plads

Nyhedsbrev

9.046 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Tysk lastbilchauffør klemt ihjel i ulykke i Vejle

Online Avis Arkiv

Wow: Opsigtsvækkende Scania til Thorsen

Klar til flere typer løft i Vinderup

Preiss sætter fokus med ny Konecranes, som kan håndtere tungere løft.

DTL: Vigtige tiltag i ny finanslov

Poul Schou trimmer butikken: Gør klar til nye opkøb

Holbækmotorvejen lukker: Brofag kranes på plads

Vejdirektoratet sparer på lyset på hovedlandevejene

Nu bliver trafiktavlerne på M3 endnu klogere

If køber Viking Assistance

Nye bødetakster bekymrer stadig vognmændene

Nye produkter giver ordrer hos HMK Bilcon

Volvo lancerer vidensbank for transportbranchen

Sådan vil dansk el-cykel udfordre varebilerne på last-mile

Blue Water innoverer med it og investeringer

Der skal flere maskinmuskler og bedre it-systemer til at håndtere stadig større vindmølledele. Det ved logistikkæmpen Blue Water i Esbjerg, der fokuserer på innovation for at forny sit koncept

Transportbranchens kvinder inviteres til netværksdag

Tilfredshed hos Torben Rafn A/S: - Det var en kæmpe succes

Grøn gylletransport med ny V8’er

Niveaumåleren fra Djursland takker af

Mølletransport nåede godt i mål i Østerild

Første i Danmark: YX lancerer bæredygtig diesel på truckanlæg

Protruck vinder initiativpris

Klumme: Konsekvenser ved udeladelse af CE-mærkning

Skift olie på ramperne inden frosten kommer

Ny Volvo Truck chef i Aalborg

Ingen lov om spejl-kameraer

Arla kører på GTL

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Båndstropper, løftestropper eller løftebånd?

Ny Kel-Berg nedbygget sværlasttrailer til Midt-Trans ApS

10 TIPS til vedligehold af din hydraulikpumpe til løft

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Prysmian lagerfører populære krankabler

KLC A/S åbningstider i julen

BSV udvikler sammen med kunden

Jens Buhl & Sønner A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg

En Hiab kran til entreprenørarbejde

KH-Technic ApS leverer nu kabler og stik fra SHIELD

NOS A/S tilbyder rustfrit løfteudstyr

Vi leverer – også mellem jul og nytår

Jobopslag: Receptionist - Odense →

Montageteknik fra Titgemeyer

Ny Kel-Berg tiptrailer til Vognmand Henrik Thomsen

SEMIFLEX præcisions koblinger

Brug for hjælp lige nu?

En verificeret indsats for FNs verdensmål

SAWO forsyner Munck Forsyningsledninger med ny opbygning

SMV’er om Finanslov: 3 strikes og 1 out

Få nye tankkort på under 1 min.

Kel-Berg 3 akslet city gardintrailer til Morten Larsen & Søn

OTD Packing Service ApS kan nu dokumentere sin kvalitet

NOS A/S forhandler et stort udvalg af tovværk!

Tvillingepar leveret til Stentransporten

Send til en kollega

0.223