23948sdkhjf

Tonny tager fire år mere

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

62-årige Tonny Birkemos fra Kalundborg fik for et år siden en Iveco Stralis. Den skal holde hans tid ud som selvstændig vognmand.

Tonny Birkemos fra Kalundborg er godt tilfreds med sit arbejde som selvstændig vognmand med én bil. Sådan har han arbejdet i mere end 25 år.

Men nu skal det snart være slut - for hans nuværende bil skal efter planen være hans sidste. For han er 62 år i dag - og han vil køre til han er 66 år. Men måske et par år ekstra som chauffør, hvis lysten er der.



Det er et år siden, at han fik sin nuværende bil - en Iveco Stralis XP med 480 hk.

"Den passer godt til det arbejde, som jeg udfører - primært med tanktransport. Bilens egenvægt er under de fleste andre lastbiler i klassen - så det giver ekstra nyttelast og bedre udnyttelse af kørslen," siger Tonny Birkemos.

Bilen er meget letkørt, og man mærker som chauffør ikke så meget til den eller så tunge last i VM Tarm Traileren. Bilen drejer let.

Tonny Birkemos har mange års erfaring - og han styrer blandt andet alle gødningsbilerne for Peter Obel vognmandsforretning, som han kører fast for. Han får så alle papirer og oplysninger om opgaverne fra Peter Obels hustru på kontoret.

Derefter fordeler han turene - endda også for chefen selv.

Peter Obel har iøvrigt fået Dagbladet Børsens Gazellepris tre år i træk.

Langt det meste af Tonny Birkemos’ kørsel foregår herhjemme, hvor han bl.a. kører med ingredienser til foderstoffer for Dangødning - meget på Lolland-Falster, hvor vi mødtes med ham - og kørte en tur med ham i hans lastbil.

"Jeg har dog også afstikkere til Granå og Aarhus - f.eks. LEKA i Randers - og det kan også blive ture til udlandet så som Norge og Sverige samt Belgien og Holland - i reglen med olieprodukter."

Kunderne tæller også AET og Novo Nordisk - under Peter Obel. Og det bringer også Birkemoms til NOVO i Gentofte.

Turen denne gang gik fra Nykøbing Sjælland til Rødbyhavn med 34,8 tons svovl, som det tog 32 minutter at fylde på.

Svovlet var blevet afleveret pr. skib på havnen i Nykøbing - og nu skulle leveres på havnen i Rødbyhavn. En ret overskuelig tur - men på en dag kunne det blive til mange lignende ture. Der er altid mange aflæsningssteder

Han var ikke hjemme i Kalundborg i ugens løb, for han sover i førerhuset. Selv om Kalundborg ikke synes at være så langt væk, så ville der dog gå flere timer ekstra.

"Jeg ved jo knap nok, når nye butikker åbner og andre lukker hjemme i Kalundborg - det må min kone fortælle mig," siger Tonny Birkemos.

Han overnatter ofte i Nykøbing - så mødes han ofte med andre chauffører, og de går så op i byen og spiser sammen.

Da vi var i Nykøbing, mødte vi én af hans gode kolleger - Henrik Nicolaisen fra Skelskør (kendt fra FDL’s bestyrelse) - og straks var snakken i gang.

Førerhuset i Stralis’en er også ekstra rart at opholde sig i - for Birkemos har fravalgt overkøjen til fordel for ekstra skabsplads. Det betyder også, at det er mere plads til at arbejde, for der er nok at se til, når der både skal ses på papirer for Obel - og selvfølgelig skal passe sin egen forretning.

Han Stralis er købt i Sønderjylland - men i dag får han service i Roskilde eller i Maribo. Han havde også en Stralis før - en 13 liter med 500 hk. Den nye har 480 hk og 11 liter, men den faktisk bedre - og er mere økonomisk til det arbejde, som Birkemos udfører.

"Faktisk er den min sjette Iveco - inklusive min første lille 6 tons EuroCargo i 1993. Men jeg har kørt mange biler - bl.a. Renault Magnum, som jeg holdt meget af at køre i. Men det er også blevet til både DAF, MAN og Scania," siger Tonny Birkemos.

Som ung kørte han for sin onkel, Hans Birkemose, i 11 år - både med grus - og nye biler for Autologik. Faktisk passede han en grusgrav i Roskilde i 16 år. Jobbet har også først ham til Shell i 1983 og 1984 - og siden til Statoil.

"Siden har det mest handlet om tankvognskørsel. Det er blevet mit speciale - og tankvognschauffører hænger ikke på træerne. Men det er spændende, for man skal hele tage stilling til opgaver. Det er meget tilfredsstillende," siger Tonny Birkemos.

Som 18 årig kørte han Scania 85 Super som chauffør. Han tog kørekortet på to timer inklusive køreprøve - uden først at have haft det til personbil. Man var vel i en vognmandsfamilie.

Hans onkel lever stadig og er 75 år - hans far lever også og er 82 år.

"I dag er det svært at få unge til at blive chauffører. Branchen er alt for overvåget," siger Tonny Birkemos, som blev selvstændig i 1993.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Leman afslutter stort udbud på 68 nye trailere

BMS sætter rulleskøjter på 23 meter højt fyrtårn

Vognmand og chauffør står til bøder for over 100.000 kroner

Blue Water ekspanderer i øst

EU åbner undersøgelse af statsstøtte til Postnord

Danmark og Sverige undersøges af EU for statsstøtte til PostNord i strid med EU's regler

Nyhedsbrev

8.821 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Iveco varmer op til Le Mans fra Skagen til København

Online Avis Arkiv

Volvos Vera har fået sin første selvkørende opgave

Nye leveringer

Direktør fejrer 25 år

Beskedent overskud hos Esbjerg Gods

Flere unge omdelere til Nordjyske

Rekordmange tager vandvejen til Folkemødet

Leman: - Flere opkøb på vej

Efter skraldekonflikt: Samarbejdet slutter til august

Frederikshavn Forsyning og Remondis har indgået opsigelsesaftale

ITD til ny regering: - Hold vågent øje med Postnord

Kanonkonge fik ny kanon

DLG samler transport og lager i Taulov

Rejsegilde på stort logistikcenter i Taulov Dry Port.

Fuld lastbilchauffør slingrede ned ad Hirtshalsmotorvejen

Debat
Hvordan sælger vi chaufførjobbet i mødregruppen?

Ny 3-akslet til vognmand fra Høng

Dachser satser på bæredygtig vækst

Henrik Toftengs nye Iveco sætter komforten i højsædet

DTL venter utålmodigt: Giv os nu de smarte takografer!

Scania R 450 vinder Green Truck 2019

Hvad er WLTP?

SpaceInvader i nordisk Top-50

Færre sælgere i autobranchen

Nye smarte apps på messe

Kæmper fortsat for gratis bro

Padborg Transportmesse 2019
MAN med ekstra udstyr

Padborg Transportmesse 2019
Aldrig mere flade dæk

Padborg Transportmesse 2019
Vejhjælp i vækst

Padborg Transportmesse 2019
Gaslastbilerne indtager Padborg Transportmesse

ATL: Lang ventetid på at få vognmandstilladelse

DTL-bestyrelse består trods kampvalg

Nyt om navne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Et helt NOPA træk til Vridsløsemagle Kran og Container

Nyt træk til Vestjyllands Andel amba

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 med aut. rullepresenning til Benny Rasmussen & Søn

Vil du have den bedste kranløsning på markedet? Og skal prisen være den HELT rigtige?

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Prysmian er med til at holde Danmark rent

Tillykke til Lysen Biler med vaskemaskine nr 5 fra WashTec

Hils på din nye kollega - kontorrobotten

Vi har, heldigvis, mange forskellige opgaver

Mange nye HR-funktioner med seneste Dynamics 365 for Talent - Måske du allerede har adgang

Manicus Teknik, din leverandør af hydraulik

Multilift Power kroghejs til flytning af containere

Ubro SystemPac introducerer en ny biobaseret strækfilm

3G-netværket har talte dage

1 stk. ny 3-akslet gardintrailer til Simon Dam Transport!

Billig emballage

Danmarks største udvalg af LØFTEGREJ online →→→→

Vidste du, at BSV kan tilbyde følgende?

Kom til åbent hus hos SAWO i Kolding

EVCS hybrid ladekabel til 2-33 kV og 16-32 A

Fleet Complete's Carsharing app gør det nemt for medarbejderne at booke en ...

Står du med et komplekst løfte- eller håndteringsproblem?

Vi kan levere meget andet end produkterne i vores standardsortiment hos Car...

Produktfokus: pewag levo LH

Køber du din gas her?

Send til en kollega

0.182