23948sdkhjf

Tonny tager fire år mere

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

62-årige Tonny Birkemos fra Kalundborg fik for et år siden en Iveco Stralis. Den skal holde hans tid ud som selvstændig vognmand.

Tonny Birkemos fra Kalundborg er godt tilfreds med sit arbejde som selvstændig vognmand med én bil. Sådan har han arbejdet i mere end 25 år.

Men nu skal det snart være slut - for hans nuværende bil skal efter planen være hans sidste. For han er 62 år i dag - og han vil køre til han er 66 år. Men måske et par år ekstra som chauffør, hvis lysten er der.



Det er et år siden, at han fik sin nuværende bil - en Iveco Stralis XP med 480 hk.

"Den passer godt til det arbejde, som jeg udfører - primært med tanktransport. Bilens egenvægt er under de fleste andre lastbiler i klassen - så det giver ekstra nyttelast og bedre udnyttelse af kørslen," siger Tonny Birkemos.

Bilen er meget letkørt, og man mærker som chauffør ikke så meget til den eller så tunge last i VM Tarm Traileren. Bilen drejer let.

Tonny Birkemos har mange års erfaring - og han styrer blandt andet alle gødningsbilerne for Peter Obel vognmandsforretning, som han kører fast for. Han får så alle papirer og oplysninger om opgaverne fra Peter Obels hustru på kontoret.

Derefter fordeler han turene - endda også for chefen selv.

Peter Obel har iøvrigt fået Dagbladet Børsens Gazellepris tre år i træk.

Langt det meste af Tonny Birkemos’ kørsel foregår herhjemme, hvor han bl.a. kører med ingredienser til foderstoffer for Dangødning - meget på Lolland-Falster, hvor vi mødtes med ham - og kørte en tur med ham i hans lastbil.

"Jeg har dog også afstikkere til Granå og Aarhus - f.eks. LEKA i Randers - og det kan også blive ture til udlandet så som Norge og Sverige samt Belgien og Holland - i reglen med olieprodukter."

Kunderne tæller også AET og Novo Nordisk - under Peter Obel. Og det bringer også Birkemoms til NOVO i Gentofte.

Turen denne gang gik fra Nykøbing Sjælland til Rødbyhavn med 34,8 tons svovl, som det tog 32 minutter at fylde på.

Svovlet var blevet afleveret pr. skib på havnen i Nykøbing - og nu skulle leveres på havnen i Rødbyhavn. En ret overskuelig tur - men på en dag kunne det blive til mange lignende ture. Der er altid mange aflæsningssteder

Han var ikke hjemme i Kalundborg i ugens løb, for han sover i førerhuset. Selv om Kalundborg ikke synes at være så langt væk, så ville der dog gå flere timer ekstra.

"Jeg ved jo knap nok, når nye butikker åbner og andre lukker hjemme i Kalundborg - det må min kone fortælle mig," siger Tonny Birkemos.

Han overnatter ofte i Nykøbing - så mødes han ofte med andre chauffører, og de går så op i byen og spiser sammen.

Da vi var i Nykøbing, mødte vi én af hans gode kolleger - Henrik Nicolaisen fra Skelskør (kendt fra FDL’s bestyrelse) - og straks var snakken i gang.

Førerhuset i Stralis’en er også ekstra rart at opholde sig i - for Birkemos har fravalgt overkøjen til fordel for ekstra skabsplads. Det betyder også, at det er mere plads til at arbejde, for der er nok at se til, når der både skal ses på papirer for Obel - og selvfølgelig skal passe sin egen forretning.

Han Stralis er købt i Sønderjylland - men i dag får han service i Roskilde eller i Maribo. Han havde også en Stralis før - en 13 liter med 500 hk. Den nye har 480 hk og 11 liter, men den faktisk bedre - og er mere økonomisk til det arbejde, som Birkemos udfører.

"Faktisk er den min sjette Iveco - inklusive min første lille 6 tons EuroCargo i 1993. Men jeg har kørt mange biler - bl.a. Renault Magnum, som jeg holdt meget af at køre i. Men det er også blevet til både DAF, MAN og Scania," siger Tonny Birkemos.

Som ung kørte han for sin onkel, Hans Birkemose, i 11 år - både med grus - og nye biler for Autologik. Faktisk passede han en grusgrav i Roskilde i 16 år. Jobbet har også først ham til Shell i 1983 og 1984 - og siden til Statoil.

"Siden har det mest handlet om tankvognskørsel. Det er blevet mit speciale - og tankvognschauffører hænger ikke på træerne. Men det er spændende, for man skal hele tage stilling til opgaver. Det er meget tilfredsstillende," siger Tonny Birkemos.

Som 18 årig kørte han Scania 85 Super som chauffør. Han tog kørekortet på to timer inklusive køreprøve - uden først at have haft det til personbil. Man var vel i en vognmandsfamilie.

Hans onkel lever stadig og er 75 år - hans far lever også og er 82 år.

"I dag er det svært at få unge til at blive chauffører. Branchen er alt for overvåget," siger Tonny Birkemos, som blev selvstændig i 1993.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Lind strøm af nye Scania’er til NCC

Ny specialistgruppe for krantransport

Iveco S-Way er allerede i Danmark

99 lastvognstog kontrolleret: En fjerdedel indkaldt til syn

Over flere dage blev vogntog set efter i sømmene i Thisted, Aalestrup og Herning

Kurt Beier-sagen
Efter Kurt Beier-sagen: Transportfirmaer skal have uanmeldt besøg

Udvalg i Aabenraa Kommune vil bruge 100.000 kroner på årlige kontrolbesøg ved Padborg

Nyhedsbrev

8.828 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

HMF: - Ventetiden skal ned

Online Avis Arkiv

DSV gennemfører milliardopkøb af konkurrent

Milliardopkøb af schweizisk konkurrent forventes at give DSV synergieffekter for 2,2 milliarder årligt

Chauffører beholder kortet trods fup med kontrolapparat

En omkring ni år gammel sag har nået sit foreløbige punktum ved Retten i Holstebro.

Stigende chaufførmangel: Branchen vil have flere kvinder bag rattet

Chaufførelev Cecilie Kongerslev kan ikke forstå, hvorfor så få kvinder vælger det udfordrende chaufførjob

Ros til transportministeren for at investere i veje

ITD opruster på digitalisering

Stærkt samarbejde sikrer lærepladser

Vejprojekter bør fremskyndes

To nye Volvoer til Løsning

TIP og NTG støtter Gadens Børn

DTL trykker hånd med den nye minister

Brancheorganisationen havde en række vigtige punkter med på dagsordenen til møde med den nyslåede transportminister

Roadshow er fortsat et hit blandt de unge

Dømt for fusk: Estisk chauffør fik takografen konfiskeret

Hver fjerde 3F'er har problemer med sikkerheden på jobbet

Pas på dieseltyveri i Sverige

Ny minister finder den grønne lup frem

Nye vej- og baneprojekter vil fremover også blive vurderet på, hvilken effekt de har på klimaet

Rulleskøjter skal flytte 940 ton tung turistattraktion

I dag begynder forberedelserne til flytningen af Rubjerg Knude Fyr, der er tæt på at skylle i Vesterhavet

DSV overtager 98 pct. af aktierne i Panalpina

Contino får ny mand i spidsen

Forskere: Elnettet kan sagtens klare 1 million elbiler i 2030

TIP-samarbejde med WABCO

Dansk lastbilchauffør frifundet for hashsmugling i Frankrig

Brændende lastbil gav problemer på Storebælt

Transportminister må gå balancegang

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Spaceinvader hædret med start-up pris

Sådan får du en lærling på krogen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

inmsystems A/S styrker IT-sikkerheden med ISO27001

Q8 Formula Truck 8700 FE 5W-30 erstattes

Ny uddannelsesgeneral til IPW Systems

Hans Buch opkøbte pr. 1. januar 2019 pneumatik- og procesdelen af Fritz Schur Teknik.

Vi har løsningen til din load test opgave!

BSV pallegafler - Kvalitet og sikkerhed i top!

Montageteknik fra Titgemeyer

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 2 akslet åben city trailer til Johannesen Kran & Maskintransport A

Controlflex Kobling fra Schmidt-Kupplung

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til Kr. K. Hermansen ApS

Hele 622,1 Ton på krogen...

Wirehejs leveret til Vennelyst

Ny Kel-Berg 3 akslet city gardintrailer til Morten Larsen & Søn

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Det perfekte match

Færdig beton og dens logistiske udfordringer: at forvente det uventede

Åbning af nyt pålidelighedslab i Aarhus

Ny ID-læser fra Fleet Complete til montering i delebiler beskytter mod rod og misbrug

”Vi gik fra papir til worldwide elektronisk ledelsessystem fra dag ét.”

Hos os er løfteudstyr lidt lettere…

Ejer du krævende og tungt løfteudstyr?

Flot ny Kel-Berg/Knapen 4 akslet Walking Floor trailer til Vognmand ​Michae...

Små og store palletanke - tjek den nye 300 L

Miljøvenlig og økonomisk emballageløsning

Prisbelønnet stor vækst

Send til en kollega

0.187