23948sdkhjf

Letvægts-italiener med god økonomi

Iveco Danmark har lige nu en karavane rundt i Danmark med tunge lastbiler - og derfor stemplede Transportmagasinet ind hos Stiholt Erhvervsbiler i Aalborg for at køre en tur i en Stralis TXP.

Der er lige nu et godt tilbud hos Iveco, hvor man kan sikre sig en ny Stralis for 9.800 kroner om måneden - hvor normalprisen ligger et par tusinde kroner højere.

"Med en helt ny Stralis lige om hjørnet - med lancering i Danmark i begyndelsen af 2020 - er det nok sidste chance for at få den nuværende og gennemprøvede model på tilbud. Den nye udgave vil helt sikkert koste noget mere," siger Henning Nielsen, teknisk chef for Ivecos tunge modeller.



Lige nu har Iveco ydermere en karavane kørende rundt i landet, så man tilmed kan få sig en tur i bilen med fuld last.

Det gjorde vi på Transportmagasinet, hvor vi satte lastbilssælger Carsten Hansen stævne i Aalborg til en lille tur nordenfjords.

1,3 mio. km i Stralis
Det gode tilbud handler om en 460 hk Stralis, hvor vi dog prøvede den lidt større 480 hk udgave i 6x2 udgave læsset op til 48 tons totalvægt.

En lignende bil havde Carsten Hansen netop solgt til en lokal vognmand, der gav sin gamle Stralis i bytte. Den havde rundet 1,3 millioner kilometer uden problemer - primært på kørsel til Norge.

Vores tur bragte os fra Aalborg Øst op af E45 mod Frederikshavn med et fotostop ved Hjallerup - men de eneste heste, vi hørte til, var de 480 i testbilen.

Veludstyret
Lastbilen var ganske veludstyret - og jeg kan nævne læderrat, comfortsæde, 2-zone klimaanlæg, oliefyr, masser af aflæggeplads, dobbete sidespejle - og udvendigt LED kørelys og aluminiumsafdækket platform foran skamlen.

Samtidig har den gennem en forbedret isolering et lavt støjniveau i kabinen. Man kan tale med normal stemmeføring under turen.

Meget letkørt
Bilen var desuden meget letkørt med sin adaptive fartpilot, der med tre trin sikrede behagelig afstand til de forankørende.

Man vælger ACC knappen ind - og så justerer man farten via en stilk på ratstammen.

Hi-Cruise system
Eco Roll indgår også i bilens Hi-Cruise system, hvor bilen via GPS kan forudsige bakkerne.

Det lagde vi især mærke til på turen hjemover, hvor vi skulle op ad Limfjordstunnelen - her skiftede bilens Hi-Tronix gearkasse kun kortvarigt ned fra 12.- til 10 gear. Og helt lydløse gearskift.

Rart er også bilen Lane Departure Warning, der holder køretøjet i sin vognbane. Ved start på bakker er man glad for Hill Start assist - og i byerne sætter man pris på AEBS-nødbremsesystemet.

Bedre brændstoføkonomi
Der var rigtig meget sol på vores test - og det gjorde det lidt svært at aflæse urene i instrumentbrættet.

Stralis er kendt for en lav egenvægt, så der er ekstra plads til godset.

Stralis har i seneste udgave fået en 45 kg. lettere affjedring, nyt Canbus lednngsnet plus LED lys - plus øget brug af spoilere og sideskørter.

Halvdelen vælger XP
Halvdelen af alle Stralis sælges i den særlige XP (Ekstra Power) udgave, som koster ca. 50.000 kroner ekstra. Det er dog især eksportbiler, der vælges med XP udstyr.

Teknisk kører XP udgaven (Ekstra Performance-optimeret til lavt brændstofforbrug), der inkluderer elektronisk styring af hurtigladnings SMART generator, -SMART servopumpe, -hurtigladnings SMART batterier, elektronisk styring af SMART kompressor, og sammen med Hi-cruise er der er optil ni pct brændstofbesparelse at hente på en XP i forhold til Standard udgave.

På en 480 eller 570 hk er der yderligere en SMART EGR løsning. Det er ikke for at opfylde Euro 6-normen. Det kan Stralis’en allerede i standard-udgaven; men det er en yderligere en fintrimning af indsprøjtnings tidspunkt, mængde, og tryk. Det kan give op til 1,5 procents forbedring i brændstofforbruget, forklarer Ivecos tekniske chef Henning Nielsen.

Afhængig af belastningsforholdene varier mængden af re-cirkuleret udstødningsgas fra 0 procent ved motorvejskørsel på flad vej til 8 procent på kraftige stigninger, hvor der kræves 100 pct Power.

Twinsteer
Testbilen uden XP havde Eco-kontakt med valg mellem økonomi eller power.

- De fleste Stralis-trækkere, der sælges i Danmark, er 2-akslede og bruges især til eksportkørsel.

- De 3-akslede trækkere er oftest et valg til eksportkørsel i Norden og til lokal distribution, fortæller Henning Nielsen.

Testbilen hed TXP - også kendt som twin steer - med styrbar aksel foran drivakslen.

Artiklen er en del af temaet Test.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.062