23948sdkhjf

Letvægts-italiener med god økonomi

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Iveco Danmark har lige nu en karavane rundt i Danmark med tunge lastbiler - og derfor stemplede Transportmagasinet ind hos Stiholt Erhvervsbiler i Aalborg for at køre en tur i en Stralis TXP.

Der er lige nu et godt tilbud hos Iveco, hvor man kan sikre sig en ny Stralis for 9.800 kroner om måneden - hvor normalprisen ligger et par tusinde kroner højere.

"Med en helt ny Stralis lige om hjørnet - med lancering i Danmark i begyndelsen af 2020 - er det nok sidste chance for at få den nuværende og gennemprøvede model på tilbud. Den nye udgave vil helt sikkert koste noget mere," siger Henning Nielsen, teknisk chef for Ivecos tunge modeller.



Lige nu har Iveco ydermere en karavane kørende rundt i landet, så man tilmed kan få sig en tur i bilen med fuld last.

Det gjorde vi på Transportmagasinet, hvor vi satte lastbilssælger Carsten Hansen stævne i Aalborg til en lille tur nordenfjords.

1,3 mio. km i Stralis
Det gode tilbud handler om en 460 hk Stralis, hvor vi dog prøvede den lidt større 480 hk udgave i 6x2 udgave læsset op til 48 tons totalvægt.

En lignende bil havde Carsten Hansen netop solgt til en lokal vognmand, der gav sin gamle Stralis i bytte. Den havde rundet 1,3 millioner kilometer uden problemer - primært på kørsel til Norge.

Vores tur bragte os fra Aalborg Øst op af E45 mod Frederikshavn med et fotostop ved Hjallerup - men de eneste heste, vi hørte til, var de 480 i testbilen.

Veludstyret
Lastbilen var ganske veludstyret - og jeg kan nævne læderrat, comfortsæde, 2-zone klimaanlæg, oliefyr, masser af aflæggeplads, dobbete sidespejle - og udvendigt LED kørelys og aluminiumsafdækket platform foran skamlen.

Samtidig har den gennem en forbedret isolering et lavt støjniveau i kabinen. Man kan tale med normal stemmeføring under turen.

Meget letkørt
Bilen var desuden meget letkørt med sin adaptive fartpilot, der med tre trin sikrede behagelig afstand til de forankørende.

Man vælger ACC knappen ind - og så justerer man farten via en stilk på ratstammen.

Hi-Cruise system
Eco Roll indgår også i bilens Hi-Cruise system, hvor bilen via GPS kan forudsige bakkerne.

Det lagde vi især mærke til på turen hjemover, hvor vi skulle op ad Limfjordstunnelen - her skiftede bilens Hi-Tronix gearkasse kun kortvarigt ned fra 12.- til 10 gear. Og helt lydløse gearskift.

Rart er også bilen Lane Departure Warning, der holder køretøjet i sin vognbane. Ved start på bakker er man glad for Hill Start assist - og i byerne sætter man pris på AEBS-nødbremsesystemet.

Bedre brændstoføkonomi
Der var rigtig meget sol på vores test - og det gjorde det lidt svært at aflæse urene i instrumentbrættet.

Stralis er kendt for en lav egenvægt, så der er ekstra plads til godset.

Stralis har i seneste udgave fået en 45 kg. lettere affjedring, nyt Canbus lednngsnet plus LED lys - plus øget brug af spoilere og sideskørter.

Halvdelen vælger XP
Halvdelen af alle Stralis sælges i den særlige XP (Ekstra Power) udgave, som koster ca. 50.000 kroner ekstra. Det er dog især eksportbiler, der vælges med XP udstyr.

Teknisk kører XP udgaven (Ekstra Performance-optimeret til lavt brændstofforbrug), der inkluderer elektronisk styring af hurtigladnings SMART generator, -SMART servopumpe, -hurtigladnings SMART batterier, elektronisk styring af SMART kompressor, og sammen med Hi-cruise er der er optil ni pct brændstofbesparelse at hente på en XP i forhold til Standard udgave.

På en 480 eller 570 hk er der yderligere en SMART EGR løsning. Det er ikke for at opfylde Euro 6-normen. Det kan Stralis’en allerede i standard-udgaven; men det er en yderligere en fintrimning af indsprøjtnings tidspunkt, mængde, og tryk. Det kan give op til 1,5 procents forbedring i brændstofforbruget, forklarer Ivecos tekniske chef Henning Nielsen.

Afhængig af belastningsforholdene varier mængden af re-cirkuleret udstødningsgas fra 0 procent ved motorvejskørsel på flad vej til 8 procent på kraftige stigninger, hvor der kræves 100 pct Power.

Twinsteer
Testbilen uden XP havde Eco-kontakt med valg mellem økonomi eller power.

- De fleste Stralis-trækkere, der sælges i Danmark, er 2-akslede og bruges især til eksportkørsel.

- De 3-akslede trækkere er oftest et valg til eksportkørsel i Norden og til lokal distribution, fortæller Henning Nielsen.

Testbilen hed TXP - også kendt som twin steer - med styrbar aksel foran drivakslen.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Danmarksmester i udkørsel af træ for tredje år i træk

Direktør stopper i NDI

ATL klager over mørklægning af affaldssag i Helsingør

Nye regler i miljøzonerne straffer miljørigtige lastbiler

Fra 1. juli 2020 træder nye regler for kørsel med lastbil, busser og varebiler i de fem største byer i kraft

Iveco S-Way er allerede i Danmark

Nyhedsbrev

8.829 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Førerløse truck løser flaskehalsene

Online Avis Arkiv

Lind strøm af nye Scania’er til NCC

99 lastvognstog kontrolleret: En fjerdedel indkaldt til syn

Over flere dage blev vogntog set efter i sømmene i Thisted, Aalestrup og Herning

HMF: - Ventetiden skal ned

Dinitrol øger fokus på erhvervskøretøjer

Chauffører beholder kortet trods fup med kontrolapparat

En omkring ni år gammel sag har nået sit foreløbige punktum ved Retten i Holstebro.

To nye Volvoer til Løsning

TIP og NTG støtter Gadens Børn

Dømt for fusk: Estisk chauffør fik takografen konfiskeret

Rulleskøjter skal flytte 940 ton tung turistattraktion

I dag begynder forberedelserne til flytningen af Rubjerg Knude Fyr, der er tæt på at skylle i Vesterhavet

Forskere: Elnettet kan sagtens klare 1 million elbiler i 2030

Scanias V8'er fylder 50: Sender jubilæumsmodel på vejene

Debat
Biodiesel er ikke bare biodiesel

Total og Stenhøj i nyt samarbejde

TIP-samarbejde med WABCO

Nye leveringer

Helles vej til toppen i Volvo

Den rå tone, der er i en typisk mandeverden, passer Helle Hessel fint. I dag er hun kommet til tops i Volvo Trucks.

Blåt og hvidt til Køge

Veteranlastbiler på stribe i weekenden

Ny sælger hos HEMA

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Effektiv palleomsnøring og en sundere arbejdsstilling

Kom på forkanten af den teknologiske udvikling

Står du overfor en kompliceret løfteopgave?

Kom nu ´Mulle... Du vil jo gerne være med i hulen ikk' Mulle?

Portalkran til CRH Concrete leveret af CERTEX Danmark A/S

Bulk-Transport A/S har hentet deres nye Kel-Berg 4 aks. maxi flexi gardintrailer

inmsystems A/S styrker IT-sikkerheden med ISO27001

Q8 Formula Truck 8700 FE 5W-30 erstattes

Ny uddannelsesgeneral til IPW Systems

Hans Buch opkøbte pr. 1. januar 2019 pneumatik- og procesdelen af Fritz Schur Teknik.

Vi har løsningen til din load test opgave!

BSV pallegafler - Kvalitet og sikkerhed i top!

Montageteknik fra Titgemeyer

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 2 akslet åben city trailer til Johannesen Kran & Maskintransport A

Controlflex Kobling fra Schmidt-Kupplung

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til Kr. K. Hermansen ApS

Hele 622,1 Ton på krogen...

Wirehejs leveret til Vennelyst

Ny Kel-Berg 3 akslet city gardintrailer til Morten Larsen & Søn

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Det perfekte match

Færdig beton og dens logistiske udfordringer: at forvente det uventede

Åbning af nyt pålidelighedslab i Aarhus

Ny ID-læser fra Fleet Complete til montering i delebiler beskytter mod rod ...

Send til en kollega

0.2