23948sdkhjf

DTL venter utålmodigt: Giv os nu de smarte takografer!

DTL-Danske Vognmænd er ikke tilfredse med tempoet – det går simpelthen for langsomt med at få gjort klar til de nye, smarte takografer.

- Det vil være DTLs holdning, at der findes en model med en dispensationsordning, indtil myndighederne er på plads, fortsætter Erik Østergaard.

Dermed foreslår DTL, at de danske myndigheder skeler til Norge, hvor det norske Vegvesen har givet en dispensation i forhold til generation 2, altså smart-takograferne. I Norge har man således erkendt, at man ikke når i mål inden sommer, hvorfor man gør det muligt at lade bilerne køre med smart-takograferne, selv om de ikke er kalibreret ved godkendte værksteder.

Grotesk situation
De såkaldte nye Smart-takografkort skulle have været værkstederne i hænde fra d. 15 marts i år. Altså 3 måneder før, at nye lastbiler, der tages i brug, skal være monteret med Smart-takograf.

Nu er der ikke engang 14 dage til deadline, og situationen har medført, at biler leveret fra fabrik med nye Smart-takografer udskiftes med den gamle digitale takograf. Ellers kan de ikke registreres og komme i drift.

Det er en grotesk situation, og der bliver en regning, som skal betales, mener DTL, der frygter, at det er vognmændene, som kommer til at betale prisen. 

Det er Rigspolitiet, som er ansvarlig for udstedelse af takografkort, hvorimod Færdselsstyrelsen er ansvarlig for de autoriserede værksteder.

- Jeg synes, at myndighederne har nølet i sagen, og hverken informeret eller holdt implementeringen på sporet. Særligt for vognmænd med meget store flåder vil det være ekstremt omkostningstungt uden en dispensationsordning, fortsætter Erik Østergaard.

Vigtigt arbejdsredskab
Han vurderer, at smart-takografen bliver et meget vigtigt arbejdsredskab for både vognmænd, chauffører og myndigheder, og kommer til at indgå som et centralt ben i de både praktiske og myndighedskontrollerende tiltag, der følger af politisk pres i Vejpakkerne.

- Jeg håber, vi snart kan få nogle klare svar fra Færdselsstyrelsen og Rigspolitiet om perspektiverne og det videre arbejde med at få smart-takograferne i drift. Jeg vil stærkt opfordre til at mere flydende kommunikation og til klare og realistiske målsætninger for processen samt en dispensationsordning, indtil systemet er ordentligt oppe at køre. Ellers tager man vognmænd og chauffører som gidsler, slutter Erik Østergaard.

Det norske Vegvesen har været i kontakt med de svenske myndigheder, som oplyser at norske lastbiler vil have mulighed for at få kalibreret deres smart-takografer i Sverige, om nødvendigt. De danske myndigheder bør sikre sig lignende muligheder, mener DTL.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Leman afslutter stort udbud på 68 nye trailere

Vognmand og chauffør står til bøder for over 100.000 kroner

BMS sætter rulleskøjter på 23 meter højt fyrtårn

EU åbner undersøgelse af statsstøtte til Postnord

Danmark og Sverige undersøges af EU for statsstøtte til PostNord i strid med EU's regler

Statsstøtte til Femern kommer igen under lup

Blue Water ekspanderer i øst

Nyhedsbrev

8.821 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Politiet advarer: Bølge af tyverier fra varebiler

Online Avis Arkiv

Iveco varmer op til Le Mans fra Skagen til København

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Volvos Vera har fået sin første selvkørende opgave

Nye leveringer

Direktør fejrer 25 år

Skagen Havn underskriver kontrakt om etape 3-udvidelsen

Skagen Havn har valgt Per Aarsleff A/S som entreprenør på etape 3-udvidelsen af havnen. Udvidelsen er den største i havnens historie og forventes at koste 500 mio. kroner

Efter skraldekonflikt: Samarbejdet slutter til august

Frederikshavn Forsyning og Remondis har indgået opsigelsesaftale

Flere unge omdelere til Nordjyske

Rekordmange tager vandvejen til Folkemødet

Leman: - Flere opkøb på vej

ITD til ny regering: - Hold vågent øje med Postnord

Beskedent overskud hos Esbjerg Gods

Kanonkonge fik ny kanon

DLG samler transport og lager i Taulov

Rejsegilde på stort logistikcenter i Taulov Dry Port.

Fuld lastbilchauffør slingrede ned ad Hirtshalsmotorvejen

Debat
Hvordan sælger vi chaufførjobbet i mødregruppen?

Ny 3-akslet til vognmand fra Høng

SpaceInvader i nordisk Top-50

Hvad er WLTP?

Færre sælgere i autobranchen

Kunstig intelligens på vej i transportbranchen

Nye smarte apps på messe

Halvvejs i stor levering af Scania til Vendelbo

Kort om navne

Kæmper fortsat for gratis bro

Teenagealderen er slut for DTL

Parkerede lastbiler skal ud af byen

Mærsk i minus trods bedre tider på verdenshavene

DSV får ny storaktionær

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Et helt NOPA træk til Vridsløsemagle Kran og Container

Nyt træk til Vestjyllands Andel amba

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 med aut. rullepresenning til Benny Rasmussen & Søn

Vil du have den bedste kranløsning på markedet? Og skal prisen være den HELT rigtige?

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Prysmian er med til at holde Danmark rent

Tillykke til Lysen Biler med vaskemaskine nr 5 fra WashTec

Hils på din nye kollega - kontorrobotten

Vi har, heldigvis, mange forskellige opgaver

Mange nye HR-funktioner med seneste Dynamics 365 for Talent - Måske du allerede har adgang

Manicus Teknik, din leverandør af hydraulik

Multilift Power kroghejs til flytning af containere

Ubro SystemPac introducerer en ny biobaseret strækfilm

3G-netværket har talte dage

1 stk. ny 3-akslet gardintrailer til Simon Dam Transport!

Billig emballage

Danmarks største udvalg af LØFTEGREJ online →→→→

Vidste du, at BSV kan tilbyde følgende?

Kom til åbent hus hos SAWO i Kolding

EVCS hybrid ladekabel til 2-33 kV og 16-32 A

Fleet Complete's Carsharing app gør det nemt for medarbejderne at booke en ...

Står du med et komplekst løfte- eller håndteringsproblem?

Vi kan levere meget andet end produkterne i vores standardsortiment hos Car...

Produktfokus: pewag levo LH

Køber du din gas her?

Send til en kollega

0.182