23948sdkhjf

DTL venter utålmodigt: Giv os nu de smarte takografer!

DTL-Danske Vognmænd er ikke tilfredse med tempoet – det går simpelthen for langsomt med at få gjort klar til de nye, smarte takografer.

- Det vil være DTLs holdning, at der findes en model med en dispensationsordning, indtil myndighederne er på plads, fortsætter Erik Østergaard.

Dermed foreslår DTL, at de danske myndigheder skeler til Norge, hvor det norske Vegvesen har givet en dispensation i forhold til generation 2, altså smart-takograferne. I Norge har man således erkendt, at man ikke når i mål inden sommer, hvorfor man gør det muligt at lade bilerne køre med smart-takograferne, selv om de ikke er kalibreret ved godkendte værksteder.

Grotesk situation
De såkaldte nye Smart-takografkort skulle have været værkstederne i hænde fra d. 15 marts i år. Altså 3 måneder før, at nye lastbiler, der tages i brug, skal være monteret med Smart-takograf.

Nu er der ikke engang 14 dage til deadline, og situationen har medført, at biler leveret fra fabrik med nye Smart-takografer udskiftes med den gamle digitale takograf. Ellers kan de ikke registreres og komme i drift.

Det er en grotesk situation, og der bliver en regning, som skal betales, mener DTL, der frygter, at det er vognmændene, som kommer til at betale prisen. 

Det er Rigspolitiet, som er ansvarlig for udstedelse af takografkort, hvorimod Færdselsstyrelsen er ansvarlig for de autoriserede værksteder.

- Jeg synes, at myndighederne har nølet i sagen, og hverken informeret eller holdt implementeringen på sporet. Særligt for vognmænd med meget store flåder vil det være ekstremt omkostningstungt uden en dispensationsordning, fortsætter Erik Østergaard.

Vigtigt arbejdsredskab
Han vurderer, at smart-takografen bliver et meget vigtigt arbejdsredskab for både vognmænd, chauffører og myndigheder, og kommer til at indgå som et centralt ben i de både praktiske og myndighedskontrollerende tiltag, der følger af politisk pres i Vejpakkerne.

- Jeg håber, vi snart kan få nogle klare svar fra Færdselsstyrelsen og Rigspolitiet om perspektiverne og det videre arbejde med at få smart-takograferne i drift. Jeg vil stærkt opfordre til at mere flydende kommunikation og til klare og realistiske målsætninger for processen samt en dispensationsordning, indtil systemet er ordentligt oppe at køre. Ellers tager man vognmænd og chauffører som gidsler, slutter Erik Østergaard.

Det norske Vegvesen har været i kontakt med de svenske myndigheder, som oplyser at norske lastbiler vil have mulighed for at få kalibreret deres smart-takografer i Sverige, om nødvendigt. De danske myndigheder bør sikre sig lignende muligheder, mener DTL.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Dekra sætter skub i antallet af faglærte chauffører

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

HC Container præsterer største overskud i otte år

Narkosmuglere sendte kilovis af kokain med fragtfirma

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

Nyhedsbrev

9.159 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Danmark åbner grænsen for tyske, islandske og norske turister

Online Avis Arkiv

Test
TEST af el-lastbiler: Kort, koncentreret bykørsel

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Nyt fra bestyrelser og direktioner

To Scanianitter på pension

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Investeringer gør indhug på AutoBudes bundlinje

Batteridrevne kraner til Rødovre

OK's første vaskehal for lastbiler

Fremtidens surringsbånd er her

Ancotrans overvejer indtog i nye lande efter rekordregnskab

Lastbilfabrikanter fraråder partikelfilter

Skive Køletransport tjener mere: Mange års arbejde betaler sig

Bring er flyttet til nyt og grønnere logistikcenter i Greve

Ancotrans laver bedste resultat i 138 år: - Vi er mega stolte

ATL: Anden bølge kan ramme os hårdere

Østjysk vognmand holder kursen

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

Marius Pedersen opkøber FKS Slamson

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Lastbilsalg ramt af corona

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Krav om chaufføruddannelse bliver genindført

Stiholt: Corona har halveret nysalg

Lavede mad på gasblus i førerhuset: Lastbilchauffør svært forbrændt

Ny direktør for De Danske Bilimportører

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Får du efterset dit faldsikringsudstyr?

Rotatorer til alle behov

Ny Kel-Berg overføringsanhænger til Demstrup Autotransport

Intelligent optimering til cementproducenter

Få et stærkt diagnoseværktøj til AGV-diagnose!

Endnu et wirehejs flytter ud fra Støvring

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

Oudrup Stenleje I/S nye Kel-Berg tipkærre med 3-vejs tip

Tænker du på et salg

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Holder du dig opdateret inden for dit felt?

Transportoptimering & distribution af cement

Plastpalle af 100% genbrugsplast fra danske husholdninger

Kel-Berg overføringskærre til Kaj Ove Kristiansen & Søn

Går det som en leg, når en BÄR lift/læssebagsmæk skal fixes?

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Universalgrab fra Meldgaard Hydraulik

Vild rekord - Når ud til 175.000 brugere

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Send til en kollega

0.203