23948sdkhjf

Q8 vil være klimaneutrale

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

I 2030 skal vores CO2-udledningen være 0,0!

Sådan lyder det fra brændstof- og energivirksomheden Q8, som netop har offentliggjort en sustainability rapport med et ambitiøst mål for klimapåvirkningen.

Q8 vil med sine bæredygtighedsmål også styrke fokus på at udvikle fremtidens bæredygtige mobilitet, bidrage aktivt til udvikling af lokalsamfundet og sikre en økonomisk vækst, der gør det muligt fortsat at investere i nye stationer, ny teknologi og dygtige medarbejdere.



- Det starter med os selv, siger Annette Hansen, der er bæredygtighedschef hos Q8. 

- Der, hvor vi kan gøre en forskel, er ved at eliminere CO2-udledningen - og vi gør det af egen drift.

- Vi er fuldt ud bevidste om, at vi opererer i en branche, der i sagens natur er med til at påvirke klimaet. Derfor er vi som selskab også aktive i kampen om at reducere udledningen af CO2 mest muligt.

- Det kræver stort fokus, og vi har sat baren højt, siger hun.

Bæredygtige tankstationer
Allerede nu er Q8 godt på vej med at reducere klimapåvirkningen med en lang række initiativer, der er foretaget de senere år:

* Det er indrettet 10 bæredygtige tankstationer i Danmark og Sverige.

Læs også: Topchef om den grønne omstilling: Nu venter vi kun på politikerne

* Man har reduceret energiforbruget med 15 procent og CO2-udledningen med 13 procent siden 2017.

* Sveriges førende solcelleaktør, Kraftpojkarna, er købt op og blevet en del af Q8.

* Der er etableret et samarbejde med Too Good To Go om at undgå madspild. 

Flere tiltag på vej
 Q8 lægger op til endnu flere tiltag, som skal være med til at indfri målet. Man vil blandt andet:

Læs også: Vil gerne grøn omstilling, men kan ikke

* anvende energi fra vedvarende energikilder på alle stationer, lagre og kontorer. 

* indgå leverandørforpligtigelser, der sikrer en bæredygtig transport af selskabets produkter.

* Der skal ske en klimakompensering i forbindelse med forretningsrejser med fly.

* Brugen af plastik skal omstilles til bæredygtige alternativer.

* Fokus på madspild skal fortsætte.

- Vi vil ikke bare vil bidrage, vi vil gå forrest konkluderer, siger Annette Hansen.

- Et så ambitiøst mål tager tid at nå. Derfor har vi tændt det lange lys. Undervejs skal der nok komme mange sejre at fejre. Dem ser vi frem til, slutter hun.

Mere om: grøn omstilling | Q8
Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Polsk chauffør dømt og udvist 25 timer efter anholdelse

Fynsk transportfirma leverer nyt millionoverskud

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Branchen står klar: - Nu kan det bare blive studentertid

Nu er PEMA blevet TIP

Nyhedsbrev

9.161 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Farverig vognmand fordobler indtjeningen

Online Avis Arkiv

DSV kræver stor CO2-reduktion af sine leverandører

Thygesen Transport lukkede kranafdeling: - Nu skal vi finde vores leje

Grønt lys til studenterkørsel

Arbejdsulykker: Her er de 10 farligste brancher

Trods tilskud på 45 millioner: Postnord Logistics går igen i rødt

Ditte giver mange lastbiler den sidste finish inden levering

Fornyelser på HMF’s populæreste kran

Vognfabrik med flotte kornopbygninger: Forskellen ligger i detaljen

Nye leveringer

Svenske problemer rammer Skanol på bundlinjen

Østjysk vognmand vokser med travl byggebranche

Dekra sætter skub i antallet af faglærte chauffører

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

Danmark åbner grænsen for tyske, islandske og norske turister

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

HC Container præsterer største overskud i otte år

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

Narkosmuglere sendte kilovis af kokain med fragtfirma

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Fremtidens surringsbånd er her

OK's første vaskehal for lastbiler

Østjysk vognmand holder kursen

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Lastbilsalg ramt af corona

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Grøn software til dine klimamål

Ny Kel-Berg city gardintrailer til Kronborg Transport ApS

Forårstilbud - spar 3.000,00 - Nederman støvfri Sandblæser.

Lad os levere dine næste støttebensplader - Fyns Kran Udstyr

Stort sortiment af hydraulisk værktøj hos Carl Stahl A/S

Langtidsholdbare vejstriber øger bilisternes reaktionstid

Tør du tage springet?

Optimering medfører 10-20 % besparelser på affaldsindsamling

Klemme- aggregater

Kel-Berg tipkærre med truckbeslag i front til HH Multi ApS

Britiske Autodesk vælger bott

Løft sikkert med kæde

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Får du efterset dit faldsikringsudstyr?

Rotatorer til alle behov

Ny Kel-Berg overføringsanhænger til Demstrup Autotransport

Intelligent optimering til cementproducenter

Få et stærkt diagnoseværktøj til AGV-diagnose!

Endnu et wirehejs flytter ud fra Støvring

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

Oudrup Stenleje I/S nye Kel-Berg tipkærre med 3-vejs tip

Tænker du på et salg

Send til en kollega

0.469