23948sdkhjf

Klar til karriere i Scania

Jacob Kirstein studerer til biløkonom, og han har valgt lastbil-vejen

Da 24-årige Jacob Kirstein for to år siden startede på Copenhagen Business Academy som biløkonom, havde han netop indgået en studieaftale med Scania. Det var måske atypisk i forhold til mange af sine medstuderende, som havde indgået aftaler med bilforhandlere i personbilsbranchen; men at han valgte lastbiler, har han bestemt ikke fortrudt.

Han er netop vendt hjem fra et tre-måneders ophold på Scanias hovedkontor i Södertälje - og han er fuld af begejstring for det, han har oplevet, og for det, han har fået lov til at arbejde med.

- Jeg boede i Södertälje fra januar til april og havde min daglige gang på hovedkontoret, fortæller han.

- Det er en fantastisk oplevelse at komme fra lille Danmark og blive introduceret til Scanias hovedkontor, hvor der er flere tusinde ansatte. I hele Södertälje er der 13.-14.000 mennesker, der arbejder i Scania; så det er en virksomhed, som har stor betydning for byen.

Transportmagasinet: Hvad beskæftigede du dig med?

- Jeg var tilknyttet afdelingen Global Operations Service Concept Department. Her beskæftigede vi os meget med fremtiden. Hvordan skal vi gribe fremtidens udfordringer an? Snart kommer elektriske køretøjer og selvkørende køretøjer. Hvordan skal vi servicere dem? Hvilke servicekoncepter skal vi have, så vi kan være en relevant servicepartner for vores kunder? Det er sådanne spørgsmål, som vi arbejdede med i afdelingen.

- Jeg var specifikt med i to konkrete projekter. Det ene var Fleet Care, som er et servicekoncept, som vi nu skal til at udrulle i Danmark for alvor. Det andet projekt er et helt nyt koncept, som Scania har på vej. Det er tys-tys, så det kan jeg desværre ikke fortælle dig noget om.

Transportmagasinet: Så du kom også til at arbejde med hemmelige projekter?

- Ja, det var rigtig spændende. Jeg skulle blandt andet arbejde sammen med et eksternt konsulentbureau. Jeg fik lov til at komme med min mening og ideer. De tog meget fint imod mig. Jeg blev betragtet som en ligeværdig partner, selv om jeg både er ung og under uddannelse.

Var det industrispionage?
- Jeg kan huske den første gang, jeg mødte konsulentbureauet. Jeg var lige kommet ud af elevatoren på hovedkontoret, da de tog fat i mig. De ville lige snakke med mig om et nye projekt. De havde hørt, at jeg var fra Danmark og syntes, det var meget interessant. De gav mig deres visitkort; men det undrede mig, at det ikke var et Scania-visitkort.

- Jeg tænkte, at det måske var nogle industrispioner, så jeg gik ind til min chef og spurgte ham, om han kendte disse ukendte fyre, der ville snakke med mig. Min chef sagde, at det var helt okay. Det er vores eksterne konsulenter. De er gode nok.

- Dem lærte jeg at kende godt, og det var utrolig spændende møder at være med til.

Italienske marked
Ellers havde Jacob meget med det italienske og danske marked at gøre.

- Inden vi lancerer nye services og salgsinitiativer, tager vi kontakt til et par af markederne og hører, hvad de tænker om det. Det gør vi typisk med Scania i Italien og i Danmark.

- Det var superfedt for mig, for så fik jeg mulighed for at sætte et møde i stand med vores danske servicedirektør og salgschef.

Internationalt miljø
- Jeg har virkelig lært meget om, hvordan man skal agere og forholde sig i en kæmpe koncern, fortsætter Jacob Kirstein.

- Det er et meget internationalt miljø med mange udenlandske kontakter. Sproget er engelsk på hovedkontoret; men der var også mange nationaliteter samlet på kontoret. Scania er tilstede i over 43 lande, så det er en stor, global virksomhed.

- Europa er Scanias kernemarked med Sydamerika som en klar nummer to; men ellers det vækstmarkederne som for eksempel Kina, man kigger på nu. Kina er et potentielt stort marked for Scania..

Møde i Litauen
I løbet af de tre måneders ophold i Södertälje var Jacob også på besøg i Litauen, hvor han skulle præsentere det nye Fleet Care servicekoncept.

- Jeg havde arbejdet med nogle dataudtræk, som jeg skulle præsentere. Det var interessant at skulle fremlægge noget for en afdeling i Litauen. Det var en vellykket præsentation samt diskussion, hvilket er noget man får lov til, hvis man har modet og lysten til det. Bagefter var man rigtig stolt.

Fleet Care
- Fleet Care er et servicekoncept, som er ved at blive implementeret på de forskellige markeder. Det kommer også til Danmark i løbet af 2019. Det går ud på, at Scania overtager en større del af ansvaret for service og reparationer fra de mange vognmænd, der er kunder.

- I dag er det i princippet kundernes ansvar at få repareret og serviceret deres køretøjer, når der er noget galt. Det ansvar kan de outsource til Scanias værksteder. I mange tilfælde vil det kunne minimere vognmændenes "down time" - altså dage, hvor bilen ikke kan bruges, fordi den er til service.

Kan forudsige service
Transportmagasinet: Ved hjælp af data, kan man forudsige, hvornår bilen skal til service, ikke sandt?

- Jo, det er det endelige mål. Vi arbejder med forebyggende vedligeholdelse efter samme principper man har på flyvemaskiner hvor man udskifter eller renovere komponenter ud fra den forventede levetid i stedet for at vente på at komponenten går i stykker og evt. generere et uplanlagt stop.

- I dag har vi allerede det vi kalder Skræddersyet Service. Her udregner systemerne, hvordan serviceintervallerne skal være til i forhold til den kørsel, den enkelte lastbil har. Der uploades data som afspejler hvad bilen har været udsat for, hvorefter vores algoritmer kan fastlægge indhold og tidspunkt for næste service. På den måde kan man skræddersy serviceintervallerne og indhold til den enkelte bil.

Lille lejlighed
Transportmagasinet: Hvordan boede du under opholdet i Sverige?

- Jeg boede i en lille lejlighed i Södertälje. Scania har deres eget lejlighedskompleks, for der kommer mange mennesker til Scania fra hele verden. Hvis man skal være der i længere tid, kan man bo i en af disse lejligheder.

Transportmagasinet: Var det en luksuslejlighed?

Nej. Der var ikke noget fancy der. Det var en 1-værelses lejlighed med køkken, bad, et bord og en seng; men det var perfekt. Der var alt, der var brug for. 
 
Transportmagasinet: Hvordan er Södertälje som by for en ung?

- Södertälje er ikke en særlig stor by. Den har selvfølgelig et centrum med butikker og restauranter. Den ligger ikke langt fra Stockholm, som til gengæld en rigtig fed by. Det tager kun en halv time at komme til Stockholm med tog eller bus. Det er et godt sted at gå i byen.

- I Södertälje er det mere naturen, der er fed - og der er ikke langt, hvis man vil finde et sted at stå på ski.

- Jeg var to gange på ski, mens jeg boede der: Én gang for mig selv og én gang med kollegaerne fra arbejdet. De tænkte, at der nok kom en af de der overmodige danskere, der ikke kan finde ud af at stå på ski; men der fik de sig vist en overrasket! Det var sjovt at se dem måbe!

Fuld tid i Scania
Transportmagasinet: Hvad så nu efter opholdet i Södertälje?

- Nu arbejder jeg fuld tid i Scania Danmark. Jeg skal ikke i skole mere. Jeg har lige afleveret min hovedopgave i markedsføringsøkonomi. Nu skal jeg bare skrive min hovedopgave inden for biløkonomi. Den skal afleveret til december - og så er jeg færdig.

- Hos Scania er jeg tilknyttet salgsafdelingen. Her arbejder jeg meget med markedsanalyser, konkurrentanalyser og anden databehandling. Jeg træder til, hvor der er brug for hjælp.

Ny kontrakt på plads
Jacob har også fået en ny kontrakt hos Scania Danmark. Den træder i kraft den 1. juni, og så får han en ny titel: Management Support Trainee i stedet for biløkonom-studerende.

- Det kommer til at afspejle det, jeg kommer til at lave, siger Jacob. Salgsdirektør Anton Freiesleben er min faste chef. Men det næste halve år kan jeg få opgaver fra hele ledergruppen.

- Jeg har også fået lov til at læse HD Del 2 i International Business. Det er ikke et helt billigt studie, men det vil man gerne investere i fra Scanias. Så jeg er selvfølgelig super glad.

Transportmagasinet: Så du har en helt klar forventning om at blive i Scania, når uddannelsen er slut

?

- Ja, det har jeg. Vi har ikke lavet kontrakten for det; men det er min forståelse, at det vil ske. Det har vi forventningsafstemt. Det er også derfor, de gerne vil investere i en HD for mig.

Flere biløkonomer
Transportmagasinet: Skal Scania have flere biløkonomer?

- Ja, svarer Jacob. Vi søger allerede en, som skal starte efter sommerferien. Skolen starter den 1. september, men de skal allerede starte fem uger før her i firmaet.

- Vi har allerede slået det op på Facebook og LinkedIN. Så naturligvis håber vi, at vi får en masse henvendelser fra interesserede unge.

Om lastbilbranchen
Transportmagasinet: Hvordan ser de unge på lastbilbranchen?

- Mit indtryk er at de fleste unge har faktisk ikke forståelse for, hvad man laver i lastbilbranchen. Som biløkonom vælger mange personbilsbranchen, fordi lastbilbranchen ikke har været dygtige nok til at fortælle om alle de muligheder den tilbyder.

- Der er ikke så mange, der regner med, at lastbilbranchen kan være interessant for dem; men jeg kan helt klart sige, at her får man virkelig nogle fede arbejdsopgaver - og der er rigtig mange muligheder.

- Nu har jeg valgt Scania. Det er en stor virksomhed set med danske øjne; men også set i et internationalt perspektiv er Scania store. Det opdagede jeg, da jeg var i Södertälje. Her kan man virkelig få mulighed for en international karriere, hvis man vil det.

Scania har egne fabrikker i Europa og Sydamerika. Der er et kæmpe netværk over hele verden.

- Scania er også en del af VW-koncernen, så der er også mulighed for at samarbejde på tværs af hinanden. Der sker en masse ting, og det synes jeg er utrolig spændende.

Forureningsfrie køretøjer
- Og så er der hele udviklingen i fremtiden hen imod forureningsfrie køretøjer. Her kan man være med til at drive udviklingen. Jeg forestiller mig, at det bliver lige så spændende som dengang, vi gik fra hesten til forbrændingsmotoren. Nu skal vi fra forbrændingsmotoren til el-motoren og desuden anvende biobrændstoffer.

Transportmagasinet: Tror du, at transportbranchen komme over på el?

- Ja, det gør jeg. Scania har en masse forsøg i gang, og det synes jeg er spændende at være med til. Der er to måder, man kan reagere på. Man kan sige "Øv. Det hele kommer til at ændre sig, og det orker jeg ikke." Eller også kan man sige: "Okay. Der opstår nogle helt nye muligheder. Dem vil jeg gerne være med til at drive."

- Der kommer helt nye emissionsmål for 2030, og vi skal være helt emissionsfrie i 2050. Det er nogle store udfordringer. Dem vil jeg gerne være med til at løse, og drive udviklingen. Det synes jeg er spændende.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.1