23948sdkhjf

Containere fra Miljø-Art i 25 år

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Danmarks største containerfabrik har jubilæum. Samtidig fylder "containerbaronen" rundt.

For to år siden havde Micodan 25-års jubilæum. Nu er turen kommet til Torben Rask Lunds og Michael Hansens handelsselskab, Miljø Art. Det kan fejre 25-års jubilæum i år. Samtidig fejrer Torben Rask Lund, at han fyldte 60 år i april. Det bliver slået sammen til én stor reception fredag 21. juni i Støvring.

- Vi stiftede Miljø Art to år efter Micodan, fordi vi kunne se, at det blev dyrere og dyrere at producere containere her i Danmark, fortæller Torben Rask Lund.



- Derfor så vi os om efter muligheder i Østeuropa. Vi var en af de allerførste til at sælge containere, der blev produceret i Østeuropa - og det er blevet en stor succes. I dag er der seks fabrikker, som producerer for os. Vi får produceret cirka 1.200 containere om året på fabrikkerne, som ligger i Polen, Estland og Litauen.

- De laver containerne efter vores tegninger og specifikationer. Nogle af dem bliver også skræddersyet til kunderne, men ellers er det mest standard-containere, der kommer fra Østeuropa.

- Alle de containere, der bliver fabrikeret i Østeuropa, bliver solgt gennem Miljø Art, mens Micodan containere bliver produceret hjemme i Danmark.

Specialvarer fra Danmark
Transportmagasinet: Hvad produceres i Danmark?

- I Danmark producerer vi kun specialvarer. Vi har 45 dygtige og engagerede medarbejdere gående i produktionen her i Støvring, hvor vi producerer alle mulige typer specielle containere. Nogle af dem er så specielle, at de løber op i en halv million kroner stykket.

- Udover Danmark er Norge, Island og Sverige vores største markeder. Finland er ved at komme godt med; men ellers ryger der containere til alle mulige lande i Europa. Da fugleinfluenza-krisen var på sit højeste, solgte vi fugle-aflivnings-containere til alle statslige institutioner i Europa. Sidste år leverede vi også en stor stak til Frankrig i forbindelse med, at de udvidede deres beredskab mod fugleinfluenza.

- I Micodan laver vi alt muligt specielt, der kan hejses op på en bil. Kunden skal bare have en idé, så hjælper vi med at udvikle den.

Man skal altid være beredt
Transportmagasinet: Har I aldrig haft nedgangstider?

- Jo, selvfølgelig var der en stor omsætningsnedgang i 2008 og 2009. Hele det islandske marked lukkede ned. Det er nu kommet i gang igen.

- Lige nu kører det derudaf; men man skal altid være forberedt. Det er vi altid. Vi har aldrig haft underskud, selv om der har været dårligt tider. Sådan har vi altid haft det. Når man har bygget en virksomhed op, passer man på den. Man passer på pengene og sørger for at være godt rustet.

Containerbaronen
Torben Rask Lund og Michael Hansen har fordelt opgaverne efter deres kvalifikationer. Torben er sælger med stort "S", mens Michael er tekniker med stort "T." På den måde går de godt i spænd sammen.

Udadtil fremstår Torben som den store "containerbaron," mens det er Michael, der står for de indre linjer og sørger for, at kunderne får, det de har betalt for.

Transportmagasinet: Containerbaronen. Er det er navn, du selv har fundet på? 

- Nej, det var en nordmand, der kaldte det mig for 15 år siden - og det har hængt ved siden. Det har jeg ikke noget imod. Det må I godt kalde mig.

Udover receptionen fredagen 21. juni er der stor fest om lørdagen for personalet og de udenlandske gæster.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Ove har en plan, en brintlastbil-plan

- Vi plejer at tabe milliarder, så det er sådan set meget godt

Dansk Erhverv: Afskaffelse af IVSer betyder færre nye virksomheder

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nyhedsbrev

8.822 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Online Avis Arkiv

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Truckførere fik afgørende indflydelse på ny leverandør

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Spaceinvader hædret med start-up pris

Sådan får du en lærling på krogen

Q8 vil være klimaneutrale

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipa...

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Send til en kollega

0.16