23948sdkhjf

Statsstøtte til Femern kommer igen under lup

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Involverede parter får nu mulighed for at blive hørt, når EU skal vurdere finansieringen af forbindelsen.

Grundlaget for EU-Kommissionens godkendelse af finansieringen af Femern-forbindelsen, der får statsstøtte, var ikke solidt nok.

Det slog EU-Domstolen fast før jul sidste år, og nu åbner kommissionen en ny undersøgelse.

- Dagens beslutning er en invitation til alle involverede, som kan komme med input, der vil give kommissionen mulighed for at træffe en ny og velovervejet beslutning, siger EU's konkurrencekommissær, Margrethe Vestager.

I december skrev domstolen i en afgørelse, at kommissionens godkendelse var "unøjagtig" og "utilstrækkelig".

Sagen ligner en sag med finansieringen af broen over Øresund.

Begge steder er det færgeselskaber, som har klaget over den statslige finansiering, og i begge tilfælde har de fået EU-Domstolens ord for, at der var problemer med godkendelsen.

EU-Kommissionen godkendte i 2015 finansieringen af Femern-forbindelsen, som er for både tog og biler.

- Kommissionen har således tilsidesat sin forpligtelse til at indlede den formelle undersøgelsesprocedure, hed det i december i en skrivelse fra domstolen.

Kommissionen kunne desuden ikke erklære de omhandlede statsgarantier forenelige med det indre marked uden at kende betingelserne for anvendelsen af disse.

Den danske stat yder støtte til planlægning, opførelse og drift af den faste forbindelse under Femern Bælt.

Scandlines og Stena Line, der driver færgeforbindelser til Tyskland fra henholdsvis Danmark og Sverige, har klaget over en lang række forhold.

Femern A/S, der er selskabet bag den faste forbindelse til 52,6 milliarder kroner, er forberedt på, at det kan koste statsgarantier. I hvert fald i en periode.

- Vi har forberedt os på de mulige udfald af dommen og sikret os adgang til den fornødne likviditet til fordelagtige låneomkostninger, sagde finansdirektør Allan Christensen i december i en skriftlig kommentar til Ritzau.

Selskabet mener, at det er muligt at finde rimelige vilkår for statsstøtte til Femern-forbindelsen.

Byggeriet af tunnelen mellem Rødbyhavn og Puttgarden begynder efter planen i 2020. Den 19 kilometer lange sænketunnel skal stå færdig i 2028.

/ritzau/

Kilde: /ritzau/
Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

DFDS og DSV planlægger enorm brintfabrik i København

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Havnevirksomheder i Kolding går sammen i åbent brev til politikere

Nyhedsbrev

9.158 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Tidligere topchef ryger helt ud af NTG

Online Avis Arkiv

Danmark risikerer retssag om omstridt regel for lastbiler

Blue Water satte rekord i 2019: Største overskud nogensinde

Kim Johansen International tjente fem gange så meget i 2019

Grenaa Havn bygger endnu mere plads til bulk

Rekord for Dachser i Norden

Mærsk forudser stort fald i transport under coronakrise

Mærsk har fået milliardoverskud i første kvartal. 2020 bliver dog et udfordrende år, lyder det fra direktør.

Arbejdsgruppe skal se på fremtid for Rømø Havn

ADP leverer tilfredsstillende resultat

Corona-krise kan ændre forsyningskæder

DFDS rundbarberer forventninger til 2020

Blue Water og SAS sikrer direkte fragtfly mellem Danmark og Kina

Aftale mellem Blue Water Shipping og SAS Cargo åbner for direkte luftfragt mellem Europa og Kina

Lastbilkonvoj fra Kina

Den gode udvikling fortsætter: Overskuddet hos Aalborg Havn stiger voldsomt

Trecifret millionoverskud: Bundlinjen er mere end fordoblet sammenlignet med forrige regnskab

Trods trafikfald: Scandlines er stadig en pengemaskine

Et moderat fald i både fragt, passagerer og grænsehandel ændrer ikke på, at Scandlines har præsenteret et flot 2019-regnskab. Et svært år venter dog forude

DSV Panalpina i stor sparerunde: Varsler danske afskedigelser

3000 stillinger nedlægges hos den danske transportkoncern DSV Panalpina. Omkring to procent bliver i Danmark

Dansk speditør har vigtig rolle i kampen mod corona

Rekordoverskud i Køge

12 ud af 50 DFDS-skibe er nu lagt op

DFDS oplyser, at omsætningen faldt med 1,5 pct. i første kvartal

Stena Line vil sende 600 ansatte hjem og afskedige 150 i Storbritannien og Irland

DFDS' ex-chef til DSV

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

Oudrup Stenleje I/S nye Kel-Berg tipkærre med 3-vejs tip

Tænker du på et salg

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Holder du dig opdateret inden for dit felt?

Transportoptimering & distribution af cement

Plastpalle af 100% genbrugsplast fra danske husholdninger

Kel-Berg overføringskærre til Kaj Ove Kristiansen & Søn

Går det som en leg, når en BÄR lift/læssebagsmæk skal fixes?

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Universalgrab fra Meldgaard Hydraulik

Vild rekord - Når ud til 175.000 brugere

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Kel-Berg gardintrailer til Rygaard Transport & Logistic A/S

Tag kontrollen over uønskede bakterier med hygiejneklude som

Brancheorganisationen EESPA: Vi skal holde handlen i gang

Få overblik over vores udvalg af løfteåg på vores hjemmeside

Pavilloner hejst på plads i atriumgård

Vi er måske ikke Danmarks største kranfirma.

Kel-Berg tiptrailer til Ejler Chr Knudsen A/S

Send til en kollega

0.173