23948sdkhjf

Statsstøtte til Femern kommer igen under lup

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Involverede parter får nu mulighed for at blive hørt, når EU skal vurdere finansieringen af forbindelsen.

Grundlaget for EU-Kommissionens godkendelse af finansieringen af Femern-forbindelsen, der får statsstøtte, var ikke solidt nok.

Det slog EU-Domstolen fast før jul sidste år, og nu åbner kommissionen en ny undersøgelse.

- Dagens beslutning er en invitation til alle involverede, som kan komme med input, der vil give kommissionen mulighed for at træffe en ny og velovervejet beslutning, siger EU's konkurrencekommissær, Margrethe Vestager.

I december skrev domstolen i en afgørelse, at kommissionens godkendelse var "unøjagtig" og "utilstrækkelig".

Sagen ligner en sag med finansieringen af broen over Øresund.

Begge steder er det færgeselskaber, som har klaget over den statslige finansiering, og i begge tilfælde har de fået EU-Domstolens ord for, at der var problemer med godkendelsen.

EU-Kommissionen godkendte i 2015 finansieringen af Femern-forbindelsen, som er for både tog og biler.

- Kommissionen har således tilsidesat sin forpligtelse til at indlede den formelle undersøgelsesprocedure, hed det i december i en skrivelse fra domstolen.

Kommissionen kunne desuden ikke erklære de omhandlede statsgarantier forenelige med det indre marked uden at kende betingelserne for anvendelsen af disse.

Den danske stat yder støtte til planlægning, opførelse og drift af den faste forbindelse under Femern Bælt.

Scandlines og Stena Line, der driver færgeforbindelser til Tyskland fra henholdsvis Danmark og Sverige, har klaget over en lang række forhold.

Femern A/S, der er selskabet bag den faste forbindelse til 52,6 milliarder kroner, er forberedt på, at det kan koste statsgarantier. I hvert fald i en periode.

- Vi har forberedt os på de mulige udfald af dommen og sikret os adgang til den fornødne likviditet til fordelagtige låneomkostninger, sagde finansdirektør Allan Christensen i december i en skriftlig kommentar til Ritzau.

Selskabet mener, at det er muligt at finde rimelige vilkår for statsstøtte til Femern-forbindelsen.

Byggeriet af tunnelen mellem Rødbyhavn og Puttgarden begynder efter planen i 2020. Den 19 kilometer lange sænketunnel skal stå færdig i 2028.

/ritzau/

Kilde: /ritzau/
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Leman afslutter stort udbud på 68 nye trailere

Blue Water ekspanderer i øst

Statsstøtte til Femern kommer igen under lup

Volvos Vera har fået sin første selvkørende opgave

Skagen Havn underskriver kontrakt om etape 3-udvidelsen

Skagen Havn har valgt Per Aarsleff A/S som entreprenør på etape 3-udvidelsen af havnen. Udvidelsen er den største i havnens historie og forventes at koste 500 mio. kroner

Nyhedsbrev

8.823 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

DLG samler transport og lager i Taulov

Rejsegilde på stort logistikcenter i Taulov Dry Port.

Rekordmange tager vandvejen til Folkemødet

Dachser satser på bæredygtig vækst

Flotte takter hos Blue Water

Københavns Lufthavn slår dørene op til stor udvidelse

Padborg Transportmesse 2019
Få de rigtige forsikringer

Stena i kraftig tilbagegang i 2018

'Povl Anker' tilbage til fordums storhed med nænsom renovering

Molslinjen vil blandt andet male den legendariske Bornholmer-færge 'Povl Anker' i de farver, som færgen havde tilbage i 1978

Ny alliance favner 70 pct af verdensflåden

Tøver med elektroniske transportdokumenter

DFDS holder kursen i årets første kvartal

Solidt resultat på Nordsøen og hurtig ruteåbning i Middelhavet talte på plussiden gennem årets første tre måneder hos DFDS

Scandlines klager over tysk ja til Femern-forbindelse

På flere punkter har Scandlines klaget over godkendelse af sin mulige kommende konkurrent Femern-forbindelsen.

DSV åbner nyt logistikcenter

Molslinjen får millionbøde for aflysninger på færgerute

Aarhus Havn er klar til konsolidering

DFDS mister brexit-kontrakter med Storbritannien

DSV-opkøb kaster tåger over fremtidsudsigterne

Efter et stærkt første kvartal trækker DSV sine forventninger til hele 2019 på grund af opkøbet af Panalpina

Rekordoverskud i Grenaa Havn

Koldings borgmester: Borgerne kender jo ikke alternativet til havnen

Beslutningen om at lukke havnen blev måske truffet lidt for hurtigt, men den er stadig trods meningsmåling, lyder det fra flere politikere i Koldings byråd

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få Adgang Til Vores Webshop Nu →→→→ Og få hele pakken, uden nogle forpligtelser!

Har du råd til at produktionen holder stille?

Tryksensor med IO-Link

Erik Jørgensens Eftf. A/S kan køre hjem med en ny Doll 2 akslet sengetrailer med udtræk

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Ny SNYPER-LTE Graphyte signaltester - analyserer flere netværk samtidig

Produktfokus: Svingkraner

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 3 akslet maxi flexi gardintrailer til Chr. Andersen Sunds ApS

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Et helt NOPA træk til Vridsløsemagle Kran og Container

Nyt træk til Vestjyllands Andel amba

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 med aut. rullepresenning til Benny Rasmussen & Søn

Vil du have den bedste kranløsning på markedet? Og skal prisen være den HELT rigtige?

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Prysmian er med til at holde Danmark rent

Tillykke til Lysen Biler med vaskemaskine nr 5 fra WashTec

Hils på din nye kollega - kontorrobotten

Vi har, heldigvis, mange forskellige opgaver

Mange nye HR-funktioner med seneste Dynamics 365 for Talent - Måske du allerede har adgang

Manicus Teknik, din leverandør af hydraulik

Multilift Power kroghejs til flytning af containere

Ubro SystemPac introducerer en ny biobaseret strækfilm

3G-netværket har talte dage

1 stk. ny 3-akslet gardintrailer til Simon Dam Transport!

Send til en kollega

0.315