23948sdkhjf

Statsstøtte til Femern kommer igen under lup

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Involverede parter får nu mulighed for at blive hørt, når EU skal vurdere finansieringen af forbindelsen.

Grundlaget for EU-Kommissionens godkendelse af finansieringen af Femern-forbindelsen, der får statsstøtte, var ikke solidt nok.

Det slog EU-Domstolen fast før jul sidste år, og nu åbner kommissionen en ny undersøgelse.

- Dagens beslutning er en invitation til alle involverede, som kan komme med input, der vil give kommissionen mulighed for at træffe en ny og velovervejet beslutning, siger EU's konkurrencekommissær, Margrethe Vestager.

I december skrev domstolen i en afgørelse, at kommissionens godkendelse var "unøjagtig" og "utilstrækkelig".

Sagen ligner en sag med finansieringen af broen over Øresund.

Begge steder er det færgeselskaber, som har klaget over den statslige finansiering, og i begge tilfælde har de fået EU-Domstolens ord for, at der var problemer med godkendelsen.

EU-Kommissionen godkendte i 2015 finansieringen af Femern-forbindelsen, som er for både tog og biler.

- Kommissionen har således tilsidesat sin forpligtelse til at indlede den formelle undersøgelsesprocedure, hed det i december i en skrivelse fra domstolen.

Kommissionen kunne desuden ikke erklære de omhandlede statsgarantier forenelige med det indre marked uden at kende betingelserne for anvendelsen af disse.

Den danske stat yder støtte til planlægning, opførelse og drift af den faste forbindelse under Femern Bælt.

Scandlines og Stena Line, der driver færgeforbindelser til Tyskland fra henholdsvis Danmark og Sverige, har klaget over en lang række forhold.

Femern A/S, der er selskabet bag den faste forbindelse til 52,6 milliarder kroner, er forberedt på, at det kan koste statsgarantier. I hvert fald i en periode.

- Vi har forberedt os på de mulige udfald af dommen og sikret os adgang til den fornødne likviditet til fordelagtige låneomkostninger, sagde finansdirektør Allan Christensen i december i en skriftlig kommentar til Ritzau.

Selskabet mener, at det er muligt at finde rimelige vilkår for statsstøtte til Femern-forbindelsen.

Byggeriet af tunnelen mellem Rødbyhavn og Puttgarden begynder efter planen i 2020. Den 19 kilometer lange sænketunnel skal stå færdig i 2028.

/ritzau/

Kilde: /ritzau/
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

SDK Shipping bygger stort på Aarhus Havn

DSV har vippet Mærsk af tronen

Danmark har mistet en erhvervshavn

DSV gennemfører milliardopkøb af konkurrent

Milliardopkøb af schweizisk konkurrent forventes at give DSV synergieffekter for 2,2 milliarder årligt

Mærsk fragter mere til havs og vender underskud til overskud

Mærsk har flere containere på sine skibe og bedre styring af sine omkostninger, hvilket øger indtjeningen.

Nyhedsbrev

8.833 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

DSV overtager 98 pct. af aktierne i Panalpina

Brexit sænker væksten i DFDS’ andet kvartal

Den store sandsynlighed for et hårdt Brexit presser DFDS’ forventning til omsætningsvækst ned

Aarhus Havn fortsætter stabil vækst på gods

Ti nye frihavne kan være på vej i England

Tyske toldere finder 4,5 ton kokain i containerskib

DSV ansætter 50-100 til at håndtere Brexit uden aftale

Et britisk exit fra EU uden aftale kan blive kaotisk, fortæller DSV-direktør Jens Bjørn Andersen til Børsen

Esbjerg Havn tror på øget vækst efter Brexit

Esbjerg Havn forbereder sig på øget aktivitet efter Brexit den 31. oktober og håber at kunne tage markedsandele, skriver Børsen

DSV-vækst skuffer analytikere: Fremtiden er stadig uklar

Først når opkøbet af Panalpina er fuldført, vil DSV løfte sløret for sine forventninger til fremtiden

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Esbjerg Havn udvider med ny multiterminal

Bestyrelsen på Esbjerg Havn har besluttet at anlægge en ny multiterminal på 40.000 kvm i Østhavnen. Terminalen forventes færdig i udgangen af året

Højt humør og første spadestik til udvidelse i Skagen Havn

Balancegang: Venstre og Enhedslisten kan ikke rummes i fælles transportaftale

Benny Engelbrecht skal forhandle en ny aftale om investeringer i infrastruktur

Aabenraa Havn udstikker retningen: Vil udvikle i stedet for at afvikle

Mærsk vil være lige så stor på land

Frederikshavn Havn i to-cifret millionoverskud

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny projekttegner hos DS Flexhal

EasyWash bilvaskemaskine fra WashTec med Race-pakke

Intelligente styreenheder - overvåger driften og planlægger vedligeholdelse!

HF indgår nyt partnerskab

DS Elcobyg ansætter erfaren betonmand

Her er Mini Trans’ nye direktør

Gratis webinar: EDI-integration til Dynamics 365

At digitalisere kvalitetsledelsen er en lærerig proces, Her er, hvad de lærte ved Dansand.

”Jeg elsker min lille sjækel fra GN” – sagde ingen, nogensinde 

2 nye flotte Kel-Berg 4 akslet rundtiptrailer til G.O. Trans A/S

Kärcher Danmark flytter til nye og større lokaler

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Effektiv palleomsnøring og en sundere arbejdsstilling

Kom på forkanten af den teknologiske udvikling

Står du overfor en kompliceret løfteopgave?

Kom nu ´Mulle... Du vil jo gerne være med i hulen ikk' Mulle?

Portalkran til CRH Concrete leveret af CERTEX Danmark A/S

Bulk-Transport A/S har hentet deres nye Kel-Berg 4 aks. maxi flexi gardintrailer

inmsystems A/S styrker IT-sikkerheden med ISO27001

Q8 Formula Truck 8700 FE 5W-30 erstattes

Ny uddannelsesgeneral til IPW Systems

Hans Buch opkøbte pr. 1. januar 2019 pneumatik- og procesdelen af Fritz Sch...

Vi har løsningen til din load test opgave!

BSV pallegafler - Kvalitet og sikkerhed i top!

Montageteknik fra Titgemeyer

Send til en kollega

0.171