23948sdkhjf

Statsstøtte til Femern kommer igen under lup

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Involverede parter får nu mulighed for at blive hørt, når EU skal vurdere finansieringen af forbindelsen.

Grundlaget for EU-Kommissionens godkendelse af finansieringen af Femern-forbindelsen, der får statsstøtte, var ikke solidt nok.

Det slog EU-Domstolen fast før jul sidste år, og nu åbner kommissionen en ny undersøgelse.

- Dagens beslutning er en invitation til alle involverede, som kan komme med input, der vil give kommissionen mulighed for at træffe en ny og velovervejet beslutning, siger EU's konkurrencekommissær, Margrethe Vestager.

I december skrev domstolen i en afgørelse, at kommissionens godkendelse var "unøjagtig" og "utilstrækkelig".

Sagen ligner en sag med finansieringen af broen over Øresund.

Begge steder er det færgeselskaber, som har klaget over den statslige finansiering, og i begge tilfælde har de fået EU-Domstolens ord for, at der var problemer med godkendelsen.

EU-Kommissionen godkendte i 2015 finansieringen af Femern-forbindelsen, som er for både tog og biler.

- Kommissionen har således tilsidesat sin forpligtelse til at indlede den formelle undersøgelsesprocedure, hed det i december i en skrivelse fra domstolen.

Kommissionen kunne desuden ikke erklære de omhandlede statsgarantier forenelige med det indre marked uden at kende betingelserne for anvendelsen af disse.

Den danske stat yder støtte til planlægning, opførelse og drift af den faste forbindelse under Femern Bælt.

Scandlines og Stena Line, der driver færgeforbindelser til Tyskland fra henholdsvis Danmark og Sverige, har klaget over en lang række forhold.

Femern A/S, der er selskabet bag den faste forbindelse til 52,6 milliarder kroner, er forberedt på, at det kan koste statsgarantier. I hvert fald i en periode.

- Vi har forberedt os på de mulige udfald af dommen og sikret os adgang til den fornødne likviditet til fordelagtige låneomkostninger, sagde finansdirektør Allan Christensen i december i en skriftlig kommentar til Ritzau.

Selskabet mener, at det er muligt at finde rimelige vilkår for statsstøtte til Femern-forbindelsen.

Byggeriet af tunnelen mellem Rødbyhavn og Puttgarden begynder efter planen i 2020. Den 19 kilometer lange sænketunnel skal stå færdig i 2028.

/ritzau/

Kilde: /ritzau/
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Vognmandssøn er nu havnedirektør

Rønne Havn køber stor mobilkran af CMP

Nye havnekajer på en halv kilometer

Kort om navne

Direktør i Nordic Logistics Association er gået bort

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Korsør Havn vil producere grøn og billig strøm

Minister vil have vippende Bornholmerfærger stabiliseret

Stabilisatorer på færger til Bornholm kan ifølge undersøgelse afhjælpe problem med søsygeramte passagerer

Middelfart køber havn af ADP

Middelfart Kommune overtager lejemål og arealer på Middelfart Trafikhavn i en handel med havneselskabet ADP

DSV vil skifte navn

Direktørskifte hos Alpi

Kolding Havn får ny bestyrelsesformand

SDK Shipping bygger stort på Aarhus Havn

DSV har vippet Mærsk af tronen

Danmark har mistet en erhvervshavn

DSV gennemfører milliardopkøb af konkurrent

Milliardopkøb af schweizisk konkurrent forventes at give DSV synergieffekter for 2,2 milliarder årligt

Mærsk fragter mere til havs og vender underskud til overskud

Mærsk har flere containere på sine skibe og bedre styring af sine omkostninger, hvilket øger indtjeningen.

DSV overtager 98 pct. af aktierne i Panalpina

Brexit sænker væksten i DFDS’ andet kvartal

Den store sandsynlighed for et hårdt Brexit presser DFDS’ forventning til omsætningsvækst ned

Aarhus Havn fortsætter stabil vækst på gods

Ti nye frihavne kan være på vej i England

Tyske toldere finder 4,5 ton kokain i containerskib

DSV ansætter 50-100 til at håndtere Brexit uden aftale

Et britisk exit fra EU uden aftale kan blive kaotisk, fortæller DSV-direktør Jens Bjørn Andersen til Børsen

Esbjerg Havn tror på øget vækst efter Brexit

Esbjerg Havn forbereder sig på øget aktivitet efter Brexit den 31. oktober og håber at kunne tage markedsandele, skriver Børsen

DSV-vækst skuffer analytikere: Fremtiden er stadig uklar

Først når opkøbet af Panalpina er fuldført, vil DSV løfte sløret for sine forventninger til fremtiden

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vil du ha' styr på reglerne for ekspropriation og anbringelse af ledninger her i efteråret?

Det betyder noget for os at kunne gøre en forskel i netop din virksomhed

To nye Kel-Berg 4 akslet 37 m3 tiptrailere leveret til Kurt Holm & Sønner

Sidste chance for Early Bird-rabat på Nohrcons udbudskonferencer! Bliv klogere på udbudsreglerne

Kom til demodag med Hikoki hos JNF Momentum

Dansk kvalitet – hurtig leveringstid

Load test af løfteværktøj til turbine løft

Lastas har leveret fire nye Kel-Berg 2 akslet city bokstrailere til Thortrans Randers A/S

RCS Remote - For mange anvendelser

Undgå rygsmerter grundet dårlige ergonomiske forhold

Ny kran/hejs opbygning til Knud Gade A/S

Mini Trans’ vogneftersyn er et kvalitetsstempel

Ny kærre til entreprenør i Tønder

Du er ved at blive snydt!

Titgemeyer Skandinavien udstiller igen på HI messen

Stevnhoved ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger med lang bogie

Boligselskab har fokus på komfort!

HCS - din Onestop partner i renovationsløsninger

Effektiv og værdiskabende budgetlægning med agile CPM systemer

Ny kran til BSM A/S i Bjerringbro

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til Vognmand Torben Bøgh ApS

Hvordan lyder støjen?

Plade Olie/vand køler Type PHE fra KTR

Få overblik over dit brændstofforbrug

Slip for tungt arbejde med ny hjulløfter

Send til en kollega

0.253